2020-10-15, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
För det första, hur är det med matematiken hos dig? Hur många döda har de i Bronx? Och hur många bor där? Varför skulle de behöva vara 2,5 miljoner?

För det andra, det är norska FHI som gått ut med dessa siffror. Inte jag personligen.

För det tredje, FHI har troligtvis gjort denna bedömning utifrån befolkningen i Norden. Inte en befolkning bestående av feta, sockersjuka ohälsosamma typer på botten av samhället.

Herr mattelärare kan ju ta och räkna själv på Bronx. Det är officiella siffror och eftersom du kritiserar andra utan att ens veta vare sig siffror eller källan så är det nog bättre att du själv söker fram siffrorna, räknar samt visar upp dina beräkningar.

Skulle jag ge dig siffror så kommer du ju uppenbarligen ändå kritisera och ifrågasätta dem trots att du inte ens har någonting att basera kritiken på.
Citera
2020-10-15, 09:47
Medlem
SVT refererar till en japansk simulation av coronavirusspridning i olika luftförhållanden. Bekräftar det som vi redan vet att viruset sprids effektivare i torr och kall luft. Verkar gälla bara inneluft.

Skulle vara intressant om man såg någonstans daglig mätning av luftfuktighet utomhus lokalt, inte bara regnmängd. Det blir ju intressant om man ska ha munskydd ute och inte bara inne. Här i Stockholm där jag bor är det jävligt trångt nu ute på gator och torg. I våras och under sommaren var det inget problem att hålla avstånd ute, men nu går det inte längre.

–Jag befarar att den låga temperaturen och den lägre graden av luftfuktighet som vi har framför oss kommer att bidra till att viruset sprids mer effektivt mellan människor, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/japansk-studie-visar-luftfuktigheten-kan-paverka-viruspartiklars-spridning
Citera
2020-10-15, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
SVT refererar till en japansk simulation av coronavirusspridning i olika luftförhållanden. Bekräftar det som vi redan vet att viruset sprids effektivare i torr och kall luft. Verkar gälla bara inneluft.

Skulle vara intressant om man såg någonstans daglig mätning av luftfuktighet utomhus lokalt, inte bara regnmängd. Det blir ju intressant om man ska ha munskydd ute och inte bara inne. Här i Stockholm där jag bor är det jävligt trångt nu ute på gator och torg. I våras och under sommaren var det inget problem att hålla avstånd ute, men nu går det inte längre.

–Jag befarar att den låga temperaturen och den lägre graden av luftfuktighet som vi har framför oss kommer att bidra till att viruset sprids mer effektivt mellan människor, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/japansk-studie-visar-luftfuktigheten-kan-paverka-viruspartiklars-spridning

Det är inget som förvånar...

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-10-15, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Om vi jämför med våra grannländer hade de strikta regler som drabbade alla i samhället, de valde inte ut någon speciell grupp för att isolera den. När t ex Danmark lättade på sina fick de äldre bete sig på samma sätt som alla andra enligt deras FHMs rekommendationer, det fanns inte den enorma skillnad som det fortfarande finns i Sverige.

Naturligtvis bör man som mer sårbar vidtaga åtgärder för att skydda sig själv i den mån det går men med en kraftigt nedtryckt samhällssmitta är risken mycket mindre för att dessa ska drabbas.

Varför tror du att många 70+ protesterar mot åldersdiskrimineringen som åtgärderna medfört?
Det finns ingen skillnad, en 70+ kan göra precis vad den vill i Sverige. FHMs rekommendationer är det inget krav på att följa, vill en 70+ sätta sig på ett fullsmockat tåg i rusningstid får den göra detta. Vill en 70+ krama en hel skola med barn får denna göra detta. Vad är bekymret?

Varför tror du folk protesterar runt om i världen mot restriktioner? I de fallen är det ofta lagkrav på diverse saker, att en 70+ åring skulle protestera mot rekommendationer är ju bara löjligt i sammanhanget. Ska jag ställa mig och protestera på torget för att man inte får gå mot röd gubbe? När det är en helt menlös regel som knappast vållar någon bekymmer i verkligheten.

Det enda som avgör vad en 70 åring kan och inte kan göra idag är hur smittspridningen ser ut, och den är i nuläget låg i Sverige jämfört med många andra länder, därmed är det bättre att vara 70+ i Sverige än i många andra länder idag. Och sålänge man inte bor på ett ålderdomshem är man fri att göra exakt vad man vill, påstå inget annat.
Citera
2020-10-15, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Får man fråga varför du drar den slutsatsen? För att Tegnell sagt det? Är han din husgud? Tror du på allt han säger?

Fattar inte att du ältar skolan som viktig smittspridare. Hade detta varit fallet hade 100.000-tals lärare och övrig skolpersonal reagerat för länge sen nu när skolor/förskolor/fritids varit igång i 2 månader.
Släpp detta, och ta en paus från tråden! I all välmening!
Citera
2020-10-15, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Nu är det "Coronaväder" i och med att inomhusluften behöver värmas upp och den relativa luftfuktigheten då går ner inomhus. Det resulterar i att de små dropparna i utandningsluften avdunstar mer och blir mindre, och att de därmed håller sig i luften lägre. Viruset borde alltså bli mer och mer luftburet ju torrare luften är.

Se: https://www.dw.com/en/coronavirus-transmission-humidity-aerosols/a-54639765

Det borde bli en markant ökning av fall inom 1-1,5 vecka med tanke på det kallare vädret senaste dagarna. Annars är kanske inte luftfuktigheten så viktig när det gäller smittspridningen.
Intressant! Låter som en rimlig hypotes. Borde lätt kunna lösas med luftfuktare (men det kommer aldrig att hända i offentliga lokaler i Sverige)!
Citera
2020-10-15, 10:10
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Finska forskare har redan för flera månader sedan hävdat att somalier och andra afrikaner har blodgrupper som inte existerar här i Norden och att detta kan också vara orsaken varför de drabbas så hårt av Coronan.

Något måste det ju vara. Varför skulle just somalier annars drabbas så hårt (tillsammans med andra invandrargrupper som Irakier, libaneser, turkar etc.). Intressant också att finnarna drabbas hårt här i Sverige - men inte särskilt hårt hemma i Finland.

En teori är att finnarna i Sverige umgås mycket - och är tillsammans med - andra invandrargrupper som turkar och irakier och därmed utsätts för smitta mycket mer än i homogena Finland.

Har du belägg till detta påstående?

Jag är finländare och har bott i Sverige över 40 år och ingen av mina landsmän som jag har umgåtts under alla åren umgås inte med andra invandrargrupper.

Vad jag kan tänka mig är att det är inom äldreomsorgen som finländare har dött och det blir en stor drabbad grupp bara för att det finns så många finländare i Sverige. Jag vet inte detta, spekulerar bara nu.

Finländare har likadana traditioner som svenskar i stort sett. Det är ju egentligen vissa maträtter som skiljer sig lite. Dom finländare som flyttade hit på 60 talet lever som vilka svenskar som helst. Sen är skillnaden mellan andra invandrare och finnar det att en finländare kallar sig aldrig svensk. Man är en finländare och stolt över sitt ursprung!
Citera
2020-10-15, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag håller med om att det kommer att, nästan omedelbart, dra iväg igen t.ex efter en ev. lockdown eller liknande åtgärd. Det kommer inte att bli som i maj, då smittspridningen, i princip dog ut på norra halvklotet, (maskerat i Sverige pga "testskulden" och positiva test som bara var rester ifrån en tidigare infektion). Men just detta gör också det troligt att smittspridningen kommer att, i princip, dö ut i maj 2021. SARS-COV2 verkar bete sig som andra influensavirus och coronavirus och bromsas av ogynnsamma klimatförhållanden.

Det är just därför man bör vänta tills mars/april innan man, om det skulle bli nödvändigt, med att sätta in hårda åtgärder, t.ex liknande de som Tyskland satte in i våras. Sådana åtgärder bör endast sättas in när smittan kulminerar, (och givet att vi inte hunnit vaccinera riskgrupperna innan dess).

Det var just sådana åtgärder, som i princip, under precis vid rätt tidpunkt, trots att de skedde i panik då man inte hade en arning om att det rörde sig om en klustersmitta och vilka årstidsvariationer den följde, som räddade många liv i Tyskland. Dessutom verkar det som man också räddar många liv om man lägger in många på sjukhus med syrgashjälp.

Observera att detta inte är något bevis för att panikåtgärder alltid är bra. Hade t.ex Tyskland satt in sina åtgärder någon månad för tidigt så hade man hamnat helt fel, som Israel, förmodligen, kommer att hamna nu.
Jag håller med om det rent tekniska att viruset bromsas av sommaren. Men har en helt annan åsikt om hur det bör hanteras.

Coronavirus och influensavirus självsvänger. Det innebär att en ovanligt kraftig nedgång under sommaren, implicerar en högre topp på vintern. För att förstå varför, kan man tänka såhär: Om det har varit ovanligt få fall av influensa under en längre tid, så går man in i vintern med en extra låg grad av immunitet, och kan förvänta sig en extra svår influensasäsong den vintern.

Föreställ dig att du står och puttar ditt barn i gungan. Om du puttar i samma takt som gungan, så kommer barnet gunga högre och högre. Men om du puttar i motsatt takt så kommer gungan sakta ner.

Det absolut sämsta man kan göra är att sätta in åtgärder som är i takt med årstiderna. Alltså att man trycker ner smittan i botten under sommaren, och sedan släpper efter till hösten.

Det man ska göra är att putta gungan i motsatt riktning. Det motsvarar att sätta in åtgärder som har motsatt takt relativt årstidsväxlingarna. Alltså att man låter smittan spridas förhållandevis fritt under sommaren, för att maximera antalet smittade när vädret är gynnsamt, och smittan i stor utsträckning kontrollerar sig själv. På vintern står man sedan beredd att sätta in successivt allt hårdare åtgärder, när smittan ökar. Den immunitet man har skrapat ihop på sommaren tjänar som en broms som gör att man får en lägre topp på vintern, allt annat lika.

Det är av precis det här skälet som Sveriges strategi är fullständigt överlägsen. Även om man inte talar om det i de här termerna så är jag säker på att FHM vet att det fungerar såhär. Frågan är bara hur epidemiologer från andra länder egentligen har tänkt. Det handlar inte om huruvida det dör en eller två om dagen när man är på botten, utan hur höga topparna blir när den okontrollerade spridningen väl sker. Och den sker alltid förr eller senare.
Citera
2020-10-15, 10:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vi får vara glada att vi har Tegnell som statsepidemiolog och inte Björn "Det kommer ingen andravåg" Olsen.

Sen betvivlar jag att FHM kan förhindra något ändå men de har iaf förutspått scenariot.
Fast nu var det väl Tegnell som först sa att det inte kommer en andra våg. Björn höll ju bara med honom.

”Därmed instämmer han med statsepidemiolog Anders Tegnell som menar att att det är att ta i alldeles för mycket att prata om en andra våg. ”
https://omni.se/professor-ger-tegnell-ratt-ingen-andra-vag-i-sverige/a/dlOm0w

Inte ens så sent som 10 september trodde Tegnell på en andra våg.

”Två saker talar dock för att Sverige inte drabbas av en andra våg, menar Tegnell: Dels att vi haft samma restriktioner hela tiden, det ger stabilitet och förutsägbarhet och att människors beteende inte förändrats särskilt mycket. Dels att vi har haft fler sjuka, och det är därför inte lika lätt för en ny spridning att ta fart. ”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smittan-okar-ater-i-europa
Jag tror du bara har önsketänkande och inte riktigt minns hur det var.
Citera
2020-10-15, 10:22
Medlem
Rörande smittan på gymnasieskolan i Göteborg som jag skrivit om tidigare så har eleverna på skolan en teori om vart smittspridningen har skett. Det är vid elevskåpen. De flesta smittade barnen har nämligen skåp nära varandra. Skolan har spritt ut skåpen så att inte klasskamraterna har skåp bredvid varandra för att minska smittspridningen, men istället så har man skåp invid elever från andra klasser. Detta skulle kunna förklara varför det blev en rätt jämn smittspridning över klasserna. Det visade sig att många elever med namn på bokstäver nära varandra i alfabetet har blivit smittade.
Citera
2020-10-15, 10:23
Avstängd
Är det inte dags för världen att formulera en faktura mot Kina?
Att slarva med ett virus på detta sätt, vilket givit kännbar effekt för världen kan inte göras ogjort!
Denna diskussion måste upp på bordet.
Jag anser det märkligt att detta inte diskuteras mer.
Det är inte rätt att Kina kör på precis som inget hänt..
Citera
2020-10-15, 10:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Sommaren är en annan sak. De träffas ute i UV-ljus.

Ungdomarna träffas ändå, särskilt de lite äldre. Det är redan visat, finns länk i tråden där skolorna var stängda, men spridning sker ändå hos de äldre barnen och unga vuxna.

Så du menar att man borde stänga skolorna för de yngre barnen? Att spridning kommer ske ändå kan man nog utgå från, men i betydligt lägre omfattning. Det gäller å andra sidan de flesta , för att inte säga alla åtgärder, om man inte gör som i Kina. Låser in folk i sina bostäder. Det de flesta länder försöker uppnå är ju att pressa ned smittan så mycket det bara är möjligt och vinna tid i väntan på vaccin. Ska man göra det effektivt gäller det ju att plocka borta situationer och funktioner där det sker stor smittspridning. Min slutsats är att skolan tveklöst är ett sådant område. Dessvärre är det också en institution som många anser fyller en viktig funktion i samhället, så därför finns också ett enormt motstånd mot att stänga ned skolorna. Jag tror ändå att man faktiskt både skulle kunna äta kakan och ha den kvar, genom att tillämpa distansundervisning i betydligt större omfattning än vad man tidigare har gjort. Även om det sociala umgänget är viktigt för många, är det ännu viktigare att barnen lär sig saker. Socialt umgänge kommer det förhoppningsvis finnas gott om tid till senare i livet när vi har ett bra och säkert vaccin. Jag tror inte heller att det ligger så vansinnigt långt bort i tiden. Läste nu senast idag att regeringen tecknat kontrakt för ytterligare en vaccinskandidat så det rör på sig. Snart borde vi få börja ta del av flera vaccinsproducenternas FAS3-studier. De ska bli intressant. Kanske är pandemin slut redan till försommaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in