2020-10-16, 12:49
Medlem
Leipreachans avatar
Vad för märklig reaktion fick han Henrik i hotellrummet som gjorde honom upprörd?
Citera
2020-10-16, 12:51
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
För typ femtioelfte gången, för att dom var inblandade i smugglingen av militär utrustning.

Samma med Danmark i sådana fall
Citera
2020-10-16, 13:07
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Berätta hur rampen kunde vara kvar i uppfällt läge om bogvisiret föll av under gång.

Det är nämligen närmast en fysisk omöjlighet med tanke på den välkända (och katastrofala) konstruktionen. Jag gav dig länkar till skisser på hur det ser ut: rampen sticker up i en låda i bogvisiret vilket gör att om låsen och gångjärnen på bogvisiret går sönder, så kommer det 56 ton tunga bogvisiret att hänga på rampen. För att bogvisiret skall kunna falla av fartyget, vilket vi vet att det gjorde, så måste rampen slitas upp.

Du är måhända inte ”en komplett idiot”, så du kan väl förklara det för oss andra som inte har ditt skarpa sinne: hur faller bogvisiret av Estonia med uppfälld ramp?

Hårda ord i debatten på sina håll.
Men, kan inte bogvisiret ha lossnat helt, en bra bit på vägen in i slagsida? Då hänger det ju på ett lite annat sätt.
Citera
2020-10-16, 13:07
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Mitt inlägg var väl delvis avsett som en fråga. Jag kan inget om detta så det är såklart möjligt att jag är dum i huvudet. Jag har bara lite svårt att köpa att många av dessa argument skulle vara speciellt starka. Och framförallt den här kombinationen av att det 26 år senare skulle medföra avsevärda men för rikets säkerhet samtidigt som man menar att transporterna självklart inte kan ha haft något med olyckan att göra.

Det kan ju även tilläggas att Hirchfeldts undersökning nu idag är väldigt gammal. Att man vill ha sekretess i 10 år kan jag väl ändå köpa, men det börjar bli svårare och svårare att förstå. Om inte annat borde man väl åtminstonde kunna ta en begränsad mängd riksdagsledamöter, inklusive några av de som är kritiska till hanteringen, och informera dem.

Givet att man i 10 år förnekade att transporterna ens ägt rum och sa istället att det var konspirationsteorier. Sen höll man fast vid att det var en konspirationsteori att det skulle vara ett stort hål på styrbordssidan. Nu har man även hittat ett sådant. Det börjar kännas ganska pinsamt det hela, även om jag inte direkt ser något solklart olycksförlopp som involverar hålet eller hur det skulle ha tillkommit.

Samtidigt, shit happens, helt omöjligt att någon har klåpat till det med någon ubåt kan det väl inte vara. Norrmännen lyckades väl krocka med en annan båt med ett av sina militärskepp bara för något år sedan, och det gick så illa att de fick skrota hela skeppet som kostade någon miljard att bygga IIRC. Mig veterligen skedde det under normala förhållanden med radar, AIS och sådant.

Nej, jag köper ditt resonemang kring att delar av riksdagen skulle kunna informeras. T ex försvarsutskottet som är registerkontrollerade. Sen har jag ju som du förstår inte insyn i hur enskild handläggare resonerat när han/hon klassade ev handlingar. Det kan som sagt finnas fler faktorer än den materiel man tog med. Men mitt råd är att inte vara så konspiratorisk. Verkligheten är ofta gråare och rätt trist bakom de röda stämplarna.

Jag är ingen radarexpert, men det kan kanske finnas tillfällen då en båt missats. Men även efteråt? Mariella styrde ju ditåt, så det var korta avstånd på slutet.

Skadorna kan skeppstekniskt inte lett till att fartyget sjönk, heller. Hon måste ha tappat bogvisiret också. Så jag är rätt skeptisk, tror mer på förskjutningar i konstruktionen i samband med att hon vände fören upp och slog aktern i botten.
Citera
2020-10-16, 13:12
Medlem
Citat:
Att systemteknikern inte skulle ha sett vatten på bildäck är ett så bisarrt uttalande att det inte går att ta på allvar, Så här säger han dagen efter olyckan 29/9 1994:

[he] ” saw water penetrating the forward part through the bow ramp, water penetrated in large quantities at both sides of the ramp and we were discussing whether the visor had been lost;

- there was so much water penetrating that it could not just be a question of damage to the packings, water was streaming in all the time, not just when the bow was diving into a wave.”

(https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html, sect. 21.2.4)
Systemteknikern vet heller inte vad som hände med rampen efter han lämnade ECR, eller hur?

Sedan väljer du lite praktiskt att bortse från motormannen som tittar i samma kamera och ser följande
- [he] saw on the monitor that there were high waves on the car deck and the water level had already reached the height of the personal cars
(https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html, sect. 21.2.5)
Du ser heller ingen anledning att beakta 3Ms vittnesmål från 29/9 1994. Han tittar i samma monitor som systemteknikern och motormannen och ser:
”- I looked at once at the monitor and saw water penetrating at the bow, the water ingress was so strong that the picture became blurred due to water splashing up to the camera.
(ibid sect. 21.2.3)

Men i din fantasivärld är bildäcket lite lätt fuktigt. Möjligen.

Sa dom inte oxå att dom hade vatten till knäna? Har för mig att vi läst det nånstans. Hur förklarar man det?
Citera
2020-10-16, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det var väl sprinten till atlantlåset som BÖRJE STENSTRÖM valde att kasta tillbaka, ned i havet.
På order av GD.n???

Ja det är bara att googla B Stenström och atlantlås. Ordern om att mörklägga, att alltså slarva bort det som inte passade med den fejkade sanningen, kom nog från regeringen men kanske via GD.
Citera
2020-10-16, 13:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Sa dom inte oxå att dom hade vatten till knäna? Har för mig att vi läst det nånstans. Hur förklarar man det?
Det känner jag inte till. Vi får kolla tyskarnas sammanställning, det är enklast.
Citera
2020-10-16, 13:41
Medlem
Citat:
Berätta hur rampen kunde vara kvar i uppfällt läge om bogvisiret föll av under gång.

Det är nämligen närmast en fysisk omöjlighet med tanke på den välkända (och katastrofala) konstruktionen. Jag gav dig länkar till skisser på hur det ser ut: rampen sticker up i en låda i bogvisiret vilket gör att om låsen och gångjärnen på bogvisiret går sönder, så kommer det 56 ton tunga bogvisiret att hänga på rampen. För att bogvisiret skall kunna falla av fartyget, vilket vi vet att det gjorde, så måste rampen slitas upp.

Du är måhända inte ”en komplett idiot”, så du kan väl förklara det för oss andra som inte har ditt skarpa sinne: hur faller bogvisiret av Estonia med uppfälld ramp?

Hej,

Eftersom orsaken, enligt haverikomissionen, till att skador uppstår på bogportens fästanordningar beror på vertikala krafter pga vågor, så vore det märkligt om dessa vertikala krafter inte skulle kunna lyfta bogvisiret högre än huset för bogporten när fästena gått av.

Teorin är ju att bogvisiret sliter upp porten när fästena har lossnat. Inte omöjligt. Är krafterna så stora så att de skapar en positiv lyftkraft (vilket de måste ha varit om fästena gått av från första början) på visiret skulle visiret kunna tryckas uppåt av en våg. Har det väl börjat röra sig uppåt så kommer vinkeln på skrovet vid skarv skrov/bogvisir få bogporten att haka ur "huset" på bogvisiret.

Om man nu tänker sig att alla fästen till bogvisiret går av pga periodisk vertikal last från vågorna, vad beror det på att denna kraft sedan går till en nivå som inte orkar lyfta bogvisiret vertikalt utan att de hänger kvar på bogporten? läckage mellan bogvisir och skrov när det glappar?
Citera
2020-10-16, 13:43
Medlem
Tok-Franss avatar
Använde fel tråd när jag dryftar min teori gällande de nya hålet. Klipper in lite från förlisningstråden.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Jag tror dom flesta hävdar att hålet är midskepps:
https://estonianworld.com/wp-content...tonia-hole.jpg
Trasan du ser kommer från hydraulikrummet på styrbordssida, ser oljig och skitig ut, ingen duschhandduk.

Bra bild.
Zoomar man in så tycker jag att det ser ut som om Trasan har längre fibrer än vad en handduk borde ha.
Är det någon som kan gissa på storleken på "knytet"?

Citat:
Citat:
Här finns det bild på hyraulikrummet, styrbordssida:
http://lennartremstam.blogspot.com/

Tack.
Skadan förefaller sitta närmre fören än vad
Dplay filmaren tror.
Trasan styrker även det då jag läst att man använde trasor filtar etc för att täta runt bogen.

Avståndsmässigt så är det fullt möjligt att bogvisiret orsakat skadan. Då hydralarmen på styrbords sida fortfarande sitter kvar på visiret.
Cylindern kan vrida sig i kolven, och bogvisiret blir då hängande efter sidan av båten och kan slänga fritt. Jag tror att skadan orsakats av den nedre delen av babordsidan från bogvisiret. Den vita balken som syns sticka ut från hålet i filmen bör då komma från bogvisiret. Visiret har deformerats rejält på babordsidan, lite rundat.

Hydralarmen sitter fast upptill i visiret och nertill i själva båten. Går konstruktionen fritt däremellan? Eller går armen genom konstruktionen (själva båten)?

På den här bilden av bogvisiret syns skadan på babordsidans nedre del tydlig i jämförelse med styrbordsidan. Kolla höjdskillnaden.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bogv...%C3%B6_(1).jpg

Blir visiret hängandes kvar i hydralarmen kan den ha vridit sig och fått formen av en skopa som slagit in i skrovet med ordentlig kraft.

Citat:
Citat:
Här finns det bild på hyraulikrummet, styrbordssida:
http://lennartremstam.blogspot.com/

Är det här verkligen hydralikrummet på Estonia?

Vad sköter hydraliken? Visiret eller stabilisator?

Citat:
Citat:
Hydralrum för visir, behöver inte vara MS Estonia.
Tveksam till att hydralrummet går hela vägen till O:et. i MS Estonia, frågetecken på det.
Här ser du att infästningen i balken sitter kvar cylinderfästet, infästningen är
bortkapad från balken, Balken är kvar på MS Estonia, bogvisiret måste då ha suttit kvar på MS Estonia:
https://d.cdn-expressen.se/images/96...nan/314@60.jpg
Bogvisirets gångjärn är bortskurna från leden, sitter kvar på MS Estonia.

Hur vet vi att infästningen är kapad? Kan inte infästningen lossnat från balken i samband med olyckan?
Det senare alternativet skulle möjligöra ytterligare svängrum för visiret att slänga efter sidan på båten. Hydralkolvens krökning är inte tillräckligt för visiret att nå bak mot sidan på skeppet. Men om infästningen hänger kvar med en bult eller två så får visiret än mer svängrum att orsaka skada.
Hur mycket väger visiret?

Edit: 64 ton väger visiret. Vilken hastighet behöver 64 ton för att orsaka skadan?
Citera
2020-10-16, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Inte så jättenära och inget som säger att den hade med en ROV, bara att båttypen har kapaciteten att hantera en. Hade någon koll på båten med radar och den försvann, så sjönk den väl. Däremot säger några att AIS signalen försvann, men det kan bero på många saker som t.ex. dålig täckning eller det eventuellt olämpliga med att röja sin position under en militär övning.
Vill man fippla runt obemärkt runt Estonia slår man givetvis inte på sin AIS alls.
Lätt att försöka göra en höna av en fjäder.

Fanns inte AIS på den tiden !
Citera
2020-10-16, 14:19
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeaScout
Fanns inte AIS på den tiden !

Nu är du ute och seglar... Handlar om HMS Rapp (tror jag den heter).
Citera
2020-10-16, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Använde fel tråd när jag dryftar min teori gällande de nya hålet. Klipper in lite från förlisningstråden.

Citat:

Bra bild.
Zoomar man in så tycker jag att det ser ut som om Trasan har längre fibrer än vad en handduk borde ha.
Är det någon som kan gissa på storleken på "knytet"?

Citat:

Tack.
Skadan förefaller sitta närmre fören än vad
Dplay filmaren tror.
Trasan styrker även det då jag läst att man använde trasor filtar etc för att täta runt bogen.

Avståndsmässigt så är det fullt möjligt att bogvisiret orsakat skadan. Då hydralarmen på styrbords sida fortfarande sitter kvar på visiret.
Cylindern kan vrida sig i kolven, och bogvisiret blir då hängande efter sidan av båten och kan slänga fritt. Jag tror att skadan orsakats av den nedre delen av babordsidan från bogvisiret. Den vita balken som syns sticka ut från hålet i filmen bör då komma från bogvisiret. Visiret har deformerats rejält på babordsidan, lite rundat.

Hydralarmen sitter fast upptill i visiret och nertill i själva båten. Går konstruktionen fritt däremellan? Eller går armen genom konstruktionen (själva båten)?

På den här bilden av bogvisiret syns skadan på babordsidans nedre del tydlig i jämförelse med styrbordsidan. Kolla höjdskillnaden.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bogv...%C3%B6_(1).jpg

Blir visiret hängandes kvar i hydralarmen kan den ha vridit sig och fått formen av en skopa som slagit in i skrovet med ordentlig kraft.

Citat:

Är det här verkligen hydralikrummet på Estonia?

Vad sköter hydraliken? Visiret eller stabilisator?

Hur vet vi att infästningen är kapad? Kan inte infästningen lossnat från balken i samband med olyckan?
Det senare alternativet skulle möjligöra ytterligare svängrum för visiret att slänga efter sidan på båten. Hydralkolvens krökning är inte tillräckligt för visiret att nå bak mot sidan på skeppet. Men om infästningen hänger kvar med en bult eller två så får visiret än mer svängrum att orsaka skada.
Hur mycket väger visiret?

Edit: 64 ton väger visiret. Vilken hastighet behöver 64 ton för att orsaka skadan?

Visiret väger enligt dokumentären 55 ton och experten på båtskador hävdar att det är omöjligt att visiret gjort denna skada. Så nu har dina teorier spårat hejdlöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in