Citat:
Ursprungligen postat av
Dixter
tack för ditt svar. Detta är en pledge (frivilligt löfte) och inte en lag.
Han kan alltså inte tvinga sina anställda att tacka nej till jobb som lobbyister efter att de slutar att arbeta för honom.
Det kan väl bara kongressen göra genom att rösta igenom en lag som förbjuder lobbyism i 5 år efter att man lämnar regeringen.
Har jag fel så får du gärna tala om var och varför. tack på förhand
(Enligt NPR news så har Trump kopierat innehållet nästan ordagrannt från tidigare E.Os av Bush och Obama.)
Ok, du frågade vilka steg han hade föreslagit, och Executive Order 13770 var det som slog mig först. Det är mycket riktigt som du påpekade i stort sett en kopia på George W. Bush:s original, som sedan plagierades av Hussein.
Egentligen är 13770 endast lite av en rökridå, då den innehåller kryphål som man kan ta sig runt. Tyvärr har Trump i princip blivit attackerad dagligen under sitt presidentskap, och egentligen inte fått en ärlig chans att ta itu med hela ”
drain the swamp” biten. De är just de krafterna som gör allt i sin makt att sätta käppar i hjulen för Trump, och det har de lyckats bra med.
Jag tror inte folk i gemen förstår vilka kraftulla och farliga människor man har och göra med. Nu är jag alldeles för dåligt insatt i det hela, men av det lilla jag vet så har hela ”
drain the swamp” retoriken inte levt upp till sitt löfte än så länge. Men det är givetvis ingenting som görs över en natt, inte ens fyra år. Trump behöver nog lite mer andrum och tid för att kunna ta tag i det hela.
Edit: Ooops, ett ord för mycket.