Citat:
Ursprungligen postat av
TAD2
Nej, jag menar inte att man ska stänga för de yngre barnen. De som möjligen ska fundera på formerna det är vuxna/universitet. Det finns data som säger att det i slutändan inte blir så stor skillnad mellan öppna vs stängda skolor för covid-19, givet att man måste räkna in den allmänna spridningen bland äldre barn och unga vuxna utanför skolan. Det finns studier som räknar på detta. Om skolorna är öppna och att ffa gymnasier och universitet lyckas med en blandning av öppen vs distansundervisning i hemmet så har de sett till att ungdomarna är upptagna med annat än att träffas på fritiden under stora delar av dagen.
De kommer alltid finnas studier/undersökningar som visar på både det ena och det andra. Bara det faktum att många länder stänger ned sina skolor när smittan skenar tycker jag pekar på vad det handlar om. Inga länder vill stänga ned sina skolor i onödan. Det finns ändå vid det här laget så mycket data på stängda skolor=minskad smittspridning och öppna skolor=ökad smittspridning. Jag skulle säga att sambandet är odiskutabelt egentligen. Sedan finns det förstås andra överväganden som görs när man väljer att hålla skolorna öppna trots att man vet att det leder till en ökad smittspridning. Ekonomi sysselsättning, samhällsfunktioner, social utsatthet etc etc. Jag kan förstå att man väger in det, när man ska fatta beslut. Att däremot göra som FHM gör, att säga att "barn inte driver smittan" etc etc, blir bara löjligt. Det blir dessutom bara svårare och svårare för dem att försvara ju längre de försöker trassla in sig i resonemangen. Många gör narr av dem och jag kan förstå varför. Jag tror och hoppas att FHM egentligen vill gott, men det är svårt för dem att sprida en alternativ sanning hur vällovligt syftet än må vara. Vi lever i ett informationssamhälle år 2020 idag. Hela världen ligger öppen. Vi kan ta del av 1000 tals undersökningar och dataserier från hela världen. Stänger en skola i Peru nu i denna stund, blir det känt i Sibirien sekunden efter. Det går liksom inte att sprida alternativa teorier i ett öppet land.
Jag tror att smittan kommer fortsätta att spridas i Sverige hela året och troligen in en bra bit på nästa. Andrum kommer när så många blivit smittade att immunitet börjar visa sig, men det kommer dröja LÄNGE. Troligen kommer vi få vaccin innan dess. Annars kommer andrum först till nästa sommar, men jag tror inte vi behöver vänta så länge.
Under pandemins gång talades det länge om klustersmitta och att vi inte skulle få någon andra våg. Nu är andra vågen redan här och jag tycker smittspridningen av detta virus beter sig mer och mer som spridningen av alla andra luftburna virus. Det sköljer in över oss i vågor och så kommer det fortsätta att göra. Regeringen kommer inte att vidta några åtgärder, utom möjligen då om situationen spårar ur totalt, vilket jag tyvärr inte utesluter. Hade man velat agera hade man redan gjort det.