2020-10-17, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Visste du inte det? Öglan är ökänd och svetsades på utsidan för att kunna öppna bogporten. Dessvärre var staketet i vägen och kapades därför.. Varför i hela friden kapade man staketet för? Det ligger ju där på bottnen föröver bredvid vraket..

Jag har läst och tittat på allt jag kommit över om Estonia på nätet, samt läst två böcker om förlisningen. Är öppen för att det kan ha skett både det ena och det andra på vraket. Men jag har aldrig läst om en fastsvetsad ögla. Jag kan se den praktiska nyttan med en ögla. Men om du inte kan förklara hur du fått den informationen så har information inget värde. Vad har du fått det ifrån?
Citera
2020-10-17, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Precis. En svensk ubåtseskort låter på gränsen också, då hastigheten är 15 knot för t ex västergötland enligt wiki. Inte omöjligt, men låter ändå på gränsen av vad den skulle hänga med på. Varför inte bara ha ett snabbt ytfartyg i en bit bort i stället?

Fast det stämmer inte om vi pratar hastighet i u-läge, då är snarare 20 knop. Vilket även gäller samtliga ubåtar i näcken och västergötlands-klassen..
Citera
2020-10-17, 01:06
Medlem
Joels-bitars avatar
Undrar vad det är som är dolt under all sand dom dumpa 100 (nånting) meter från Estonia
Får hoppas på att Estland kollar upp det med
Citera
2020-10-17, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Gör om gör rätt detta kan vara det mest naiva inlägg i tråden lr en person med en agenda....båten är sänkt...läs på alla fakta

Det får mig att le, det är det jag har gjort, läst rapporten ! Har du ?
En massa troll som inte kan ta fakta till sig.
Citera
2020-10-17, 01:12
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Jag har läst och tittat på allt jag kommit över om Estonia på nätet, samt läst två böcker om förlisningen. Är öppen för att det kan ha skett både det ena och det andra på vraket. Men jag har aldrig läst om en fastsvetsad ögla. Jag kan se den praktiska nyttan med en ögla. Men om du inte kan förklara hur du fått den informationen så har information inget värde. Vad har du fått det ifrån?

Öglorna skulle väl isf, vara till för att dra upp/öppna rampen?
Jag hittade det här om öglorna.

""Nästa film visar att påfartsrampen försett med öglor - EFTER katastrofen. Öglorna ska ha svetsats fast efter 6 december 1994, då de inte syns på några bilder, men före 19 juni 1996, då de plötsligt finns där.""
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2rzbE/sanningen-maste-fram
Citera
2020-10-17, 01:18
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
https://www.expressen.se/debatt/utred-de-frammande-dykarna-pa-estonia/
Citera
2020-10-17, 01:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Det måste vara två kroppar som fått kontakt och fastnat i varandra, därför finns plåt både inåt och utåt. Sprickorna är väl de svetsade fogarna som släppt.
Men vad skall hon krocka med som ger ett distinkt hål ett stycke över vattenlinjen och dessutom spräcker skrovet uppåt 4 m långt? Utan att någon märker något? Ingen ser det andra fartyget (?), radarn larmar inte?

Det är lätt att småfnissa åt experten i dokumentären som mäter krafter i ton (!), men han har förstås rätt i att det måsta ha varit ett mycket stort tryck mot sidan på fartyget för att kunna ge en sådan skada. Den uppenbara lösningen är att fartyget självt stått för den stora massan som behövs, men det behövs också något spetsigt i mitten av hålet. Moränlera har föreslagits, men jag vet inte om det låter så troligt i mina öron.

En fråga är hur mycket vraket faktiskt rört sig på sluttningen sedan förlisningen. Om slagsidan från början var 120 grader och den nu sägs uppgå till närmare 140 grader och styrbordssidan dessutom inte har kontakt med botten, då förefaller det osannolikt att vraket bara har vridit sig där det ligger. Det är ganska mycket däckshus som skall pressas ner i leran i så fall.
Citera
2020-10-17, 01:33
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det är inte vikten som avgör om något flyter

Har vi några fakta som stöder att bogvisiret kan eller inte kan hålla sig flytande en stund? Någon som exakt hur visiret ser ut invändigt? Finns det en chans att det kan flyta en kort stund om det lägger sig på vattenytan i ett visst läge?

Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Ja kolla här så ser du visiret från insidan. I övrigt, intressanta länkar på sidan.

http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=3&sub=6&ex=n

Inte alls så konstigt att visiret flytande i 7 sekunder kunnat ta sig till platsen för det nu upptäckta hålet. Det blåste väl också i rätt riktning för det drivande bogvisiret. Vittnet som såg den "vita ubåten" (visiret) såg det ju också då sjunkande och smällen ja det var ju som sagt kollisionen mellan visir och skrovet midskepps.

Nä jag vidhåller att en våg slog in en spets från visiret som bröt och fläkte upp såret i skrovet. Kollar man noga på bilder från hålet så ser man att det inte bara är intryckt utan även utböjt på ena sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är bogvisiret som han ser flyta. Han beskriver det som en vit vägg. Bogvisiret är också uppbyggt med skott och dubbelplåtar och kan ha luftfickor som gör att det flyter en stund innan luften pyser ut och det sjunker.

Jag tror inte att Bogvisiret orsakade hålet men däremot så förstår jag inte hur folk kan avfärda att bogvisiret kan ha flutit några minuter och varit det den vita ubåten som den smale estländare såg.
Citera
2020-10-17, 01:37
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Jag tror inte att Bogvisiret orsakade hålet men däremot så förstår jag inte hur folk kan avfärda att bogvisiret kan ha flutit några minuter och varit det den vita ubåten som den smale estländare såg.

Bogvisiret vägde väl rätt många ton så det låter inte rimligt att det skulle flyta några minuter.
Citera
2020-10-17, 01:47
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Bogvisiret vägde väl rätt många ton så det låter inte rimligt att det skulle flyta några minuter.

Men för fan. Det är inte vikten som avgör om något kan flyta...
Citera
2020-10-17, 01:52
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeaScout
Det får mig att le, det är det jag har gjort, läst rapporten ! Har du ?
En massa troll som inte kan ta fakta till sig.
Även om jag finner din vridnings-teori bättre än det mesta så är ju rapporten som tidigare förnekat hålet, som nu dykt upp där alla har yrat om det, kanske inte riktigt ”fakta” då fullt ut, eller?

Menar du/ni att vi kan hoppa över den ”lilla” detaljen och sätta bogvisiret som sanning utan vidare undersökning?

På riktigt?
Citera
2020-10-17, 01:55
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Men för fan. Det är inte vikten som avgör om något kan flyta...
Enligt Tekniska universitet i Hamburg så saknar ivf, bogvisiret helt flytförmåga och måste därmed sjunkit omedelbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in