2020-10-14, 22:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det finns en forumdel för konspirationsteorier om Covid. Här är det vetenskap vi främst diskuterar. Om du misstror den vetenskapen så får du nog komma med något mer än dina killgissningar.

Kina isolerade viruset redan i sent December/tidigt Januari om jag minns rätt.

Här har du en vetenskaplig studie från Korea anno Feb 2020.

Identification of Coronavirus Isolated from a Patient in Korea with COVID-19
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7045880/

Att många här skiter på sig av rädsla och kräver munblöja till alla är väl knappast vetenskap...
Att många här hela tiden tjatar om hur värdelös Tegnell är kan knappast heller kallas för vetenskap.

Men okay, vi ponerar att detta virus verkligen existerar och att alla siffror stämmer på ett ungefär.
I så fall kommer det att dö ungefär lika många i denna Corona i hela världen som det dör i trafikolyckor.
Då ska man komma ihåg att de som dör i trafikolyckor är betydligt yngre än de som dör av Corona, för att inte tala om att antalet som skadas svårt i trafikolyckor är ofantligt mycket större än de som får svåra mén av denna Corona.

Då är frågan, varför kräver inte alla dårar här ett totalt stopp eller åtminstone en kraftig fartreducering till typ max 30 km i timmen oavsett vilken väg man kör på?
Ja jag vet, pappskallarna kommer med argumentet att Corona smittar men det gör inte bilolyckor. Dock håller inte detta argument då alla som dör i trafiken är långt ifrån alla som kör ett fordon.
Du kan nämligen bli påkörd när du går över gatan, ja du kan faktiskt bli påkörd även när du går på trottoaren av ett fyllo.

Fatta en sak, denna pandemi verklig eller påhittad har ju fått idiotiskt stora proportioner i förhållande till dess farlighet. Då är det inte konstigt att jag och många med mig ifrågasätter what the fuck is going on?
Även i denna tråden, eller ska denna tråd endast bestå av er som vill runka tillsammans till nya dödssiffror?
Citera
2020-10-14, 22:27
Medlem
Hexen666s avatar
Haha Irland verkar ju ha blivit totalt galna, åtminstonde vissa av deras styrande. Nu får folk knappt hälsa på varandra i hemmen, bara 6 st får närvara på bröllop o annan galenskap.

Nu får det faktiskt vara nog med hysterin. Vanligt folk kommer inte acceptera det här mycket längre till.
Citera
2020-10-14, 22:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej. Det bästa är ifall knappen inte behöver användas. Man bygger ju inte brandstationer med förhoppningen att det ska brinna.

Jag vet att jag byggde resonemanget på vad som skedde i efterhand. Det var därför jag gick vidare i resonemanget, för att resonera kring vilka varsel som fanns tillgängliga i förväg.

Man såg asiaterna mobilisera kraftigt i kampen mot viruset. Och man visste att det handlade om ett nytt okänt virus.

Jag vet inte. Det kan ha funnits tillfällen som jag inte känner till, då det har varit befogat att trycka på knappen. Förmodligen har det funnits sådana tillfällen, då knappen borde ha tryckts. Att en epidemi i efterhand visar sig inte få spridning, är ju ingen urstäkt att inte trycka på knappen i det akuta skedet.

En flygstopps-knapp kan medföra att flygen kommer att stoppas, även vid sjukdomar som i efterhand visar sig inte få spridning. Sådana falsklarm är någonting som man måste acceptera. Ifall man är överdrivet rädd för falsklarm, så blir konsekvensen att nya epidemier kommer att få spridning.

Man får helt enkelt välja vad man vill leva med, epidemier eller falsklarm.

Är du rätt person att idiot-förklara allt och alla?
Nej, naturligtvis ska inte rädslan för falsklarm hindra exempelvis brandkåren från att rycka ut. Brandkåren ska rycka ut vid larm även, att det sen bara visade sig bara vara en gryta som kokat torrt på spisen spelar ingen roll.

Men din tanke om hur en smittskyddsmyndighet borde funka känns inte ett dugg realistisk. Det enda egentliga kriteriet för när flygplan borde stoppas är om det kommer att visa sig i efterhand att det behövts. Ebola vill vi t ex verkligen inte ha i Sverige. Men vi har aldrig stoppat några flyg från Västafrika för att skydda oss, vilket vi ju då naturligtvis borde ha gjort. Men vid vilken tidpunkt borde de ha stoppats och när kände vi oss tillräckligt säkra för att låta planen gå igen? Borde vi stoppa plan nu med tanke på att det är ett pågående ebolautbrott?
Citera
2020-10-14, 22:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Haha Irland verkar ju ha blivit totalt galna, åtminstonde vissa av deras styrande. Nu får folk knappt hälsa på varandra i hemmen, bara 6 st får närvara på bröllop o annan galenskap.

Nu får det faktiskt vara nog med hysterin. Vanligt folk kommer inte acceptera det här mycket längre till.

Vad ska vanligt folk göra då när det är staten som har våldskapitalet?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ryssland har registrerat ett nytt vaccin mot covid-19 av ett topphemligt Labratorium i Sibirien.

Omni

Så topphemligt att random tjomme på FB har koll på det
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En annan reflektion är att de europeiska länder som drabbades hårdast under våren även tycks vara de länder som drabbas hårdast även nu. Såg nyligen en karta med smittfallen i Italien inplottade. Det märkliga är att de regioner som drabbades hårdast i våras, även är de regioner som drabbas hårdast även nu. Flockimmunitet tycks inte varit det som bringade ned smittan under våren, eller så är den immuniteten redan över. Känns lite som en mardröm det här som aldrig vill ta slut.

Spanien har rapporterat 116 dödsfall per dygn senaste veckan.

Citat:
Bara att hoppas på att vaccinet blir mera varaktigt och att det blir effektivt.

Ha inte alltför stora förhoppningar på ett vaccin. Det är bättre att bekämpa viruset med dom verktyg som finns, än att sätta sitt hopp till ett vaccin.

Citat:
Jag är så förbannat trött på detta skitvirus. Det är inte kul det här. Det är sådan förbannad tragik så det finns inte.

Det stora felet, var att inte bekämpa viruset hårt från början. Asiaterna tog strid, men när viruset kom till Europa, så mötte viruset betydligt svagare motstånd.

Sveriges strategi var att välkomna viruset, och låta landet dränkas av smitta. Förhoppningen var att det skulle leda till flockimmunitet. Men ifall immuniteten inte fungerar såsom Anders Tegnell har hoppats, så har Anders Tegnell satt Sverige i klistret, rejält.

Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Jag idiotförklarar bara de som vill ha lockdowns och blöjtvång för alla...

Du idiotförklarade mig utan att jag hade förespråkat tvång på munskydd. Jag sade bara att ifall du är motståndare till munskydd, så är Anders Tegnell inte din kompis.

(Blöjtvång är lämpligt för individer som lider av anal-inkontinens.)

Citat:
Detta virus, om det ens överhuvudtaget existerar, är ju inte ens i närheten så farlig så att alla galna åtgärder som har införts ska vara motiverade.

Det beror på vad du menar med farligt. Tittar du enbart på dödsfallen? Eller tar du även hänsyn till sjukhusinläggningar och risken för bestående skador?

Därutöver kan det vara bra att ta hänsyn till hur epidemin påverkar samhället och ekonomin. Det är inte så att samhället och ekonomin förblir opåverkade, bara för att man avstår från åtgärder mot epidemin.

Citat:
Då frågar man sig varför har alla dessa galna åtgärder införts?

Åtgärderna har införts därför att Västvärldens smittskyddsmyndigheter misslyckades med att stoppa resenärer från Kina tillräckligt tidigt.

Citat:
Man frågar sig dessutom varför CNN hela tiden, och då menar jag bokstavligen hela tiden tjatar om att alla ska använda munblöja. Man vill till och med NORMALISERA detta, hör du inte hur sjukt det är?

Jav vet inte. Jag har inte tittat på CNN på länge.
Citera
2020-10-14, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666

Antingen är hela världen galna eller så är Sveriges strategi det, frågan är vilket som är mest sannolikt.
Citera
2020-10-14, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Japp, nog är det en andra våg alltid.
Men det lustiga är att dödssiffran inte är i närheten av de vi hade i första vändan, nån stans faktiskt.

Sant. Inte ännu, i alla fall.

Har någon jämfört med tiden för vad man (utan att testning gjordes) kan anta var läge av stor samhällsspridning typ mars - vs: när det sedan blev tydligt många inlagda på sjukhus/IVA/döda? I första vågen.
Hur länge dröjer det från att de unga/medelålders är de mest drabbade, tills det når de mest sårbara och får synlig effekt i sjukvård och dödsfall?
Citera
2020-10-14, 22:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Att många här skiter på sig av rädsla och kräver munblöja till alla är väl knappast vetenskap...
Att många här hela tiden tjatar om hur värdelös Tegnell är kan knappast heller kallas för vetenskap.

Men okay, vi ponerar att detta virus verkligen existerar och att alla siffror stämmer på ett ungefär.
I så fall kommer det att dö ungefär lika många i denna Corona i hela världen som det dör i trafikolyckor.
Då ska man komma ihåg att de som dör i trafikolyckor är betydligt yngre än de som dör av Corona, för att inte tala om att antalet som skadas svårt i trafikolyckor är ofantligt mycket större än de som får svåra mén av denna Corona.

Då är frågan, varför kräver inte alla dårar här ett totalt stopp eller åtminstone en kraftig fartreducering till typ max 30 km i timmen oavsett vilken väg man kör på?
Ja jag vet, pappskallarna kommer med argumentet att Corona smittar men det gör inte bilolyckor. Dock håller inte detta argument då alla som dör i trafiken är långt ifrån alla som kör ett fordon.
Du kan nämligen bli påkörd när du går över gatan, ja du kan faktiskt bli påkörd även när du går på trottoaren av ett fyllo.

Fatta en sak, denna pandemi verklig eller påhittad har ju fått idiotiskt stora proportioner i förhållande till dess farlighet. Då är det inte konstigt att jag och många med mig ifrågasätter what the fuck is going on?
Även i denna tråden, eller ska denna tråd endast bestå av er som vill runka tillsammans till nya dödssiffror?

Vad babblar du om? Totalt omkom 223 personer i trafiken i Sverige under 2019. Hittills under knappt ett år har Covid tagit livet av 5,907. Du är ganska märkligt funtad om du ens tycker att siffrorna är jämförbara.
Citera
2020-10-14, 22:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Jag tycker du ska studera statistiken mer noggrant innan du kommer med felaktiga slutsatser som kan skrämma upp människor. Lombardiet(som ju var den hårdast drabbade regionen i våras) är en av de regioner som haft lägst dödsfall per capita i Italien den senaste veckan med 0,2 dödsfall per 100 000 invånare. Även Emilia-Romagna och Piedmont var hårt drabbade av vårens coronaväg låg på 0,2 respektive 0,3 per 100 000 invånare. De tre regioner som hade flest dödsfall den senaste veckan var Basilicata, Lazio och Sardinien som samtliga hade 0,7 dödsfall per 100 000 invånare. Alla dessa tre regioner var bland de regioner som klarade sig bäst i våras.

När det gäller provinser inom regioner hittar jag ingen statistik på dödsfall men däremot antalet positiva sjukdomsfall. Om vi här kollar inom regionen Lombardiet så syns även där ett tydligt samband att de provinser som drabbades hårdast i våras Bergamo, Cremona osv har lägst antal smittade per capita den senaste veckan. Den som vill grotta in sig i statistiken kan gärna läsa mer här: https://www.nytimes.com/interactive/2020/world/europe/italy-coronavirus-cases.html

Jag vet inte. Milanoområdet tycks ligga värst till i hela Italien just nu. Det gjorde de tydligen i början av maj också.

https://www.google.com/search?q=milano+corona&oq=milano+corona&aqs=chrome ..69i57j0l5.3654j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Citera
2020-10-14, 22:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vad babblar du om? Totalt omkom 223 personer i trafiken i Sverige under 2019. Hittills under knappt ett år har Covid tagit livet av 5,907. Du är ganska märkligt funtad om du ens tycker att siffrorna är jämförbara.

Dessutom är det snarare på ett halvår vad gäller Covid19. Skulle bli förvånad över om vi inte skriver 10 tusen döda innan året är slut, nu när smittan ökar så kraftigt. På en del låter det som att pandemin skulle vara över. Kan vara så att den bara har börjat. Innan vi har ett effektivt vaccin kommer det här inte vara över.
Citera
2020-10-14, 22:39
Medlem
Citat:

Siffrorna är inte jämförbara på flera sätt, bland annat hur många återstående personår som räknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in