Flashback bygger pepparkakshus!
2021-05-09, 19:28
Medlem
Läste precis förvaltningsrättens dom gällande Amos och Silas igen.

Det står svart på vitt att båda föräldrarna systematiskt vägrade drogtester under lång tid. Det framgår också med all önskvärd tydlighet att alla barnen, Amos, Silas och Esmeralda under lång tid vanvårdats av Rebecka. Eftersom situation och Rebeckas självinsikt är oförändrad, Rebecka tror till exempel endast att hon självmedicinerar på ett korrekt sätt, så får hon inte ha någon kontakt med de överlevande barnen. Beslutet omprövas var tredje månad och man har i alla omprövningar kommit fram till att Rebecka är direkt skadlig för barnen.

Rebeckas självinsikt är så nere i botten, vilket också konstateras av rätten. Hon tror att hon gjort allt rätt. Endast lättare självmedicinering. Rätt att få Amos bortplacerad. Rätt att droga Silas och Esmeralda. Rätt att straffa Esmeralda och låsa in henne i källaren. Inget våld mot något av barnen. Med facit i hand var det rätt att låta Esmeralda dö. Hennes knarkande har inte lett till några men för barnen. Listan kan göras lång.

Trots att domstol efter domstol, instans efter instans, konstaterar att Rebecka är farlig för sina barn och ska sitta i fängelse för att ha orsakat sitt eget barns död räcker inte för Rebecka. Hon kan inte ta in det. Senast jag pratade med Rebecka så handlade allt om att vinna, vinna och vinna och om vilka ”mediciner” hon köpt på nätet det senaste. Hon sitter hemma hela dagarna och knarkar. Hon är totalt misslyckad. Inget jobb, ALLA hennes barn har blivit LVUade flera gånger. En död, de andra två får hon inte ha kontakt med. Det enda som håller henne levande är att hon tror att hon kan vinna. Vad ska hon göra om hon ”vinner”? Det förstår förvaltningsrätten efter flera rättssäkra prövningar, hon kommer skada och döda igen. Vad vi på flashback tror är irrelevant. Experter och domstolar har konstaterat att Rebecka är livsfarlig, att hon ska straffas för det och att hon kommer skada och döda igen. Helt opartiskt och sakligt är det till 100% bevisat.

Jjfam, kuckelimuckmedicin och Bubamara. Era argument är exakt som Rebeckas. Ingen av er tre har någon självinsikt eller förståelse för att tre barn har blivit svårt misskötta och att en dog. Det är en tragedi som skett och ni uppmuntrar Rebecka med ert, väldigt lika, sätt att argumentera. Ni är extremt lika Rebecka. Extremt lika.
Citera
2021-05-09, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubamara404
Inledning av domen.

”Tingsrätten har frikänt en 40-årig kvinna, hemmahörande i Norrköping, från bl.a. mord och synnerligen grov misshandel på sin dotter eftersom de höga beviskrav som finns i brottmål inte uppfyllts.
Tingsrätten har dömt modern för grovt vållande till annans död och narkotikabrott till fängelse i ett år och nio månader.”
Ja? Står det att det till 100% inte skett en synnerligen grov misshandel? Läs hela domen. Det står tydligt att Esmeralda blivit utsatt för det. Det är ställt bortom rimlig tvivel. Dock kan det inte bevisas vem av P och R som gjort det. Sist jag pratade med Rebecka så sa hon att det var hon som drogade Esmeralda och att Patrik inte gjort det. Är såklart svårt att bevisa i domstol men det gör det inte mindre sant.

I ditt citat, som du anser är rättvisande, framgår det att R dömts för att ha orsakat sin dotters död, innehaft stora mängder narkotika och brukat det själv. Tack för att du klargjorde det. Rebecka dödade sin dotter. Ni är rätt lika Rebecka.
Citera
2021-05-09, 19:41
Medlem
Bra, nyanserade och klargörande inlägg Bruk 1313 och litenensam
Citera
2021-05-09, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallabella
Bra, nyanserade och klargörande inlägg Bruk 1313 och litenensam
Det är en sorg att somliga inte ens efter att ett försvarslöst barn har dött, inse att man inte är förmögen att tillvarata barnens bästa. Att släppa taget och låta de två överlevande barnen få ett så smärtfritt liv som möjligt.
Jag kan inte för mitt liv tänka mig in i äldste sonens situation, att bli bortvald för sitt eget nöjes skull.
Att det ljugits om absurda saker, vidrigt.
Han har använts som ett bonuskort i ett spel där det inte finns någon vinnare, bara förlorare.
Jag har många gånger tänkt att det bästa för de överlevande barnen vore om R tar en överdos, så att cirkusen kan få ett slut.
Citera
2021-05-09, 20:29
Medlem
Många många i detta land har tagit illa vid sig av att Kammarrätten dömde Esmeralda att bryta upp från sitt hem och flytta till kriminellt belastade missbrukare med psykiska problem, utan att ställa några enkla krav som psykiatrisk undersökning och drogtester. Efter det att de plågat, misskött och dödat Esmeralda gjordes en psykiatrisk undersökning som visade att Rebecka inte larmade 112, utan istället såg på när flickan dog pga skador av sitt missbruk. Hade de fått det ultimatumet vid lvuförhandlingen hade domstolen omöjligt kunnat ge föräldrarna vårdnaden. Detta skapar domstolsförakt.
Socialtjänsten stod i trappen, efter fyra orosanmälningar och ” pratade med pappa som de tyckte var aggressiv,i en timme men fick inte komma in ” skandal. Att ta ett akut lvu i det läget är självklart. De hade t.o.m. poliser närvarande. Socialtjänsten gjorde ingenting för att skydda Esmeralda. De satt på ändan och gnällde över Kammarrätten. Kammarrätten och socialtjänsten dödade Esmeralda.
Citera
2021-05-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är en sorg att somliga inte ens efter att ett försvarslöst barn har dött, inse att man inte är förmögen att tillvarata barnens bästa. Att släppa taget och låta de två överlevande barnen få ett så smärtfritt liv som möjligt.
Jag kan inte för mitt liv tänka mig in i äldste sonens situation, att bli bortvald för sitt eget nöjes skull.
Att det ljugits om absurda saker, vidrigt.
Han har använts som ett bonuskort i ett spel där det inte finns någon vinnare, bara förlorare.
Jag har många gånger tänkt att det bästa för de överlevande barnen vore om R tar en överdos, så att cirkusen kan få ett slut.
Den dagen kommer och ja, det hade varit det bästa för barnen. Jag tror att de flesta människor har förmågan att förändras men för Rebecka är den processen för lång. Hon har knarkat i många många år och trots att ett barn är dött, hon har ett fängelsestraff som väntar och de överlevande barnen har stora psykiska men så tror hon ändå ”med facit i hand” att hon gjort helt rätt. Processen att få Rebecka drogfri och att ändra sitt beteende är för lång. Det inser också domstolarna och låter inte Rebecka ha den minsta kontakt med de barnen hon inte dödade.

Jag har hört om så många trasiga knarkare som ändå får någon typ av umgänge med sina barn. Att Rebecka inte får någon kontakt med Amos och Silas är en tydlig signal genom en rättssäker process, Rebecka är direkt farlig för barnen, till och med så farlig att inte ens bevakade umgängen kan tillåtas. Det är klarlagt i domstol med tydliga bevis och går inte att argumentera bort. Precis som det är klarlagt att Rebecka dödade Esmeralda.

Första steget till förändring är insikt i att beteendet är skadligt. Den har Rebecka inte och visar inga tecken på att få det. Hon ska ”vinna” mot alla andra som enligt henne har fel. Domstolarna har fel, soc har fel, polisen har fel och gemene man har fel. Hon har rätt och tänker inte vika sig en millimeter. Ett mycket, uppenbart, farligt beteende.
Citera
2021-05-09, 22:43
Medlem
Hur förklarar ni Rebeckaanhängare varför Rebecka sa till Niklas, Patriks bror, att hon aldrig ville se honom igen när han ringde 112 och meddelade att en flicka var död?

Hur förklarar ni att Rebecka ställt in en helg hos Patriks pappa efter Rebecka dödat Esmeralda med hänvisning till att familjen är sjuk?
Citera
2021-05-09, 23:29
Medlem
Citat:
Detta var det sakligaste mest resonabla jag läst hittills av någon som jag inte delar samma tankar som.

Jag förstår hur du menar och jag har tänkt likadant inledningsvis.

Därefter har jag gradvis börjat tänka att det kanske faktiskt rör sig om ett förlopp där det var svårt att bedöma allvarlighetsgraden och kanske inte ens involverade bägge föräldrarna förrän det var försent?

Att föräldrarna därefter handlade vs ickehandlade som de gjorde pga traumatisk chock fick dessa konsekvenser att se avsevärt mkt mer ödesdigra ut än det kanske var?

Bilden är så komplex att jag inte kan få ihop pusselbitarna på annat sätt.

Vittnesmålen från dom som torde haft mest inblick i familjen på nära håll, dvs ssk, bvc, vän och närstående, socjouren etc har gått tvärsemot den bild som media, familjehemmet och socialtjänsten målat upp enl mig.

Ja det är komplext. Men vi föräldrar har ansvaret att se till barnens bästa. Jag kan aldrig förstå hur man kan se sitt barn dö utan att larma - men jag förstår verkligen varför en person väljer att självmedicinera för att orka vardagen. Jag tror inte att föräldrarna här är några monster och jag betvivlar inte deras kärlek till barnen - men jag förstår inte deras val när E dog. Tragiskt är det utan tvekan och jag blir så ledsen över hur fel det blev för denna lilla unge.
Citera
2021-05-10, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
Skönt att du inser att du är överbevisad. Nu ser vi fram mot ett skärpt straff i hovrätten!

Nu gör du så där igen. Att majoriteten är av samma åsikt som din betyder inte att du är bättre än minoriteten. Sluta med det där nu.

Jag är f.ö. ingen ”Rebecka-anhängare” som det så fint uttryckts, utan jag tycker helt simpelt att samhället är skevt. Jag tycker att detta fall är skevt och jag tycker att ni beter er väldigt illa.

Edit: Att en person inte vill diskutera med någon som inte vill lyssna utan mest verkar vara ute efter att bråka/få sin vilja eller åsikt igenom betyder inte att hen känner sig överbevisad utan snarare att denne inte får ut något mer av att diskutera med dig. Tror du hade känt samma sak om det varit ombytta roller.
Senast redigerad av Jjfam 2021-05-10 kl. 12:14.
Citera
2021-05-10, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jjfam
Nu gör du så där igen. Att majoriteten är av samma åsikt som din betyder inte att du är bättre än minoriteten. Sluta med det där nu.

Jag är f.ö. ingen ”Rebecka-anhängare” som det så fint uttryckts, utan jag tycker helt simpelt att samhället är skevt. Jag tycker att detta fall är skevt och jag tycker att ni beter er väldigt illa.

Edit: Att en person inte vill diskutera med någon som inte vill lyssna utan mest verkar vara ute efter att bråka/få sin vilja eller åsikt igenom betyder inte att hen känner sig överbevisad utan snarare att denne inte får ut något mer av att diskutera med dig. Tror du hade känt samma sak om det varit ombytta roller.
Jag tror inte du ska uttala dig om vad de andra kontona tycker. Ni är ju inte samma person, eller?

Du får gärna tycka att jag beter mig illa. Jag tycker att Rebecka betedde sig illa när hon dödade Esmeralda. Det har framgått i en rättssäker process. Du är bara ett flashbacktroll utan fakta. Du och Rebecka resonerar exakt likadant.
Citera
2021-05-10, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jjfam

Tack!

Du har förstått precis vad jag menade. Jag känner mig inte överbevisad, snarare less på en nivå och en argumentationsstil hos vissa som inte ger mig något alls.
Citera
2021-05-10, 14:39
Citat:
Du vet att det finns människor som har på recept samma läkemedel som föräldrarna hade i kroppen va? En del tom som förutsättning för att få träffa/ha sina barn genom att de tar sin medicinering.

Allt handlar om vem som tar vad och från vem det kommer ifrån, en tjomme på stan eller förskrivna av läkare - samma preparat, samma styrka = två helt olika scenario där det ena gör dig till kriminell knarkare som inte borde få ha barn, vs fd knarkare/person med psykisk ohälsa som tack vare medicin kan få ha sina barn och fungera som förälder.

Knepigt eller hur?

Vad gäller barnen så var det så knappt spårbara värden att det lika gärna kunde handla om kontaminering som något helt annat.

Detta talar sitt förvisso otydliga språk och för att hänga med i dessa resonemang behöver man fundera ett varv till. Gärna två
Nu försöker du bortförklara och raljera de fakta som framkom, nämligen att barnen hade spårbara värden av "medicin" som inyr någonsin ska blandas eller ens ges till barn.
Du resonerar som en pundare som vägrar inse att du är fast i ett beroende.
Det är mycket som kan missbrukas. De mängder narkotikaklassade preparat som återfanns hos missbrukarparet som aldrig borde fått barn, återfinns endast hos tunga narkomaner. Alla ligger inte och silar heroin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in