2020-10-16, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hur bra har det fungerat för Rebecka?

Hon har vårdnaden, oavsett vad du skriver här inne. Lagen ser ut som den gör av en anledning.
Citera
2020-10-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissRees
Hon klarade inte av att välja bort ett av sina barn, och BB kunde inte ha kvar mor och barn eftersom de inte var i behov av vården. Socialtjänsten beslutade då om ett omedelbart omhändertagande.
Mamman vägrade lämna flickan och började klä sig för att gå med flickan därifrån men blev stoppad av personal på Soc’s begäran.
Personalen talar då om att LM och SB från Socialtjänsten snart är på plats och ska omhänderta flickan.
Mamman har inget val.

Tack för svar. Anledningen till omhändertagandet, varför kom det? När fick hon möjligheten till att bo på skyddat boende tillsammans med E och varför valde hon att inte ta den chansen?
Citera
2020-10-16, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annvian
Tack för svar. Anledningen till omhändertagandet, varför kom det? När fick hon möjligheten till att bo på skyddat boende tillsammans med E och varför valde hon att inte ta den chansen?

Det svarade jag ju på?
Anledningen till omhändertagandet beror på just det jag skrev.
Hon fick möjligheten direkt att flytta till skyddat boende med flickan.
Det fanns ett datum satt och en tidpunkt.
Tyvärr så rörde det ihop sig så det första boendet hade inte plats, så det fick skjutas på och Soc fick leta nytt boende.
Mamman hade utgått ifrån att hon skulle placeras med båda sina barn.
Detta hade inte socialtjänsten räknat med, så när mamman och socialtjänsten diskuterade kring kontakt etc med pojken så fanns det ingen planering för det.
Mamman kunde inte lämna sin son och hon kunde heller inte lämna sin dotter.
Då satte Soc ett omedelbart omhändertagande vilket alltså var ett skyddsbehov ifrån pappan.
Skydd för både mor och dotter.
Citera
2020-10-16, 11:46
Medlem
Citat:

När man försöker sätta sig in i en situation där man är tvungen att välja bort ett av sina barn så är det, i alla fall för mig, helt omöjligt.
Hur man än gör så blir det fel.
Mamman hamnade i en psykos i samband med detta, vilket nog vem som helst skulle göra
Citera
2020-10-16, 11:55
Medlem
Citat:
Det svarade jag ju på?
Anledningen till omhändertagandet beror på just det jag skrev.
Hon fick möjligheten direkt att flytta till skyddat boende med flickan.
Det fanns ett datum satt och en tidpunkt.
Tyvärr så rörde det ihop sig så det första boendet hade inte plats, så det fick skjutas på och Soc fick leta nytt boende.
Mamman hade utgått ifrån att hon skulle placeras med båda sina barn.
Detta hade inte socialtjänsten räknat med, så när mamman och socialtjänsten diskuterade kring kontakt etc med pojken så fanns det ingen planering för det.
Mamman kunde inte lämna sin son och hon kunde heller inte lämna sin dotter.
Då satte Soc ett omedelbart omhändertagande vilket alltså var ett skyddsbehov ifrån pappan.
Skydd för både mor och dotter.

Med utgångspunkt i det du skrivet så hade hon ett val...Hon utgick från att placeras där med båda barnen, men soc sa att det inte gick. Och då valde hon att lämna kvar E och vara med A? Var var sonen? Antar att han hade omvårdnad från någon? Någon han kände.
Citera
2020-10-16, 11:58
Medlem
Citat:
Med utgångspunkt i det du skrivet så hade hon ett val...Hon utgick från att placeras där med båda barnen, men soc sa att det inte gick. Och då valde hon att lämna kvar E och vara med A? Var var sonen? Antar att han hade omvårdnad från någon? Någon han kände.

Sonen var frivilligplacerad men fick inte avsluta placeringen och Soc hade satt umgängesbegränsning på honom.
Så nej, hon hade inget val
Citera
2020-10-16, 12:19
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Under förhandlingen i tingsrätten frågar åklagaren hur R inte kunnat upptäcka att E har bruten handled varpå R svarar "Jag vet inte".

OK, det har jag missat. Men tänker väl ändå att det borde framgå av FUP om det funnits en fraktur...🤔
Citera
2020-10-16, 12:19
Medlem
Citat:
När man försöker sätta sig in i en situation där man är tvungen att välja bort ett av sina barn så är det, i alla fall för mig, helt omöjligt.
Hur man än gör så blir det fel.
Mamman hamnade i en psykos i samband med detta, vilket nog vem som helst skulle göra

Att välja mellan sina barn är som du säger otroligt svårt. Men när man hamnar i det läget så måste man ju...det är inget val. I det fallet handlar det ju om vilket val som är det minst dåliga och som får minst konsekvenser på barnen. I denna situation, hur skulle du välja? Har funderat hur jag skulle göra... I dagsläget där jag tänker rationellt hade jag gjort en bedömning av vilket barn som behövde mig mest just nu. Hade det stora barnet varit i trygga händer så hade jag rimligtvis stannat kvar med det barnet som var nyfött då anknytning till det andra barnet redan är säkerställt och inte kommer ta lika stor skada om vi inte träffas "just nu". Det finns ju barn som lever utan sina föräldrar pga att syskon behöver sjukvård under lång tid. Om jag inte hade kunnat vara rationell och ta ett beslut bara baserat på känslor hoppas jag att andra människor runtom hade gått in och styrt upp. Jag tror som sagt att det är ett förbannat svårt val att göra men det finns ju anledning till att hon skulle få göra valet. Och att sociala myndigheter var inkopplade.

Jag har försökt läsa mig till från olika sidor för att få ett hum om denna situation. Psykos nämns vid detta tillfället, psykos nämns (rätta mig om jag har fel) även dygnet runt då E dog. Har hon dokumenterad historia om att hamna i psykoser?
Citera
2020-10-16, 12:27
Medlem
Citat:
Hon klarade inte av att välja bort ett av sina barn, och BB kunde inte ha kvar mor och barn eftersom de inte var i behov av vården. Socialtjänsten beslutade då om ett omedelbart omhändertagande.
Mamman vägrade lämna flickan och började klä sig för att gå med flickan därifrån men blev stoppad av personal på Soc’s begäran.
Personalen talar då om att LM och SB från Socialtjänsten snart är på plats och ska omhänderta flickan.
Mamman har inget val.

Citat:
Sonen var frivilligplacerad men fick inte avsluta placeringen och Soc hade satt umgängesbegränsning på honom.

Jag får inte ihop det... Då var det ju inget val mellan barnen. Sonen är placerad i ett hem där han ska vara så hon kan inte bo med honom. Valet att gå från sjukhuset och ta med lillasyster finns inte. Men att stanna med henne fanns. Så varför valde hon inte att placeras tillsammans med E på skyddat boende?
Citera
2020-10-16, 12:27
Medlem
Citat:
Det är ingen bruten handled!
Det spelar ingen roll hur varken du eller åklagaren tolkar saker.
Lyssna på rättsläkaren istället

Här har jag skrivit ner en STOR del av det som sägs där åklagaren säger att handleden är bruten...

Citera
2020-10-16, 12:30
Medlem
Citat:

Men du, var det inte som så att Rebecka själv som bad få sin son placerad? Då hon själv upplevde att han hade ett ickeadekvat beteende och att hon ej kunde hantera honom på eget bevåg? Det är iaf vad som framkommer från offentliga handlingar.

Vart i offentliga handlingar står d att Rebecka fick en psykos efter att Esmeralda föddes? Jag har gått igenom allt offentligt material flertal ggr o kan ej hitta d... Hänvisa mig gärna då du verkar mer än väl insatt i ärendet.

Min subjektiva tolkning utifrån sättet du skriver på är att du hamnar i affekt så fort Rebeckas föräldraförmåga ifrågasätts, hur kommer det sig? Upplever du dig själv som objektiv i den här diskussionstråden?

Egentligen hade jag ej velat bemöda mig att ens skriva till dig, men dina härskartekniker, vad avser vad folk får tro, tänka och tycka i denna tråd gör mig infernaliskt (ett uttryck Rebecka använder sig av i sms för övrigt) irriterad.

Jag upplever att Du är selektiv vad avser vilka frågor du vill besvara i denna tråd, men jag skulle bli mkt imponerad om du sakligt (gärna med källhänvisning till offentligt material) kunde
svara på ovanstående frågor. Utan att hamna i affekt. Mvh
Citera
2020-10-16, 12:35
Medlem
Citat:
Att välja mellan sina barn är som du säger otroligt svårt. Men när man hamnar i det läget så måste man ju...det är inget val. I det fallet handlar det ju om vilket val som är det minst dåliga och som får minst konsekvenser på barnen. I denna situation, hur skulle du välja? Har funderat hur jag skulle göra... I dagsläget där jag tänker rationellt hade jag gjort en bedömning av vilket barn som behövde mig mest just nu. Hade det stora barnet varit i trygga händer så hade jag rimligtvis stannat kvar med det barnet som var nyfött då anknytning till det andra barnet redan är säkerställt och inte kommer ta lika stor skada om vi inte träffas "just nu". Det finns ju barn som lever utan sina föräldrar pga att syskon behöver sjukvård under lång tid. Om jag inte hade kunnat vara rationell och ta ett beslut bara baserat på känslor hoppas jag att andra människor runtom hade gått in och styrt upp. Jag tror som sagt att det är ett förbannat svårt val att göra men det finns ju anledning till att hon skulle få göra valet. Och att sociala myndigheter var inkopplade.

Jag har försökt läsa mig till från olika sidor för att få ett hum om denna situation. Psykos nämns vid detta tillfället, psykos nämns (rätta mig om jag har fel) även dygnet runt då E dog. Har hon dokumenterad historia om att hamna i psykoser?

Men det är ju det dem inte gjorde! Soc fungerar som så att de ofta har tunnelseende för det barn de har i uppdrag att utreda och tar sällan hänsyn till helheten. Hur kan du inte förstå? Hon har ett barn sedan tidigare som verkar (?) ha dålig eller ingen kontakt med pappan, har inga släktingar eller nätverk runt sig eller någonting. Om då mamman helt plötsligt inte ska få finnas där för sin son, hur ska hon tänka då? Hur lätt är det att som nyförlöst i den turbulenta situationen tänka rationellt? Då kan man ju lika gärna se det som att det andra barnet kan komma till ett tryggt hem sålänge? Hade de kunnat ordna så att de fick placeras tillsammans hade allting antagligen blivit annorlunda. Det går inte att välja mellan sina barn och det är konstigt att du verkar tycka att det ena eller andra valet är så sjukt orimligt? Tror få härinne som kommenterar har varit i denna situation. Det är mycket lätt att sitta och säga att: det här är det bästa - såhär skulle jag agerat. Tills du är där själv. Klart att det hade varit smartast att placeras med dottern från början och ändå hållit kontakten med pojken men det är inte så lätt och självklart i en sådan pressad situation kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in