2020-10-15, 23:20
Medlem
.
Senast redigerad av Tyranitar 2020-10-15 kl. 23:26.
Citera
2020-10-15, 23:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Läste du även rättelsen/förtydligandet som FHM var tvungna att göra eftersom folk i allmänhet gör allt för att misstolka vad Tegnell säger?

Ska vi säga så här då: om jag cyklar i Stockholms innerstad i full rusningstrafik så löper jag större risk att skadas, än att dö om jag drabbades av covid?

Men uttalandet var idiotiskt, i Trump-klass. Han ska inte uttala sig så, även om det i princip stämmer för kärnfriska individer. Det är direkt nedvärderande mot de som är i riskgrupp och lever sina liv isolerade. När en myndighet behöver förtydliga ett uttalande så tyder det på klumpighet och dåligt omdöme.
Citera
2020-10-15, 23:38
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Skönt att se att det finns fler som kan se klarsynt på det här.
Man kan ju få intrycket från media och här att alla blivit komplett galna.
Världshistoriens största bluff.

Ja man får lätt den känslan, och tyvärr är väl majoriteten av människor fortfarande helt galna och lamslagna pga detta livsfarliga mördarvirus med 0,0003% dödlighet. Men förhoppningsvis lyckas vi väcka en och annan sovande själ som läser här med våra inlägg. Mängden människor som vaknar ökar ju hela tiden, även om det inte går så fort som jag skulle önska.
Citera
2020-10-15, 23:45
Medlem
Är det någon som har koll på Belgien? Hur kommer det sig att dom återigen rör sig i toppen över smittade och döda per capita?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ja man får lätt den känslan, och tyvärr är väl majoriteten av människor fortfarande helt galna och lamslagna pga detta livsfarliga mördarvirus med 0,0003% dödlighet. Men förhoppningsvis lyckas vi väcka en och annan sovande själ som läser här med våra inlägg. Mängden människor som vaknar ökar ju hela tiden, även om det inte går så fort som jag skulle önska.

0,17% av New Yorks befolkning har dött i covid19 hittills.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hans lite högfärdiga skryt sket sig

(Varit rådgivare i länder med Ebola, SARS osv osv).
Han har gjort bort sig totalt i och med detta uttalandet. Nu agerar FHM damage control för att mildra skymfen mot alla sjuka och avlidnasamt alla som isolerar sig för att undvika smitta själv eller att smitta någon anhörig.

Det är under all kritik sättet på vilket Tegnell uttalar sig! Osmakligt, nedvärderande och förminskande av lidandet. Han har inte alla hästarna hemma.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-15 kl. 23:51.
Citera
2020-10-15, 23:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag tänker inte slösa energi på människor som inte förstår grundläggande statistik. Gå och läs på och kom tillbaka om du vill ha en givande diskussion.

Någon skrev att det var farligare att gå på övergångsstället än att bli smittad av Covid19. Så den slutsatsen är ju fullt rimlig att dra då...
Citera
2020-10-15, 23:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Läste du även rättelsen/förtydligandet som FHM var tvungna att göra eftersom folk i allmänhet gör allt för att misstolka vad Tegnell säger?

Ska vi säga så här då: om jag cyklar i Stockholms innerstad i full rusningstrafik så löper jag större risk att skadas, än att dö om jag drabbades av covid?
Uttalandet var i klass med det uttalande Tegnell gjorde då 1 miljon avlidit. Då förringade han sjukdomen genom att påminna om att det minsann också dör folk i andra sjukdomar.
Uttalande likt dessa är inte passande för de som sköter Sveriges strategi i denna pandemi och så är det bara.
Förövrigt verkar Tegnell ha något fel på sitt andning system, kol, astma eller är han bara storrökare, vad vet jag inte men det är inte friskt eller normalt att harkla som han gör. Han är ju också till åren och man. Skulle tro att han löper större risk att bli allvarligt skadad eller avlida av covid en av trafiken. Han är ju inte en ung person som jobbar som cykelbud. Han harklade ovanligt mycket i tisdags och såg lite blank ut i pannan i dag. Att han aldrig gjort ett covid test är ju skrämmande och han visar gång på gång att han är en ”förnekare” vilket är en hälso fara för oss alla.

Jag kan ärligt säga att jag är mer rädd för honom och vad han har gjort och kan komma att göra mot mitt land och mitt folk en vad jag är för att gå över ett övergångsställe.
Citera
2020-10-15, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
0,17% av New Yorks befolkning har dött i covid19 hittills.
Fetaste och ohälsosammast i hela världen är de också.
Citera
2020-10-15, 23:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Menar du att det är bättre att missa sin skolgång än att få covid-19, om man är ett barn?

Vid distansundervisning mister man inte sin skolgång.
Citera
2020-10-15, 23:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Uttalandet var i klass med det uttalande Tegnell gjorde då 1 miljon avlidit. Då förringade han sjukdomen genom att påminna om att det minsann också dör folk i andra sjukdomar.
Uttalande likt dessa är inte passande för de som sköter Sveriges strategi i denna pandemi och så är det bara.
Förövrigt verkar Tegnell ha något fel på sitt andning system, kol, astma eller är han bara storrökare, vad vet jag inte men det är inte friskt eller normalt att harkla som han gör. Han är ju också till åren och man. Skulle tro att han löper större risk att bli allvarligt skadad eller avlida av covid en av trafiken. Han är ju inte en ung person som jobbar som cykelbud. Han harklade ovanligt mycket i tisdags och såg lite blank ut i pannan i dag. Att han aldrig gjort ett covid test är ju skrämmande och han visar gång på gång att han är en ”förnekare” vilket är en hälso fara för oss alla.

Jaa kan ärligt säga att jag är mer rädd för honom och vad han har gjort och kan komma att göra mot mitt land och mitt folk en vad jag är för att gå över ett övergångsställe.

Jag håller med dig! Gällande harklandet så tror jag att det är ett ”ticks” han har.
Citera
2020-10-15, 23:54
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så om Folkhälsomyndigheten informerar att max 1/200 kontakter blir smittade av en asymptomatisk person så blir det mindre smittspridning?

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.01.20135194v2.full.pdf

Jag började läsa rapporten, men orkade inte läsa hela. Kan du citera delen där det står att 1/200 kontakter blir smittade?

När jag nämnde smittspridning utan symtom, så tänkte jag på både presymtomatisk smittspridning och asymtomatisk smittspridning. Ingen av dessa går att stoppa med uppmaningen "stanna hemma när du är sjuk".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in