Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
Polen har ett invånarantal på 38 miljoner, och 2019 såldes det 626.000 nya bilar i Polen.
Sverige har ett invånarantal på 10,5 miljoner, och 2019 såldes det 356.000 nya bilar i Sverige.
Det är alltså betydligt större andel av svenskarna som köper ny bil, än polackerna.
Svenskarna köper också större och dyrare bilar än polackerna.
Jag undrar uppriktigt hur det står ställt i ditt huvud. Den genomsnittlige polacken har sämre köpkraft än en svensk/tysk. De siffrorna du referar till är antalet nya bilar som säljs direkt från bilhandlare? Den tyska andrahandsmarknaden bilar skickas->österut. De bilarna syns knappast i din statistik ?
Det du missar med ditt stoltserande med att "I Sverige köper vi minsann fler och dyrare bilar." Är den ekonomiska utvecklingen i just Polen. 2019 var ett rekordår i antal nyköpta bilar. Nu i coronatider är det svårare att sia om framtiden. Bilförsäljningen i Polen låg som värst back -33% men har i de senaste siffrorna jag sett återhämtat sig till -20%. Att Sverige/Tyskland är rikare och för närvarande bättre länder att bo i kan man inte säga så mycket om.
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.PP.KD?locations=PL-SE
Där ser du utvecklingen i sverige vs polen mellan 1990-2019 i PPP. Ska vi diskutera per capita? Förra veckan beslutade man ju att inte genomföra en folkräkning i Sverige.
Är du intresserad av att se vad en liten skillnad i BNP tillväxt gör över tid: Jämför Japan 1945-2019
samt USA 1945-2019.
2016-05-20, 02:30
Invasionen som ingen talar om! Invasionen från Polen!
Postat av BAB7
"Men Polen är faktiskt också medlem i den europeiska unionen, och inom EU har vi en solidaritetsprincip som säger att varje EU-land ska vara med att ta ansvar.
Det solidariska ansvarstagandet innebär att alla EU-länder ska stå upp för en rättvis ansvarsfördelning mellan medlemsstaterna i frågan om flyktingmottagandet.
Så nu undrar jag, när ska Polen börja ta sitt ansvar?"
Citerade ett gammalt inlägg av dig för skoj skull, med tanke på att du skriver 4 år senare så drar jag slutsatsen att du inte höll andan

hoppas du gillar utvecklingen i Tyskland/Sverige.