2020-10-16, 14:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det var inget ignorant uttalande av Tegnell. Sverige hade inte klustersmitta 19 maj.

Återigen. Hur svårt ska det vara för folk att förstå att det finns olika faser i en pandemi.

Det här med Norge vs. Sverige är något som du uppenbarligen bara tar till för att slingra dig ur kärnan i diskussionen. Att smittspridningen i Sverige såg annorlunda ut 19 maj än den gjorde igår.
[i]
Vi har hela tiden haft klustersmitta!

Jag var aldrig med i någon diskussion utan mitt inlägg var helt fristående. Du drog in mig genom att citera inlägget och börja prata om Norge.
.

Det är du som inte kan läsa och därför orsakar oreda och osanning vilket leder till att du nu påstår saker som inte stämmer. Jag försöker verkligen inte slingra mig! Jag hatar att bli anklagad för saker jag inte gjort som att t ex ha skrivit om Norge!

Jag anser att Tegnell uttalar sig felaktigt och att han har gjort så under en mycket lång tid. Det är min åsikt, så låt mig få behålla den är du snäll.

Sluta nu att ljuga.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-16 kl. 14:52.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Tyvärr naturligt att en viss ökning i dödsfall följer efter att både fall, inläggningar och IVA har ökat. Man kan hoppas på att den enskilda datapunkten ”nya fall” idag indikerar en inbromsning - nästa vecka blir intressant.
Ja, man kan hoppas på en inbromsning. Till och med Danmark och Norge har ju klarat det så det ligger ju inget i vägen för att vi också skulle kunna bromsa smittan. En snabb huvudräkning ger mig en ökning denna vecka med 576 fall jämfört med 808 fall förra veckan. Jag håller med dig, intressant att se vad det tar vägen på tisdag då vi kan jämföra denna vecka med förra på bekräftat datum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Adam Alsing dog av viruset fast han levde hälsosamt.

Men kom igen, kändisar kan även dom ha bakomliggande orsaker - det är skrämmande att så många av er tror att kroppen blir FRISK bara för att man efter ett liv av osunt leverne börjar träna och på två år går ned i vikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Bra sagt. Ska fundera på trigger-varning innan jag citerar dig nästa gång. Dör man inte av covid-19 så blir man halvt hjärndöd av att tänka på det i alla fall.
Ja. Efter en sån här diskussion behöver man nästan rehab.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Sannolikt beror den uteblivna ökningen på att man nått gränsen för testkapaciteten.

Tror inte det va.

Men vi får helt enkelt se hur andelen positiva utvecklar sig.
Citera
2020-10-16, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Aj, då det blir 24 inrapporterade avlidna denna vecka och nu ligger även vecka 41 på 16 avlidna på bekräftat datum. Det lär ju läggas på lite till där. Helt klart har antal avlidna börjat gå upp igen.
Men fallen var ju inte fullt så ila. Men det blir en ökning denna vecka också.

Du menar, de dog inte särskilt allvarligt?
Citera
2020-10-16, 14:31
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Adam Alsing dog av viruset fast han levde hälsosamt.

1. Hur vet du att han dog av viruset?

2. Nej, han levde inte hälsosamt. Han var överviktig och led av minst en metabol sjukdom.
Citera
2020-10-16, 14:34
Medlem
Jag får inte ihop hur siffror rapporteras till intensivvårdsregistret.

Det säger just nu 7 på iva i Uppsala (och har gjort sedan i morse)

Enligt region Uppsala själva så låg klockan 12.01 idag 5 st på iva.

Tycker det blir jävligt missvisande. Ganska många procents skillnad på 5 eller 7.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Som smittskyddsläkaren i Uppsala sa igår.

”Om folk helt slutar träffa andra idag, så märks det först om tre veckor inom vården”. Som tidigast.
Så är det nog absolut. Men rapporter jag får från vänner och familj i Stockholm är att man börjar jobba mer hemifrån, visserligen möts upp på restauranger och pubar men i mindre sällskap, att antalet inbjudningar till hemmafester minskat etc.

Att spridningen är som högst i innerstan, Vaxholm och Lidingö är nog en fördel då de är mer mottagliga än Somalier som bor 7-8 i en tvåa och knappt kan läsa.

Om det räcker för att vända trenden eller bara bromsa den vet jag inte, men får intrycket av att det långsamt börjar förändras. Lär inte bli som i april då covidtröttheten finns där men det kanske inte behövs?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Uppsala vill ha kraftfullare restriktioner p.g.a. den snabba smittspridningen men FHM sade nej. FHM säger att vi kan få ned smittan utan ytterligare restriktioner.

https://twitter.com/marteneriksson/status/1316843635246333957

Uppsalaborna kanske skall tvätta händerna lite oftare så löser det sig...
Enligt nyheterna igår på svt skulle smittskyddet och FHM ha ytterligare ett möte på måndag rörande detta.

Det är otroligt frustrerande att se på när de upprepar samma misstag som i våras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Den debatterar bara mörkläggning. Det säger sig självt att det vore en oerhörd slump att någon som levt i omkring 80 år (dvs drygt 4000 veckor) skulle dö under just de två veckor de har COVID av en slump. Det säger sig självt att minst 95% av dem dog pga covid. Visst kan de ha andra sjukdomar också, men covid fick dem att tippa över.

Så är det, och likadant med andra infektioner som får dem att tippa över, men att det inte registreras som exempelvis en influensa.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Nej, det går inte att hitta originalkällan till bilderna
och Ryssland förnekar också att dom sprider desinformation.
Moscow Denies Accusations of Spreading Misinformation About UK's COVID-19 Vaccine
https://sputniknews.com/uk/202010161080789419-moscow-denies-accusations-of-spreading-misinformation-about-uks-covid-19-vaccine/
Då så! Låter ungefär som vår försvarsminister Peter Hultqvist när han varnar för trollfabriker som sprider desinformation om Sveriges coronastrategi genom att hänvisa till någon blogg i Azerbajdzjan.

Han glömde tala om vilket språk det var på dock. Måste varit något annat än azerbajdzjanska för att ha någon spridning.

Men varför någon där skulle vilja sprida sådant är fortfarande oklart.

Men jag lovar att jag ska ta till mig detta när du levererar åtminstone en länk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in