Citat:
Ursprungligen postat av
Frontlinjen
Jag läste kanske lite snabbt, så beklagar om det var ett lite yxigt svar.
Det kan finnas fler variabler än vilken utrustning som det rörde sig om: Operationsmetoder, vem som var inblandad på estnisk/rysk sida osv osv. Eller helt enkelt en klassning där man tagit i med (onödiga) marginaler.
Mitt inlägg var väl delvis avsett som en fråga. Jag kan inget om detta så det är såklart möjligt att jag är dum i huvudet. Jag har bara lite svårt att köpa att många av dessa argument skulle vara speciellt starka. Och framförallt den här kombinationen av att det 26 år senare skulle medföra avsevärda men för rikets säkerhet samtidigt som man menar att transporterna självklart inte kan ha haft något med olyckan att göra.
Det kan ju även tilläggas att Hirchfeldts undersökning nu idag är väldigt gammal. Att man vill ha sekretess i 10 år kan jag väl ändå köpa, men det börjar bli svårare och svårare att förstå. Om inte annat borde man väl åtminstonde kunna ta en begränsad mängd riksdagsledamöter, inklusive några av de som är kritiska till hanteringen, och informera dem.
Givet att man i 10 år förnekade att transporterna ens ägt rum och sa istället att det var konspirationsteorier. Sen höll man fast vid att det var en konspirationsteori att det skulle vara ett stort hål på styrbordssidan. Nu har man även hittat ett sådant. Det börjar kännas ganska pinsamt det hela, även om jag inte direkt ser något solklart olycksförlopp som involverar hålet eller hur det skulle ha tillkommit.
Samtidigt, shit happens, helt omöjligt att någon har klåpat till det med någon ubåt kan det väl inte vara. Norrmännen lyckades väl krocka med en annan båt med ett av sina militärskepp bara för något år sedan, och det gick så illa att de fick skrota hela skeppet som kostade någon miljard att bygga IIRC. Mig veterligen skedde det under normala förhållanden med radar, AIS och sådant.