2020-10-14, 20:44
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Bra fråga. Jag har alltid haft intrycket att svensken är besatt av Estonia i mycket högre grad än ester och finländare, trots att fartyget, besättning och avgångshamn alla var estniska. Fartyget ligger närmare Finland än Sverige, och många inblandade i räddningen var finländare. Min tanke är att Finland och Estland är ärrade av katastrofen Andra världskriget och kan acceptera Estoniahaveriet på ett annat sätt.

I Sverige är det som att ingenting duger, förutom en utredning som plockar upp fartyget och väcker de döda till liv. Handen på hjärtat: hur många har läst något av de som Estonia-studierna 2005-2008 producerade i stället för att kackla som en papegoja om smuggling och mörkläggning?

Men Finland skriver om saken, lite mindre sensationsmässigt än Sverige, men dock:
https://www.hbl.fi/artikel/estland-fyra-atgarder-for-estonia/
https://www.hbl.fi/artikel/myndigheterna-gor-preliminar-bedomning-av-nya-uppgifter-om-estonia-slutsatserna-i-olycksutredninge/
Varför har man klippt bort relevant material från videobanden, framförallt från de områden man nu har hittat bevis på det hål som det snackats om sedan 1996?
Citera
2020-10-14, 20:51
Medlem
Citat:
Ärligt talat, om någon frågade dig idag om du sett någon speciell lastbil köra ombord på en färja för 10 år sedan, skulle du kunna säga något om det? Egentligen? Och skulle du på något sätt kunna uttala dig om vad i h-e det var inuti lastbilen?

Och mer väsentligt, hur tänker sig någon att hennes nyvunna insikt om lastningen av Estonia visar att det smugglades vapen/elektronik/skumbananer just den natten? Och att det hade något som helst med olyckan att göra?

Det är inte ofta jag beklagar mig över OT och det finns alltid ett glashus att fundera på, men jag kommer inte att diskutera hypotetisk vapensmuggling eller upp-plockade väskor mer i den här tråden. Ja, såvida inte någon efter 25 år presenterar något med i all fall en gnutta substans och koppling till förlisningen. Men ni andra kan väl diskutera vidare.

Seriöst, vad ger dig rätten att smutskasta någon som du gör. Hur kan du VETA eller ens påstå saker som hennes nyvunna insikt om lastning av Estonia? För att det inte passar in i din teori av vad som hänt? Var du där med henne? Gick du igenom allt tillsammans med henne när det hände?
ÄR det så du försöker övertala alla andra genom att smutskasta dom som överlevde?
Citera
2020-10-14, 20:55
Avslutad
Citat:
Det är klart att man förhörde överlevande passagerare, men man började fullt naturligt med överlevande besättning som kunde berätta om vilka åtgärder som de vidtagit under haveriet. Såvitt jag vet förhörde man t.ex. alla på däck 1. Du kan hitta alla vittnesmål på www.estoniasamlingen.se, t.ex. förhöret med Pierre Thiger, även med ljud:
http://www.estoniasamlingen.se/interviews/thiger.aspx

Det är inget krav på någon att vara expert på skeppsbyggnad, jag är det inte, men då kanske man skall vara försiktig med att döma ut tekniska analyser och rapporter som inte stöder ens egen personliga uppfattning?

Tråden handlar om ”teorier runt sprickan/hålet midskepps”, eller menar du att moderatorn tänker ändra på det?
Ok hade fel om topic.
Men jag hittar inte var dom intervjuar Sara Hedrenius eller kadir kaymaz i din länk. Nästan inga andra passagerare heller.
Skumt. Har jag datorvajsing?

Hittade bara 2 intervjuer med pax i den eminenta heltäckande estoniasamlingen. Pierre thiger och Mats Hillerström.
Senast redigerad av jonkebonke 2020-10-14 kl. 21:06.
Citera
2020-10-14, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Mailade detta till Margus:

fantastiskt. antagligen har de bra koll vad som sker på östersjön men man kan aldrig vara för säker.
Citera
2020-10-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Hålet är inte midskepps.
Hålet är in i hydraulikrummet, styrbordssida.
https://lennartremstam.blogspot.com/2020/10/dplay-filmen.html

Intressant teori, men hur skulle de ha kunnat hamna så otroligt fel?

De filmar ju förbi bogpropellrarna under dyket. Sen fortsätter de längs fenderlisten en lång väg akterut, passerar sandbanken, och hittar sedan skadan.
Citera
2020-10-14, 21:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Återigen för kanske 100 : e ggn. Vittnen har SETT vatten komma in UNDER bildäcket. Men du väljer att blunda för det . Förklara det istället. Så det är nio st som SETT vatten på bildäck när flyr uppåt. Har dom verkligen SETT det?
”Komma in” skriver du, men det stämmer ju inte. De har (i huvudsak) sett vatten på durken. En (Övberg) talar om vatten ut ur i ventilationsrör. Det är det vittnesmål som Meyer-varvet/GGE skjuter in sig på eftersom de från början söker alternativ till bogvisiret. Min tanke där är att vatten kan ha läckt genom de inspektionsluckor i bildäck som syns på foton och sedan letat sig ut på olika ställen genom. mindre läckor. En annan (Reintamm) talar om ”water 0.4 m high rushing along the (shower room) wall with speed”, men detta är uppenbart inte ett vatten-djup vilket GGE vill få oss att tro. Ingen säger sig vada i mängder med vatten.

Däremot har de (i flertal) sett vatten på däck 2 och komma UT från bildäck genom dörrarna, inne på bildäck, samt rinna ner i trapphuset. Vi tackar våra tyska vänner i GGE för sammanställningen (https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html, sekt. 23.3.1):

Holger Wachtmeister
Taavi Raba
Martin Nilsson
Daniel Svensson
Bengt Nilsson
Andrus Maidre
Tambet Herbert Lausma
Dainis Sleiners
Nikolajs Andrejev

Summa 9. Så jo, de vittnena har du också att ta hänsyn till.

Jag tycker Hamburgarna HSVAs analys av vittnens uppgifter om vatten på däck 1 relativt hytternas läge vid trapphusen är rätt övertygande. Vad tycker du?
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf, s.36-37
Citera
2020-10-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Intressant teori, men hur skulle de ha kunnat hamna så otroligt fel?

De filmar ju förbi bogpropellrarna under dyket. Sen fortsätter de längs fenderlisten en lång väg akterut, passerar sandbanken, och hittar sedan skadan.

Dom har inte hamnat fel. Det är bara han som smutskastar dom
Citera
2020-10-14, 21:07
Medlem
Citat:
”Komma in” skriver du, men det stämmer ju inte. De har (i huvudsak) sett vatten på durken. En (Övberg) talar om vatten ut ur i ventilationsrör. Det är det vittnesmål som Meyer-varvet/GGE skjuter in sig på eftersom de från början söker alternativ till bogvisiret. Min tanke där är att vatten kan ha läckt genom de inspektionsluckor i bildäck som syns på foton och sedan letat sig ut på olika ställen genom. mindre läckor. En annan (Reintamm) talar om ”water 0.4 m high rushing along the (shower room) wall with speed”, men detta är uppenbart inte ett vatten-djup vilket GGE vill få oss att tro. Ingen säger sig vada i mängder med vatten.

Däremot har de (i flertal) sett vatten på däck 2 och komma UT från bildäck genom dörrarna, inne på bildäck, samt rinna ner i trapphuset. Vi tackar våra tyska vänner i GGE för sammanställningen (https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html, sekt. 23.3.1):

Holger Wachtmeister
Taavi Raba
Martin Nilsson
Daniel Svensson
Bengt Nilsson
Andrus Maidre
Tambet Herbert Lausma
Dainis Sleiners
Nikolajs Andrejev

Summa 9. Så jo, de vittnena har du också att ta hänsyn till.

Jag tycker Hamburgarna HSVAs analys av vittnens uppgifter om vatten på däck 1 relativt hytternas läge vid trapphusen är rätt övertygande. Vad tycker du?
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf, s.36-37

Så du tycker man ska ta hänsyn till dom men inte till dom som sett vatten under bildäcket då? För att det inte passar in i din teori? Intressant.
Citera
2020-10-14, 21:08
Medlem
Tjabo1973s avatar
Citat:
Ärligt talat, om någon frågade dig idag om du sett någon speciell lastbil köra ombord på en färja för 10 år sedan, skulle du kunna säga något om det? Egentligen? Och skulle du på något sätt kunna uttala dig om vad i h-e det var inuti lastbilen?

För sakens skull vill jag bara säga att jag tycker du skriver mycket kunnigt i denna komplicerade fråga.

Gällande just eventuell transport av militär utrustning på olycksnatten så är det faktiskt med i den dokumentär som är basen för just denna 8000-inläggsdiskussion och som det är synd att du inte sett, om inte annat för du uppenbarligen har ett stort intresse för frågan.

Kring din fråga: det är klart jag inte skulle kunna säga att jag sett en lastbil på "en färja" för tio år sedan om det bara var en random färd på en random färja, men det beror ju delvis på att en sådan färja inte sjönk och drog med sig 850 människor. Det finns självklart större förmåga att minnas diverse detaljer kring dramatiska händelser man själv är med om.

Vidare så var det inte bara en godtycklig lastbil hon minns, utan hon ser - enligt hennes berättelse, som ju kan vara helt påhittad förstås - ungefär följande:

Färjan är femton minuter sen och hon står på däck och ser då en-två grönfärgade lastbilar komma under poliseskort på motorcyklar och köra in på lastdäck och därefter avgår färjan. Det är alltså en väldigt explicit berättelse, sedan kan det vara ren lögn förstås.

Citat:
Och att det hade något som helst med olyckan att göra?

Om berättelsen är sann så gör det själva olycksnatten lite mer "speciell" om inte annat, och om det fanns något väldigt känsligt ombord kan det också haft påverkan på beslut kring icke-bärgning av avlidna och märkliga betongfyllningar.
Citera
2020-10-14, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Ubåten har slagit sönder fenstabilisatorn, det går inte att filma fenstabilisatorn då den ligger i sjöbotten.

Du har noll koll. Vraket ligger upp och ned. Stabilisatorn är därmed mer synlig än det nyupptäckta hålet. Även Rabe/Bemis såg stabilisatorn för 20 år sedan.

Citat:
Batterierna tog slut i undervattenskamran efter 3-4 minuter
Dplay visar ca 3-4 minuter av totalt 5 timmar TV, tror ni att dom har mer undervattensfilm, wake up!

Kameran strömförsörjs via en kabel från ytan.
Citera
2020-10-14, 21:09
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severstal
Jag är imponerad av ditt tålamod samt uppskattar dina balanserade och analytiska inlägg i denna tråd.

Mycket är väldigt märkligt (suspekt?) med förlisingen, men inget är uppenbart.
Tja, jag slipper i alla fall Heiwa. Han var ju tokig på ett annat plan, om man säger så. Det är klart att mycket är oklart med Estonia, men när är fartygskatastrofer någonsin kristallklara?

Den som kan arabiska kanske kan hitta något vettigt öht om RORO-fartyget El Salaam Boccaccio som kapsejsade och sjönk 2006 https://en.m.wikipedia.org/wiki/MS_al-Salam_Boccaccio_98. Över 1000 omkom. Några i den här tråden kunde börja grotta i den mörkläggningen... Ledtråd: gissa vem som var rådgivare i sjösäkerhet åt rederiet?
Citera
2020-10-14, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Dom har inte hamnat fel. Det är bara han som smutskastar dom

Han är nog bara ivrig att komma ut med sin teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in