2020-10-15, 08:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Många fler än innan och incidensen stiger ändå inte i denna åldersgrupp.

FHM rekommenderar att barn över 6 år med symptom testar sig.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nu-kan-barn-testas-for-covid-19-utan-lakarbedomning

Innan september fick inte barn under 16 testa sig utan läkarbedömning

Problemet som jag ser det är att barn sällan utvecklar symptom.
Citera
2020-10-15, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det är inte speciellt korkade frågor jag ställer. De är högst relevanta. Att barn inte blir lika sjuka i allmänhet ska du inte blanda samman med hur smittsamma de är. Barn smittar lika mycket som vuxna.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vandningen-barn-lika-smittsamma-som-vuxna/

Stämmer för övrigt inte att skolpersonal skulle vara mindre smittade än övriga i befolkningen. Tvärtom verkar de bli sjuka i något större utsträckning. Sedan är det i allmänhet inga barn som bor ensamma tack och lov), utan de allra flesta har vårdnadshavare, föräldrar. Dessa kan jobba inom alla möjliga yrkesgrupper och blir barnen sjuka, blir de också sjuka. Därför inte jättekonstigt att man inte ser att skolpersonal skulle vara 10 gånger så sjuka som övriga yrkesgrupper. De råkar inte ut 10 gånger oftare för förkylningar eller influensa heller. Därmed inte sagt att de inte blir smittade.

Du återvänder till pengarna och att det skulle bli dyrt om alla VAB:ade. Ja, där har du den egentliga anledningen till att vi inte stänger skolorna.

I andra länder anser de sig ha råd att stänga skolorna. I Sverige anses det för dyrt. Orsaken till det kan man fundera på. Japp, ha en bra dag...

https://www.gov.uk/government/news/study-finds-very-low-numbers-of-covid-19-outbreaks-in-schools

- only 0.01% of open educational settings had an outbreak
- out of more than 1 million children attending pre-school and primary school in June, just 70 children were affected
- infections in the wider community likely driving cases in schools
- children were more likely to acquire SARS-CoV-2 infection at home than in school
Citera
2020-10-15, 08:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Man bör inte citera en hel text enligt reglerna. Jag tog ut det som studien kom fram till nämligen att Sverige, England och Wales haft längst tid av överdödlighet. Alla här innte könner ju till att Sverige med sina nära 6000 avlidna ligger i top i världen vad gäller döda per capita.
6000 avlidna betyder inte 6000 överdödlighet, knäppis. Det är uppenbart att du bara är ute efter att skapa hysteri genom att undvika allt positivt. En lång period överdödlighet betyder väl inte så mycket om den totalt sett inte är hög. Tvärtom betyder det bara att man lyckades med det man försökte, nämligen att platta till kurvan. Ingen idé lita på nåt av det du skriver.
Citera
2020-10-15, 09:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här sjukdomen kommer inte peaka på något förutsägbart datum, som mars/april. Den kommer peaka lite när som helst.

Vanliga vintervirus har ofta en peak antingen vår eller höst, som varierar från år till år. Men det är för att viruset följer en självsvängning, där viruset har en naturlig egenfrekvens som inte är exakt ett helår. Egenfrekvensen beror t.ex. på hur snabbt flockimmuniten försvinner. Interferens mellan virusets egenfrekvens och årstidernas frekvens gör att de följer olika mönster. T.ex. RS har ett varannat-år-beteende i Sverige, peakar ibland på våren, ibland på hösten. Andra virus försvinner i flera år innan de kommer tillbaka under ett par år.

En peak för en vanlig förkylning är i princip alltid kopplad till att man uppnått en tillfällig flockimmunitet. Men eftersom det här viruset är nytt, och graden av immunitet är låg, så löper det amok och har inte hunnit rätta in sig i ett sånt här årstidsbundet mönster ännu.

I vinter kommer vi därför få uppleva att olika länder peakar vid helt olika tidpunkter, helt beroende på hur snabbt det stiger. Det är snarare på samma nivå av döda, än ett särskilt datum, som det kommer vända ner. Precis som i våras.

Utvecklingen kan ju också avbrytas i förtid med hårda restriktioner. Om man kör lockdown nu, så kommer viruset kanske tryckas tillbaka, eller i alla fall bromsas. Men så snart man öppnar kommer det dra iväg på nytt.

Jag håller med om att det kommer att, nästan omedelbart, dra iväg igen t.ex efter en ev. lockdown eller liknande åtgärd. Det kommer inte att bli som i maj, då smittspridningen, i princip dog ut på norra halvklotet, (maskerat i Sverige pga "testskulden" och positiva test som bara var rester ifrån en tidigare infektion). Men just detta gör också det troligt att smittspridningen kommer att, i princip, dö ut i maj 2021. SARS-COV2 verkar bete sig som andra influensavirus och coronavirus och bromsas av ogynnsamma klimatförhållanden.

Det är just därför man bör vänta tills mars/april innan man, om det skulle bli nödvändigt, med att sätta in hårda åtgärder, t.ex liknande de som Tyskland satte in i våras. Sådana åtgärder bör endast sättas in när smittan kulminerar, (och givet att vi inte hunnit vaccinera riskgrupperna innan dess).

Det var just sådana åtgärder, som i princip, under precis vid rätt tidpunkt, trots att de skedde i panik då man inte hade en arning om att det rörde sig om en klustersmitta och vilka årstidsvariationer den följde, som räddade många liv i Tyskland. Dessutom verkar det som man också räddar många liv om man lägger in många på sjukhus med syrgashjälp.

Observera att detta inte är något bevis för att panikåtgärder alltid är bra. Hade t.ex Tyskland satt in sina åtgärder någon månad för tidigt så hade man hamnat helt fel, som Israel, förmodligen, kommer att hamna nu.
Citera
2020-10-15, 09:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Hade ju varit intressant att veta hur många barn i de olika åldersgrupperna som testas. Exempelvis, barn 6-9 år, 10-12 år, 13-15 år. Samt gymnasiebarn 16-19 år. Den åldersfördelningen skulle jag vilja se. Om det är fler 40-49 åringar som testar sig är det inte konstigt att man upptäcker fler fall hos dem. Jag tror det är så att fler vuxna får allvarligare symtom och att man därför låter testa sig. Barn får i de allra flesta fall mycket milda symtom och det mesta passerar nog som "vanliga förkylningar", men det behöver ju inte innebära att de inte är sjuka och framförallt inte, att de inte smittar. Barn är lite som u-båtar i den här pandemin. De syns inte, men de finns där.
Jag tror inte det är så lätt att få sina barn testade fortfarande. Min grabb blev testad förra veckan och det var en traumatisk upplevelse både för honom och mig som bevittnade det. Den där topsen sticker långt in i huvudet på barnen. Vi hade säkert inte fått göra det om det inte var så att läkaren propsade på det. För det är inte lätt för de som ska göra det och det är inte lätt för barnen att klara av det. Jag tror inte min son skulle acceptera att göra om det, nu när han vet hur det gick till och säkert inte någon av de han har berättat det för heller. Min uppfattning är att ytterst få barn har blivit testade, känner inte till någon annan en mitt eget barn. Just bara för att det är så obehagligt att man inte gärna gör det. Man måste ju kunna komma på ett annat sett att testa på en det sättet man nu gör. Hade en vän som ville testa sina barn för ett tag sedan på samma vårdcentral men de blev nekade. Ett blodprov är ju tusen gånger mer behagligt….
Citera
2020-10-15, 09:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Problemet som jag ser det är att barn sällan utvecklar symptom.
Du är nog ensam i hela världen om att betrakta det som ett problem! Vill du att barn ska bli sjuka? Fy vilken hemsk person du är!

En person utan symptom smittar mindre än en med. Uppgifterna om att barn smittar handlar väl om just det fåtal som faktiskt utvecklar sjukdomen, inte övriga ungar som springer omkring symptomfria. Men vill du leka katastrof så är det inget nån kan göra åt det.
Citera
2020-10-15, 09:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Du får det låta som att alla på ålderdomshem suttit inspärrade ensamma i sitt rum och stirrat på en vägg i 7 månader, så är det knappast. Dom kan ju säkerligen umgås med de andra boende i ålderdomshemets lokaler som tidigare.. Sen undrar jag vad du har för bild av ålderdomshem, tror du alla som bodde där gick ut dagligen och shoppade, drack kaffe på ett café i centrum osv? De flesta som bor där är för dåliga för att ens lämna fastigheten. Isoleringen i detta fallet har mer bestått av att dom inte fått ta emot besökare som tidigare, men detta är ju ändrat nu.

Förövrigt var är alla tusen dödsfall vi skulle ha nu efter öppnandet av skolor i augusti? Skulle vi inte ha 100 dödsfall om dagen nu? Eller är det fortfarande om två veckor?

Det säger jag inte emot, men nu pratade vi om vilken risk en 70+ som går ut i samhället utsätts för, då är en kommentar som "det har dött många fler i Sverige än i Danmark av corona, därför är det farligare i Sverige" ganska orelevant då det hände för ett halvår sedan. 70-åringen löper inte större risk att utsättas för corona i Sverige än i Danmark bara för att det för 6 månader sedan dog fler i Sverige än i Danmark, det intressanta är hur smittspridningen ser ut idag, inte för 6 månader sedan.

Jag pratar inte om äldreboendena, varför tror du det? Jag talar om alla de 70+ som lever sina liv ute i samhället precis som du och jag gör. De har tvingats till självisolering på grund av den höga samhällsspridningen mm.

Jag personligen har aldrig nämnt några siffror vad gäller avlidna, det jag hela tiden har sagt är att det kommer att explodera under oktober-november.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-15 kl. 09:11.
Citera
2020-10-15, 09:04
Avslutad
Citat:
Du måste bland ihop mig med någon annan. Vare sig nysande barn eller gamla ska åka buss. Vi lever i en pandemi.
Jaha, men du uttalade dig som om du inte tagit till dig den informationen från FHM.
Citera
2020-10-15, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag tror inte det är så lätt att få sina barn testade fortfarande. Min grabb blev testad förra veckan och det var en traumatisk upplevelse både för honom och mig som bevittnade det. Den där topsen sticker långt in i huvudet på barnen. Vi hade säkert inte fått göra det om det inte var så att läkaren propsade på det. För det är inte lätt för de som ska göra det och det är inte lätt för barnen att klara av det. Jag tror inte min son skulle acceptera att göra om det, nu när han vet hur det gick till och säkert inte någon av de han har berättat det för heller. Min uppfattning är att ytterst få barn har blivit testade, känner inte till någon annan en mitt eget barn. Just bara för att det är så obehagligt att man inte gärna gör det. Man måste ju kunna komma på ett annat sett att testa på en det sättet man nu gör. Hade en vän som ville testa sina barn för ett tag sedan på samma vårdcentral men de blev nekade. Ett blodprov är ju tusen gånger mer behagligt….

Medhåll. Det är en etisk fråga att masstesta barn på detta sättet och bra att mindre barn inte rekommenderas testning idag.
Citera
Medlem
Citat:
Sverige tillsammans England och Wales det land med längst period av överdödlighet.

”Forskarna delade in de 21 länderna i fyra grupper baserat på varje lands totala antal dödsfall under pandemin: De som undvek en påvisbar ökning av dödsfallen samt de som hade en låg, medelhög eller hög påverkan av pandemin.

Sverige hamnade i medelgruppen, tillsammans med Frankrike och Nederländerna. I gruppen som hade högst antal dödsfall under perioden hamnade Belgien, Italien, Spanien, Skottland, England och Wales.

Däremot var Sverige, tillsammans med England och Wales, det land som hade överdödlighet under längst period av alla länder.

svt.se
Jag tror jag läst om det (nature nånting?) Vill minnas svea låg på plats 7
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Varför ljuger du ?
Vi ligger inte ens topp-10

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Jag ljuger inte alls. Sverige ligger mycket högt på listan, titta på våra grannländer och se var de ligger.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-15 kl. 09:13.
Citera
2020-10-15, 09:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Håll dog till sanningen är du snäll!

Du citerade den delen som passade agendan bäst..
Eller hur?
Nej det gjorde jag inte. Vi vet ju att Sverige har mycket höga dödstal jämfört med t ex våra grannländer, det intressanta i studien är ju att Sverige, Wales och England har haft en överdödlighet under längst tid?

Edit det var ju det studien gick ut på?

Edit 2: så här ser rubriken ut:

Svensk överdödlighet inte högst – men längst

Det var också det som rörde det i texten som jag citerade.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-15 kl. 09:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in