2020-10-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"På kort tid har antalet patienter på intensiven som vårdas för covid-19 fördubblats. Enligt Socialstyrelsen är ökningen förväntad.
Antalet patienter som vårdas inom intensivvården på grund av covid-19 är nu uppe i 31. Det innebär en kraftig ökning, jämfört med hur det var för bara en månad sedan, då bara 16 patienter vårdades på iva på grund av covid-19 och tre dagar dessförinnan då siffran var nere i tolv."

Skriver AB.

Trenden verkar tämligen tydlig nu. Trist att behöva säga det, men vi som trodde på en ökning under hösten verkar få rätt.

Inkluderar du även FHM i "vi"?
Citera
2020-10-15, 11:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Räkna om. 584cases/M

Ja?
Plats 13. Italien 600/1M
Plats 15. Panama 581/1M
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det är inte i liftarna, skidbacken och ”köerna” som smittan sprider sig som en löpeld. Det är på restaurangerna, klubbarna och after ski-aktiviteterna.

Skistar styrde upp det riktigt bra i slutet innan man klappade igen, minimala köbildningar.
Så det blir inget partande, menar du..?
Och, så om man står i en kö så blir man inte smittad? Ska vi inte längre hålla avstånd?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Skillnaden är att Macron vill kontrollera smittan för att kunna minska den.
AT ville att den skulle spridas kontrollerat.
Ser du skillnaden?

Det är ingen skillnad. Varför vill inte Macron minska den till 0? Han vill uppenbarligen ha en kontrollerad spridning.
Citera
2020-10-15, 11:15
Medlem
docentdisciplins avatar
Många nya positiva fall i Skåne (132) inreggat på datum 14.e, nästan dubbelt så många som den 7.e...
Dock stabilt på sjukhusfronten, något lägre faktiskt än i början på veckan. (från lägesbilden region Skåne).
Citera
2020-10-15, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag har otaliga gånger länkat till studien, men troligen förstår ingen innebörden av den. Den stora skillnaden i olika resultat har inte varit särskilt beroende av om man gör en mjuk eller hård nedstängning, utan toppen på kurvan beror på när man gör nedstängningen i förhållande till hur många smittade man startar med. I de regioner med mycket låg samhällsspridning i Sverige vid tidpunkten för åtgärder fungerade det mycket väl, men i andra som Stockholm och Sörmland där samhällspridningen redan var stor blev effekten mindre. Det är samma resultat även för andra länder och regioner där samhällsspridningen var hög vid åtgärdernas start, de fick höga dödstal.

Så om vi gjort som "grannländerna" Norge och Finland när de gjorde det så hade det inte påverkat särskilt mycket. Det hade blivit ungefär som i Belgien och Nederländerna i alla fall, särskilt då i Stockholm. Däremot om social distansering hade gjorts två veckor tidigare i Stockholm än alla dessa länderna så hade det blivit en större effekt.

Timing har alltså en mycket stor effekt. 2 veckor tidigare kan innebär runt 10x färre smittade/döda givet ett R-tal på 3.

I kunne vel have reageret før resten af norden, hvis i havde tidligere og kraftigere samfundssmitte? Eller hvad siger studiet om det?
Citera
2020-10-15, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De kommer alltid finnas studier/undersökningar som visar på både det ena och det andra. Bara det faktum att många länder stänger ned sina skolor när smittan skenar tycker jag pekar på vad det handlar om. Inga länder vill stänga ned sina skolor i onödan. Det finns ändå vid det här laget så mycket data på stängda skolor=minskad smittspridning och öppna skolor=ökad smittspridning. Jag skulle säga att sambandet är odiskutabelt egentligen. Sedan finns det förstås andra överväganden som görs när man väljer att hålla skolorna öppna trots att man vet att det leder till en ökad smittspridning. Ekonomi sysselsättning, samhällsfunktioner, social utsatthet etc etc. Jag kan förstå att man väger in det, när man ska fatta beslut. Att däremot göra som FHM gör, att säga att "barn inte driver smittan" etc etc, blir bara löjligt. Det blir dessutom bara svårare och svårare för dem att försvara ju längre de försöker trassla in sig i resonemangen. Många gör narr av dem och jag kan förstå varför. Jag tror och hoppas att FHM egentligen vill gott, men det är svårt för dem att sprida en alternativ sanning hur vällovligt syftet än må vara. Vi lever i ett informationssamhälle år 2020 idag. Hela världen ligger öppen. Vi kan ta del av 1000 tals undersökningar och dataserier från hela världen. Stänger en skola i Peru nu i denna stund, blir det känt i Sibirien sekunden efter. Det går liksom inte att sprida alternativa teorier i ett öppet land.

Jag tror att smittan kommer fortsätta att spridas i Sverige hela året och troligen in en bra bit på nästa. Andrum kommer när så många blivit smittade att immunitet börjar visa sig, men det kommer dröja LÄNGE. Troligen kommer vi få vaccin innan dess. Annars kommer andrum först till nästa sommar, men jag tror inte vi behöver vänta så länge.

Under pandemins gång talades det länge om klustersmitta och att vi inte skulle få någon andra våg. Nu är andra vågen redan här och jag tycker smittspridningen av detta virus beter sig mer och mer som spridningen av alla andra luftburna virus. Det sköljer in över oss i vågor och så kommer det fortsätta att göra. Regeringen kommer inte att vidta några åtgärder, utom möjligen då om situationen spårar ur totalt, vilket jag tyvärr inte utesluter. Hade man velat agera hade man redan gjort det.

Du har ju de troliga scenarierna här, där FHM tror mest på scenario 1.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/de0d0ffc939f43c397a0de23c5aa9be6/scenarier-tre-smittspridningsscenarier-plan-eventuella-nya-utbrott-covid-19.pdf
Citera
2020-10-15, 11:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"På kort tid har antalet patienter på intensiven som vårdas för covid-19 fördubblats. Enligt Socialstyrelsen är ökningen förväntad.
Antalet patienter som vårdas inom intensivvården på grund av covid-19 är nu uppe i 31. Det innebär en kraftig ökning, jämfört med hur det var för bara en månad sedan, då bara 16 patienter vårdades på iva på grund av covid-19 och tre dagar dessförinnan då siffran var nere i tolv."

Skriver AB.

Trenden verkar tämligen tydlig nu. Trist att behöva säga det, men vi som trodde på en ökning under hösten verkar få rätt.

Alla har trott på en ökning så alla hade rätt? T o m Tegnell så det är fint att du lyfter fram honom.

Jämför med hur inläggningarna ökade i våras så ser du en otrolig skillnad dock.
Citera
2020-10-15, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vad hände förresten med "hammaren och dansen"?

Haha ja Hammaren och Dansen, tillsammans med "triage" töntigaste modeordet i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
I kunne vel have reageret før resten af norden, hvis i havde tidligere og kraftigere samfundssmitte? Eller hvad siger studiet om det?

En tidigare "social distansering och stanna hemma när du är minsta sjuk" i Stockholm hade lett till betydligt lägre topp där, exempelvis att den gjordes mitten av februari i stället för början av mars.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Är vi på väg mot nytt kraftigt utbrott av viruset här i Sverige?

Från Aftonbladet "rullande-nyhetstråd" i dag kl 10:54
Antalet patienter som vårdas inom intensivvården på grund av covid-19 är nu uppe i 31. Det innebär en kraftig ökning, jämfört med hur det var för bara en månad sedan, då bara 16 patienter vårdades på iva på grund av covid-19 och tre dagar dessförinnan då siffran var nere i tolv.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Men det är ju omöjligt!
Enligt Tegnell kommer det ju ingen andra våg, flock imuniteten skulle ju skydda oss...

”Två saker talar dock för att Sverige inte drabbas av en andra våg, menar Tegnell: Dels att vi haft samma restriktioner hela tiden, det ger stabilitet och förutsägbarhet och att människors beteende inte förändrats särskilt mycket. Dels att vi har haft fler sjuka, och det är därför inte lika lätt för en ny spridning att ta fart.

Det ska ju bli ganska lugnt ju och stabilt….

”Därför kommer vi antagligen inte att se samma utveckling i Sverige som i övriga Europa, enligt statsepidemiologen som menar att vi här i stället ser en annan kontinuitet och stabilitet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smittan-okar-ater-i-europa

För övrigt så syns inte alls ökningen av fall i Iva, det gjorde det ju inte förra veckan i all fall och det handlar ju bara om några få fler nu. Förra veckan hade det ju redan då dubblats men det var tydligen osynligt. Sedan är det väl ändå så att det bra dör en om dagen det till trotts att det rapporteras 2 avlidna per dag i genomsnitt och att vi vissa veckor har sett en rapportering på 3 avlidna. Nu tänker jag och FoHm sitta och titta på dessa kurvor som alltid sluttar rakt ner och det ser ju så fint ut så.
Citera
2020-10-15, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så det blir inget partande, menar du..?
Och, så om man står i en kö så blir man inte smittad? Ska vi inte längre hålla avstånd?

Att det blir kalas är en självklarhet, som alla andra ställen runtom i Sverige. Däremot lär det knappast bli kalas på nattklubbar och after ski såvida restriktionerna inte lättas.

Om du läste mitt inlägg så nämner jag att SkiStar gjorde det väldigt bra i mars och början på april. Köerna hos din lokala bensinmack var förmodligen längre än vad liftköerna var i Åre under den här perioden. Jag var själv i Åre i slutet på mars.

Det är inte nödvändigt att klappa igen skidorterna helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in