2020-10-16, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Så nu vill 5200 experter häva alla nedstängningar. Förslaget kommer först från forskare från Oxford, Harvard och Stanford.

Jag undrar när ”experterna” här i tråden kommer börja kalla dessa forskare för idioter och påstå att det är outbildade.

Dom är såklart idioter. Precis som Elon Musk.
Citera
2020-10-16, 15:36
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Så nu vill 5200 experter häva alla nedstängningar. Förslaget kommer först från forskare från Oxford, Harvard och Stanford.

Jag undrar när ”experterna” här i tråden kommer börja kalla dessa forskare för idioter och påstå att det är outbildade.

Hehe dessa "experter" kommer inte ens kommentera detta, dom lever i sin bubbla(mammas källare) och kommer fortsätta drömma sina våta drömmer om total lockdown.

Att folk fortfarande inte insett wuhan snuvan inte är jordens undergång.... utan bara en snuva :-)

Häv alla nedstängningar men skydda de äldre !
Citera
2020-10-16, 15:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Uppsala vill ha kraftfullare restriktioner p.g.a. den snabba smittspridningen men FHM sade nej. FHM säger att vi kan få ned smittan utan ytterligare restriktioner.

https://twitter.com/marteneriksson/status/1316843635246333957

Uppsalaborna kanske skall tvätta händerna lite oftare så löser det sig...

Vad _beror_ det på? Det måste ju ändå vara så, att FHM går för flockimmunitet, fast de inte vill erkänna det. Skarpare restriktioner skulle - i deras ögon - minska smittspridningen för mycket. Kan dom inte bara spela med öppna kort i stället?
Citera
2020-10-16, 15:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är för jäkla intressant att det nu är under våren förskonade områden som nu drabbas hårdare. I ett sjukvårdsperpektiv har det visat sig att vissa grupper, typ somalier och syrier, generellt får ett värre sjukdomsförlopp. Det är helt fantastiska nyheter för Region Stockholm att dessa områden inte längre har lika hög smittspridning.

Jag blev inklämd mellan en massa negrer (dels en massa somaliska skolungdomar, dels en mamma och hennes barn som var svartare än så) på bussen idag. Det är bara att hoppas, att smittan redan hade brunnit igenom dem i våras...
Citera
2020-10-16, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad _beror_ det på? Det måste ju ändå vara så, att FHM går för flockimmunitet, fast de inte vill erkänna det. Skarpare restriktioner skulle - i deras ögon - minska smittspridningen för mycket. Kan dom inte bara spela med öppna kort i stället?

Här håller jag verkligen med dig. Jag tycker det är uppenbart att FHM har en agenda som de agerar efter och en annan agenda som de kommunicerar efter.

Jag tror att folk i allmänhet skulle sköta sig bättre om de visste att vi jobbar mot flockimmunitet och om allt skulle utgå ifrån detta. Det är då bättre att berätta hur man tänker. Som det är nu så lägger man snarare ut dimridåer för att inte behöva stå för vad man säger mm. Min favorit är:
- "Barn är inte smittdrivande"

Vaddå barn? Vilken ålder? Vad det verkar så kan åtminstone Gymnasieelever agerar smittdrivande. Högstadieeleverna i min kommun agerar också smittdrivande (då lokala förutsättningar i min kommun gör det möjligt för dem att vara smittdrivande pga många sociala kontakter).

Säg istället att det är viktigare att barnen är i skolan än att just de skall dämpa smittspridningen. Då skulle kanske föräldrarna agera annorlunda också, då de vet att barnen kan smitta dem (jag blev smittad av asymptomatisk högstadieelev, mitt barn, som smittats i skolan eller på skolbussen!).
Citera
2020-10-16, 15:42
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
Giesecke har ju haft mer rätt än många av de 22 forskarna som stödde Uppsalarapporten där de förutspådde 60.000 döda innan midsommar i alla fall.

Enkelt faktum är att alla har haft fel i någon grad i Sverige. Både "alarmister" och de "regimtrogna", men FHM har haft mer rätt än alarmisterna i alla fall som skrikit om undergång och över 50.000 döda.

Hade alarmisterna haft en bättre ton och inte överdrivit så mycket tror jag de hade fått mer genomslag (vilket hade varit bra för Sverige!).

Det är tillåtet att ha fel, i synnerhet när man har att göra med någonting som är så svårt att förutse som ett nytt och okänt virus.

Det som däremot är lämpligt, är att vara ödmjuk inför det okända. Det har Anders Tegnell och Johan Giesecke misslyckats med. Ifall Anders Tegnell och Johan Giesecke hade varit ödmjuka, så hade dom observerat vad som skedde i Asien, och omprövat sina ställningstaganden. Istället var Anders Tegnell och Johan Giesecke arroganta, och trodde sig veta bättre än asiaterna hur viruset skulle hanteras.
Citera
2020-10-16, 15:43
Medlem
Citat:

En liten minoritet av alla forskare och doktorer i Storbritannien och USA med andra ord.
Citera
2020-10-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
De 13 är fler eftersom det bekräftats fler efter det utskicket (dessutom var det 16 inklusive lärarna).

Jag fick även tag i siffrorna för min egen kommun (vill dock inte säga vilken) och de har stigit kraftigt. De har mer än fördubblats på en tvåveckorsperiod. Men Göteborg är som sagt var mycket värre.

Om man kikar på förra veckorapporten ligger incidensen för olika åldersgrupper ungefär så här:

20-29 år: 70
30-39 år: 55
40-49 år: 48
50-59 år: 42
60-69 år: 25
+70 år: 18
0-19 år: 18

Då år också incidensen i 0-19 gruppen högst bland gymnasieungdomar, vilket befäster att dessa ungdomar närmar sig vuxna, rör sig mer i samhället och riskerar därmed både bli smittade och sprida mer än yngre barn. Sannolikt är rörlighet i samhället en stor bidragande faktor som också kan indikeras från fördelningen i övriga åldersgrupper som den festande och sociala 20-29-årsgruppen snarare än skolan i sig.
Citera
2020-10-16, 15:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Hur tänkte du nu..?
För att vara specifik. Jag vill se en rysk trollfabriks sida med dessa bilder. Annars kommer jag att ta dem för vad de är nämligen vanliga memes.
Citera
2020-10-16, 15:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Aj, då det blir 24 inrapporterade avlidna denna vecka och nu ligger även vecka 41 på 16 avlidna på bekräftat datum. Det lär ju läggas på lite till där. Helt klart har antal avlidna börjat gå upp igen.
Men fallen var ju inte fullt så ila. Men det blir en ökning denna vecka också.

Jag är säker på att det kommer att öka stadigt, allteftersom hösten går över i vinter och det blir kallt och torrt. För det är det klimatet vädret trivs i. Det ser man ju både på all spridning i Alperna i vintras, och på att så många hockeyspelare drabbats (trots att de är unga och i god fysisk form).
Citera
2020-10-16, 15:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

Många av signaturerna är fake, Dr jhonny Bananas, Prof Comic Dummings osv.

”A controversial anti-lockdown declaration and petition whose principal authors and signatories from around the world include four Stanford University doctors has pulled its online signature list following a report that it included dozens of fake names.

Sky News, a British television and online news outlet, reported “Dr. Johnny Bananas” and “Dr. Person Fakename” were among those listed as supporting the online Great Barrington Declaration open letter calling for opening schools and businesses with “focused protection” of the elderly and ill most at risk of COVID-19.”

https://www.google.se/amp/s/www.mercurynews.com/2020/10/14/coronavirus-anti-lockdown-declaration-pulls-signature-list-after-report-of-fake-names/amp/
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-16 kl. 15:58.
Citera
2020-10-16, 15:52
Medlem
Mardrömmen är ett faktum

https://www.expressen.se/gt/forsta-svenska-fallet-av-aterinsjuknande-i-covid-19/

Kvinna sjuk två gånger i covid-19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in