2020-10-14, 20:39
Medlem
Enligt Tengil Tengele skulle det inte komma en andra våg, Iran får sin tredje våg nu.
Citera
2020-10-14, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Paris var hårt drabbat i våras. De hade ju lockdown.

Siffror? De flesta politikerstydra samhällen stängde ner med lockdown, så säger inte så mkt.
Citera
2020-10-14, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alima3342
absolut min tanke också , vi som börjat släppa på restriktionerna nu också , bara en tidsfråga innan vi får kaos och död här vi aldrig upplevt förr

Om inte skolor och universitet går tillbaka till fjärrundervisning och senioridrotten stänger ner ja, det ser illa ut. Vården huserar smitta. Äldreboendena likaså.
En tiotusenkronorsfråga är vid vilket smittotal (verkligt smittotal inte ett enormt mörkertal orsakat av för få tester) kollapsar sjukvården. Vi ligger på 100k nu även om den siffran omfattar gamla fall och sannolikt är felaktig. Klarar vi 200.
Citera
2020-10-14, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Jag VET att han menar det du skriver - det var därför jag tycker han skall läsa igenom texten först innan han ägnar sig åt semantiskt trams. Som du fortsätter göra.

Läs den du också:

https://time.com/5899432/sweden-coronovirus-disaster/

Och kommentera sedan INNEHÅLLET.

Her kan læses en Google oversættelse til svensk - det tager lidt tid inden oversættelsen fremkommer - hav tålmodighed:

https://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&tl=sv&u=https%3A%2F%2Ftime.c om%2F5899432%2Fsweden-coronovirus-disaster%2F
Citera
2020-10-14, 20:49
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Om immuniteten är så dålig som du påstår kommer vi aldrig få något vaccin mot c19.

Jag har aldrig föreslagit vaccin som ett alternativ. Jag har sagt att man borde ha bekämpat epidemin kraftigt från början. Sverige, under Anders Tegnells ledning, har istället gett viruset en fristad, samtidigt som andra länder har satsat hårt på att bekämpa viruset.

Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Inget land kommer i så fall kunna "bekämpa infektionen" (om man inte vill bli ett nytt Nordkorea). Om detta är framtidsscenariot är det bara för världen att lära sig leva med viruset, ju förr desto bättre.

Den attityd som du förespråkar bygger på Folkhälsomyndighetens oundviklighets-läror. Det var just Folkhälsomyndighetens oundviklighets-filosofi som satte Sverige i klistret. Folkhälsomyndigheten retirerade direkt, utan att på något sätt försöka stoppa viruset från att få fäste i Sverige.

Det var en extremt dum strategi att redan i inledningsskedet låta viruset få bred spridning. Att viruset inte kan besegras blev en självuppfyllande profetia. Folkhälsomyndigheten lät Sverige dränkas i så mycket smitta, att det blev hopplöst att försöka eliminera smittspridningen. Att tillämpa en sådan strategi redan från början, borde utgöra förräderi mot landet och folket.

Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Paris var hårt drabbat i våras. De hade ju lockdown.
Fan, det ser inte bra ut nu alltså. Sverige är totalt naiva.

Svenskarna har låtit sig ledas av en förrädare, som har kämpat på fiendens sida.
Citera
2020-10-14, 20:50
Medlem
Fick nyss veta att högstadieskolan där mitt yngre barn går (den som hade stor smittspridning I våras, mitt barn smittade ju resten av min familj asymptomatiskt efter att ha smittats på skolan) nu har ett nytt utbrott. Man har dock inte meddelat detta till föräldrar och barn, utan man har istället gått ut till alla kommunens lärare (frun är lärare) och bett dem informera om att alla barn som är hemma sjuka måste testas. Allt för att inte föräldrar skall hålla hemma barnen från högstadiet.

Detta handlar alltså om Göteborgsområdet...

Man upphör inte att förvånas.
Citera
2020-10-14, 20:52
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Siffror? De flesta politikerstydra samhällen stängde ner med lockdown, så säger inte så mkt.

Vet att sjukhusen i Paris var överfulla i våras, låg inte folk i tågkupéer och fick behandling där för det var knökfullt överallt på sjukhusen.
Citera
2020-10-14, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Enligt Tengil Tengele skulle det inte komma en andra våg, Iran får sin tredje våg nu.

Så här lät det dock:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JvVav/wold-och-olsen-ar-sakra-det-blir-ingen-andra-vag

"Det blir ingen andra våg av corona. Det menar nu utländska forskare och får medhåll av Agnes Wold och Björn Olsen , något som går tvärs emot Anders Tegnells teorier.

Folkhälsomyndighetens Anders Tegnell varnade i går för att en andra våg av corona kommer till hösten"

Tegnell sa väl att det inte är en andra våg av den klassiska benämningen just nu:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRJqRd/tegnell-antagligen-ingen-andra-vag
Citera
2020-10-14, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och..?
Det är ju liksom inte bara Bergamo som ligger i Lombardiet och som blev drabbat.
Släpp det där tramsandet om ”flockimmunitet”.

Bergamo blev hårdare drabbat än de andra delarna av Lombardiet.
Hur tänker du att vi blir av med detta virus, om inte genom flockimmunitet?
Vaccin visst, men tar för lång tid.
Citera
2020-10-14, 20:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Fick nyss veta att högstadieskolan där mitt yngre barn går (den som hade stor smittspridning I våras, mitt barn smittade ju resten av min familj asymptomatiskt efter att ha smittats på skolan) nu har ett nytt utbrott. Man har dock inte meddelat detta till föräldrar och barn, utan man har istället gått ut till alla kommunens lärare (frun är lärare) och bett dem informera om att alla barn som är hemma sjuka måste testas. Allt för att inte föräldrar skall hålla hemma barnen från högstadiet.

Detta handlar alltså om Göteborgsområdet...

Man upphör inte att förvånas.

Att kommunen hemlighåller smitta, borde vara fog för att hålla barnen hemma från skolan.

Ifall inga elever kommer till skolan, kommer kommunen då att börja informera om huruvida epidemi förekommer på skolorna?
Citera
2020-10-14, 21:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Bra fråga.

Strategin att ”skydda de äldre” från coronaviruset fallerade både praktiskt och moraliskt. Det är inte en slump, men väl en skandal. Så var är ramaskriet?

https://www.dn.se/ledare/sverige-skulle-skydda-de-aldre-men-lamnade-dem-utan-lakarvard/

”Äldreomsorgen har lidit av brister länge. Den som har hemtjänst träffar i genomsnitt 16 olika personer under en tvåveckorsperiod – och då spelar besöksförbud för anhöriga mindre roll. Särskilt när den allmänna smittspridningen tilläts öka till höga nivåer och många medarbetare varken fick eller kunde få skyddsutrustning (GP 18/5).

Myndigheterna rekommenderade inte ens munskydd för personalen. Det fanns inte heller några beredskapslager, vilket statsepidemiolog Anders Tegnell inte tog reda på när strategin lades upp. ”Intressant observation”, sa han till Ekot i slutet av mars när han fick höra att de tre största regionerna struntat i att upprätta några lager. Sjukvården prioriterades också framför äldreomsorgen i huggsexan om den knappa skyddsutrusningen. Dessutom har det varit känt länge att den basala hygienen inom äldreomsorgen varit usel.”

”Strategin att ”skydda de äldre” fallerade därmed i samma ögonblick som orden uttalades – och med en ökande samhällssmitta är det nu angeläget att lära av misstagen. Malmö stad beslutade på tisdagen att all omsorgspersonal måste bära ansiktsskydd (Sydsvenskan 14/10). Otroligt nog är det fortfarande inte standard vid närkontakt med äldre i Sverige.

Och viktigast av allt: det saknas fortfarande kapacitet att skydda de äldre när smittan når höga nivåer.”
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-14 kl. 21:03.
Citera
2020-10-14, 21:01
Medlem
En annan godbit. Vid tester på det lokala serviceboendet (eller vad det nu heter) så hittade man att flera I personalen hade antikroppar mot Covid-19. Detta utan att de hade haft några symtom. Hur många av de äldre som var sjuka smittades den vägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in