2020-10-15, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Jag sitter och försöker förstå era olika vinklar men jag har kommit fram till att om skeppet ligger, och sjunker, upp och ner så blir rampen som en bakdörr på en kombi som rimligtvis borde pressas uppåt (öppnas?) då av vattnet den sjunker ner igenom eller tänker jag fel nu?

Hur den sedan hamnar när det landar på botten är ju en annan fråga.

Det förutsätter att hon sjunker upp o ner. Att hon gör en 180 graders o sen sjunker rakt ner.
Citera
2020-10-15, 16:22
Medlem
HighwayDelights avatar
Någon dåre intervjuades och han påstod sig ha sett något i vattnet vid hålet tydligen... Vad kan man undra...
Citera
2020-10-15, 16:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Någon dåre intervjuades och han påstod sig ha sett något i vattnet vid hålet tydligen... Vad kan man undra...
Du får nog förtydliga det du skriver.
Citera
2020-10-15, 16:29
Medlem
Citat:

Vad får dig att tro att han är en dåre?
Citera
2020-10-15, 16:31
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Du får nog förtydliga det du skriver.

Måste se ifall jag hittar klippet igen, någon intervjuade en överlevare från katastrofen, och han påstod sig ha sett något som simmade nere kring där hålet var typ.. Lät ju som villfarelser, eller var det kanske Loch Ness?
Citera
2020-10-15, 16:32
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vad får dig att tro att han är en dåre?

Han såg mycket märklig ut, och det han berättade om verkade vara scam.
Citera
2020-10-15, 16:36
Medlem
Citat:

DU tycker han ser märklig ut. Därför måste det vara en scam. Han har med andra ord aldrig varit på Estonia när hon sjönk.?

Hur kan du tycka det han berättar är scam? Vilken del av det han berättar är scam.?
Citera
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
estonia sjunker ju med aktern först så så det är väl inte säkert det blir tillräckligt med vattentryck på rampen för att öppna den medans hon sjunker.

man vänder ju Estonia för att försöka få vind och vågor att hjälpa till att hålla emot slagsidan, när slagsidan blir tillräckligt stor så kommer ju vågorna och vind försöka stänga rampen. Så rampen kanske är delvis stängd redan innan hon hamnat upp och ner.
Ja, jag menar när hon lägger sig ner och då får nedåtrörelsen:

https://www.youtube.com/watch?v=BpRd7iiVgJM
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Jag tror att även mörka ubåtar kan se ljusa ut pga kavitation.
https://en.wikipedia.org/wiki/Submarine_navigation#/media/File:USS_Chicago_(SSN_721)_at_periscope_depth_off_ Malaysia.jpg

Det kan vara tornet som slagit in, vilket är smalare på många ubåtar. Det verkar också mer rimligt att man sätter tornet över ytan, t ex för att aktivera radar eller någon kommunikationsutrustning, än att man sätter hela ubåten i ytläge.

Vi kan behöva söka lite bredare och t ex inte utesluta svenska ubåtar.
Vackert.
Bra jobbat.
Citera
2020-10-15, 16:37
Avslutad
Citat:
Det var nog du!
Citera
2020-10-15, 16:37
Medlem
Citat:
Måste se ifall jag hittar klippet igen, någon intervjuade en överlevare från katastrofen, och han påstod sig ha sett något som simmade nere kring där hålet var typ.. Lät ju som villfarelser, eller var det kanske Loch Ness?

Nu antar du o hittar på. Han sa aldrig simmade . Han såg nått vitt som rörde sen åt vänster. Inte så svårt att hitta det klippet. Bara kolla Dplay...
Citera
2020-10-15, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Skalkning betyder låsning mekaniskt med hjälp av i detta fall av hydraulik, kan ej öppnas av sig självt.
Används till bla lotsportar, bogvisir, ramper, och övriga öppningar på en båt.

Jag har inga uppgifter på att hydrauliken skulle varit trasig vid avfärd. Däremot var rampen skev och gångjärn knäckta, vilket gjorde att rampen inte satte sig där den skulle. Högst ett lås ska ha fungerat. (Rampen hade 6 lås ser jag nu, inte 4 som jag nyligen skrev.) Det finns spekulationer om att besättningen spände överdelen av rampen med hjälp av en tross från fördäck.

Skiss på låsen:
https://ibb.co/Bt3JK60
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in