2020-10-14, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Du kan helt klart ha rätt men covid19 är redan på uppgång i Sverige och på kontinenten är det nu en fullskalig andra våg verkar det som. Det skulle dock inte förvåna om den verkliga toppen i Sverige nås i december-januari.

Om låg luftfuktighet kan göra viruset mer luftburet så borde det bli en väldigt plötslig uppgång av fall när det blir ordentligt kallt ute.

Självklart kommer en "andra våg". Det var liksom klart redan på förhand, för vem annars skulle ta "vaccinet" om detta virus mer eller mindre hade försvunnit?
Vaccinet eller vad fan man nu ska kalla det var givetvis klart innan denna så kallade pandemi bröt ut. Men även om folk är dumma i huvudet så är de inte så extremt dumma i huvudet att de inte skulla misstänka något skumt om vaccinet kom på en gång, därför måste man vänta ett tag.
I och med att denna "andra våg" är i full sving vågar jag nog påstå att detta "vaccin" kommer att släppas nån gång mellan december-februari.
Citera
2020-10-14, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Bra fråga.

Strategin att ”skydda de äldre” från coronaviruset fallerade både praktiskt och moraliskt. Det är inte en slump, men väl en skandal. Så var är ramaskriet?

https://www.dn.se/ledare/sverige-skulle-skydda-de-aldre-men-lamnade-dem-utan-lakarvard/
Man kan inte låta bli att undra.

Om Sverige skulle drabbas av krig, kommer DN stå i bakgrunden, räkna döda, och gnälla på att samhället inte funkar lika bra som vanligt, utan någon som helst förståelse för att det är ett krisläge?

Om Sverige drabbas av en tsunami, kommer DN fråga anklagande varför att vi inte har tsunamisäkrat alla våra stränder? Vems fel är det att man fick bygga hus nära vattnet? Gräva i arkiv efter någon lokalpolitiker som råkade utrymma en stad i fel tid, eller som blev tvungen att fatta ett svårt beslut i stundens hetta, där någon blev kvarlämnad?

Vem behöver ryska desinformationstroll, när vi har DN som vanföreställer vårt land åt oss.

Jag avvundas inte de som ansvarar för vården, som blev tvungna att fatta snabba beslut i en tid av kris. Där man tvingades välja mellan att äventyra en nittioårig människas liv, eller att äventyra säkerheten för den vård- och ambulanspersonal som ska frakta runt den här sköra människan med en smittsam dödlig sjukdom kors och tvärs mellan sjukhusavdelningar. Där personen riskerar att smitta andra patienter. En person som behöver dygnet-runt assistans även som frisk. Och där sjukdomen dessutom saknar en verksam behandling för någon som är 90 år. Så det finns inte mycket man kan göra, annat än livsuppehållande åtgärder som i de flesta fall bara drar ut på lidandet.

Sen ska man behöva utstå att DN målar upp en som nån sorts bödel, för att man inte kan trolla med knäna.
Citera
2020-10-14, 21:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har faktiskt också en känsla av att detta inte är andra vågen riktigt. Var det inte Björn Olsen som hävdade att det skulle till en mutation för att räknas som det? Vi har ju fått lite indikationer på det i Norge och i Chile. Hursomhelst så tror jag att vi verkligen får hoppas på vacciner till vår.

Nu är iofs SCoV2 väldigt stabilt men man bör hålla koll.

Det är nog bara SARS-COV2 som gör vad skiten måste göra när klimatet blir allt mer gynnsamt för smittspridning.

Låt oss verkligen hoppas på att, åtminstone, riskgrupperna hinner bli vaccinerade innan smittan, troligen, kulminera i mars/april. Men jag tvivlar.

Annars är det enda vi kan göra fram till mars/april är att försöka bromsa den, troligt, ökade smittspridningen och, eventuellt, i värsta fall, sätta in extrema åtgärder som får verka under mars/april 2021. Jag hoppas, verkligen, att vi slipper det.

Hur som helst är Sverige i ett bättre läge än många andra länder i Europa. För många länder kan få "slut på krutet" innan "den värsta bataljen" kommer i vår.
Citera
2020-10-14, 21:37
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men om man nu har en smittskyddsmyndighet med uppgift att scanna av världen och vid upptäckt epidemi trycka på flygstoppsknappen som du tycks vilja att det funkar så måste ju också knappen verkligen användas.

Nej. Det bästa är ifall knappen inte behöver användas. Man bygger ju inte brandstationer med förhoppningen att det ska brinna.

Citat:
Spela roll hur det gick i efterhand, uppgiften var att stoppa flygen vid sjukdomsutbrott.

Jag vet att jag byggde resonemanget på vad som skedde i efterhand. Det var därför jag gick vidare i resonemanget, för att resonera kring vilka varsel som fanns tillgängliga i förväg.

Man såg asiaterna mobilisera kraftigt i kampen mot viruset. Och man visste att det handlade om ett nytt okänt virus.

Citat:
Så den här flygstoppsknappen har väl missats att trycka på hur många gånger som helst tidigare, eller hur tänker du?

Jag vet inte. Det kan ha funnits tillfällen som jag inte känner till, då det har varit befogat att trycka på knappen. Förmodligen har det funnits sådana tillfällen, då knappen borde ha tryckts. Att en epidemi i efterhand visar sig inte få spridning, är ju ingen urstäkt att inte trycka på knappen i det akuta skedet.

En flygstopps-knapp kan medföra att flygen kommer att stoppas, även vid sjukdomar som i efterhand visar sig inte få spridning. Sådana falsklarm är någonting som man måste acceptera. Ifall man är överdrivet rädd för falsklarm, så blir konsekvensen att nya epidemier kommer att få spridning.

Man får helt enkelt välja vad man vill leva med, epidemier eller falsklarm.

Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
För fan, dra åt helvete era idioter. Ta på er nån jäkla gasmask och håll bara käften...

Är du rätt person att idiot-förklara allt och alla?
Citera
2020-10-14, 21:39
Medlem
Ryssland har registrerat ett nytt vaccin mot covid-19 av ett topphemligt Labratorium i Sibirien.

Omni
Citera
2020-10-14, 21:40
Medlem
Kan dessvärre mycket väl bli värre än i våras, början av hösten nu sedan vinter.
Citera
2020-10-14, 21:42
Medlem
Bill Gates defends Dr. Fauci, blasts the U.S. coronavirus response as ‘among the worst of any country’

https://www.marketwatch.com/story/bill-gates-defends-dr-fauci-blasts-the-u-s-coronavirus-response-as-among-the-worst-of-any-country-11 602701971?mod=mw_latestnews
Citera
2020-10-14, 21:44
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om Sverige drabbas av en tsunami, kommer DN fråga anklagande varför att vi inte har tsunamisäkrat alla våra stränder? Vems fel är det att man fick bygga hus nära vattnet? Gräva i arkiv efter någon lokalpolitiker som råkade utrymma en stad i fel tid, eller som blev tvungen att fatta ett svårt beslut i stundens hetta, där någon blev kvarlämnad?

Länder med kuststräckor i tsunamihotade områden har tsunamivarningssystem installerade på alla offentliga stränder. Det är väldigt effektivt och billigt, finns numera även i Indonesien och såna där ställen.
Citera
2020-10-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
https://www.quora.com/How-effective-were-the-costumes-worn-by-plague-doctors-at-protecting-them-from-being-infected
Intressant läsning. Det är ju inte riktigt samma princip, men kul att läsa ändå.

Masken jag föreslog har en stor öppning nedåt, för att man inte ska kunna suga upp luft med stor lyftkraft (som när man suger i ett sugrör, eller med en dammsugare). Och höjden på masken är ju viktig, eftersom det skulle ge en decimeter eller så som en partikel måste stiga (och övervinna gravitationen) för att nå munnen.
Citera
2020-10-14, 21:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tredje vågen har kommit till Iran, enligt flera källor - så det stämmer antagligen. Måste vi också räkna med tre vågor? I så fall kan det här dra ut i flera år...

Vi kommer att få leva med det här viruset till nästa Istid. Varefter det aktiveras igen när permafrosten smälter.

Det är därför som jag har bunkrat upp så rejäl ;-)
Citera
2020-10-14, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Är du rätt person att idiot-förklara allt och alla?

Jag idiotförklarar bara de som vill ha lockdowns och blöjtvång för alla...

Detta virus, om det ens överhuvudtaget existerar, är ju inte ens i närheten så farlig så att alla galna åtgärder som har införts ska vara motiverade. Då frågar man sig varför har alla dessa galna åtgärder införts? Man frågar sig dessutom varför CNN hela tiden, och då menar jag bokstavligen hela tiden tjatar om att alla ska använda munblöja. Man vill till och med NORMALISERA detta, hör du inte hur sjukt det är?
Citera
2020-10-14, 21:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Under hela sommaren diskuterades det flitigt huruvida Sverige skulle drabbas av en andra våg eller inte. Flera har hävdat att det inte skulle bli någon andra våg. Bara enstaka fall av klustersmitta. Nu ökar smittan kraftigt i 17 av 21 regioner och då får man nog ändå hävda att den andra vågen är här nu. Smittan sprids så brett över hela samhället.

En annan reflektion är att de europeiska länder som drabbades hårdast under våren även tycks vara de länder som drabbas hårdast även nu. Såg nyligen en karta med smittfallen i Italien inplottade. Det märkliga är att de regioner som drabbades hårdast i våras, även är de regioner som drabbas hårdast även nu. Flockimmunitet tycks inte varit det som bringade ned smittan under våren, eller så är den immuniteten redan över. Känns lite som en mardröm det här som aldrig vill ta slut.

Bara att hoppas på att vaccinet blir mera varaktigt och att det blir effektivt. Jag är så förbannat trött på detta skitvirus. Det är inte kul det här. Det är sådan förbannad tragik så det finns inte.

Ser på TV nu att att antalet inlagda per dag i Storbritannien är fler nu än när det var som värst i våras. Antalet inskrivna är nu 12 gånger högre per dag än för cirka en månad sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in