Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Vad _beror_ det på? Det måste ju ändå vara så, att FHM går för flockimmunitet, fast de inte vill erkänna det. Skarpare restriktioner skulle - i deras ögon - minska smittspridningen för mycket. Kan dom inte bara spela med öppna kort i stället?
Här håller jag verkligen med dig. Jag tycker det är uppenbart att FHM har en agenda som de agerar efter och en annan agenda som de kommunicerar efter.
Jag tror att folk i allmänhet skulle sköta sig bättre om de visste att vi jobbar mot flockimmunitet och om allt skulle utgå ifrån detta. Det är då bättre att berätta hur man tänker. Som det är nu så lägger man snarare ut dimridåer för att inte behöva stå för vad man säger mm. Min favorit är:
- "Barn är inte smittdrivande"
Vaddå barn? Vilken ålder? Vad det verkar så kan åtminstone Gymnasieelever agerar smittdrivande. Högstadieeleverna i min kommun agerar också smittdrivande (då lokala förutsättningar i min kommun gör det möjligt för dem att vara smittdrivande pga många sociala kontakter).
Säg istället att det är viktigare att barnen är i skolan än att just de skall dämpa smittspridningen. Då skulle kanske föräldrarna agera annorlunda också, då de vet att barnen kan smitta dem (jag blev smittad av asymptomatisk högstadieelev, mitt barn, som smittats i skolan eller på skolbussen!).