2020-10-15, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag hävdar ju att man skyddar barnen om man skyddar dem från smitta. Du tänker att man räddar barnen genom att utsätta dem för viruset. Det är skillnaden.
Jag håller med. Stäng skolan. Eller förbjud trafik. 4 barn dog nämligen på väg till skolan och drygt 20skadades allvarligt. 1700 fick uppsöka akut sjukvård. Jag håller med helt. Det är jättefarligt rent allmänt. Man borde sova med hjälm om man är barn faktiskt. Covid är iofs trots allt inte riktigt lika farligt men generellt så är det ju självklart lika bra att bara stänga skolan för all framtid. Det lär ju knappast dödas och skadas färre barn på väg till/från skolan framöver.
1miljon barn. 4 dödas i trafiken på väg dit och hem. Stäng ner. Lockdown!
Citera
2020-10-15, 22:40
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Hur du än vrider och vänder på det hela så är 6000 fler än 60, är det så svårt att förstå?
Sedan är själva jämförelsen av ytterst tvivelaktig relevans i sammanhanget.
Att du sedan är fullständigt likgiltig för när människor dör är något du får jobba med.

Nu är det ju iofs inte 6000 människor som har dött av coronaviruset utan snarare ingen alls. Däremot har 6000 människor dött av metabola sjukdomar, dvs sjukdomar man får av mångårig dålig kost (kolhydrater, socker, fröoljor, spannmål), dvs den kost som majoriteten av människor i Sverige äter. Att dessa människor sedan "testat positivt" med ett värdelöst och intetsägande test betyder absolut ingenting. Möjligen hade en del av dem levt en månad eller två till om de inte hade smittats av ett virus (om de nu ens gjorde det). Vi såg ju också en tydlig underdödlighet under sommaren eftersom många som troligen skulle avlidit under sommaren ett normalt år avled i april eller maj istället, därav överdödligheten under dessa månader.

Och vem som är likgiltig för när människor dör kan man ju fråga sig. För inte kan det väl vara så att lockdowns med alla dess förödande konsekvenser för miljontals människor (inklusive inställda läkarundersökningar och behandlingar), kan leda att människor dör...?

Snälla, försök tänka lite längre än näsan räcker, tack.
Citera
2020-10-15, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Så alla under 70 var kärnfriska?
Dör man med covid är man döfärdig i vilket fall.

Det dog runt 600 personer MED covid under 70. Det är alltså en riktig struntsiffra som är jämförbar med dödsfall på övergångsställen. Anders Tegnell har helt rätt.
Citera
2020-10-15, 22:42
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Citat

Det är ”mycket farligare att gå över ett övergångsställe i stan” än att smittas av coronaviruset, säger statsepidemiolog Anders Tegnell till tidningen Chef.

Läste du även rättelsen/förtydligandet som FHM var tvungna att göra eftersom folk i allmänhet gör allt för att misstolka vad Tegnell säger?

Ska vi säga så här då: om jag cyklar i Stockholms innerstad i full rusningstrafik så löper jag större risk att skadas, än att dö om jag drabbades av covid?
Citera
2020-10-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Nu är det ju iofs inte 6000 människor som har dött av coronaviruset utan snarare ingen alls. Däremot har 6000 människor dött av metabola sjukdomar, dvs sjukdomar man får av mångårig dålig kost (kolhydrater, socker, fröoljor, spannmål), dvs den kost som majoriteten av människor i Sverige äter. Att dessa människor sedan "testat positivt" med ett värdelöst och intetsägande test betyder absolut ingenting. Möjligen hade en del av dem levt en månad eller två till om de inte hade smittats av ett virus (om de nu ens gjorde det). Vi såg ju också en tydlig underdödlighet under sommaren eftersom många som troligen skulle avlidit under sommaren ett normalt år avled i april eller maj istället, därav överdödligheten under dessa månader.

Och vem som är likgiltig för när människor dör kan man ju fråga sig. För inte kan det väl vara så att lockdowns med alla dess förödande konsekvenser för miljontals människor (inklusive inställda läkarundersökningar och behandlingar), kan leda att människor dör...?

Allt du skriver i dina inlägg är naturligtvis helt korrekt. Du har dock kommit fel om du letar efter sunt förnuft.
Citera
2020-10-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Läste du även rättelsen/förtydligandet som FHM var tvungna att göra eftersom folk i allmänhet gör allt för att misstolka vad Tegnell säger?

Ska vi säga så här då: om jag cyklar i Stockholms innerstad i full rusningstrafik så löper jag större risk att skadas, än att dö om jag drabbades av covid?

Om du är under 70 och frisk så är svaret ett rungande JA.
Citera
2020-10-15, 22:44
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Om du är under 70 och frisk så är svaret ett rungande JA.

Precis. Men det verkar inte gå att förklara riktigt.
Citera
2020-10-15, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Jag håller med. Stäng skolan. Eller förbjud trafik. 4 barn dog nämligen på väg till skolan och drygt 20skadades allvarligt. 1700 fick uppsöka akut sjukvård. Jag håller med helt. Det är jättefarligt rent allmänt. Man borde sova med hjälm om man är barn faktiskt. Covid är iofs trots allt inte riktigt lika farligt men generellt så är det ju självklart lika bra att bara stänga skolan för all framtid. Det lär ju knappast dödas och skadas färre barn på väg till/från skolan framöver.
1miljon barn. 4 dödas i trafiken på väg dit och hem. Stäng ner. Lockdown!
6 barn drunknade i somras, förbjud bad!
Citera
2020-10-15, 22:46
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Du är den enda i världen tillsammans med dina alarmist-kompisar som är autistiska nog att ta allt Tegnell säger bokstavligt. Det har dött runt 600 personer som är under 70. Det är alltså en nästintill obefintlig risk att dö av covid-19. Det är det Tegnell menar, men ni vill antingen inte förstå det eller så har ni verkligen inte förmågan.
Det som det invändningarna gäller är att jämförelsen haltar betänkligt.
Och nej, jag tar inget AT säger bokstavligen, mycket beroende av att han för det mesta har fel.
Har har t.ex. uttalat att det inte var lämpligt att folk arbetade hemma av jämlikhetsskäl.
Och, oavsett om risken är liten så är det ytterligare en risk som läggs till totalsumman av risker.
Har inte kollat hur många mikromort risken har ökat, men det kanske du kan räkna på?
Citera
2020-10-15, 22:46
Medlem
Citat:
Det dog runt 600 personer MED covid under 70. Det är alltså en riktig struntsiffra som är jämförbar med dödsfall på övergångsställen. Anders Tegnell har helt rätt.
Om man räknar med att den genomsnittliga person som dör i trafiken är 40 år och annars hade levt till 90.
Så har den förlorat 600 månader av sitt liv.

De som dött med covid hade levt en månad till.
Tar man 6000/600 så ser man att 10 trafikdöda är lika med totalen av hur många som dött med covid.
Citera
2020-10-15, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa

Och samtliga av de som dött på övergångsställe med trafikskada var hjärndöda redan innan de gick över gatan utan att se sig för.
Citera
2020-10-15, 22:47
Medlem
Bara nu i veckan vad som framkommit flera på försvarsmakten F21 smittade, sjukhuspersonal, flera äldreboende övrig vårdpersonal, vårdstuderande, studerande gymnasieelever, inom sporten basket, hockeylag m.fl m.fl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in