Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-10-16, 03:02
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Vittnet Stark är en hon och hon såg mannen utanför Grand. Jag beställde förhören med Tammeleht, Stark och Pettersson eftersom de nämns i GMP:s genomgång av mordkvällen. Har alltid velat veta vilka dessa vittnen såg.

Tammeleht såg av signalementet att döma Tunnelbanemannen utanför Grand 20.45+21.05.

När Stark kom ut från biografen stod mannen till höger, dvs några meter söder om entrén. Klockan var som sagt ca 20.55.

Tyvärr är jag en sådan teknisk idiot att jag inte lyckats få dem överförda till tråden digitalt. Om någon kan hjälpa mig med det vore det en välgärning. Det är inte så många sidor. Min scanner har pajat och att plåta sidorna med mobilen går inte, bilderna blir suddiga.

Det visar sig att det finns två Pettersson.

Den ena såg ingenting och den andra såg en man ca 23.05 som jag inte får ihop med övriga observationer - 25 år, röd täckjacka, mörkhårig, 185 cm, bar eventuellt på en väska. Alldagligt utseende. Hon såg honom endast bakifrån och från sidan. Han tittar på reklamskyltarna.

Ja, detta är det väsentliga innehållet i de 4 förhören.

Tackar för utförligt svar. Bra jobbat av dig att få ut de här förhören!
Det här var ett vittne jag aldrig hört talas om innan.
Beskrivning på mannen stämmer i väsentliga delar med vad bl.a. L Knubb beskrev.
Det tlllkom dock ytterligare några ledtrådar om den skid/sportkeps som jag försökt identifiera.
Citera
2020-10-16, 03:03
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag ger upp om personliga förhållanden i sekretessbedömningar.
Här kan man läsa om CGÖ gaser, hans medicinering mot hypertoni och annat.
Här finns det en del saker som borde vara maskerat, men inte är det. Medan vem som ringde X för 34 år sedan är det i andra dokument.
Godtyckligt, skrev någon i tråden. Kan bara hålla med.
Det går inte att dra någon annan slutsats. Det verkar som att de anställda inte fått några gemensamma instruktioner. Som, det här ska maskas men det här ska inte maskas.

Det finns redan flera exempel på godtyckligheten. Följande är olika kopior av samma originaldokument. Beställda av olika personer vid olika tillfällen. Med olika maskning. Om nu någon är intresserad.

Jonathan Leontsinis 1996-10-16.

https://drive.google.com/file/d/1i7opalOE1JA4CRcsTaNzBdywkWPLLI5R/view?usp=sharing

Jonathan Leontsinis 1996-10-16 dubblett med annan maskning.

https://drive.google.com/file/d/1IRQLjolYPpSLWp4Ei6gqJ8muHtr53c0U/view?usp=sharing
Citera
2020-10-16, 03:18
Medlem
Citat:
Ja, jag har också noterat kopplingen 4 personer både i Säpo PM och i tipset som kom in till PU direkt. Det som aldrig registrerades.

Tycker spontant även att de aktuella fallskärmsjägarna känns intressanta. Efter mordet "uppslukade av jorden" i 3-4 veckor?
Nu ska man som alltid handskas försiktigt med anonyma vittnen. Men uppgifterna finns där. Sedan är det en helt annan sak att hitta bevis för deras existens där mordkvällen. Precis som för andra plausibla grupper. Men bevisligen så har ju Krister Petersson tidigt utfört en utredning avseende fallskärmsjägare. Där vi idag inte vet varför. Inte ens om det finns substans.
Citera
2020-10-16, 03:30
Medlem
Citat:
Vill minnas att det var Borgnäs som i ett av sina tv-reportage kollade med läkaren om CGÖ hade "medicinskt alibi". Vilket han inte hade. Trots operationen var han kapabel att springa åtminstone en kortare sträcka.

Nu tror jag personligen inte på CGÖ som GM. Men jag är fortsatt misstänksam mot honom och undrar om han kan ha spelat någon bakgrundsroll. Det som ligger närmast till hands är förstås leverantör av mordvapnet men det är en spekulation och sådana ska vi, tycker jag, försöka undvika nu när vi har chansen att kolla alla fakta direkt i utredningen.
Det kanske det var. Det går inte söka i de svenska e-bok-apparna. Irriterande minst sagt.

Nej, jag tror inte heller på Östling som GM, men om han ur medicinsk synpunkt till och med kan ha varit gärningsman så kan han definitivt, precis som du säger, varit aktiv i bakgrunden.

Det är för många lustiga små sammanträffanden avseende flyktväg och kräkandes nazi-snutar som flyttar bilar och som har bostad/kontor i krokarna för att bara svepa undan.

Tycker jag
Citera
2020-10-16, 06:24
Medlem
Citat:
Vill minnas att det var Borgnäs som i ett av sina tv-reportage kollade med läkaren om CGÖ hade "medicinskt alibi". Vilket han inte hade. Trots operationen var han kapabel att springa åtminstone en kortare sträcka.

Nu tror jag personligen inte på CGÖ som GM. Men jag är fortsatt misstänksam mot honom och undrar om han kan ha spelat någon bakgrundsroll. Det som ligger närmast till hands är förstås leverantör av mordvapnet men det är en spekulation och sådana ska vi, tycker jag, försöka undvika nu när vi har chansen att kolla alla fakta direkt i utredningen.
En korrekt slutsats enligt mig.

Vi börjar nu lämna stadiet med rena spekulationer utan underliggande fakta. Det är de nu frisläppta dokumenten som ska analyseras. Inte gammalt söndertjatat material. Annars går det ju aldrig att komma framåt.
Citera
2020-10-16, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Ser ingen uppgift om att kroppen ska ha hittats, bara att sista kända vittnesmålet är när han kliver av i Paris.

Undrar ju varför HI skulle vara så rädd för just honom. Måste ju finnas mer som triggat HI.

Intressant är ju ryktena om legionären som ska ha varit tilltänkt skytt men inte skjutit, trots att OP passerade honom.

Det hela gör ju inte HI mindre intressant, snarare tvärtom.
En fallskärmsjägare som är rädd för en annan fallskärmsjägare. Jojo. Jag som trodde att alla jägare var tuffa och orädda män efter sin utbildning. Det finns anledning att tro att det finns mer i denna soppan än det som kommit fram enligt mig.

Enligt uppgifter jag läst så framträder en ny slump. Holmers chaufför ''Dallas'' Dahlgren var också fallskärmsjägare. Och enligt uppgift fungerade som utbildare av nya jägare i Karlsborg under en tid innan han blev polis.

Samtidigt framträder en ny ''CP''. Av en slump. I fortsättningen gäller det att vara försiktig med förkortningen CP. Liksom uttrycket CP-skadad.

Uppslaget 21190 är relativt omfattande. Det är inte enbart HI som figurerar där. Min tro är att PU fått fler tips om ''CP''. Och att han har bäring på Peterssons utredande.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-16 kl. 07:25.
Citera
2020-10-16, 09:01
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jag vet inte riktigt om jag tror på det "proletärianska" Polisspåret. Men kan inte undgå att tänka att Djurfeldt passar in i ett sådant scenario. Han motiverar körningen med att han vill undvika parkeringsböter då han fått så många. Anér kontrollerade detta och hittade inga böter alls. Färden tangerar rätt så precist Palmes gångväg, från en förväntad mordplats vid Rådmansgatan till den slutgiltiga.

En teori skulle kunna vara att han inte skjutsar GM - såvitt han vet - utan en övningsdeltagare som av någon anledning behöver ta sig söderut. När han sedan kommer till mordplatsen och Palme ligger där död hade nog jag också blivit illamående. Männen på Klarabergsgatan skrek "han skulle ju inte döda honom" men andra kanske bara tänkte det.

Noterade faktiskt en bit ur GRK jag missat, någon som tipsade om att Djurfeldt börjat rasa i vikt strax efter mordet.
Citera
2020-10-16, 09:04
Medlem
Citat:

Han mådde, efter omständigheterna så bra, att han ville skrivas ut tidigare från sjukhuset.
Eller hur var det nu ..rymde han från sjukhuset...minns inte!
Fick CGÖ vetskap om att något var på gång just den här kvällen ville han naturligtvis vara med på ett hörn.
Euforin över det som hände kan få många att glömma smärta när man tar en springtur.
Han bodde dessutom nära mordplatsen.
Citera
2020-10-16, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Han mådde, efter omständigheterna så bra, att han ville skrivas ut tidigare från sjukhuset.
Eller hur var det nu ..rymde han från sjukhuset...minns inte!
Fick CGÖ vetskap om att något var på gång just den här kvällen ville han naturligtvis vara med på ett hörn.
Euforin över det som hände kan få många att glömma smärta när man tar en springtur.
Han bodde dessutom nära mordplatsen.
Det du inte minns är att han enligt egen utsago inte ville vistas på allmän sal. Han skrev ut sig själv.

Något som jag kan skriva under på. Tidigare i livet har jag gjort detsamma. Vilket jag verkligen hatade. Utan att vara misstänkt som gärningsman. Att vistas i en sal med ett antal döende är vidrigt. Jag vistades på intensiven i tre dagar. Där oddsen för mig att överleva var 50-50 enligt läkarna. Därefter eftervård. Man gör allt för att komma därifrån. Även ljuga. Jag känner igen mig i beskrivningen. Utan att för den skull försvara CGÖ.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-16 kl. 09:54.
Citera
2020-10-16, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det du inte minns är att han enligt egen utsago inte ville vistas på allmän sal. Han skrev ut sig själv.

Något som jag kan skriva under på. Tidigare i livet har jag gjort detsamma. Vilket jag verkligen hatade. Utan att vara misstänkt som gärningsman. Att vistas i en sal med ett antal döende är vidrigt. Jag vistades på intensiven i tre dagar. Där oddsen för mig att överleva var 50-50 enligt läkarna. Därefter eftervård. Man gör allt för att komma därifrån. Även ljuga. Jag känner igen mig i beskrivningen. Utan att för den skull försvara CGÖ.
Jag förstår din inställning och lyckosamt för dig att du kom från sjukhuset med livet i behåll.
Det är skillnad att ligga på en medicinsk avdelning till att vara på IVA .
Vad jag vill få fram med inlägget är att han förmodligen ljuger om sitt medicinska tillstånd för att vara med i händelsernas centrum.
Tror inte heller att CGÖ är GM men han har en insyn och jag tror att han visste vad som var på gång.
Citera
2020-10-16, 13:04
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Dom handfull gånger man blivit inlagd av olika anledningar så har det alltid varit så att man själv ganska naturligt ville komma hem så fort som möjligt när man kände sig i någorlunda hyfsad form o utom större risk för komplikationer.
Varje gång så ville läkare ha kvar mig en längre tid för observation.

Vården vill uppenbart helst "ha både livrem o hängslen" innan dom släpper iväg patienten, såvida inte akut platsbrist råder, och jag misstänker att det är mkt vanligt att patienten "skriver ut sig själv" tidigare än vad läkaren tycker är lämpligt. Mao tycker jag att inte att just den detaljen att CGÖ avvek "för tidigt" från sjukhuset är så mkt att hänga up, sig på. Samtycker i det att han iaf känns osannolik som den som höll i vapnet.
Citera
2020-10-16, 13:39
Medlem
Var mop resultatet av en konspiration eller var det en ensam gm som agerade på eget initiativ.

Skulle OP "stoppas " innan han hann resa till Moskva?
Vilken/vilka nationalitet var det på ubåtarna man jagade under ubåtsjakten 1982 i Hårsfjärden?

" Men inte heller grupper av konspiratörer fattades vid tidpunkten, gäng vilket såg Olof Palme som ond, landförrädisk och en som utgjorde hot mot de egna politiska ambitionerna. Avskyn och hetsen mot Palme var vid dessa år intensiv, där myter och konspirationsidéer grumlade omdömet. Långt ifrån alla som omfattade detta hade en tanke på våld som politisk metod, men vi vet att det hölls möten, där personer med olika yrkesbakgrund deltog, där Palmes existens som politiker ifrågasattes och där överhängande hot mot vårt land poängterades."

Att som statsminister besöka grannländer och andra stater får väl betraktas som tämligen normalt, men Palmes resa till Sovjetunionen och Gorbatjov i Moskva som tidigare beslutats, hade väckt extra nervositet i det Palmefientliga lägret. Det var två frågor som skavde, den ena var känd och omdebatterad – en kärnvapenfri zon genom Europa som främst socialdemokratiska partier i olika länder anslutit sig till, liksom Sovjetunionen.

Detta avspänningsinitiativ hade mött mycket kraftigt motstånd från Washington och deras europeiska anhängare. Den nordamerikanska inställningen – är ni inte med oss så är ni mot oss - användes mot alla vilka betraktade den kärnvapenfria zonen som ett framsteg och något gott. En sådan inställning gjorde dem till sovjetiska medlöpare, enligt västpropagandan, och inte minst - Olof Palme.

Den andra frågan som de extremt Palmefientliga kretsarna fruktade var uppriktiga samtal om ubåtskränkningarna Sverige utsattes för och då speciellt den vid Hårsfjärden 1982. Det intrånget var extra provokativt vilket ledde till att vårt land genom diplomatisk hantering pekade ut Warszawapakten och protesterade mot Sovjet som ansvarig för kränkningen.

Idag vet vi, med fullständig säkerhet, att det inte var ubåtar från Sovjetunionen som stod för provokationen 1982 vid Hårsfjärden, de ubåtarna kom från väst – från Förenta staterna och Storbritannien. ( Är detta verkligen klarlagt?)

En komplikation här var att några få höga svenska flottofficerare samarbetade med de båda främmande makterna, och gick bakom ryggen på landets folk och politiska ledning. Officersklustret styrde och begränsade den svenska vapeninsatsen och genomdrev ett totalt eldförbud för kustartilleriets minvapen under några kritiska timmar natten mellan 13-14 oktober så den trängda och instängda ubåten erhöll eldfri passage till internationellt vatten.

( Släppte man avsiktligt ut en ubåt med minförbudet?
Tillhörde ubåten NATO eller Warszawapakten?)

https://www.8dagar.se/2020/07/palmemordet-inte-av-vem-utan-varfor.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in