Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Jag pratar inte om äldreboendena, varför tror du det? Jag talar om alla de 70+ som lever sina liv ute i samhället precis som du och jag gör. De har tvingats till självisolering på grund av dem höga samhällsspridningen mm.
Jag personligen har aldrig nämnt några siffror vad gäller avlidna, det jag hela tiden har sagt är att det kommer att explodera under oktober-november.
Eftersom du snackar om isoleringar och grejer, dom som bor hemma har all möjlighet att röra sig fritt i samhället, och det gör dom med. Lika säkert/osäkert som i övriga Europa. Jag förstår inte varför en 70+ som bor i Sverige skulle vara mer orolig än i något annat land i världen, Sverige sticker inte ut nämnvärt med smittspridning idag jämfört med något annat land, tvärtom ser det bättre ut i Sverige både när det gäller smittfall och dödsfall jämfört med flera andra länder om man kollar på senaste 14 dagarna. Spanien, Frankrike, England, Italien, Nederländerna, Belgien, Rumänien, Polen, Tjeckien, Portugal ser tex värre ut än Sverige när det gäller dödsfall och smittade i nuläget. Eller menar du att 70+ i något av de länderna kan känna sig tryggare än de i Sverige?
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea