Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Ja, det är väl det närmaste en människa kan komma att känna att man är döden personifierad. Den du värnar om stannar hemma för att undvika döden medan du själv tvingas gå och arbeta varje dag med ett arbete där det är omöjligt att hålla socialdistans. Det kan knäcka även den starkaste.
Jag vet att du inte tänker svara, men jag skulle ändå vilja ge ett genuint råd till kvinnan i ditt exempel.
Hon är över sextio år, och har en make som är 75-80 år, sjuklig, och riskgrupp enligt socialstyrelsens kriterier. Hon har ett jobb där man inte kan undvika social kontakt.
Jag kan förstå att hon inte vill gå till jobbet och dra hem covid. Men det finns en perfekt lösning där hon kan få exakt det hon vill, och det är genom att gå i
förtidspension. Det kanske känns surt, men det här är ett optimalt tillfälle, av flera skäl:
1) Det här kommer inte blåsa över på många år. Definitivt inte innan hon fyller 65 år. Så hon kommer oavsett inte att hinna uppleva ett problemfritt yrkesliv igen. Det är en svunnen tid. Rädslan för covid kommer alltid finnas där.
2) Om hon skulle få covid-peng (sjukpeng) så skulle hon oavsett få nedsatt inkomst. Hon skulle dessutom få sämre pensionsavsättning när hon gick på covid-peng, vilket drar ner nivån för den framtida pensionen.
Så det går sannolikt på ett ut om hon pensionerar sig direkt. Det kanske t.o.m. är mer lönsamt att pensionera sig direkt. Dessutom vinner man flera lediga år som pensionär, vilket är mycket värt.
3) Om det här mot alla odds skulle blåsa över snabbare, så är det inte på något sätt förbjudet för pensionärer att gå tillbaka till arbetet.
4) Vi står inför en samhällskris, och hög arbetslöshet. Någon annan behöver antagligen hennes jobb mer än hon. Istället för att företaget ska harva med vikarier i flera år, när kvinnan står på sjukpenning, så är det bättre att lämna över stafettpinnen direkt, till någon som kan få en fastanställning.
5) Hennes man har sannolikt inte lång tid kvar i livet. Det är bättre att spendera den tiden ihop, och fylla den med något mer meningsfullt.