Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jag vet inte vad man exakt skall tänka om JAIC. Vad har vi egentligen att jämföra med? Hur många i den här tråden har läst en enda haverirapport från någon annan olycka?
Det är en mycket välskriven rapport, och vissa delar är mycket bra menar jag som lekman:
- beräkningarna av våglast på visiret,
- beräkningarna av hållfastheten för visirets låsanordningar,
- sammanställningen av tidigare incidenter med bogvisir.
På sätt och vis är väl detta det som en haveriutredning skall undersöka och dra slutsatser om? Sedan saknar vi alla olika alternativa scenarion och detaljer, och vi håller inte med om alla slutsatser. Men är det att förvänta sig?
Om vi t.ex. jämför med fallskärmklubbens olycka 2019 så har ingen krävt en utredning om en missil eller drönare på vift orsakat olyckan. Men i fallet Estonia anses det vara en skandal att man inte antingen plockade upp fartyget eller grävde som en mullvad runt henne på botten, trots att man redan dagen efter olyckan redan hade vittnesuppgifter om vatten på bildäck och tappat bogvisir, plus att man de facto sedan plockar upp sagda visir 1500 m från vraket.
Håller inte med dig i dina jämförelser. Visst, politikerna lider av olika dimensioner av Dunning-Kruger-effekten, med.
I Estonia-fallet pratar vi om människoliv, ett stort antal. Därför är det underligt att man tar så lätt på frågorna, som humanitär stormakt.
Pratar vi oegentligheter allmänt, i offentlig förvaltning, så ser vi ju var vi är även nu.
Gå till botten, iallafall med denna sorgliga historia, tror jag många lekmän, och lekkvinnor förväntar sig.