Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Ärligt talat, om någon frågade dig idag om du sett någon speciell lastbil köra ombord på en färja för 10 år sedan, skulle du kunna säga något om det? Egentligen? Och skulle du på något sätt kunna uttala dig om vad i h-e det var inuti lastbilen?
För sakens skull vill jag bara säga att jag tycker du skriver mycket kunnigt i denna komplicerade fråga.
Gällande just eventuell transport av militär utrustning på olycksnatten så är det faktiskt med i den dokumentär som är basen för just denna 8000-inläggsdiskussion och som det är synd att du inte sett, om inte annat för du uppenbarligen har ett stort intresse för frågan.
Kring din fråga: det är klart jag inte skulle kunna säga att jag sett en lastbil på "en färja" för tio år sedan om det bara var en random färd på en random färja, men det beror ju delvis på att en sådan färja
inte sjönk och drog med sig 850 människor. Det finns självklart större förmåga att minnas diverse detaljer kring dramatiska händelser man själv är med om.
Vidare så var det inte bara en godtycklig lastbil hon minns, utan hon ser - enligt hennes berättelse, som ju kan vara helt påhittad förstås - ungefär följande:
Färjan är femton minuter sen och hon står på däck och ser då en-två grönfärgade lastbilar komma under poliseskort på motorcyklar och köra in på lastdäck och därefter avgår färjan. Det är alltså en väldigt explicit berättelse, sedan kan det vara ren lögn förstås.
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Och att det hade något som helst med olyckan att göra?
Om berättelsen är sann så gör det själva olycksnatten lite mer "speciell" om inte annat, och om det fanns något väldigt känsligt ombord kan det också haft påverkan på beslut kring icke-bärgning av avlidna och märkliga betongfyllningar.