2020-10-15, 10:24
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag ljuger inte alls. Sverige ligger mycket högt på listan, titta på våra grannländer och se var de ligger.
Jo du ljuger om du skriver att Sverige ligger topp i världen när vi inte ens är topp-10.

Som att jag skulle säga att Sverige är bäst i världen i fotboll.
https://www.tvmatchen.nu/nyheter/fotboll/fifa-ranking-herrar/

Och vad har det med var våra grannländer ligger ??? Blanda inte ihop korten.
Citera
2020-10-15, 10:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Fattar inte att du ältar skolan som viktig smittspridare. Hade detta varit fallet hade 100.000-tals lärare och övrig skolpersonal reagerat för länge sen nu när skolor/förskolor/fritids varit igång i 2 månader.
Släpp detta, och ta en paus från tråden! I all välmening!

Du måste förstå att vi alla interagerar med varandra. Det är inte så att barn och lärare lever isolerat tillsammans med varandra och inte träffar några andra. Lärare har också familjer. Barnen har också familjer. Smittan överförs i sociala situationer. Skolan är en jättestor arbetsplats med enormt många möten och därmed smittvägar. Skolan skapar mycket långtgående smittkedjor. Det kan man aldrig komma ifrån.
Citera
2020-10-15, 10:38
Medlem
Citat:
Nej det gjorde jag inte. Vi vet ju att Sverige har mycket höga dödstal jämfört med t ex våra grannländer, det intressanta i studien är ju att Sverige, Wales och England har haft en överdödlighet under längst tid?

Edit det var ju det studien gick ut på?

Edit 2: så här ser rubriken ut:

Svensk överdödlighet inte högst – men längst

Det var också det som rörde det i texten som jag citerade.

Her vises kurverne over overdødelighed i Europa:

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Din beskrivelse af situationen er korrekt.

Dine opponenter kan som en tidligere dansk folketingsmand sige:

"Hvis det du præsenterer er fakta - så benægter jeg fakta"

Ja, og det er så det dine opponenter gør.
Citera
2020-10-15, 10:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jo du ljuger om du skriver att Sverige ligger topp i världen när vi inte ens är topp-10.

Sverige ligger just nu på plats 10.
Och visst är det rent skamligt att Sverige har mer än fyra gånger så många döda som övriga nordiska länder TILLSAMMANS!
..och DU tycker inte att det är relevant att jämföra...jag kan ha förståelse för att sanningen kan vara väääldigt obekväm ibland..
Citera
2020-10-15, 10:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts

”Idag finns det 195 självständiga stater i världen. En självständig stat har en egen regering och ett eget territorium. Utöver FN:s 193 medlemsländer räknas även Vatikanstaten och Taiwan som självständiga stater. Andra säger att det finns 246 länder i världen.”
Med så många länder och vi ligger på 14 plats måste det väl ändå gå att säga att vi ligger i toppen av länderna i världen. Jag måste säga att Sverige klarat sig uselt i jämförelse. Kan man förneka det faktum?

Du säger att det inte funkar att säga så om att ligga på 18 plats av 100. Men vad med ca 14 av ca 200. Det är ju mer en dubbelt så högt upp.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-10-15 kl. 10:50.
Citera
2020-10-15, 10:46
Medlem
Citat:
Hur menar du att det redan är visat?

Jag har otaliga gånger länkat till studien, men troligen förstår ingen innebörden av den. Den stora skillnaden i olika resultat har inte varit särskilt beroende av om man gör en mjuk eller hård nedstängning, utan toppen på kurvan beror på när man gör nedstängningen i förhållande till hur många smittade man startar med. I de regioner med mycket låg samhällsspridning i Sverige vid tidpunkten för åtgärder fungerade det mycket väl, men i andra som Stockholm och Sörmland där samhällspridningen redan var stor blev effekten mindre. Det är samma resultat även för andra länder och regioner där samhällsspridningen var hög vid åtgärdernas start, de fick höga dödstal.

Så om vi gjort som "grannländerna" Norge och Finland när de gjorde det så hade det inte påverkat särskilt mycket. Det hade blivit ungefär som i Belgien och Nederländerna i alla fall, särskilt då i Stockholm. Däremot om social distansering hade gjorts två veckor tidigare i Stockholm än alla dessa länderna så hade det blivit en större effekt.

Timing har alltså en mycket stor effekt. 2 veckor tidigare kan innebär runt 10x färre smittade/döda givet ett R-tal på 3.
Citera
2020-10-15, 10:47
Medlem
Citat:
Men nu ökar det ju i 17 av 21 regioner? Det kan väl inte ditekt betraktas som lokala utbrott i kluster? Spridningen är ju dessutom utspridd i alla åldrar och samhällen?

Återigen, läs rapporten. En allmän jämn spridning (scenario 2) ger en annan bild över tid.
Citera
2020-10-15, 10:48
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Och visst är det rent skamligt att Sverige har mer än fyra gånger så många döda som övriga nordiska länder TILLSAMMANS!
..och DU tycker inte att det är relevant att jämföra...jag kan ha förståelse för att sanningen kan vara väääldigt obekväm ibland..
Sverige ligger på plats 14.
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jag har inte sagt någonting om vad som är relevant att jämföra, sanningen är dock att vi inte ligger topp i världen, det var det enda jag påpekade. Sluta blanda ihop korten.
Svart på vitt att det är du som tycker sanningen är obekväm.
Citera
2020-10-15, 10:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi

Vadå plats 10?

Plats 14 och kommer nog snart puttas ner till plats 15 av Panama.

Många länder som gått om senaste månaden eller så.

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Citera
2020-10-15, 10:51
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
”Idag finns det 195 självständiga stater i världen. En självständig stat har en egen regering och ett eget territorium. Utöver FN:s 193 medlemsländer räknas även Vatikanstaten och Taiwan som självständiga stater. Andra säger att det finns 246 länder i världen.”
Med så många länder och vi ligger på 14 plats måste det väl ändå gå att säga att vi ligger i toppen av länderna i världen. Jag måste säga att Sverige klarat sig uselt i jämförelse. Kan man förneka det faktum?
Hur Sverige har klarat sig har jag inte uttalat mig om.

Jag svarade på den här lögnen
"Alla här inne känner ju till att Sverige med sina nära 6000 avlidna ligger i top i världen vad gäller döda per capita."

Vi ligger inte i topp i världen, lika lite som vi är bäst i världen i fotboll
Citera
2020-10-15, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så du menar att man borde stänga skolorna för de yngre barnen? Att spridning kommer ske ändå kan man nog utgå från, men i betydligt lägre omfattning. Det gäller å andra sidan de flesta , för att inte säga alla åtgärder, om man inte gör som i Kina. Låser in folk i sina bostäder. Det de flesta länder försöker uppnå är ju att pressa ned smittan så mycket det bara är möjligt och vinna tid i väntan på vaccin. Ska man göra det effektivt gäller det ju att plocka borta situationer och funktioner där det sker stor smittspridning. Min slutsats är att skolan tveklöst är ett sådant område. Dessvärre är det också en institution som många anser fyller en viktig funktion i samhället, så därför finns också ett enormt motstånd mot att stänga ned skolorna. Jag tror ändå att man faktiskt både skulle kunna äta kakan och ha den kvar, genom att tillämpa distansundervisning i betydligt större omfattning än vad man tidigare har gjort. Även om det sociala umgänget är viktigt för många, är det ännu viktigare att barnen lär sig saker. Socialt umgänge kommer det förhoppningsvis finnas gott om tid till senare i livet när vi har ett bra och säkert vaccin. Jag tror inte heller att det ligger så vansinnigt långt bort i tiden. Läste nu senast idag att regeringen tecknat kontrakt för ytterligare en vaccinskandidat så det rör på sig. Snart borde vi få börja ta del av flera vaccinsproducenternas FAS3-studier. De ska bli intressant. Kanske är pandemin slut redan till försommaren?

Nej, jag menar inte att man ska stänga för de yngre barnen. De som möjligen ska fundera på formerna det är vuxna/universitet. Det finns data som säger att det i slutändan inte blir så stor skillnad mellan öppna vs stängda skolor för covid-19, givet att man måste räkna in den allmänna spridningen bland äldre barn och unga vuxna utanför skolan. Det finns studier som räknar på detta. Om skolorna är öppna och att ffa gymnasier och universitet lyckas med en blandning av öppen vs distansundervisning i hemmet så har de sett till att ungdomarna är upptagna med annat än att träffas på fritiden under stora delar av dagen.
Citera
2020-10-15, 10:55
Medlem
Mer än 216 000 människor i USA har dött av Covid-19.
Vad ger det för signaler..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in