2020-10-15, 21:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Faritajl
Nej men så är det väl ändå inte ? Det kan säkert upplevas så för er ”haters” men vi är väl inga som kastar skit utan belyser en annan sida som kanske inte funnits här tidigare i tråden?
JA! Hon hade en oförmåga på många plan. Antagligen pga diagnos och självmedicinering pga tidigare trauma. Jag förnekar inte det och säkert inte hon heller när hon fått tid att läka och smälta allt. Men hon var även en kärleksfull och go människa på andra plan.
För alla som undrar om diagnos så har det gjorts EFTERÅT.
Efter att Esmeralda dödats?
Citera
2020-10-15, 21:04
Medlem
Har personlig erfarenhet av nästan allt detta (förutom ohälsa hos barn) och har man inte varit i dessa situationer själv är det väldigt lätt att bilda sig en uppfattning utifrån sina egna ramar som inte alls stämmer. Därför blir det svårt att förstå om man inte tar in och lyssnar på vad närstående försöker berätta här i tråden. Det betyder inte att man anser att det som hänt inte är helt fruktansvärt. Det brister också i socialtjänstens arbete vilket lett till detta. De ska ju finnas i sådana här situationer. Jämför med en schizo person i psykos utan självinsikt. Självklart ska soc omhänderta. Inte lyssna på den sjuke och låta denne styra processen kring barnet. I detta fall har kammarrätten indirekt tagit livet av lilltjejen. Men att sitta och larva sig på mammans bekostnad gör ingen nytta. Det finns andra barn med i bilden också som kan och kommer att kunna läsa allt detta. Det är inte normalt beteende.
Citera
2020-10-15, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Efter att Esmeralda dödats?

Efter det som hänt Ja.
Citera
2020-10-15, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamabunny
Har personlig erfarenhet av nästan allt detta (förutom ohälsa hos barn) och har man inte varit i dessa situationer själv är det väldigt lätt att bilda sig en uppfattning utifrån sina egna ramar som inte alls stämmer. Därför blir det svårt att förstå om man inte tar in och lyssnar på vad närstående försöker berätta här i tråden. Det betyder inte att man anser att det som hänt inte är helt fruktansvärt. Det brister också i socialtjänstens arbete vilket lett till detta. De ska ju finnas i sådana här situationer. Jämför med en schizo person i psykos utan självinsikt. Självklart ska soc omhänderta. Inte lyssna på den sjuke och låta denne styra processen kring barnet. I detta fall har kammarrätten indirekt tagit livet av lilltjejen. Men att sitta och larva sig på mammans bekostnad gör ingen nytta. Det finns andra barn med i bilden också som kan och kommer att kunna läsa allt detta. Det är inte normalt beteende.

Vem sitter och larvar sig på mammans bekostnad? Finner inget larv i tråden! Däremot avsky mot denne, vilket är fullt befogat efter vad hon gjort! Att göra barn illa väcker fram de värsta känslor av hat och avsky hos de allra flesta av oss. Det spelar ingen roll hur snäll mamman vatt tidigare i livet. Vilken diagnos hon nu har! Det finns ingen bortförklaring. Hon lät sin lilla flicka ligga död, Inplastad och övergiven under en säng!!!!
Citera
2020-10-15, 21:37
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
[i] Europadomstolen har fortfarande tolkningsföreträde i fall mänskliga rättigheter. Oavsett myndigheter och lagstiftning är det ändå Europadomstolen som vi skall rätta oss efter.
Du är negativ till planeringar, och det kan man vara, det är inte ett guldläge med placering.

Men du verkar hävda att Sveriges juridik är annorlunda Europas. Givetvis finns skillnader genom tradition och att juridiken handhavs av andra personer, då det innerst inne ofta är personers avvägning och beslut som avgör.

Men jag tror inte skillnaderna är så stora, och tror Sverige är rätt så bra på att följa EU normen. Finns det några domar från EU-domstolen som man kan studera, däri skulle man kunna dra några slutsatser om olika handhavande. Norge har blivit anmäld säger du, Norge får lösa sina egna problem tycker jag.
Citera
2020-10-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Jag tror att de flesta av oss är här just för att försöka förstå vad som hände. Jag tror också att många av oss förstår och accepterar människoöden som leder till fruktansvärda händelser. Säkert kan flera av oss känna empati och medlidande med Rebecka för att hennes liv blev som det blivit.

Men när någon försöker bortförklara eller förneka de fakta som vi alla faktiskt har framför oss, då blir man lite provocerad och frustrerad. Jag hade önskat någon som neutralt kunde berätta om familjen, utan att säga att de ALDRIG skulle kunna göra något, att INGENTING är så illa som det verkar.

Och även om personen faktiskt tror så, så bör man veta att man aldrig känner en människa fullt ut. Dina vänner känner nog inte till alla dina mörkaste sidor.

Jag berättar om det jag vet och tror genuint. Jag har varit en av Rs bästa vänner och vet mycket väl om hennes brister och oförmågor samt även hennes styrkor och förmågor. Kanske t.o.m. mer än vad hon själv kommit till insikt med hittills. Och hon är ingen ond människa. Men hon har en del funktionsnedsättningar och har alltid haft så länge jag har känt henne. Och jag kan tillägga att jag inte tyckte om henne innan jag lärde känna henne när vi var i samma bekantskapskrets. Det tar ett tag innan man lär känna henne.
Men hon är otroligt omtänksam, gullig, förstående och snäll och lojal. Jag kände mig alltid förstådd av henne. En ikke dömande person. En reflekterande högsensitiv person.
Citera
2020-10-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missbeckis
Vem sitter och larvar sig på mammans bekostnad? Finner inget larv i tråden! Däremot avsky mot denne, vilket är fullt befogat efter vad hon gjort! Att göra barn illa väcker fram de värsta känslor av hat och avsky hos de allra flesta av oss. Det spelar ingen roll hur snäll mamman vatt tidigare i livet. Vilken diagnos hon nu har! Det finns ingen bortförklaring. Hon lät sin lilla flicka ligga död, Inplastad och övergiven under en säng!!!!

Det är inte så att man får en sån diagnos från ena dagen till den andra.
Det finns heller inte någonting som styrker att hon ’lät’ sin dotter göra si eller så.
Do your reading!
Citera
2020-10-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faritajl
Jag berättar om det jag vet och tror genuint. Jag har varit en av Rs bästa vänner och vet mycket väl om hennes brister och oförmågor samt även hennes styrkor och förmågor. Kanske t.o.m. mer än vad hon själv kommit till insikt med hittills. Och hon är ingen ond människa. Men hon har en del funktionsnedsättningar och har alltid haft så länge jag har känt henne. Och jag kan tillägga att jag inte tyckte om henne innan jag lärde känna henne när vi var i samma bekantskapskrets. Det tar ett tag innan man lär känna henne.
Men hon är otroligt omtänksam, gullig, förstående och snäll och lojal. Jag kände mig alltid förstådd av henne. En ikke dömande person. En reflekterande högsensitiv person.

Det du skriver är väldigt intressant, för jag har läst att de kommit fram till att hon är en högsensitiv personlighetstyp, vilket i sak visar att hon tillhör den minoritet som har stor empatisk förmåga, men också reagerar kraftigare på olika intryck än vad gemene man gör.
Det betyder också att man har lättare att drabbas av GAD, PTSD osv.
Plus ADD på det.
Allt sammantaget så visar det på att R är en helt annan person än vad alla hatare vill få det att se ut som.
Citera
2020-10-15, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamabunny
Men varför egentligen? Neutralt blir väl svårt om man känner familjen om man inte typ jobbar på soc och de får ju inte skriva här. På vilket sätt skulle egentligen en historia om familjen hjälpa Esmeralda och andra utsatta barn? Vad är det mer att förstå? Föräldrarna hade drogproblem och diagnoser och antagligen jobbiga bakgrunder vilket ledde till detta. Mamman mår inte så bra över detta nu antagligen. Vad som hände får vi aldrig veta.

Som jag sa, det blir provocerande att säga att man vet att ingenting har hänt. Det är väl inte så svårt att förstå den reaktionen?
Citera
2020-10-15, 21:59
Medlem
Citat:
Som jag sa, det blir provocerande att säga att man vet att ingenting har hänt. Det är väl inte så svårt att förstå den reaktionen?

Jo det är svårt att förstå er reaktion eftersom en person som fungerar likt mamman gör faktiskt har en nedsättning i exekutiva funktioner.
Citera
2020-10-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissRees
Det du skriver är väldigt intressant, för jag har läst att de kommit fram till att hon är en högsensitiv personlighetstyp, vilket i sak visar att hon tillhör den minoritet som har stor empatisk förmåga, men också reagerar kraftigare på olika intryck än vad gemene man gör.
Det betyder också att man har lättare att drabbas av GAD, PTSD osv.
Plus ADD på det.
Allt sammantaget så visar det på att R är en helt annan person än vad alla hatare vill få det att se ut som.

Hur är detta relevant i frågan? Oavsett diagnoser, egenskaper och bakgrund så blir slutsatsen alltid ändå att Rebecka inte larmade när hennes dotter var skadad och lät sedan saken bero i många timmar därefter. Det finns många fler människor med otaliga diagnoser och trassliga bakgrunder, som ändå aldrig skulle agera såhär. Vad är ert syfte? Försöker ni rättfärdiga beteendet?
Citera
2020-10-15, 22:04
Medlem
Citat:
Hur är detta relevant i frågan? Oavsett diagnoser, egenskaper och bakgrund så blir slutsatsen alltid ändå att Rebecka inte larmade när hennes dotter var skadad och lät sedan saken bero i många timmar därefter. Det finns många fler människor med otaliga diagnoser och trassliga bakgrunder, som ändå aldrig skulle agera såhär. Vad är ert syfte? Försöker ni rättfärdiga beteendet?

Det är mycket relevant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in