2020-10-15, 07:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej. Nu hittar du på. Ja, jag nämnde den information som blev tillgänglig i efterhand. Men jag resonerade kring vilken information som fanns tillgänglig i förväg. Det är naturligtvis informationen som finns tillgång i förväg som är avgörande.

Ja, ifall det har funnits risk för att epidemin ska spridas till Sverige, så borde flygplanen ha stoppats.

Det borde vara en uppgift för en smittskyddsmyndighet att avgöra.

Går det att kontrollera huruvida resenärer bär på smitta? I så fall kan flygplanen få fortsätta att flyga. Däremot kan man ifrågasätta flygtrafikens omfattning generellt, och inte bara från Västafrika.
Nej, det är inte för en smittskyddsmyndighet att avgöra, det är för DIG att avgöra. För om vi nu dessutom skulle få ebola till Sverige så vet vi med all säkerhet att du gjorde fel som inte tryckte på knappen.

Trots att du säger dig redan nu veta vilka knappar som ska tryckas på.
Citera
2020-10-15, 07:40
Avslutad
Jag noterar att Macron har som mål att gå ned till 3000-5000 smittade om dagen från dagens 20 000 i Frankrike? Så dom nöjer sig med en kontrollerad spridning nu? Var har vi hört det förr? Varför stänger inte Frankrike ned igen och eliminerar viruset? Mördare!! Avgå!!
Citera
2020-10-15, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
I Katalonien har man identifierat skolstarten som den avgörande faktorn bakom "andra vågen".
Spanska:

Ungefär:

https://elpais.com/sociedad/2020-10-14/las-razones-que-explican-el-boom-de-casos-en-cataluna.html

Kanske läge för Tegnell att tillrättavisa de korkade katalanerna och informera dem om att skolorna inte driver smittspridningen?!
Man ska nog vara lite försiktig med att dra de slutsatserna. Iom att skolstart och återgång arbete (slut på semestern) sammanfaller är sannolikheten hög för skenbart samband (om inte båda variablerna ingår i analysen? ). Ännu behöver Tegnell (eller rättare sagt bl.a. FHM) inte tillrättavisa sig själva. Inte många gedigna referenser som tyder på att förskola och grundskola driver smittan. Snarare tvärtom.
Citera
2020-10-15, 07:44
Medlem
Citat:
I Katalonien har man identifierat skolstarten som den avgörande faktorn bakom "andra vågen".
Spanska:

Ungefär:

https://elpais.com/sociedad/2020-10-14/las-razones-que-explican-el-boom-de-casos-en-cataluna.html

Kanske läge för Tegnell att tillrättavisa de korkade katalanerna och informera dem om att skolorna inte driver smittspridningen?!

Jag utgår ifrån att skolorna nu är stängda i Spanien!?
Citera
2020-10-15, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Helt klart gigantiskt mörkertal i våras.
Det är väl ganska självklart.

Mm men frågan är hur stort, och hur stort det är nu. Vad tror du dödligheten var i våras?
Citera
2020-10-15, 07:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Alltså det här börjar ju bli dummare och dummare, om vi nu ska leka med tanken att detta virus verkligen existerar...

Frankrike inför nu utegångsförbud på natten i nio städer, bland annat Paris. Får man fråga varför? Sover viruset på dagen som Dracula för att vakna upp på natten för att suga blod/smitta ner folk?
Men det mest fascinerande är väl ändå att nu borde det väl stå klart för alla, att dessa munblöjor som så många i denna tråd förespråkar, inte hjälper ett jävla skit. För glöm inte att det sen ett bra tag råder blöjtvång även utomhus i Frankrike.

Så här behövs alltså inga undersökninar eller bevis, resultatet talar för sig självt att munblöjor inte hjälper ett skit och som Tegnell säger, gör förmodligen mer skada än nytta.
Hur svarar omvärlden på detta? Jo genom att införa precis samma absurda blöjtvång i fler och fler länder. Låter det logiskt?
CNN som borde hetat PNN (Psychopaths news network) fortsätter i vanlig ordning att tjata om dessa munblöjor. Förutom då att kasta skit på Trump, som man har gjort oavbrutet i snart fyra år. Det börjar klarna mer och mer varför...

Nej det börjar bli mer och mer uppenbart att detta virus är den största bluffen i mänsklighetens historia.
Ska bli jävligt spännande att se hur detta slutar...

Nu tror ju inte jag att viruset är fake men även jag reagerade likadant på Frankrikes åtgärder. Nyttan av att införa utegångsförbud på natten kan man fundera över. Ska man göra något borde man väl rimligen jobba mot områden där överföringen är som störst? 99% ligger väl hemma och sover på natten....

Borde finnas annat man kan göra som ger större effekt. Men vad gör vi i Sverige nu när smittan ökar kraftigt? Vi gör inte ett skit och det är väl bara en kort tidsfråga innan våra storsjukhus utlyser katastrofläge igen.
Citera
2020-10-15, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag noterar att Macron har som mål att gå ned till 3000-5000 smittade om dagen från dagens 20 000 i Frankrike? Så dom nöjer sig med en kontrollerad spridning nu? Var har vi hört det förr? Varför stänger inte Frankrike ned igen och eliminerar viruset? Mördare!! Avgå!!

Exakt den nivå han eftersträvar är exakt den nivå.Sverige ligger på, sett till befolkning.
Citera
2020-10-15, 07:54
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag utgår ifrån att skolorna nu är stängda i Spanien!?

De har infört lokala restriktioner där smittan är som störst. Något jag förordat sen i februari.
Citera
2020-10-15, 07:57
Medlem
Citat:
Spanska:

Ungefär:

Läs artikeln.

Citat:
I flera månader är det åldersgruppen 20 till 29 som kommer ut med en högre förekomst, dubbelt så mycket som genomsnittet för Katalonien. Befolkningen från 30 till 50 år är också över den, medan de yngsta och äldsta åldersgrupperna förblir under genomsnittet ”, förklarar han.

Det är alltså 20-29 som står för den största ökningen - dubbelt så hög förekomst som medel.

Personer under 20 år ligger under medel.

Det Tegnell har sagt var att skolBARN inte driver smittspridningen vilket verkar stämma även nu i Katalonien.

Universitet skulle kunna bedriva distansundervisning om vi vill minska smittspridningen.
Citera
2020-10-15, 07:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Man ska nog vara lite försiktig med att dra de slutsatserna. Iom att skolstart och återgång arbete (slut på semestern) sammanfaller är sannolikheten hög för skenbart samband (om inte båda variablerna ingår i analysen? ). Ännu behöver Tegnell (eller rättare sagt bl.a. FHM) inte tillrättavisa sig själva. Inte många gedigna referenser som tyder på att förskola och grundskola driver smittan. Snarare tvärtom.

Ha ha, du ger dig aldrig. Jag tror skolorna som förklaringsvariabel är minst 10 gånger större än semesterslutet. Stämmer så mycket bättre tidsmässigt. De flesta i Sverige går på semester vid midsommar och är lediga i 4-5 veckor framåt. I andra länder är man inte ens lediga så länge. Det är skolorna som driver det här.

Sedan att man inte VILL stänga skolorna i Sverige eller i många andra länder är en annan sak. Jag vill inte heller stänga skolorna egentligen, men vill man minska smittspridningen är det nog en av de allra effektivaste åtgärdena man kan göra. Nu är jag trött på att höra Tegnells trams i tråden. Det är ungefär som att påstå att inte Islam sprids i moskeerna. Det är befängt.
Citera
2020-10-15, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ha ha, du ger dig aldrig. Jag tror skolorna som förklaringsvariabel är minst 10 gånger större än semesterslutet. Stämmer så mycket bättre tidsmässigt. De flesta i Sverige går på semester vid midsommar och är lediga i 4-5 veckor framåt. I andra länder är man inte ens lediga så länge. Det är skolorna som driver det här.

Sedan att man inte VILL stänga skolorna i Sverige eller i många andra länder är en annan sak. Jag vill inte heller stänga skolorna egentligen, men vill man minska smittspridningen är det nog en av de allra effektivaste åtgärdena man kan göra. Nu är jag trött på att höra Tegnells trams i tråden. Det är ungefär som att påstå att inte Islam sprids i moskeerna. Det är befängt.
Haha "du ger dig aldrig"... Ironiskt!
Du kan tro precis vad du vill, jag är säker på att sambandet är skenbart.
Citera
2020-10-15, 08:02
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är inte FHM som tar fram siffror, det är regionerna som gör det.
FHM sammanställer dom. Om du kollar in platz och c19 på helgerna, så är det 2-3 regioner som släpper siffror. Menar du att FHM borde ha en PK för dessa 50-100 fall? Som inte säger något egentligen om situationen i Sverige i stort.

Det är nästan underhållande att läsa om att allt är FHMs fel.

Hur kommer det sig att andra länder rapporterar dagligen men inte Sverige. Jag syftar på att siffrorna borde kunna komma ut dagligen digitalt och likaså presenteras för kommun oftare, PK behöver vi inte ha varje dag såklart, de är överflödiga. Kommuners siffror presenteras varannan vecka. Det tillsammans med att skolorna mörkar smittofall gör ju att informationen i Sverige är ett fullständigt haveri då vi tvingas till att bli smittade. Tycker det är i huvudsak regeringens fel men också FHM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in