2020-10-17, 14:37
Medlem

Der er i det seneste døgn registreret 500 nye tilfælde af coronavirus i Danmark. To personer er døde, og i alt 110 er indlagt, oplyser Statens Serum Institut lørdag.
Antallet af nye smittede er det højeste i cirka to uger. Sidst, der var 500 eller flere, var den 2. oktober, hvor der var 536 nye smittede.
Der er ikke flere indlagte, end der var fredag. Antallet af indlagte, der er forbundet til en respirator, falder fra 11 til 10. Ud over dem i respirator er 6 personer indlagt på intensivafdeling.
Antallet af nye smittede er baseret på 37.518 prøver. Andelen af folk, der testede positive var cirka 1,3 procent.
Efter det seneste døgns to dødsfald er nu i alt 679 døde med covid-19, siden pandemien ramte landet. Der er i alt blevet konstateret 34.941 tilfælde af smitte i Danmark, hvor der nu testes langt flere end i begyndelsen.

https://www.berlingske.dk/samfund/liveblog-faa-seneste-nyt-om-coronavirus
Citera
2020-10-17, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Rimligtvis inte...ska det stå, jag glömde ett ”inte”.

Jag tror inte att många av de som skrev i tråden i våras hade några speciellt starka åsikter åt något håll angående virushantering. Däremot såg de viruset som ett sätt som argumentera för stängda gränser=kraftigt minskad invandring.
Citera
2020-10-17, 14:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Om du går tillbaka till tråden i mars/april, och fortfarande tror att merparten av inläggen var för att stoppa smittan, så är du dummare än vad jag trodde.

Minns t.ex. att någon skrev något i stil med "nu måste vi väl ändå stänga gränserna", varav en annan svarade "det skulle vi gjort redan 2015". Och detta är inga undantag, den stilen präglade hela tråden, och har inte helt försvunnit än.
Som jag sa, de invandringsfientliga borde rimligtvis förespråka minsta möjliga restriktioner eftersom det var invandrarna som drabbades hårdast i våras.

Att du väljer att tolka dessa inlägg om att stänga gränsen som att de betyder att de inte vill ha fler invandrare får stå för dig. Det är hur som helst inte logiskt. Striktare restriktioner ger färre döda, det kan ingen säga emot.
Citera
2020-10-17, 14:45
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Jag vet förstås inte, men man kan inte låta bli att misstänka att många av de som dött influensa/lunginflammation i själva verket haft covid, även om det inte visas i den officiella statistiken.
Skulle de haft covid redan 2019 då? Eller 2018 för den delen? Det verkar som att de har extremt höga dödstal i lunginflammation varje år.
Citera
2020-10-17, 14:45
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Jag vet förstås inte, men man kan inte låta bli att misstänka att många av de som dött influensa/lunginflammation i själva verket haft covid, även om det inte visas i den officiella statistiken.

Du menar att de som dött i Sverige av influensan också dött av Covid? OK, men hur många bor det i Taiwan nu igen? 23,8 miljoner, hmm. Du tycker att Taiwan misslyckats för att du misstänker att 161 dött av Covid när det bor 23,8 miljoner människor på en mycket mindre yta än Sverige? Jag gissar att dina föräldrar är riktigt stolta över att ha ett sånt begåvat barn som du?
Citera
2020-10-17, 14:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Ja, de har mindre än hälften antal döda per capita jämfört med Sverige. Lockdown i början köpte dem tid att fylla på förråd av skyddsutrustning mm. Att de har fått en accelererande smitta nu ganska sent beror på att de släppt för mycket på restriktionerna - man bör hela tiden se till att Re är under 1! En lockdown är en väldigt effektiv åtgärd på att få ner smittan radikalt, men man får absolut inte släppa för mycket på restriktionerna efteråt! Men det är sant att det krävs hårdare restriktioner om man har en liten andel immuna i samhället jämför om man som Sverige släppte det fritt i början och då fick en viss immunitet hos befolkningen.

Sverige har en tre gånger lägre immunitets nivå jämfört med Israel.

Med tanke på de många IVA-fall i Israel just nu, samt att deras andra lockdown bara räcker tills i morgon, samt sist men inte minst: Vi på det norra halvklotet befinner oss bara i mitten av försäsongen för SARS-COV2, i december kommer det att dra igång på allvar, så kommer nog Israel att hinna ikapp och och gå om vad gäller dödsfall i/med covid-19 innan vi/de hunnit få stopp på pandemin. (Om nu inte Israel, innan dess uppnår en 60 procentigt, naturligt förvärvad immunitet hos befolkningen , vilket borde bromsa t.o.m en klustersmitta rejält).
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-10-17 kl. 15:19.
Citera
2020-10-17, 14:50
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Ja, de har mindre än hälften antal döda per capita jämfört med Sverige. Lockdown i början köpte dem tid att fylla på förråd av skyddsutrustning mm. Att de har fått en accelererande smitta nu ganska sent beror på att de släppt för mycket på restriktionerna - man bör hela tiden se till att Re är under 1! En lockdown är en väldigt effektiv åtgärd på att få ner smittan radikalt, men man får absolut inte släppa för mycket på restriktionerna efteråt! Men det är sant att det krävs hårdare restriktioner om man har en liten andel immuna i samhället jämför om man som Sverige släppte det fritt i början och då fick en viss immunitet hos befolkningen.

Vilket inte säger ett jävla skit.

Lockdown och restriktioner har ingen som helst effekt överhuvudtaget på smittspridning. "Antal döda per capita" Som att det enbart påverkas av hur mycket restriktioner man infört. Sån jävla idioti så man tappar hakan.
Citera
2020-10-17, 14:51
Medlem
Citat:
Som jag sa, de invandringsfientliga borde rimligtvis förespråka minsta möjliga restriktioner eftersom det var invandrarna som drabbades hårdast i våras.

Att du väljer att tolka dessa inlägg om att stänga gränsen som att de betyder att de inte vill ha fler invandrare får stå för dig. Det är hur som helst inte logiskt. Striktare restriktioner ger färre döda, det kan ingen säga emot.

Denna tråd på 32000 sidor har innehållit i princip noll av strategier för att minska smittan. Kan knappt minnas att jag sätt ett enda inlägg som rört hur man ska göra för att skydda sig själva och anhöriga, som är i riskgrupp. Hade det varit huvudsyftet med tråden, så borde rimligtvis det varit det som diskuterats mest, men så har det absolut inte varit, tvärtom, som jag sade så slutade en lockdown-förespråkare svara på mina inlägg där jag tog upp den frågan.
Att striktare restriktioner ger färre döda på kort sikt är riktigt, så långt håller jag med. På längre sikt, nja, mycket tveksamt.
Citera
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
https://nidss.cdc.gov.tw/en/misc/fludeaths

Det där är en 20-månadersperiod och jag inväntar med spänning hur du kan få det där till 150k.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Jag tror inte att många av de som skrev i tråden i våras hade några speciellt starka åsikter åt något håll angående virushantering. Däremot såg de viruset som ett sätt som argumentera för stängda gränser=kraftigt minskad invandring.
Det är mycket möjligt, det finns många dårar som skriver här. Dock vill jag påstå att flertalet av dessa inte längre skriver här.
Citera
2020-10-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ja, det är väl det närmaste en människa kan komma att känna att man är döden personifierad. Den du värnar om stannar hemma för att undvika döden medan du själv tvingas gå och arbeta varje dag med ett arbete där det är omöjligt att hålla socialdistans. Det kan knäcka även den starkaste.
Jag vet att du inte tänker svara, men jag skulle ändå vilja ge ett genuint råd till kvinnan i ditt exempel.

Hon är över sextio år, och har en make som är 75-80 år, sjuklig, och riskgrupp enligt socialstyrelsens kriterier. Hon har ett jobb där man inte kan undvika social kontakt.

Jag kan förstå att hon inte vill gå till jobbet och dra hem covid. Men det finns en perfekt lösning där hon kan få exakt det hon vill, och det är genom att gå i förtidspension. Det kanske känns surt, men det här är ett optimalt tillfälle, av flera skäl:

1) Det här kommer inte blåsa över på många år. Definitivt inte innan hon fyller 65 år. Så hon kommer oavsett inte att hinna uppleva ett problemfritt yrkesliv igen. Det är en svunnen tid. Rädslan för covid kommer alltid finnas där.

2) Om hon skulle få covid-peng (sjukpeng) så skulle hon oavsett få nedsatt inkomst. Hon skulle dessutom få sämre pensionsavsättning när hon gick på covid-peng, vilket drar ner nivån för den framtida pensionen. Så det går sannolikt på ett ut om hon pensionerar sig direkt. Det kanske t.o.m. är mer lönsamt att pensionera sig direkt. Dessutom vinner man flera lediga år som pensionär, vilket är mycket värt.

3) Om det här mot alla odds skulle blåsa över snabbare, så är det inte på något sätt förbjudet för pensionärer att gå tillbaka till arbetet.

4) Vi står inför en samhällskris, och hög arbetslöshet. Någon annan behöver antagligen hennes jobb mer än hon. Istället för att företaget ska harva med vikarier i flera år, när kvinnan står på sjukpenning, så är det bättre att lämna över stafettpinnen direkt, till någon som kan få en fastanställning.

5) Hennes man har sannolikt inte lång tid kvar i livet. Det är bättre att spendera den tiden ihop, och fylla den med något mer meningsfullt.
Citera
2020-10-17, 15:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Denna tråd på 32000 sidor har innehållit i princip noll av strategier för att minska smittan. Kan knappt minnas att jag sätt ett enda inlägg som rört hur man ska göra för att skydda sig själva och anhöriga, som är i riskgrupp. Hade det varit huvudsyftet med tråden, så borde rimligtvis det varit det som diskuterats mest, men så har det absolut inte varit, tvärtom, som jag sade så slutade en lockdown-förespråkare svara på mina inlägg där jag tog upp den frågan.
Att striktare restriktioner ger färre döda på kort sikt är riktigt, så långt håller jag med. På längre sikt, nja, mycket tveksamt.

Det viktiga som jag ser det är att Sverige ( och andra länder ) köpt sig tid i början av pandemin om vi infört striktare rekommentationer-restriktioner. Det kommer hela tiden nya rön och vi lär oss allt mer om covid-19 och hur vi på bästa sätt ska vårda de sjuka eller undvika smitta.

Jag är inte för att stänga ner ett land och har aldrig varit, det finns inte bara det ena eller det andra, stängt eller öppet? Inom en snar framtid får vi ett vaccin tror jag. Naturligtvis går det inte att ha ett land stängt under en väldigt lång period, fråga bara alla de i riskgrupp som tvingats att isolera sig i sju månader, de mår nog inte så bra.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-17 kl. 15:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in