2020-10-16, 09:52
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissRees
Bruten handled?
Det är ju vad fosterhemskvinnan säger, och det stämmer inte. Jag sitter och läser punkterna just nu. Punkterna som folk jämställer med skador.
Läs på för fan!
Av de 102 punkter som finns är tillräckligt många av dessa tecken på skador som uppkommit av yttre våld. Att det räcker och blir över för att förfasa sig.

För de flesta människor räcker det med en skada som tyder på misshandel på ett barns kropp. För att man ska reagera hårt.

Det är nog därför de flesta inte lägger stor vikt vid punkter eller skador.
Citera
2020-10-16, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Vi kan iallafall tacka MissReese för att hen klargör Rebeckas oförmåga att vara förälder. Att inte klara av att larma i en nödsituation, oförmögen att klara HLR, en drös diagnoser som gör det extraordinärt jobbigt för henne att vara förälder etc... Då kan man inte ha vårdnad och ansvar för barn i hemmet.

Det står ju klart och tydligt att hon aldrig ska få vårdnaden om de andra barnen iallafall. Tack MissReese!

Hon har vårdnaden om alla sina barn.
Läs på, för fan!
1. En vårdnadsöverflytt är inte samma sak som en placering.
2. Förvaltningsrätt och kammarrätt kan inte besluta om vårdnad, det är de allmänna domstolarna (TR, HR & HD) som kan göra det.
3. Familjehem får inte vårdnaden automatiskt, bara för att barnet är placerat enligt LVU.
Citera
2020-10-16, 10:21
Medlem
Citat:
Bruten handled?
Det är ju vad fosterhemskvinnan säger, och det stämmer inte. Jag sitter och läser punkterna just nu. Punkterna som folk jämställer med skador.
Läs på för fan!

Åklagaren säger det under förhör med mamman. Hon frågar hur hon kan ha missat att flickan hade bruten handled och R svarar då "Jag vet inte".

I obduktionsprotokollet står det "I högra handleden ses en diskret asymmetri i strålbenet med misstanke om kompression i epifysen dorsalt."

Vidare står det:
"Utseendet av benet av skadan vid den högra handleden och förekomsten av blod i omgivande mjukdelar talar om att det föreligger en färsk skada i handleden såsom vid stöt mot handleden eller handloven."

Min tolkning av detta plus åklagarens uttalande är att hon har ett brott i handleden som kommer från att man t ex tagit emot sig vid ett fall. Hur som är detta en skada som borde gjort väldigt ont och som R och P borde uppmärksammat.
Citera
2020-10-16, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Jag vet att det skrivits om en bruten handled här i tråden tidigare men jag har inte kunnat hitta det i FUP:en.
Däremot står det såhär:

"Utseendet av benet vid den högra handleden (datorskiktsröntgen) och förekomsten av blod i omgivande mjukdelar (nr 32) talar för att det föreligger en färsk skada i handleden som vid stöt mot handleden eller handloven." FUP sida 112

Så, vill bara förtydliga att det framkommer att det finns en skada i höger handled men ingen fraktur. Om inte jag missat den informationen, hänvisa mig gärna rätt i så fall.

Under förhandlingen i tingsrätten frågar åklagaren hur R inte kunnat upptäcka att E har bruten handled varpå R svarar "Jag vet inte".
Citera
2020-10-16, 10:25
Medlem
Citat:
Källa är alla underlag.
Fup är bara åklagarens sammanställning av vad hon anser är viktigt.
En fup är inget bevis.
Så läs alla underlag istället

Precis. Men det gör det inte till osanning eller vad vill du få det att framstå som?
Finns inga underlag som kan säga att E inte hade massor av skador på kroppen och droger i blodet... Det är ju konstaterad. Varenda skada är utmärkt i fuppen, beskriven i detalj och analyserad.

Men du får gärna ladda upp andra underlag här som vi kan ta del av som säger något annat
Citera
2020-10-16, 10:26
Medlem
Citat:
Bruten handled?
Läs på för fan!

När har familjehemsmamman sagt att E skulle haft bruten handled? Vad försöker du göra?
Citera
2020-10-16, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Åklagaren säger det under förhör med mamman. Hon frågar hur hon kan ha missat att flickan hade bruten handled och R svarar då "Jag vet inte".

I obduktionsprotokollet står det "I högra handleden ses en diskret asymmetri i strålbenet med misstanke om kompression i epifysen dorsalt."

Vidare står det:
"Utseendet av benet av skadan vid den högra handleden och förekomsten av blod i omgivande mjukdelar talar om att det föreligger en färsk skada i handleden såsom vid stöt mot handleden eller handloven."

Min tolkning av detta plus åklagarens uttalande är att hon har ett brott i handleden som kommer från att man t ex tagit emot sig vid ett fall. Hur som är detta en skada som borde gjort väldigt ont och som R och P borde uppmärksammat.

Det är ingen bruten handled!
Det spelar ingen roll hur varken du eller åklagaren tolkar saker.
Lyssna på rättsläkaren istället
Citera
2020-10-16, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
När har familjehemsmamman sagt att E skulle haft bruten handled? Vad försöker du göra?

När??
Det har hon skrivit ut i sociala medier, sagt i intervjuer i tv många gånger.
Datum får du kolla upp själv.
Citera
2020-10-16, 11:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jjfam
Hon har vårdnaden om alla sina barn.
Läs på, för fan!
1. En vårdnadsöverflytt är inte samma sak som en placering.
2. Förvaltningsrätt och kammarrätt kan inte besluta om vårdnad, det är de allmänna domstolarna (TR, HR & HD) som kan göra det.
3. Familjehem får inte vårdnaden automatiskt, bara för att barnet är placerat enligt LVU.
Hur bra har det fungerat för Rebecka?
Citera
2020-10-16, 11:17
Medlem
Det är i princip en heltidssysselsättning att sätta sig in i alla olika vinklar här.. Kommer med en fråga som säkert avhandlats redan för länge sen så ber om ursäkt för ev upplevt tjat.

När R väljer att lämna kvar E på bb med hänvisning till att hon var tvungen att välja på storebrodern och lillasystern... Har det framgått varför hon valde som hon valde?

Hoppas personer från båda sidor kan svara..
Citera
2020-10-16, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annvian
Det är i princip en heltidssysselsättning att sätta sig in i alla olika vinklar här.. Kommer med en fråga som säkert avhandlats redan för länge sen så ber om ursäkt för ev upplevt tjat.

När R väljer att lämna kvar E på bb med hänvisning till att hon var tvungen att välja på storebrodern och lillasystern... Har det framgått varför hon valde som hon valde?

Hoppas personer från båda sidor kan svara..

Hon klarade inte av att välja bort ett av sina barn, och BB kunde inte ha kvar mor och barn eftersom de inte var i behov av vården. Socialtjänsten beslutade då om ett omedelbart omhändertagande.
Mamman vägrade lämna flickan och började klä sig för att gå med flickan därifrån men blev stoppad av personal på Soc’s begäran.
Personalen talar då om att LM och SB från Socialtjänsten snart är på plats och ska omhänderta flickan.
Mamman har inget val.
Citera
2020-10-16, 11:25
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Du missförstår mig.
Utan jag menar att om man anser oss i denna tråd vara så hatiska och hemska är det inget emot hur både R och P var, både mot soc, Melinda och andra som var emot dem.
De var ju hatiska om några.

Jag vet att P är död.
Jag skrev varit hatiska och hämdlystna , inte var.

Och var har jag skrivit att R skriver i denna tråd?

Jag ber om ursäkt, jag missförstod dej där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in