2020-10-15, 21:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hur tänkte du nu?

Det är ju ni som driver den linjen, som vill stänga grundskolan för att skydda de äldre från smitta.

Jag hävdar ju att man skyddar barnen om man skyddar dem från smitta. Du tänker att man räddar barnen genom att utsätta dem för viruset. Det är skillnaden.
Citera
2020-10-15, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Svt2 nyheterna just nu, infektionsavdelningarna i Uppsala är lika fulla nu som de var i våras.

Om du inte såg inslaget som var precis i början på aktuellt, så tycker jag att du skall dra på play och kolla från början. Från Uppsala alltså.
Om du har ännu mer tid, så föreslår jag att du kollar pkn från region Uppsala tidigare idag.
Där var det ord och inga visor.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast om smittan nu spreds i "utsatta områden" i första hand i våras så borde samma sak gälla nu om inte immuniteten spelar en roll.

Det beror väl på hur hög immunitetsnivå är. För den spelar givetvis en viss roll. Men klustersmittan gör att den nivå som krävs är högre jämfört med vanlig smitta. I den serologiska undersökningen som gjordes i Rinkeby-Kista så var bortfallet stort hos utrikesfödda. Så immunitetsnivån där kanske inte är 30 procent utan det dubbla. 60 procent immuniserade även under en klustersmitta borde bromsa smittspridningen rejält, även fast det inte räcker till flockimmunitet i det fallet.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Utbrott på läkarprogrammet i Uppsala."

Ja, vad säger man?
Citera
2020-10-15, 21:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Man tycker ju att verksamhetschefen borde ha koll?

"Fler allvarligt sjuka
- Lutningen på kurvan över antal covid-patienter går lika snabbt uppåt som i våras, säger Fredrik Sund, verksamhetschef för infektionssjukdomar."
Ja, jag förstår det faktiskt inte.
Citera
2020-10-15, 21:53
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Anders Tegnell går från klarhet till klarhet.

”Farligare att gå över ett övergångsställe än att smittas av covid”
Du får försöka att se det positiva i att han blir bättre, han har ju bara hundrafalt fel i detta.

Uppriktigt sagt, vad är det för en kalle anka-myndighet med en sådan företrädare.
Men det är klart, han kanske är bra på jämställdhets- och genusfrågor.
Citera
2020-10-15, 21:55
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Svt2 nyheterna just nu, infektionsavdelningarna i Uppsala är lika fulla nu som de var i våras.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Cost-benefit för vem undrar jag då? För de som dör är ju kostnaden rätt hög.

Sannolikheten med Vaccin som kommer i närtid är ganska liten att den ger ett effektiv immunsvar från de äldre och sköra säger forskare. Då är den enda fungerande skyddet för de sköra att skapa immunitet bland dem runt omkring de gamla/sköra. Så tror jag vetenskapen resonerar. Tvärtom mot tex svinis som man fort kunde möta med effektivt vaccin.
Citera
2020-10-15, 21:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nackdelen med att enbart uppmana folk folk att tvätta händerna och jobba hemma är ju att det inte kommer stoppa smittan i erforderlig omfattning. Därmed kommer många att dö. Om det är smart eller inte finns det nog olika uppfattningar kring.

Fast betydligt hårdare åtgärder har inte lyckats stoppa smittspridningen i t.ex Spanien och Frankrike. Spanien ligger högre i döda i/med covid-19 än Sverige. Frankrike håller på att hinna ikapp oss, även fast det kan ta en eller två månader.

Dessutom har den såväl spanska som franska totala överdödligheten Jan-maj varit högre än den svenska. Jag gissar på att skillnaden kommer att bli ännu större på årsbasis.
Citera
2020-10-15, 21:56
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jodå jag har hört talas om den sjukdomen. Väldigt ovanlig sjukdom. Det finns eventuellt en riskökande effekt vid covid (det kan ev finnas ett samband). Betingat att bam drabbats av Kawasakis så är det ovanligt med komplikationer i långtidsförloppet.

bara i sverige hade vi i somras över 100 barn som vårdats på sjukhus för covid-19 utlöst "kawasaki", alltså MIS-C som den kallas när den beror på covid-19.

efter den här vintern lär vi ligga på flera hundra.

att kalla det väldigt ovanligt beror väl på vad man jämför med, men att vi redan nu räknar MIS-C i hundratal tycker jag inte är lite, speciellt då det är en livsfarlig sjukdom som kräver vård

att det vid kawasaki skulle vara ovanligt med långtidskomplikationer är ren lögn.. kroppen och speciellt hjärtat tar rejält med stryk.
Citera
2020-10-15, 21:56
Medlem
Citat:
Cost-benefit för vem undrar jag då? För de som dör är ju kostnaden rätt hög.
För samhället. Om pengarna gör mer nytta någon annanstans för att rädda liv och levndaår ska pengarna satsas där istället. Det är iaf min filosofi. Resurserna är tyvärr inte oändliga, det gäller att fördela dem så optimalt som möjligt. Om jag minns rätt räknar trafikverket med att ett liv i snitt är värt 10-20 miljoner kronor när de ska besluta om investeringar i ev ombyggnationer för ökad trafiksäkerhet. Så 10 miljoner per räddad 80+liv skulle vara en väldigt frikostig budget.
Citera
2020-10-15, 21:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast betydligt hårdare åtgärder har inte lyckats stoppa smittspridningen i t.ex Spanien och Frankrike. Spanien ligger högre i döda i/med covid-19 än Sverige. Frankrike håller på att hinna ikapp oss, även fast det kan ta en eller två månader.

Dessutom har den såväl spanska som franska totala överdödligheten Jan-maj varit högre än den svenska. Jag gissar på att skillnaden kommer att bli ännu större på årsbasis.

De sätter in åtgärderna för sent, när katastrofen redan är ett faktum. Det är så det ligger till.
Citera
2020-10-15, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Du får försöka att se det positiva i att han blir bättre, han har ju bara hundrafalt fel i detta.

Uppriktigt sagt, vad är det för en kalle anka-myndighet med en sådan företrädare.
Men det är klart, han kanske är bra på jämställdhets- och genusfrågor.

Anders Tegnell har helt rätt. Det är för majoriteten av befolkningen oändligt mycket farligare att gå över övergångsställen än ”covid”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in