2020-10-15, 10:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Om man valt att trycka ner smittan som våra grannländer gjorde hade vi haft färre döda. Måttligt lidande? Vilken märklig slutsats.
Glöm nu inte att även själva nedtryckandet orsakar lidande och är en ganska extrem åtgärd som du tycks ta alldeles för lättvindigt på.
Citera
2020-10-15, 10:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Hur Sverige har klarat sig har jag inte uttalat mig om.

Jag svarade på den här lögnen
"Alla här inne känner ju till att Sverige med sina nära 6000 avlidna ligger i top i världen vad gäller döda per capita."

Vi ligger inte i topp i världen, lika lite som vi är bäst i världen i fotboll
https://www.tvmatchen.nu/nyheter/fotboll/fifa-ranking-herrar/
18 plats av 100 ? Fortfarande inte helt illa men ja, kanske inte i toppen. Men vad med ca 14 av ca 200. Det är ju mer en dubbelt så högt upp. Jag skulle vilja påstå att det är i toppskiktet. Inte 10 i topp men det var väl ändå inte det som skrivits. Tror du läste in lite mer en vad knackeredVonAnka skrev.
Citera
2020-10-15, 10:57
Medlem
Jäklar! Borde ske i Sverige också ex officio pga Maciej Zarembas artikel i DN. Våra myndigheter har agerat kriminellt och avlivat gamla.

Darren McCaffrey
@DarrenEuronews
·
11m
BREAK: Quite extraordinary moment in France this morning...

The homes and offices of France's health minister and director general of health have been searched by police as part of a judicial enquiry into the government's handling of the #coronavirus pandemic
Darren McCaffrey
@DarrenEuronews
·
7m
A judicial enquiry was opened in France in June over the handling of the pandemic after formal complaints were lodged by civil groups and members of the public

This was followed by the Court of Justice opening an enquiry in July
Darren McCaffrey
@DarrenEuronews
Replying to
@DarrenEuronews
The criminal investigation has a relatively limited scope and is looking at specific aspects, such as the alleged failure to put in place anti-virus protections at the workplace, to provide face masks to reduce infection, and to roll out testing to diagnose carriers of a virus
10:48 AM · Oct 15, 2020·Twitter for iPhone
Citera
2020-10-15, 10:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du misstolkar med flit. Jag menar naturligtvis problemet med att utesluta att barn driver smittan är att de mer sällan än vuxna utvecklar symptom.
Nej, jag läste bara vad du skrev, utan att tolka in mer än vad som stod där, nämligen att du tyckte det var synd att barn inte utvecklade symptom, dvs blev sjuka, i större utsträckning. Är det det som gör dig så missnöjd?
Senast redigerad av outoftheblue 2020-10-15 kl. 11:02.
Citera
2020-10-15, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jäklar! Borde ske i Sverige också ex officio pga Maciej Zarembas artikel i DN. Våra myndigheter har agerat kriminellt och avlivat gamla.

Darren McCaffrey
@DarrenEuronews
·
11m
BREAK: Quite extraordinary moment in France this morning...

The homes and offices of France's health minister and director general of health have been searched by police as part of a judicial enquiry into the government's handling of the #coronavirus pandemic
Darren McCaffrey
@DarrenEuronews
·
7m
A judicial enquiry was opened in France in June over the handling of the pandemic after formal complaints were lodged by civil groups and members of the public

This was followed by the Court of Justice opening an enquiry in July
Darren McCaffrey
@DarrenEuronews
Replying to
@DarrenEuronews
The criminal investigation has a relatively limited scope and is looking at specific aspects, such as the alleged failure to put in place anti-virus protections at the workplace, to provide face masks to reduce infection, and to roll out testing to diagnose carriers of a virus
10:48 AM · Oct 15, 2020·Twitter for iPhone

Franska the Local har mer.

Possible charges of involuntary homicide, involuntary injury, endangering life, failure to combat a threat and non-assistance to persons in danger are being examined.

I Sverige beordrades ju mord. Det här är något som åklagaren ska utreda. Behövs ingen anmälan. Men det vore bra om anhöriga gick ihop och anmälde och drog frågan till något att människorättsinstanser också.

https://www.thelocal.fr/20201015/french-health-ministers-home-searched-in-covid-19-handling-enquiry
Citera
2020-10-15, 11:05
Medlem
Är vi på väg mot nytt kraftigt utbrott av viruset här i Sverige?

Från Aftonbladet "rullande-nyhetstråd" i dag kl 10:54
Antalet patienter som vårdas inom intensivvården på grund av covid-19 är nu uppe i 31. Det innebär en kraftig ökning, jämfört med hur det var för bara en månad sedan, då bara 16 patienter vårdades på iva på grund av covid-19 och tre dagar dessförinnan då siffran var nere i tolv.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-10-15, 11:06
Medlem
"På kort tid har antalet patienter på intensiven som vårdas för covid-19 fördubblats. Enligt Socialstyrelsen är ökningen förväntad.
Antalet patienter som vårdas inom intensivvården på grund av covid-19 är nu uppe i 31. Det innebär en kraftig ökning, jämfört med hur det var för bara en månad sedan, då bara 16 patienter vårdades på iva på grund av covid-19 och tre dagar dessförinnan då siffran var nere i tolv."

Skriver AB.

Trenden verkar tämligen tydlig nu. Trist att behöva säga det, men vi som trodde på en ökning under hösten verkar få rätt.
Citera
2020-10-15, 11:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Sverige ligger på plats 14.
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jag har inte sagt någonting om vad som är relevant att jämföra, sanningen är dock att vi inte ligger topp i världen, det var det enda jag påpekade. Sluta blanda ihop korten.
Svart på vitt att det är du som tycker sanningen är obekväm.
Sverige ligger just nu på plats 10. 584/M. Du får räkna bättre.
Så du menar på allvar att plats 10 inte är en placering bland de länder som haft sämst utveckling gällande Covid-19 fall??
Länge låg vi bland de 5 länder med sämst utveckling..
Citera
2020-10-15, 11:10
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag noterar att Macron har som mål att gå ned till 3000-5000 smittade om dagen från dagens 20 000 i Frankrike? Så dom nöjer sig med en kontrollerad spridning nu? Var har vi hört det förr? Varför stänger inte Frankrike ned igen och eliminerar viruset? Mördare!! Avgå!!
Skillnaden är att Macron vill kontrollera smittan för att kunna minska den.
AT ville att den skulle spridas kontrollerat.
Ser du skillnaden?
Citera
2020-10-15, 11:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Vadå plats 10?

Plats 14 och kommer nog snart puttas ner till plats 15 av Panama.

Många länder som gått om senaste månaden eller så.

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Räkna om. 584cases/M
Citera
2020-10-15, 11:11
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Bergamo blev hårdare drabbat än de andra delarna av Lombardiet.
Hur tänker du att vi blir av med detta virus, om inte genom flockimmunitet?
Vaccin visst, men tar för lång tid.
Och när infaller den berömda flockimmuniteten?
Inget tyder på det mer än i form av önsketänkbetingade tolkningar.
Citera
2020-10-15, 11:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, jag menar inte att man ska stänga för de yngre barnen. De som möjligen ska fundera på formerna det är vuxna/universitet. Det finns data som säger att det i slutändan inte blir så stor skillnad mellan öppna vs stängda skolor för covid-19, givet att man måste räkna in den allmänna spridningen bland äldre barn och unga vuxna utanför skolan. Det finns studier som räknar på detta. Om skolorna är öppna och att ffa gymnasier och universitet lyckas med en blandning av öppen vs distansundervisning i hemmet så har de sett till att ungdomarna är upptagna med annat än att träffas på fritiden under stora delar av dagen.

De kommer alltid finnas studier/undersökningar som visar på både det ena och det andra. Bara det faktum att många länder stänger ned sina skolor när smittan skenar tycker jag pekar på vad det handlar om. Inga länder vill stänga ned sina skolor i onödan. Det finns ändå vid det här laget så mycket data på stängda skolor=minskad smittspridning och öppna skolor=ökad smittspridning. Jag skulle säga att sambandet är odiskutabelt egentligen. Sedan finns det förstås andra överväganden som görs när man väljer att hålla skolorna öppna trots att man vet att det leder till en ökad smittspridning. Ekonomi sysselsättning, samhällsfunktioner, social utsatthet etc etc. Jag kan förstå att man väger in det, när man ska fatta beslut. Att däremot göra som FHM gör, att säga att "barn inte driver smittan" etc etc, blir bara löjligt. Det blir dessutom bara svårare och svårare för dem att försvara ju längre de försöker trassla in sig i resonemangen. Många gör narr av dem och jag kan förstå varför. Jag tror och hoppas att FHM egentligen vill gott, men det är svårt för dem att sprida en alternativ sanning hur vällovligt syftet än må vara. Vi lever i ett informationssamhälle år 2020 idag. Hela världen ligger öppen. Vi kan ta del av 1000 tals undersökningar och dataserier från hela världen. Stänger en skola i Peru nu i denna stund, blir det känt i Sibirien sekunden efter. Det går liksom inte att sprida alternativa teorier i ett öppet land.

Jag tror att smittan kommer fortsätta att spridas i Sverige hela året och troligen in en bra bit på nästa. Andrum kommer när så många blivit smittade att immunitet börjar visa sig, men det kommer dröja LÄNGE. Troligen kommer vi få vaccin innan dess. Annars kommer andrum först till nästa sommar, men jag tror inte vi behöver vänta så länge.

Under pandemins gång talades det länge om klustersmitta och att vi inte skulle få någon andra våg. Nu är andra vågen redan här och jag tycker smittspridningen av detta virus beter sig mer och mer som spridningen av alla andra luftburna virus. Det sköljer in över oss i vågor och så kommer det fortsätta att göra. Regeringen kommer inte att vidta några åtgärder, utom möjligen då om situationen spårar ur totalt, vilket jag tyvärr inte utesluter. Hade man velat agera hade man redan gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in