Citat:
Ursprungligen postat av
DrunkenZealot
Detta bryr jag mig inte om. Det är du som har satt upp de kriterium, för mig har det ingen betydelse. Du verkar vara autistisk, alltså att vissa detaljer är viktigare än helheten.
Det är bevisat att rampen var uppe. Om bogvisiret var borta då eller inte, spelar för mig ingen roll större roll. Det är bara i din värld som det spelar någon roll. Och detta för en tekniskt grej som du eller någon hittat på.
Om rampen är uppe, kan inte färjan ta in de mängderna vatten som behövs för att få förloppet. Det krävs ett hål i botten. Ett hål som finns. Ett hål som möjliggör att att färjan inte slår runt om bildäck fylls. Så det är belagt nu att hålet fanns vid den tidpunkten anser jag.
Finns inte mycket mer att tillägga. Du har uppvisat en väldigt konstig debatteknik och logik.
På vilket sätt är det bevisat att rampen var uppe under hela förloppet? Det är ett väldigt bestämt påstående med tanke på att de tre i ECR inte stannade kvar där. De tog sig upp de 7-8 våningarna genom skorstenen innan slagsidan blivit alltför jävlig.
Du skriver sedan att fartyget inte kunde ta in de mängder vatten som krävdes. Men vi har motormannens vittnesmål om vatten i höjd med bilarna med vågor på bildäck, och 3Ms uppgifter om att det stänkte vatten upp på kameran.
Det var alltså uppenbarligen stora mängder vatten på bildäck redan innan de tre lämnade ECR och tv-skärmen. 9 av de överlevande från däck 1 ser också vatten på bildäck eller genom dörrarna när de passerar uppåt under sin flykt. Återigen, vattnet är där och det är inga små mängder.
Till sist gör du det märkliga påståendet att det inte kunnat komma in tillräckligt mycket vatten genom bogporten (eftersom rampen enligt dig var uppfälld, förmodar jag), och att ”det krävs ett hål i botten.” Det nya” hålet är som bekant i fartygets sida, med möjligen en liten del under vattenlinjen men jag antar att det är detta hål du syftar på.
Men hålets exakta position är inte poängen: den är att vatten i fören på däck 0 och 1 genom ditt hål i botten inte kan ge den kraftiga slagsidan på 30-40 grader som vi vet uppstod. För att ens nå 20 grader krävs massvis med vatten, ca 2000 ton fördelat på däck 0 och 1 med fri vätskeyta (se t.ex. Safety-at-Seas hydrostatiska beräkningar). Sedan är fartyget återigen stabilt. Men vi vet också med säkerhet att 1000 ton vatten inte skvalpade omkring på däck 1 när de överlevande flydde strax innan slagsidan. Så tvärtemot vad du skriver så kan inte ett hål i botten (eller snarare under vattenlinjen) förklara förloppet.
Det är helt nödvändigt att också ha stora mängder vatten på bildäck (ca 1000 ton i det fallet), vatten som du menar inte fanns.