2020-10-15, 08:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha "du ger dig aldrig"... Ironiskt!
Du kan tro precis vad du vill, jag är säker på att sambandet är skenbart.

Får man fråga varför du drar den slutsatsen? För att Tegnell sagt det? Är han din husgud? Tror du på allt han säger?
Citera
2020-10-15, 08:04
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu tror ju inte jag att viruset är fake men även jag reagerade likadant på Frankrikes åtgärder. Nyttan av att införa utegångsförbud på natten kan man fundera över. Ska man göra något borde man väl rimligen jobba mot områden där överföringen är som störst? 99% ligger väl hemma och sover på natten....

Borde finnas annat man kan göra som ger större effekt. Men vad gör vi i Sverige nu när smittan ökar kraftigt? Vi gör inte ett skit och det är väl bara en kort tidsfråga innan våra storsjukhus utlyser katastrofläge igen.

Väldigt väldigt många arbetar på distans inom de sektorer det är möjligt. Jag tex har inte träffat mina medarbetare förutom på Skype sedan mars. Det kan man inte kalla att ” vi gör ingenting ”
Citera
2020-10-15, 08:08
Medlem
Citat:
Ha ha, du ger dig aldrig. Jag tror skolorna som förklaringsvariabel är minst 10 gånger större än semesterslutet. Stämmer så mycket bättre tidsmässigt. De flesta i Sverige går på semester vid midsommar och är lediga i 4-5 veckor framåt. I andra länder är man inte ens lediga så länge. Det är skolorna som driver det här.

Sedan att man inte VILL stänga skolorna i Sverige eller i många andra länder är en annan sak. Jag vill inte heller stänga skolorna egentligen, men vill man minska smittspridningen är det nog en av de allra effektivaste åtgärdena man kan göra. Nu är jag trött på att höra Tegnells trams i tråden. Det är ungefär som att påstå att inte Islam sprids i moskeerna. Det är befängt.

Vilka skolor menar du?

Förskola, Grundskola, Gymnasium eller Universitet/Högskola?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

Smittförekomsten i åldersgruppen 0-19 har ju knappt rört på sig sedan skolstart.
Citera
2020-10-15, 08:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Väldigt väldigt många arbetar på distans inom de sektorer det är möjligt. Jag tex har inte träffat mina medarbetare förutom på Skype sedan mars. Det kan man inte kalla att ” vi gör ingenting ”
Just det. Förklara gärna för mig hur ni och alla vi andra som också jobbar på distans helt plötsligt blir smittade av Covid 19 under en period som sammanfaller med skolstart. Störst spridning i Stockolm som troligen har mest tjänstemän i hela Sverige. Har vi helt plötsligt börjat smitta via Skype nu?
Citera
2020-10-15, 08:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vilka skolor menar du?

Förskola, Grundskola, Gymnasium eller Universitet/Högskola?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

Smittförekomsten i åldersgruppen 0-19 har ju knappt rört på sig sedan skolstart.

Hur många barn testas?
Citera
2020-10-15, 08:12
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Det börjar kännas som vi befinner oss i lugnet före stormen tyvärr. Vad gör Sverige nu jo ingenting igen ? vi ser ju redan nu en katastrof i annalkande. Stäng ned alla skolor och dagis bara löjligt att tro det inte smittar där, och gör en fullständig lockdown direkt nu i 2 månader så kanske det går att stoppa det här annars kan det bli blodbad till jul ? Det innebär reseförbud in och ur landet, obligatoriskt munskydd överallt av alla, kraftiga begränsningar i butiker. Dags att vakna lite nu medan tid finns.....

Jag håller med. Länderna i fjärran östern har ju redan visat hur lätt man kan bekämpa smittan med munskydd-påbud, testning och isolering.

I Sverige har vi satsat på att sprida smittan bland befolkningen för att "rädda ekonomin". Vi gav upp utan att ens försöka ge viruset en fight. "Det går ju inte att stoppa viruset", "Det är ju bara gamla och sköra som dör" osv. Vi är ett fegt och ryggradslöst folk som måste rättfärdiga vårt ynkliga agerande med desinformation och lögner. Det går att bekämpa viruset hur lätt som helst med munskydd-påbud, testning och isolering ändå har vi en statsepidemiolog som driver en anti-vetenskaplig linje baserad på desinformation, lögner och hänvisningar till youtube-klipp.
Citera
2020-10-15, 08:14
Medlem
Citat:
Hur många barn testas?

Många fler än innan och incidensen stiger ändå inte i denna åldersgrupp.

FHM rekommenderar att barn över 6 år med symptom testar sig.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nu-kan-barn-testas-for-covid-19-utan-lakarbedomning

Innan september fick inte barn under 16 testa sig utan läkarbedömning
Senast redigerad av Kalmar2004 2020-10-15 kl. 08:16.
Citera
2020-10-15, 08:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Många fler än innan och incidensen stiger ändå inte i denna åldersgrupp.

FHM rekommenderar att barn över 6 år med symptom testar sig.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nu-kan-barn-testas-for-covid-19-utan-lakarbedomning

Innan september fick inte barn under 16 testa sig utan läkarbedömning

Hade ju varit intressant att veta hur många barn i de olika åldersgrupperna som testas. Exempelvis, barn 6-9 år, 10-12 år, 13-15 år. Samt gymnasiebarn 16-19 år. Den åldersfördelningen skulle jag vilja se. Om det är fler 40-49 åringar som testar sig är det inte konstigt att man upptäcker fler fall hos dem. Jag tror det är så att fler vuxna får allvarligare symtom och att man därför låter testa sig. Barn får i de allra flesta fall mycket milda symtom och det mesta passerar nog som "vanliga förkylningar", men det behöver ju inte innebära att de inte är sjuka och framförallt inte, att de inte smittar. Barn är lite som u-båtar i den här pandemin. De syns inte, men de finns där.
Citera
2020-10-15, 08:24
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Just det. Förklara gärna för mig hur ni och alla vi andra som också jobbar på distans helt plötsligt blir smittade av Covid 19 under en period som sammanfaller med skolstart. Störst spridning i Stockolm som troligen har mest tjänstemän i hela Sverige. Har vi helt plötsligt börjat smitta via Skype nu?

Har smittan varit stor bland just de som jobbar på distans ? Vi har ett case på min arbetsplats som är känt efter sommaren. Folk rör ju sig i samhället tänker jag.
Citera
2020-10-15, 08:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Sverige tillsammans England och Wales det land med längst period av överdödlighet.

”Forskarna delade in de 21 länderna i fyra grupper baserat på varje lands totala antal dödsfall under pandemin: De som undvek en påvisbar ökning av dödsfallen samt de som hade en låg, medelhög eller hög påverkan av pandemin.

Sverige hamnade i medelgruppen, tillsammans med Frankrike och Nederländerna. I gruppen som hade högst antal dödsfall under perioden hamnade Belgien, Italien, Spanien, Skottland, England och Wales.

Däremot var Sverige, tillsammans med England och Wales, det land som hade överdödlighet under längst period av alla länder.

svt.se
Citera
2020-10-15, 08:34
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Är vi förberedda nu inför kommande virussässong, eller är det ingen som sett den komma? Jag befarar starkt en repris av föregående säsong där vi inom vården får brist på det mesta som det går att få brist på.

Skulle tro att vården är förberedd med skyddsmaterial etc. Däremot kommer det bli personalbrist och vårdköerna kommer bli mycket långa. Om regeringen hade varit proaktiva så hade de låtit arbetslösa snabbutbildas inom vårdyrken för att möta kommande behov. En stor vårdarmé samt snabbtester på äldreboenden och inom sjukvård kommer att behövas men regeringen lyfter inte ett finger för att skapa detta.
Citera
2020-10-15, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Sverige tillsammans England och Wales det land med längst period av överdödlighet.

”Forskarna delade in de 21 länderna i fyra grupper baserat på varje lands totala antal dödsfall under pandemin: De som undvek en påvisbar ökning av dödsfallen samt de som hade en låg, medelhög eller hög påverkan av pandemin.

Sverige hamnade i medelgruppen, tillsammans med Frankrike och Nederländerna. I gruppen som hade högst antal dödsfall under perioden hamnade Belgien, Italien, Spanien, Skottland, England och Wales.

Däremot var Sverige, tillsammans med England och Wales, det land som hade överdödlighet under längst period av alla länder.

svt.se

Du glömde att citera följande

''Överdödligheten i Sverige under våren var varken hög eller låg jämfört med andra länder, visar en ny studie. Däremot pågick den under en längre tidsperiod än i andra länder.

Sverige har många gånger pekats ut för att ha en annorlunda strategi och höga dödstal under pandemin. Men överdödligheten i Sverige sticker inte ut jämfört med andra länder, visar en ny studie.''

Är det inte vettigt att citera hela texten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in