Citat:
Ursprungligen postat av
LarryLarry
Alltså, det är mer eller mindre* ett vetenskapligt faktum att detta är en sak du inte förstår om dig själv, skitsamma dina 25 år i ett random yrke. Du hade inte "talang", det var inte det som skapade framgången under dina 25 år. Därför är det destruktivt att du använder din oförståelse för detta som underlag för råd till andra. Det tar inte ifrån dig något av bidraget i resten av ditt inlägg, men den enstaka felaktigheten är viktig att poängtera när en nybörjare frågar efter råd.
*"Mer eller mindre" kommer av att det självklart finns anomalier utanför detta, som alltid när vi generaliserar, och en teoretisk (mikroskopisk) risk att just du är en sådan anomalie. Det förändrar inte att det inte håller som råd till någon annan eftersom det då ligger utanför generaliseringen.
Kanske är det så i de flesta intellektuella yrken att talang inte spelar nån roll.
Men jag tror inte det, du blir inte advokat, revisor eller läkare genom talang. Du blir det genom hårt arbete.
Inom programmering kan du genom att bli systemvetare bli en anställningsbar och någorlunda produktiv anställd.
Men det jag säger är att du behöver inte ha gått fyra år i högskola för att bli programmerare. Har du talang så kan du bli lika duktig som Dennis Ritchie eller Linus Torvald.
Du kan dock inte bli advokat, revisor eller läkare utan att ha gjort dina år vid skolbänken, och gjort dina år som ”lärling” och sedan passera nålsögat och få din titel.
Sånt finns inte som programmerare. Du kan vara en otroligt duktig och produktiv programmerare utan examen. Vilket jag nämnde i mitt första inlägg här. Flera old-timers på mitt jobb är grymma har inte ens högskoleexamen. Samtidigt kommer nyexade som efter fem år inte presterar bättre än en ams-resurs.
Det är helt enkelt min egen erfarenhet som säger att detta är ett talang-yrke. Utbildning kan få dig anställd. Men inte att vara bra, eller ens bli bra.