2020-10-16, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Här har jag skrivit ner en STOR del av det som sägs där åklagaren säger att handleden är bruten...

Bra jobb!
Citera
2020-10-16, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamabunny
Men det är ju det dem inte gjorde! Soc fungerar som så att de ofta har tunnelseende för det barn de har i uppdrag att utreda och tar sällan hänsyn till helheten. Hur kan du inte förstå? Hon har ett barn sedan tidigare som verkar (?) ha dålig eller ingen kontakt med pappan, har inga släktingar eller nätverk runt sig eller någonting. Om då mamman helt plötsligt inte ska få finnas där för sin son, hur ska hon tänka då? Hur lätt är det att som nyförlöst i den turbulenta situationen tänka rationellt? Då kan man ju lika gärna se det som att det andra barnet kan komma till ett tryggt hem sålänge? Hade de kunnat ordna så att de fick placeras tillsammans hade allting antagligen blivit annorlunda. Det går inte att välja mellan sina barn och det är konstigt att du verkar tycka att det ena eller andra valet är så sjukt orimligt? Tror få härinne som kommenterar har varit i denna situation. Det är mycket lätt att sitta och säga att: det här är det bästa - såhär skulle jag agerat. Tills du är där själv. Klart att det hade varit smartast att placeras med dottern från början och ändå hållit kontakten med pojken men det är inte så lätt och självklart i en sådan pressad situation kanske.

Var sonen frivilligplacerad med anledning av att R skulle föda barn? Om inte, varför skulle den lyftas bara för att hon väljer att bo i skyddat boende med andra barnet?

Som svar på det fetstilta: Exakt. Visst är det inte lätt. Vidare tycker jag att det visar på bristande förmåga vad som är bäst. Att erkänna vad som är bäst och att man tog ett kasst val är en start.
Citera
2020-10-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jjfam
Hon har vårdnaden om alla sina barn.
Läs på, för fan!
1. En vårdnadsöverflytt är inte samma sak som en placering.
2. Förvaltningsrätt och kammarrätt kan inte besluta om vårdnad, det är de allmänna domstolarna (TR, HR & HD) som kan göra det.
3. Familjehem får inte vårdnaden automatiskt, bara för att barnet är placerat enligt LVU.

Läs mitt svar igen, du har feltolkat.
Citera
2020-10-16, 13:02
Medlem
Citat:
Här har jag skrivit ner en STOR del av det som sägs där åklagaren säger att handleden är bruten...

Jag orkar inte läsa det du har skrivit, men åklagaren är en åklagare, inte rättsläkare.
Hon hade ingen fraktur.
När ett barn ramlar och tar emot sig med handen så kan en sådan skada uppstå.
Citera
2020-10-16, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Vi kan iallafall tacka MissReese för att hen klargör Rebeckas oförmåga att vara förälder. Att inte klara av att larma i en nödsituation, oförmögen att klara HLR, en drös diagnoser som gör det extraordinärt jobbigt för henne att vara förälder etc... Då kan man inte ha vårdnad och ansvar för barn i hemmet.

Det står ju klart och tydligt att hon aldrig ska få vårdnaden om de andra barnen iallafall. Tack MissReese!

Exakt... Personen verkar veta allt om r
Citera
2020-10-16, 13:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MissRees
Jag orkar inte läsa det du har skrivit, men åklagaren är en åklagare, inte rättsläkare.
Hon hade ingen fraktur.
Snälla nån, det är ju uppgifter från rättsläkarens grundliga undersökning av Esmeraldas döda kropp.
Om det vore så enkelt att få sådana skador om barn tar emot sig, borde det inte anmärkas på, eller? Förresten, du skriver att hon inte hade en framktur, i nästa mening erkänner du att det är en skada...
Citera
2020-10-16, 13:14
Medlem
Citat:
Hon hade ingen fraktur.

Du kan ju inte gå in i en diskussion och strunta i att läsa det den andra skrivit?
Åklagaren är ingen rättsläkare, nej. Är du? Var det du som obducerade Esmeralda?

Wow, detta börjar bli häpnadsväckande. Du tror verkligen att du vet allt. Det är lite skrämmande faktiskt.
Citera
2020-10-16, 13:16
Avslutad
Citat:
Hon hade ingen fraktur.
Konstruktivt...
Citera
2020-10-16, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annvian
Var sonen frivilligplacerad med anledning av att R skulle föda barn? Om inte, varför skulle den lyftas bara för att hon väljer att bo i skyddat boende med andra barnet?

Som svar på det fetstilta: Exakt. Visst är det inte lätt. Vidare tycker jag att det visar på bristande förmåga vad som är bäst. Att erkänna vad som är bäst och att man tog ett kasst val är en start.

Han bodde väl på något droghem i brist på annat? Tänk dig själv in i et scenario att du haft en fruktansvärd graviditet, kaotisk förlossning, ett redan socialt utsatt äldre barn och sedan får du inte komma hem och landa utan ska direkt vidare till något okänt ställe och får inte umgås med din son som kanske inte har det så bra? Vart vill du komma med ditt inlägg - att hon inte kunde vara rationell i det läget eller vadå? Ja nä det var hon väl inte, är det konstigt? Har du själv fött barn och ställts inför detta val? Inser du hur det låser sig i hjärnan?
Citera
2020-10-16, 13:21
Medlem
Citat:
Hon hade ingen fraktur.

Kanske du borde göra.... Intressant lyssna på hennes undvikande svar på varenda fråga...

I det stora hela spelar det väl ingen större roll egentligen. En skada hit eller dit spelar väl ingen roll när det finns 100 andra skador. Att ett barn har skador över hela kroppen från topp till tå känns det märkligt om R inte skulle sett eller märkt något.

Hon säger emot sig själv:
Dels säger hon att det är hon som skött om barnen, även Ps barn. I nästa mening säger hon att hon missat allt som hänt Esmeralda för att hon varit i någon bubbla.
Sedan säger hon att det är hon som klär på och byter blöja för att i nästa mening säga att hon inte sett några skador. När det blir jobbiga frågor svarar hon att hon inte vet.

Hon säger att det hon uppgett i första polisförhöret vet hon inte om det är självupplevt eller något hon fått återberättat av P. När åklagaren sedan frågar hur hon tänker att P ska återberättat det åt henne när han har en helt annan version av vad som hänt spelar hon dum och låtsas inte förstå frågan. Han har sagt att ha utförde HLR ensam och R har detaljerat beskrivit hur P gett henne instruktioner om hur hon skulle utföra HLR.

Det spelar som ingen roll egentligen hur det ligger till. Det vet bara R och P. Det enda vi vet är det som är svart och vitt dvs att Esmeralda vanvårdades sista tiden i sitt liv och dog pga att föräldrarna underlät sig att kontakta sjukvården.
Citera
2020-10-16, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skuggan77
Men du, var det inte som så att Rebecka själv som bad få sin son placerad? Då hon själv upplevde att han hade ett ickeadekvat beteende och att hon ej kunde hantera honom på eget bevåg? Det är iaf vad som framkommer från offentliga handlingar.

Vart i offentliga handlingar står d att Rebecka fick en psykos efter att Esmeralda föddes? Jag har gått igenom allt offentligt material flertal ggr o kan ej hitta d... Hänvisa mig gärna då du verkar mer än väl insatt i ärendet.

Min subjektiva tolkning utifrån sättet du skriver på är att du hamnar i affekt så fort Rebeckas föräldraförmåga ifrågasätts, hur kommer det sig? Upplever du dig själv som objektiv i den här diskussionstråden?

Egentligen hade jag ej velat bemöda mig att ens skriva till dig, men dina härskartekniker, vad avser vad folk får tro, tänka och tycka i denna tråd gör mig infernaliskt (ett uttryck Rebecka använder sig av i sms för övrigt) irriterad.

Jag upplever att Du är selektiv vad avser vilka frågor du vill besvara i denna tråd, men jag skulle bli mkt imponerad om du sakligt (gärna med källhänvisning till offentligt material) kunde
svara på ovanstående frågor. Utan att hamna i affekt. Mvh

Precis. Hon valde själv att placera sonen enligt SoL. Det blev sedermera LVU då han placerades på HVB. I samband med Es födelse känns det väldigt märkligt att välja bort sitt nyfödda barn för att kunna ha telefonkontakt med sitt äldre placerade barn. A hade det bra där han var. Han fick sin omvårdnad tillgodosedda av någon annan. Då känns det som viktigare i det skedet att knyta an till sitt nyfödda barn. Nu fick hon en psykos också efter Es födelse i och med omhändertagandet sägs det. Vilket stöd kunde hon då vara för A?

Tycker det tjatas och gnälls om att R jämt har psykoser. Psykos efter Es födelse. Psykos i samband med Es död. Hade hon hade en psykos vid Es död hade det framkommit vid den rättsmedicinska undersökning. Den visade att DET INTE fanns någon allvarlig psykisk störning vid dådet eller där efter. (Psykos räknas som en allvarlig psykisk störning)...
Citera
2020-10-16, 13:41
Medlem
Citat:
Precis. Hon valde själv att placera sonen enligt SoL. Det blev sedermera LVU då han placerades på HVB. I samband med Es födelse känns det väldigt märkligt att välja bort sitt nyfödda barn för att kunna ha telefonkontakt med sitt äldre placerade barn. A hade det bra där han var. Han fick sin omvårdnad tillgodosedda av någon annan. Då känns det som viktigare i det skedet att knyta an till sitt nyfödda barn. Nu fick hon en psykos också efter Es födelse i och med omhändertagandet sägs det. Vilket stöd kunde hon då vara för A?

Tycker det tjatas och gnälls om att R jämt har psykoser. Psykos efter Es födelse. Psykos i samband med Es död. Hade hon hade en psykos vid Es död hade det framkommit vid den rättsmedicinska undersökning. Den visade att DET INTE fanns någon allvarlig psykisk störning vid dådet eller där efter. (Psykos räknas som en allvarlig psykisk störning)...

Hon fick väl en psykos pga situationen som rådde? Nämnde hon inte att det hemmet riktade sig till missbrukande barn? Hur vet du att det var bra för honom där?
Man behöver inte vara svårt psykiskt stöd för att ta dåliga beslut/ vara en dålig förälder. Inte för att gå från ämnet huruvida hon hade psykos eller ej men det räcker väl att vara mindre begåvad, ha neuropsykiatrisk problematik/ missbruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in