2020-10-17, 20:26
Bannlyst
Nej det är inte "för sent".

Jobb får du på direkten efter examen, i princip, sen är det bara att börja klättra.

Kommer du bli världens bästa programmerare? Antagligen inte, men en anställning, det får du, med tiden också en rätt bra lön och du kan jobba internationellt.

30 är ingen ålder, hade du varit 45+ ja, då kanske det inte hade varit värt, men du är ung nu.
Citera
2020-10-17, 20:42
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Alltså, det är mer eller mindre* ett vetenskapligt faktum att detta är en sak du inte förstår om dig själv, skitsamma dina 25 år i ett random yrke. Du hade inte "talang", det var inte det som skapade framgången under dina 25 år. Därför är det destruktivt att du använder din oförståelse för detta som underlag för råd till andra. Det tar inte ifrån dig något av bidraget i resten av ditt inlägg, men den enstaka felaktigheten är viktig att poängtera när en nybörjare frågar efter råd.

*"Mer eller mindre" kommer av att det självklart finns anomalier utanför detta, som alltid när vi generaliserar, och en teoretisk (mikroskopisk) risk att just du är en sådan anomalie. Det förändrar inte att det inte håller som råd till någon annan eftersom det då ligger utanför generaliseringen.
Kanske är det så i de flesta intellektuella yrken att talang inte spelar nån roll.

Men jag tror inte det, du blir inte advokat, revisor eller läkare genom talang. Du blir det genom hårt arbete.

Inom programmering kan du genom att bli systemvetare bli en anställningsbar och någorlunda produktiv anställd.

Men det jag säger är att du behöver inte ha gått fyra år i högskola för att bli programmerare. Har du talang så kan du bli lika duktig som Dennis Ritchie eller Linus Torvald.

Du kan dock inte bli advokat, revisor eller läkare utan att ha gjort dina år vid skolbänken, och gjort dina år som ”lärling” och sedan passera nålsögat och få din titel.

Sånt finns inte som programmerare. Du kan vara en otroligt duktig och produktiv programmerare utan examen. Vilket jag nämnde i mitt första inlägg här. Flera old-timers på mitt jobb är grymma har inte ens högskoleexamen. Samtidigt kommer nyexade som efter fem år inte presterar bättre än en ams-resurs.

Det är helt enkelt min egen erfarenhet som säger att detta är ett talang-yrke. Utbildning kan få dig anställd. Men inte att vara bra, eller ens bli bra.
Citera
2020-10-17, 21:12
Medlem
ROYBROFAJs avatar
Har precis börjat plugga datavetenskap på 3år. Det är väldigt stora åldersskillnader på de som går programmet den äldsta är 32 och jag själv är 19. Så är inge större konstigheter. Kurserna man läser är på grundnivå så inge större erfarenheter krävs.
Citera
2020-10-17, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Kanske är det så i de flesta intellektuella yrken att talang inte spelar nån roll.

Men jag tror inte det, du blir inte advokat, revisor eller läkare genom talang. Du blir det genom hårt arbete.

Inom programmering kan du genom att bli systemvetare bli en anställningsbar och någorlunda produktiv anställd.

Men det jag säger är att du behöver inte ha gått fyra år i högskola för att bli programmerare. Har du talang så kan du bli lika duktig som Dennis Ritchie eller Linus Torvald.

Du kan dock inte bli advokat, revisor eller läkare utan att ha gjort dina år vid skolbänken, och gjort dina år som ”lärling” och sedan passera nålsögat och få din titel.

Sånt finns inte som programmerare. Du kan vara en otroligt duktig och produktiv programmerare utan examen. Vilket jag nämnde i mitt första inlägg här. Flera old-timers på mitt jobb är grymma har inte ens högskoleexamen. Samtidigt kommer nyexade som efter fem år inte presterar bättre än en ams-resurs.

Det är helt enkelt min egen erfarenhet som säger att detta är ett talang-yrke. Utbildning kan få dig anställd. Men inte att vara bra, eller ens bli bra.
Du blandar ihop det. Avsaknad av utbildning har inget med talang att göra. I vissa yrken är utbildning ett krav av formella anledningar, I.E. legitimering och situationer där varje enskilda resurs är en dyr investering. I alla andra yrken är utbildning en plats att lära sig. En plats - inte den enda platsen. Utöver detta hjälper examen till att övertyga om "anställningsbarhet" (framförallt viktigt om man tex kommer ut i arbetslivet i lågkonjunktur).

Vad gäller duktiga programmerare utan teknisk utbildning finns där två sidor. Att de ofta saknar teknisk kompetens kan utan tvekan vara störigt för vissa (om än självklart; det är sällan folk sitter på hobby-rummet och lär sig grundläggande matematik och teknik), för då spricker de så fort man ändrar paradigm. Å andra sidan betyder det att de spenderat X antal fler år att lösa problem med givna verktyg inom given paradigm. Detta gör man nämligen sällan på högskolan. Högskolan handlar om att lära sig beprövad och bevisad teknik och vetenskap som tar mänskligheten framåt, inte om att bygga formulär i ramverk som lever 6 månader.
Senast redigerad av LarryLarry 2020-10-17 kl. 23:52.
Citera
2020-10-20, 01:26
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGame
Hej,

30 år. Kan inget om data/IT. Aldrig jobbat inom det.

Det verkar vara god marknad inom systemutveckling.

Tänker i sådana fall att jag tar en kandidat/master i området (matematik/datavetenskap).

Är då färdigutbildad kring 34/35.

Är det försent? Va gärna realistiska. Vill ha ett givande yrke där jag utvecklas.

Tack / Pierre
Kod:
Syntax error (line 1): Expected '.', '!' or '?' after 'Hej' but got ','.
Syntax error (line 3): Sentence is missing a predicate.
Syntax error (line 3): Sentence is missing a subject.
Syntax error (line 3): Sentence is missing a subject.
Syntax error (line 7): Sentence is missing a subject.
Syntax error (line 9): Sentence is missing a subject.
Parse error (line 11): 'Va gärna realistiska.' did not make sense.
Syntax error (line 11): Sentence is missing a subject.
Syntax error (line 13): Missing punctuation after 'Tack'
Om du är en matematiskt begåvad vampyr utan dyslexi, så skulle jag rekommendera programmering.
Citat:
Vill ha ett givande yrke där jag utvecklas.
Why Work HAS TO Suck.
Citera
2020-10-22, 13:11
Medlem
Hej, var lite i valet och kvalet om jag skulle starta en ny tråd eller fortsätta på denna.

Är i en liknande situation dock lite äldre (35). Har en karriär inom ekonomi/affärsutveckling som jag börjar tröttna på och funderar lite på att byta inriktning och bli programmerare.

Har i stort sätt ingen erfarenhet och undrar därför lite var man ska börja. Tänkte att jag lär mig lite själv vid sidan av jobbet några månader och sedan om det är något som passar studerar vidare.

Undrar därför:
1. Var ska man börja, finns det något språk eller någon tutorial som lär en grunderna?
2. Om det passar, ska man plugga på universitetet och i så fall vad? Eller ska man lära sig på något annat sätt. Tänkte i detta skeda att jag sagt upp mig på jobbet så jag kan ägna 100% åt detta och kommer inte vara i behov av inkomst då.

Tack på förhand
Citera
2020-10-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det är absolut inte för sent!

Programmering är ett område där talang är nödvändig. Du kan läsa systemutveckling men blir inte skicklig programmerare för det. Medioker kanske, men inte skicklig.

Jag är själv programmerare och det finns många, särskilt äldre som aldrig gick på högskola, som är grymma.

Detta är ett område där talang är mycket viktigt. Ja, jag ser det som ett artistisk område, såsom skribenter eller författare. En del har läggning för det. Andra inte.

Det är väl aldrig försent att börja med ett yrke som kräver talang?

Jämfört med yrken som kräver formell utbildning, erfarenhet och en stadsfäst karriärstege.

Duktiga programmerare har jag sett komma ut från KTH och efter bara ett par år få de svåraste uppgifterna. I vilka andra yrken skulle det hända? Jag tror sånt bara sker i ”talangyrken”.

En av skickligaste programmeraren jag sett var kemist. När han doktorerade i kemi behövde han skriva program för att göra simuleringar. Efter doktorsexamen fortsatte han med programmering istället för en akademisk karriär. Otroligt duktig och helt självlärd.

Kul att läsa ett inlägg från någon som verkligen förstått vad som krävs för att bli en bra programmerare, nämligen i första hand fallenhet kombinerat med analytisk förmåga, förmåga till logiskt tänkande och i viss mån gott siffersinne. Sedan spelar den formella utbildningen inom systemutveckling eller andra examina från universitet och högskolor mindre roll.
Min erfarenhet är att det finns flera duktiga programmerare som är självlärda än det finns sådan som tragglat sig igenom kurser på högskolan.
Citera
2020-10-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Kul att läsa ett inlägg från någon som verkligen förstått vad som krävs för att bli en bra programmerare, nämligen i första hand fallenhet kombinerat med analytisk förmåga, förmåga till logiskt tänkande och i viss mån gott siffersinne. Sedan spelar den formella utbildningen inom systemutveckling eller andra examina från universitet och högskolor mindre roll.
Min erfarenhet är att det finns flera duktiga programmerare som är självlärda än det finns sådan som tragglat sig igenom kurser på högskolan.

Tiderna förändras för varje år! När jag kom i kontakt med programmering första gången på 1970-talet handlade det om att stansa hålkort. Så klart att det inte blev direkt avancerade uppgifter. Sen kunde jag på 90-talet programmera på jobbets PC och till slut på en egen PC. Med dagens internet är det inte svårt att hitta intressanta uppgifter och välja mellan massor av språk!
Citera
2020-10-23, 00:27
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henley
Hej, var lite i valet och kvalet om jag skulle starta en ny tråd eller fortsätta på denna.

Är i en liknande situation dock lite äldre (35). Har en karriär inom ekonomi/affärsutveckling som jag börjar tröttna på och funderar lite på att byta inriktning och bli programmerare.

Har i stort sätt ingen erfarenhet och undrar därför lite var man ska börja. Tänkte att jag lär mig lite själv vid sidan av jobbet några månader och sedan om det är något som passar studerar vidare.

Undrar därför:
1. Var ska man börja, finns det något språk eller någon tutorial som lär en grunderna?
2. Om det passar, ska man plugga på universitetet och i så fall vad? Eller ska man lära sig på något annat sätt. Tänkte i detta skeda att jag sagt upp mig på jobbet så jag kan ägna 100% åt detta och kommer inte vara i behov av inkomst då.

Tack på förhand

Klokt att testa på vid sidan av jobbet först för att öht se om det faller dig i smaken.

1. Finns massor av språk; vad är det som lockar? Webb, grafik, embedded?
2. Beror åter på. Kan du och har orken så är en kandidat aldrig ett dåligt val, du är inte lastgammal än! YH finns som alternativ. Plugga själv kommer du behöva göra ändå även om du går en utbildning.
Citera
2021-04-14, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGame
Hej,

30 år. Kan inget om data/IT. Aldrig jobbat inom det.

Det verkar vara god marknad inom systemutveckling.

Tänker i sådana fall att jag tar en kandidat/master i området (matematik/datavetenskap).

Är då färdigutbildad kring 34/35.

Är det försent? Va gärna realistiska. Vill ha ett givande yrke där jag utvecklas.

Tack / Pierre
men idiot, varför frågar du andra om det är för sent(?) det är väl dditt val, din karriär det handlar om
Citera
2021-04-14, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henley

Undrar därför:

Tack på förhand
vill man bli duktig på programmering tycker jag faktiskt att yrkesutbildningar är bättre då de ger med spetskunskap. å andra sidan om man läser ett högskoleprogram får man (som du kanske vet) möjlighet till en massa projekt samt ex-jobb ute på företag, vilket oftast leder till anställning såvida man inte väljer företag som inte har råd att anställa
Citera
2021-04-15, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonandEgg
Nej det är inte "för sent".

Jobb får du på direkten efter examen, i princip, sen är det bara att börja klättra.

Kommer du bli världens bästa programmerare? Antagligen inte, men en anställning, det får du, med tiden också en rätt bra lön och du kan jobba internationellt.

30 är ingen ålder, hade du varit 45+ ja, då kanske det inte hade varit värt, men du är ung nu.

Vart finns dessa jobb? Pm:a gärna om du inte vill skriva ut det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in