2020-10-15, 09:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
https://www.gov.uk/government/news/study-finds-very-low-numbers-of-covid-19-outbreaks-in-schools

- only 0.01% of open educational settings had an outbreak
- out of more than 1 million children attending pre-school and primary school in June, just 70 children were affected
- infections in the wider community likely driving cases in schools
- children were more likely to acquire SARS-CoV-2 infection at home than in school

Inga av slutsatserna ovan motsäger ju det jag säger. Finns ingen smittspridning i samhället finns den inte i skolorna heller. Den sista slutsatsen däremot känns konstig, eftersom det är svårt att leda i bevis exakt VAR någon sjuk person blivit smittad. Men givetvis är det så att om ett barn blir smittat i skolan, drar hem smittan till sina föräldrar och syskon löper de mycket stor risk att bli smittade. Så att folk blir smittade i hemmen är inget konstigt. Blir ett barn smittat i skolan och sedan smittar mamma, pappa och två syskon har det uppstått fem smittfall, varav bara ett i skolan och 4 i hemmiljö. Hade däremot skolan varit stängd hade ingen blivit smittad. Det är så smittkedjor fungerar. Viktigt är ju att titta på fall 0. Det är så det börjar.
Citera
2020-10-15, 09:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
6000 avlidna betyder inte 6000 överdödlighet, knäppis. Det är uppenbart att du bara är ute efter att skapa hysteri genom att undvika allt positivt. En lång period överdödlighet betyder väl inte så mycket om den totalt sett inte är hög. Tvärtom betyder det bara att man lyckades med det man försökte, nämligen att platta till kurvan. Ingen idé lita på nåt av det du skriver.
En lång period av överdödlighet betyder väl inte att man lyckats med sin strategi? Hur tänker du?
Citera
2020-10-15, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag pratar inte om äldreboendena, varför tror du det? Jag talar om alla de 70+ som lever sina liv ute i samhället precis som du och jag gör. De har tvingats till självisolering på grund av dem höga samhällsspridningen mm.

Jag personligen har aldrig nämnt några siffror vad gäller avlidna, det jag hela tiden har sagt är att det kommer att explodera under oktober-november.
Eftersom du snackar om isoleringar och grejer, dom som bor hemma har all möjlighet att röra sig fritt i samhället, och det gör dom med. Lika säkert/osäkert som i övriga Europa. Jag förstår inte varför en 70+ som bor i Sverige skulle vara mer orolig än i något annat land i världen, Sverige sticker inte ut nämnvärt med smittspridning idag jämfört med något annat land, tvärtom ser det bättre ut i Sverige både när det gäller smittfall och dödsfall jämfört med flera andra länder om man kollar på senaste 14 dagarna. Spanien, Frankrike, England, Italien, Nederländerna, Belgien, Rumänien, Polen, Tjeckien, Portugal ser tex värre ut än Sverige när det gäller dödsfall och smittade i nuläget. Eller menar du att 70+ i något av de länderna kan känna sig tryggare än de i Sverige?

https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
Citera
2020-10-15, 09:16
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vet flera som blivit smittade ja. Visst rör sig folk i samhället, men de som gör det nu gjorde de garanterat under sommaren också. Ändå är det nu smittan sprids. Som du säger har många jobbat hemma sedan mars. Smittan gick ned kraftigt under sommaren. Smittan ökar kraftigt efter sommaren. Den fallande kurvan vände tvärt uppåt 3-4 veckor efter skolstart. Stämmer väl rätt bra, då viruset behöver "gotta in sig" och spridas från person till person. Inkubationstid på 5-7 dagar. Överföring från elev till elev, som sedan drar med sig smittan hem till övriga i familjen. Inkl hemarbetande tjänstemän i Stockholm och Uppsala. Jag finner ingenting annat som kan förklara det här så träffande som smittspridningen i skolmiljö. Minskad social distansering pratas det mycket om, men jag skulle vilja hävda att den påbörjades långt tidigare. Hela sommaren kom ju rapporter om att det var trångt på uteserveringar, stränder och på Ullared. Grejen är ju ändå den att viruset inte överförs särskilt lätt utomhus, så uteserveringar och stränder tror jag inte spelar jättestor roll i det här. Varuhus har ofta enorma luftvolymer med 6-8 meter i takhöjd så kanske inte jättestor överföring där heller, även om det kan utgöra viss risk. I skolan däremot med 30 elever i varje klassrum, trånga korridorer, hundratals barn i matsalar. Gemensamhetsutrymmen på idrott och uppehållsrum. Allt det är mumma för smittoöverföring rörande ett virus. Tar eleverna sedan med sig smittan hem i hushållet är sannolikheten mycket stor att alla som delar samma hem blir smittade.

Är en variabel bland många tänker jag. Hela samhället startar ju upp efter sommaren på ett helt annat sätt. Folk rör sig i inomhus , föreningsaktiviteter börjar. Gym fylls , man äter, dricker inomhus istället för på uteservering ” aw” . Hela det sociala livet är annorlunda efter sommaren.
Lite som när man minns själv sommarlovet var slut ” då fick man träffa vänner igen” och det var inte bara i klassrummet utan på helger och kvällar. Så är det ju även för de som är äldre och jobbar.
Citera
2020-10-15, 09:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jaha, men du uttalade dig som om du inte tagit till dig den informationen från FHM.

Har följt det här i stort sett varje dag sedan början av mars, så FHM:s inställning och kommunikation är välbekant för mig. Sedan att logiken i budskapet haltar är en annan sak. Det kan man tycka att de flesta borde se igenom. Om barn inte driver smittan (som FHM hävdar), skulle det ju inte vara något problem att de åker buss med åldringar. De skulle ju vara den absolut säkraste gruppen som åldringar kan träffa. Betydligt säkrare än hemtjänstpersonal och sjukvårdspersonal som springer runt i köpcentrum och jobbar utan skyddsutrustning, eller hur? Alla fattar ju däremot att det inte är så. Extra konstigt blir det ju också när samma barn som inte anses driva smittan, avråds från att ha något som helst samröre med gruppen 70+, då den senare gruppen kan bli smittade av den yngre gruppen som inte driver smittan. Ja, det är nog inte bara kungen som tycker att denna kommunikation är en smula svårtolkad....
Citera
2020-10-15, 09:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Eftersom du snackar om isoleringar och grejer, dom som bor hemma har all möjlighet att röra sig fritt i samhället, och det gör dom med. Lika säkert/osäkert som i övriga Europa. Jag förstår inte varför en 70+ som bor i Sverige skulle vara mer orolig än i något annat land i världen, Sverige sticker inte ut nämnvärt med smittspridning idag jämfört med något annat land, tvärtom ser det bättre ut i Sverige både när det gäller smittfall och dödsfall jämfört med flera andra länder om man kollar på senaste 14 dagarna. Spanien, Frankrike, England, Italien, Nederländerna, Belgien, Rumänien, Polen, Tjeckien, Portugal ser tex värre ut än Sverige när det gäller dödsfall och smittade i nuläget. Eller menar du att 70+ i något av de länderna kan känna sig tryggare än de i Sverige?

https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

Om vi jämför med våra grannländer hade de strikta regler som drabbade alla i samhället, de valde inte ut någon speciell grupp för att isolera den. När t ex Danmark lättade på sina fick de äldre bete sig på samma sätt som alla andra enligt deras FHMs rekommendationer, det fanns inte den enorma skillnad som det fortfarande finns i Sverige.

Naturligtvis bör man som mer sårbar vidtaga åtgärder för att skydda sig själv i den mån det går men med en kraftigt nedtryckt samhällssmitta är risken mycket mindre för att dessa ska drabbas.

Varför tror du att många 70+ protesterar mot åldersdiskrimineringen som åtgärderna medfört?
Citera
2020-10-15, 09:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
En lång period av överdödlighet betyder väl inte att man lyckats med sin strategi? Hur tänker du?
Himmel, strategin med att platta till kurvan gick ju ut på att göra toppen lägre, men det innebar också att kurvan växte på bredden, dvs varade längre i tid. Om man inte gjort nånting skulle toppen ha blivit hög, men allt skulle också ha gått över snabbare. Vi har alltså valt ett utdraget måttligt lidande istället för ett snabbt övergående men överväldigande lidande. Trodde det var ABC vad gällde pandemin. Det verkar vara du som inte tänker.
Citera
2020-10-15, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Inga av slutsatserna ovan motsäger ju det jag säger. Finns ingen smittspridning i samhället finns den inte i skolorna heller. Den sista slutsatsen däremot känns konstig, eftersom det är svårt att leda i bevis exakt VAR någon sjuk person blivit smittad. Men givetvis är det så att om ett barn blir smittat i skolan, drar hem smittan till sina föräldrar och syskon löper de mycket stor risk att bli smittade. Så att folk blir smittade i hemmen är inget konstigt. Blir ett barn smittat i skolan och sedan smittar mamma, pappa och två syskon har det uppstått fem smittfall, varav bara ett i skolan och 4 i hemmiljö. Hade däremot skolan varit stängd hade ingen blivit smittad. Det är så smittkedjor fungerar. Viktigt är ju att titta på fall 0. Det är så det börjar.

Problemet du hela tiden säger är att lösningen är att stänga skolorna. Ungdomarna särskilt de äldre kommer träffas ändå och riskera sprida smitta. Det har man sett där skolorna är stängda.
Citera
2020-10-15, 09:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Himmel, strategin med att platta till kurvan gick ju ut på att göra toppen lägre, men det innebar också att kurvan växte på bredden, dvs varade längre i tid. Om man inte gjort nånting skulle toppen ha blivit hög, men allt skulle också ha gått över snabbare. Vi har alltså valt ett utdraget måttligt lidande istället för ett snabbt övergående men överväldigande lidande. Trodde det var ABC vad gällde pandemin. Det verkar vara du som inte tänker.

Om man valt att trycka ner smittan som våra grannländer gjorde hade vi haft färre döda. Måttligt lidande? Vilken märklig slutsats.
Citera
Medlem
Citat:

Om kurvan blir för hög kommer sjukvården kollapsa.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Jag tror jag läst om det (nature nånting?) Vill minnas svea låg på plats 7
Det kan nog stämma, jag har inte kollat. Dock vet jag att vi ligger högt.
Citera
2020-10-15, 09:24
Medlem
Citat:
Om man valt att trycka ner smittan som våra grannländer gjorde hade vi haft färre döda. Måttligt lidande? Vilken märklig slutsats.

Hade vi gjort som grannländerna hade vi knappast fått många färre döda. Det är redan visat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in