2020-10-16, 19:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Har mycket lite med skolan att göra.

I Danmark och Nederländerna har skoleleverna testats. Hur tycker du att det ser ut?

https://imgur.com/a/hYAPwr8
Citera
2020-10-16, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Vad skulle den lokala restriktionen ens vara, som stöds i lagen? Vi snackar väl bara om nya rekommendationer, egentligen?

De flesta förstår nog att syftet med tuffare retorik främst är att få folk att skärpa till sig lite extra. Det verkar ha funkat, då Region Uppsalas siffror börjar vänta nedåt igen. En missuppfattning är också att den stora smittspridningen sker i Uppsala, när det i själva verket var kranskommunerna(med Enköping i spetsen) som stod för så mycket som 80% av alla nya fall i regionen förra veckan.
Jag har ingen aning om vad det skulle vara. Men det får nog, som du säger, en psykologisk effekt oavsett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I Danmark och Nederländerna har skoleleverna testats. Hur tycker du att det ser ut?

Det ser bra ut, om man inte heter Andres Tegnoll.
Citera
Bannlyst
I början var det mycket snack om Corona och blodtrycket!

Det har gott snart 10 månader hur långt har dom kommit i den studien? Står olika överallt . 80% av dom som dött har haft högt blodtryck. Men sen menar vissa på att det är pga åldern inte blodtrycket.

Jag äter själv 2 mediciner och är 32 år. I vila har jag med medicin 125/60. Men kan med medicin vid när jag är nervös eller orolig komma upp till 180/90 men det sjunker sen igen.

Bör jag se mig själv som riskgrupp?
Citera
2020-10-16, 20:05
Medlem
Citat:

Det är äldre barn (gymnasiet).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast han är ju smittskyddsläkare. Han har inget att förlora på att be om så hårda restriktioner som möjligt. Hans jobb är att stoppa smitta, inte att överväga konsekvenserna av eventuella insatser. Negativa effekter av en onödigt hård restriktion hamnar inte på hans bord, och drabbar inte honom personligen. Det drabbar folket.
Så då menar du att smittskyddsläkaren i praktiken saknar makt, eftersom han saknar helhetssyn?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Vad skulle den lokala restriktionen ens vara, som stöds i lagen? Vi snackar väl bara om nya rekommendationer, egentligen?

De flesta förstår nog att syftet med tuffare retorik främst är att få folk att skärpa till sig lite extra. Det verkar ha funkat, då Region Uppsalas siffror börjar vänta nedåt igen. En missuppfattning är också att den stora smittspridningen sker i Uppsala, när det i själva verket var kranskommunerna(med Enköping i spetsen) som stod för så mycket som 80% av alla nya fall i regionen förra veckan.

Region Uppsala har problem med att testningen laggar, alltså får du ta det lugnt innan du säger att siffrorna vänder neråt.
Citera
2020-10-16, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057

Det har gott snart 10 månader hur långt har dom kommit i den studien? Står olika överallt . 80% av dom som dött har haft högt blodtryck. Men sen menar vissa på att det är pga åldern inte blodtrycket.

Jag äter själv 2 mediciner och är 32 år. I vila har jag med medicin 125/60. Men kan med medicin vid när jag är nervös eller orolig komma upp till 180/90 men det sjunker sen igen.

Det är större risk att du dör av ett datorvirus än av covid.
Citera
2020-10-16, 20:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

Tydligare än så blir det inte, skolorna driver smittan. Punkt slut.
Citera
2020-10-16, 20:09
Medlem
Citat:

Du borde kunna få ett svar av din husläkare, kanske?
Citera
2020-10-16, 20:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

Jag har för mig att de sagt att endast högt blodtryck medför ingen ökad risk, det är i samband med ytterligare risksjukdom det blir värre. Det kanske har kommit nya rön nu, jag vet inte?
Citera
2020-10-16, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Så då menar du att smittskyddsläkaren i praktiken saknar makt, eftersom han saknar helhetssyn?
Nej, hur kunde du dra den slutsatsen från det jag skrev.

Jag skrev att smittskyddsläkarens jobb är att stoppa smitta. Inte att väga in samhällskostnaden för åtgärden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in