2020-10-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
Estonia var inget passagerarfartyg. Det blev i juridisk mening ett militärfartyg när det fraktade militärmateriel. Passagerarna användes som mänsklig sköld.

Detta är vad Stefan Torssell påstår. Förstår man det är resten inte så svår att förstå sig på...

Sväljer man Torsells uttalanden blir mycket självklart. Gör du det?
Jag gör det inte... och då hamnar ett antal slutsatser på sophögen.
Blir en färja ett militärfartyg om en värnpliktig snott en patron, åker på hem på permis med den förra, och har den senare i fickan, och så är det fritt fram att sänka båten. Visst...
Citera
2020-10-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Sväljer man Torsells uttalanden blir mycket självklart. Gör du det?
Jag gör det inte... och då hamnar ett antal slutsatser på sophögen.
Blir en färja ett militärfartyg om en värnpliktig snott en patron, åker på hem på permis med den förra, och har den senare i fickan, och så är det fritt fram att sänka båten. Visst...
Haha. Försök att försvara den svenska staten och bildt&björk så mkt du vill.
Det blir bara patetiskt, KSI med Ericsson access i ryggen smugglade massor av stulna mil.prylar med skitfartyget. Evig mardröm.....
Citera
2020-10-16, 17:12
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Japp.

Det borde de väl kunnat se isåfall. Det är ju uppe vid däck och bara några meter från bogvisiret. Så desorienterade tror jag knappast filmarna var...
Citera
2020-10-16, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Bra synpunkter! Visiret kommer helt riktigt att utsättas för mycket stora slagkrafter när fören möter vågorna. Jag skriver slagkrafter eftersom de pågår under en kort tid när vågen smäller in i fören. SSPA gjorde mätningar och numeriska beräkningar och kom fram till att mycket stora vertikala krafter på 5-10 MN kunde uppstå under de givna förhållandena (se t.ex. JAIC tabell 12.2), men dessa krafter består bara under en mycket kort tid. Vi kan se dessa laster som ”spikarna” i Fig. 12.3. Därför kan vågorna inte lyfta av visiret från rampen.

Men vi har en massa andra saker som visar att det inte gick till så:
- Av JAIC Fig. 3.5-3.6 framgår det att rampen sticker upp ca 1 m i en låda i visirets ”tak”. Rampen är mycket nära visiret, och så fort visiret rör sig framåt så kommer rampen att skrapa i lådans tak.
- Fig.8.7 visar att sagda låda också har skrapmärken och deformation invändigt. JAIC skriver:
Rampinneslutningen på visirdäcket hade intryckningsskador på babords in- sida av dess aktra skott med böjda och slagna bulbprofiler.
- Undersökningarna av vraket visar att bogvisirets lyftarmar hade ätit sig in i fördäcket, se JAIC Fig. 8.2, och detta har rimligen pågått under en lägre tid. Det har de bara kunnat göra efter att gångjärnen gått av men innan bogvisiret frigjorts från rampen.
- Visirets underdel var också deformerad upp till 0.5 m vilket tyder på att det har slagits upprepade gånger mot skrovet undertill (JAIC Fig. 8.5).
- Till sist kunde man konstatera att rampens lås och manövercylindrar var sönder eller utdragna (JAIC s.125).

Visiret, fartyget och rampen visar alltså alla tecken på att bogvisiret lossnat, belastat fördäck och ramp och till sist fallit framåt när rampen inte kunnat hålla emot. Det har t.o.m. fått en buckla med bottenfärg från bulben (Fig. 8.5).
http://www.estoniasamlingen.se/textfiles/JAIC-haverirapport.pdf

Hej!

Tack för ett uttömmande svar, välformulerat!

en sak bara:
" dessa krafter består bara under en mycket kort tid. Vi kan se dessa laster som ”spikarna” i Fig. 12.3. Därför kan vågorna inte lyfta av visiret från rampen."

Detta är nog inte riktigt sant, modalperioden för vågspektrumet anges till 8 sekunder. Det innebär alltså (om jag tolkar "ITTCs Confidence Intervals for Significant Wave Height and Modal" rätt) att huvudperioden för vågsignalen är 8s, med signifikant våghöjd på 4.5m så har man en last som motsvarar 2-4 MN (från fig 12.9). Antar man att vertikalasten är sinusformad på 2MN amplitud (bortser från mer högfrekvent rippel i spektrumet) så är det mer än nog för accelerera ett bogvisir vertikalt till en position över ~1m. att så inte händer skulle kunna bero på att bogvisiret tappar lyftkraft när det släppt från fästena. Att så inte sker förklarar ju haverirapporten så som du beskriver.

i övrigt har jag inget mer att tillägga till ditt svar, tycker mest det är kul att agera djävulens advokat = ).
Citera
2020-10-16, 17:19
Medlem
Ajembacks avatar
Detta verkar lite intressant! Om det nu fungerar i Östersjön som tydligen har väldigt dålig sikt:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-kan-estonia-undersokas-med-ny-teknik
Citera
2020-10-16, 17:19
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Det borde de väl kunnat se isåfall. Det är ju uppe vid däck och bara några meter från bogvisiret. Så desorienterade tror jag knappast filmarna var...

Tror inte det är så lätt med en hobby drönare.
Måste dom välja vart dom tror hålet sitter, blir det mer spännande med midskepps.

Det här diskuterats om en misstänkt odetonerad sprängladdning som syns på en tidig film från vraket. Vart sitter den?
Sitter den där hydraliken är fäst i båten på styrbordsidan så låter teorin än mer trolig.
Citera
2020-10-16, 17:27
Medlem
Citat:
Använde fel tråd när jag dryftar min teori gällande de nya hålet. Klipper in lite från förlisningstråden.

Citat:

Bra bild.
Zoomar man in så tycker jag att det ser ut som om Trasan har längre fibrer än vad en handduk borde ha.
Är det någon som kan gissa på storleken på "knytet"?

Citat:

Tack.
Skadan förefaller sitta närmre fören än vad
Dplay filmaren tror.
Trasan styrker även det då jag läst att man använde trasor filtar etc för att täta runt bogen.

Avståndsmässigt så är det fullt möjligt att bogvisiret orsakat skadan. Då hydralarmen på styrbords sida fortfarande sitter kvar på visiret.
Cylindern kan vrida sig i kolven, och bogvisiret blir då hängande efter sidan av båten och kan slänga fritt. Jag tror att skadan orsakats av den nedre delen av babordsidan från bogvisiret. Den vita balken som syns sticka ut från hålet i filmen bör då komma från bogvisiret. Visiret har deformerats rejält på babordsidan, lite rundat.

Hydralarmen sitter fast upptill i visiret och nertill i själva båten. Går konstruktionen fritt däremellan? Eller går armen genom konstruktionen (själva båten)?

På den här bilden av bogvisiret syns skadan på babordsidans nedre del tydlig i jämförelse med styrbordsidan. Kolla höjdskillnaden.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bogv...%C3%B6_(1).jpg

Blir visiret hängandes kvar i hydralarmen kan den ha vridit sig och fått formen av en skopa som slagit in i skrovet med ordentlig kraft.

Citat:

Är det här verkligen hydralikrummet på Estonia?

Vad sköter hydraliken? Visiret eller stabilisator?

Hur vet vi att infästningen är kapad? Kan inte infästningen lossnat från balken i samband med olyckan?
Det senare alternativet skulle möjligöra ytterligare svängrum för visiret att slänga efter sidan på båten. Hydralkolvens krökning är inte tillräckligt för visiret att nå bak mot sidan på skeppet. Men om infästningen hänger kvar med en bult eller två så får visiret än mer svängrum att orsaka skada.
Hur mycket väger visiret?

Edit: 64 ton väger visiret. Vilken hastighet behöver 64 ton för att orsaka skadan?

Vad får dig att tro att Dplay teamet ska ha fel. Det är ju en erfaren expert som pekar ut exakt vart hålet finns.
Citera
2020-10-16, 17:39
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vad får dig att tro att Dplay teamet ska ha fel. Det är ju en erfaren expert som pekar ut exakt vart hålet finns.

Om experten baserar det påståendet efter filmbilderna så ger jag inte mycket för det.
Tycker du att det framgår vart hålet är? Stäng av ljudet, så blir mer realistiskt.
Som sagt "row mid ship estonia" är det ända jag har att gå på.

Edit:
Dom utgår från linan.
https://youtu.be/Hx1UfRhsmZk
Senast redigerad av Tok-Frans 2020-10-16 kl. 17:44.
Citera
2020-10-16, 17:53
Medlem
Kan rekommendera folk att lyssna på kvartals Jörgen Huitfeldt i dagens Fredagsintervju. Gunnar Hökmark, Jan Nygren, Inga-Britt Ahlenius och Sven Hirdman är gäster.
Även Henrik Evertsson intervjuas först.

Intressant är att Hökmark och Hirdman bedyrar ingen visste något om krigsmateriel, medans Jan Nygren, bl.a. dåvarande krigsmaterielinspektör och ledamot i styrelsen för Försvarets materielverk bekräftar att Sverige använde den aktuella rutten regelbundet för att försvarsmaktens olika delar(KSI etc.) skulle hämta OCH skicka mycket krigsmateriel(nämns bl.a. pansarvärn/radar) till/från öststaterna.

Fredagsintervjun: https://t.co/3SUhkduxZ8?amp=1
Senast redigerad av crustymolfis 2020-10-16 kl. 18:21. Anledning: särskrivning+detaljer
Citera
2020-10-16, 17:59
Medlem
TheSlyFoXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Bogvisiret är en "ytterdörr", den belastas inte av trafik igenom den. Konstruktionen var undermålig (kända svagheter), underhållet eftersatt, tidens tand, krabb sjö och några olyckliga manövrar. Där har du fem bidragande faktorer.
Tror man på rammningsteorin (det gör inte jag) så får man lägga till den som nummer sex.

Det var fan det dummaste jag hört... sånna hjärndöda jävlar som dig måste ju staten älska!
Citera
2020-10-16, 18:13
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Tror inte det är så lätt med en hobby drönare.
Måste dom välja vart dom tror hålet sitter, blir det mer spännande med midskepps.

Det här diskuterats om en misstänkt odetonerad sprängladdning som syns på en tidig film från vraket. Vart sitter den?
Sitter den där hydraliken är fäst i båten på styrbordsidan så låter teorin än mer trolig.
Är det den där kuben som menas?
Tas upp här i undersöknings rapporten som var underlag till tyska expertgruppen utförd av dyk & spräng konsulten Braidwood.

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%204/34.7.435.htm

Mycket bilder o info där, har inte kollat själv där så mycket dock.
Citera
2020-10-16, 18:18
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSlyFoX
Det var fan det dummaste jag hört... sånna hjärndöda jävlar som dig måste ju staten älska!

Bogvisiret lyftes upp långt över påkörande fordon när det var öppet vid lastning och lossning. Rampen, däremot, körde fordonen ovanpå när den fällts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in