2020-10-01, 09:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Att vi (och många andra länder) behöver höja beredskapen och förbättra en del saker råder det inget tvivel om.

Hur länder har påverkats ekonomiskt och gällande total folkhälsa vet vi om något år, när detta förhoppningsvis är över.

Du verkar ha låga tankar om Sverige på många sätt och vis. Vet inte om du har rest ut i världen (vilket jag gjort en hel del), det jag slås av varje gång är hur tacksam jag är över att få leva där jag bor på många sätt och vis. Därmed inte sagt att vi har problem, vissa t ex kriminalitet och integration behöver tas i med hårdhandskarna, och omgående.

Det enda sunda under här läget är att ha låga tankar om hur bananmonarkin hanterar den geopolitiska och virala situationen. Villfarelser om att SvÄRjE är bäst trots den usla hanteringen av pandemin är direkt kontraproduktivt.

Något annat är rena villfarelser.

Frågor på det?
Citera
2020-10-01, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pneumokock
En tanke som har slagit mig är logiken kring att öppna upp för besök hos de äldre nu när smittan ändå ökar på vissa håll i landet.
Jag tror att det kommer att bli smittor på äldreboenden igen, men fördelen nu är att man kommer kunna skylla på de äldres egna val, och de anhöriga.
Nästa gång smittan härjar på äldreboenden kommer vi inte höra så mycket om låg kompetens hos personalen och deras hygienrutiner, jag tror att man kommer kunna skylla på människans egna val.

Jag tycker att tidpunkten är ganska logisk med tanke på att hösten är här. Under sommarmånaderna har besök kunna ske utomhus, vilket är att föredra, så det har inte funnitsnågon anledning att häva besöksförbudet inne på boendena.

Tycker att det är bättre om det kan styras lokalt vid ökande smittnivåer. Finns ingen anledning till ett nationellt förbud just nu.
Citera
2020-10-01, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vad bygger du det påståendet på? Ekonomin är sämre än grannländeras senast jag kollade BNP-utvecklingen och dödstalen likaså.
Vi kan inte göra mer än att lokalt hantera Corona på bästa möjliga sätt. Omvärldens påverkan på Sveriges ekonomi (vi är exportberoende) kan vi tyvärr inte påverka. Dvs. att omvärlden genomför kortsiktiga och suboptimala coronaåtgärder som medför att 100-tals miljoner människor blir arbetslösa och drabbar 3e världen mkt hårt är utom Sveriges kontroll. Vi kan dock vara stolta över att vi åtminstone försöker minimera skadorna lokalt och globalt, och det vore önskvärt för hela världen att fler anammade Sveriges strategi. Den totala folkhälsan inkl påverkan medellivslängd samt överdödlighet måste utvärderas över en mycket längre tidsperiod än några månader för att alla komplexa samband ska få möjlighet att återspeglas i statistiken.
Citera
2020-10-01, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Gävleborg och Uppsala står som sagt för i stort sett hela ökningen nationellt själva. Västra Götaland är sjunkande.

Tyvärr verkar VG vara på väg upp igen precis som Stockholm.
Men jag hoppas verkligen att det är tillfälligheter.
Citera
2020-10-01, 10:12
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Ryssland sprider lögner om covid vacciner

Bra av brittiska försvarsmakten att gå ut med sanningen. Vi har ju märkt i tråden hur desperata förnekarna är och gör sitt yttersta för att desinformera och ljuga.

Bakom förnekarnas desinformation, vilseledande och lögner ligger alltså ryska botar och sverigehatare, människor som vill skada svenska folket.

Förnekarna är alltså inte bara några vilsna tegnellister utan individer som medvetet vill skada Sverige.

Var på er vakt i tråden! Lita bara information som styrks av seriösa källor. Förnekarna hänvisar sällan till några studier eller seriösa källor.

Russia is spreading lies about Covid vaccines, says UK military chief
Citat:
Russia is seeking to destabilise countries around the world by sowing disinformation about coronavirus vaccines that is shared rapidly across social media, the head of the armed forces has warned.
Gen Sir Nick Carter, the chief of defence staff, said the propaganda tactic reflected a strategy of “political warfare” aggressively undertaken by Beijing as well as Moscow “designed to undermine cohesion” across the west.
The senior general accused “autocratic rivals” of “manipulating the information environment” to exploit the Covid-19 crisis for strategic gain – including “pro-Russian vaccine politics” – in a speech at the Policy Exchange thinktank.
Their “disinformation narratives” were designed to permeate anti-vaccination social media groups, Carter added, pointing to an example uncovered earlier this summer by Australian researchers that spread rapidly from Ukraine.

källa guardian
Citera
2020-10-01, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
stockholmssyndromet

stockholmssyndromet

Slå upp stockholmssyndromet i en ordbok.

Frågor på det?
Citera
2020-10-01, 10:37
Medlem
Livescener öppnar igen i Stockholm.
Ska vi säga 3000 smittfall per dag i Sthlm lagom till jul ?

https://www.mitti.se/nyheter/nu-oppnar-flera-livescener-i-stockholm-igen/reptiD!ON8qRyPUnaIMmtNsSshew/
Citera
2020-10-01, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Den norska coronabussen. Vem bar viruset? Någon av pensisarna? Mer sannolikt att det var guiden eller busschaffisen.

38 av 40 personer som befann sig ombord på en turbuss för pensionärer som åkte runt i Norge har insjuknat med covid-19. Totalt kopplar norska Folkhelseinstituttet över 50 fall till bussen, skriver VG.

Förutom de smittade ombord har flera personer smittats i städerna där bussen stannade.

https://omni.se/minst-50-fall-kopplade-till-buss-som-kort-runt-i-norge/a/PR31O5

Det är ACn (luftkonditioneringen) Corona är luftburet. Tegnell vägrar fortfarande begripa det av den simpla enkla anledningen av "han vill inte". Obekväma e-mail (från tex WHO och Asien) som visar evidens mot Tegnells hemkokta ideér deletas och sedan "minns inte". Regeringen kallar det för "vetenskap" att överlåta smittskyddet till en Autist.
Citera
2020-10-01, 10:59
Medlem
Om jag inte är felinformerad så massvaccinerar ryssarna just nu. Men svenska regeringen vägrar ta hjälp från Ryssland eftersom HBTQ-homopropaganda för barn är förbjudet. Regeingen vägrade ju ta hjälp av ryska brandbekämpningflyg tidgare av samma orsak. Hellre får skogar för miljader brinna ner och djur kremeras levande. - Det ryska vaccinet är helt enkelt TABU. Astra Zenicas oligarkägare kan bli arga om man inte köper från dom även om skiten inte ens funkar. De har sett till att de får betalt ändå och även sett till att slippa alla skadestånd. Fast de inte har ett fungerande vaccin ännu. - Tänk om ryssarna har ett fungerasnde vaccin med staten accpeterar det inte mentalt pga "HBTQ" problematiken och för att det står i Bonniers samlade verk att Putin är dum. - Det är vetenskap och etik på högsta nivå.
Citera
2020-10-01, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag tror att det beror på dålig organisation och svag beslutsfattningsförmåga. Har svårt att tro att Sverige skulle sitta inne med någon kunskap om att ett effektivt vaccin uteblir.

Tvärtom, jag tolkar exempelvis Trumps kommentarer om ett möjligt vaccingenombrott i oktober som att någon bland de stora läkemedelsbolagen kanske redan har data som visar på exempelvis 70% effektivitet med en konfidensintervall på +- 25 baserat på det nuvarande urvalet och 95% signifikans. Dom förväntar sig antagligen få in fler datapunkter inom några veckor, och då kommer intervall
et krympa och kanske visa 70% effektivitet +-15% med 95% signifikans.

Trump kommer då slå sig för bröstet och förklara seger i vaccinracet.

Givetvis inte att bara Sverige har info. Norge lättar ju t.ex. också på restriktionerna. Trump kan säga exakt vad som helst för att bli omvald. Han kan måndag 2 november säga att vaccinet kommer börja massproducerade under veckan. För att onsdag 4 november, när valet är klart, säga att vaccinet dröjer minst tre år.
Citera
2020-10-01, 11:07
Medlem
Skåne har gjort lite registervård.
Tyvärr drar det iväg här också. Det som såg bra ut i början av veckan har nu blivit en ordentlig ökning..
Ett nytt dödsfall.
Fortfarande fallande siffror på inlagda, men kan inte se varför det inte skulle dra iväg snart också med tanke på de tilltagande fallen..
Citera
2020-10-01, 11:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tyvärr verkar VG vara på väg upp igen precis som Stockholm.
Men jag hoppas verkligen att det är tillfälligheter.

Nej, vi pratade inlagda på IVA. Det ligger på sin lägsta nivå hittills, även patienter på vanliga avdelningar är sjunkande. Göteborg har inga på IVA alls och endast 16 på övriga avdelningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in