2020-10-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Du vet at ting fester seg mye lettere på en borrelås enn på diverse andre materialer (som feks skinn, tøy o.l. som sandaler ofte er laget av)?

Ganske interessant det som kom fram nå ang at det er funn av DNA fra TH på tøy som lå igjen/kanskje sandalene også lå igjen ved selve åstedet.

For det første er det vel svært lite sannsynlig at TH kunne ha gjort ugjerningen selv, dersom han er skyldig. Er helt sikkert derfor lagmannsretten også så bort i fra disse funnene, for det rimer vel ikke med andre funn/fakta i saken at TH kan ha gjort dette selv. I så måte må vel ikke minst hun kontordamen ha gjort seg skyldig til medvirkning gjennom å lyve om den lange tlf-samtalen osv.

Har ansett det som en stor gåte at det lå igjen klær etter AE på åstedet. Har jo tenkt at det måtte være mye smartere av GM å ta med disse siden det kunne være fare for evt DNA osv. Synes egentlig ikke det er noe tvil om det. Derfor har jeg tenkt at det kan ha vært lagt igjen med en hensikt. Dette er jo en planlagt forbrytelse.

Men ser jo nå at det faktisk er en brukbar sannsynlighet for at dette kan være lagt igjen på åstedet for å sette mistanken på TH. En annen gåte i saken er at det virker som at GM har brukt endel tid i huset den morgenen. Da kan det jo også være litt slike ting som det ble brukt noe tid på.

GM kunne tenke at funn av TH sitt DNA på de rette stedene i tøyet kunne være fellende bevis og knytte TH til selve handlingen, men problemet er jo at det skurrer siden TH var på jobb, noe lagmannsretten sikkert også var opptatt av, og derfor kunne de kanskje ikke legge vekt på disse funnene ifht TH. At noe legges under borrelås på sandaler er ganske smart isåfall fordi det indikerer jo at det er tuklet med borrelåsen, og derfor en bra plass å legge for eks hårstrå eller noe.
Citera
2020-10-14, 14:25
Medlem
Citat:
Det var en merkelig måte å konkludere på... (som minner litt om denne: " En sten kan ikke fly, mor Lille kan ikke fly, ergo er mor Lille en sten")

Sandalens borrelås kan feks ha vært åpen mens f.eks valpen lekte med sandalen, og under valpens lek med sandalen kan THs DNA (fra gulv el.l.) ha smittet over på borrelåsen.
Det finnes flere millioner naturlige og uskyldige mulige årsaker for hvordan THs DNA kan ha havnet på borrelåsen.

Veldig plausibel forklaring. Men den blir garantert ikke akseptert av de som for lengst har oppklart saken. Det er som å skvette vann på gåsa!
Og som Havfrue skrev: Gåsa liker vann!
Citera
2020-10-14, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Ganske interessant det som kom fram nå ang at det er funn av DNA fra TH på tøy som lå igjen/kanskje sandalene også lå igjen ved selve åstedet.

For det første er det vel svært lite sannsynlig at TH kunne ha gjort ugjerningen selv, dersom han er skyldig. Er helt sikkert derfor lagmannsretten også så bort i fra disse funnene, for det rimer vel ikke med andre funn/fakta i saken at TH kan ha gjort dette selv. I så måte må vel ikke minst hun kontordamen ha gjort seg skyldig til medvirkning gjennom å lyve om den lange tlf-samtalen osv.

Har ansett det som en stor gåte at det lå igjen klær etter AE på åstedet. Har jo tenkt at det måtte være mye smartere av GM å ta med disse siden det kunne være fare for evt DNA osv. Synes egentlig ikke det er noe tvil om det. Derfor har jeg tenkt at det kan ha vært lagt igjen med en hensikt. Dette er jo en planlagt forbrytelse.

Men ser jo nå at det faktisk er en brukbar sannsynlighet for at dette kan være lagt igjen på åstedet for å sette mistanken på TH. En annen gåte i saken er at det virker som at GM har brukt endel tid i huset den morgenen. Da kan det jo også være litt slike ting som det ble brukt noe tid på.

GM kunne tenke at funn av TH sitt DNA på de rette stedene i tøyet kunne være fellende bevis og knytte TH til selve handlingen, men problemet er jo at det skurrer siden TH var på jobb, noe lagmannsretten sikkert også var opptatt av, og derfor kunne de kanskje ikke legge vekt på disse funnene ifht TH. At noe legges under borrelås på sandaler er ganske smart isåfall fordi det indikerer jo at det er tuklet med borrelåsen, og derfor en bra plass å legge for eks hårstrå eller noe.
Du tenker veldig logisk og jeg er enig med deg i det du skrev. Sandalene ble funnet et annet sted i huset (og av det jeg leser i det avsnittet i Nettavisen-artikkelen forstår jeg det som at sandalene ikke ble funnet på badet/gjestetoalettet i 1. etasje og ikke i nærheten av ytterdøren). Ja, jeg tenker også at GM kan ha brukt en del tid i huset på å plante spor.

"Nettavisen får også bekreftet at det er funnet mindre mengder blod fra Tom Hagen på badet, noe Romerikes Blad omtalte allerede i slutten av mai.
Politiet har også funnet mindre mengder blod fra Tom Hagen på dørkarmen til ytterdøren, som er like ved badet. I tillegg er det gjort funn av DNA fra ham på sandaler tilhørende Anne-Elisabeth. De ble funnet et annet sted i huset
."
https://www.nettavisen.no/nyheter/nye-opplysninger-politiet-fant-minst-to-klesplagg-fra-anne-elisabeth-pa-badet-der-de-mener-hun-ble-d rept/3423980411.html
Citera
2020-10-14, 14:47
Medlem
Citat:
Du tenker veldig logisk og jeg er enig med deg i det du skrev. Sandalene ble funnet et annet sted i huset (og av det jeg leser i det avsnittet i Nettavisen-artikkelen forstår jeg det som at sandalene ikke ble funnet på badet/gjestetoalettet i 1. etasje og ikke i nærheten av ytterdøren). Ja, jeg tenker også at GM kan ha brukt en del tid i huset på å plante spor.

"Nettavisen får også bekreftet at det er funnet mindre mengder blod fra Tom Hagen på badet, noe Romerikes Blad omtalte allerede i slutten av mai.
Politiet har også funnet mindre mengder blod fra Tom Hagen på dørkarmen til ytterdøren, som er like ved badet. I tillegg er det gjort funn av DNA fra ham på sandaler tilhørende Anne-Elisabeth. De ble funnet et annet sted i huset
."
https://www.nettavisen.no/nyheter/nye-opplysninger-politiet-fant-minst-to-klesplagg-fra-anne-elisabeth-pa-badet-der-de-mener-hun-ble-d rept/3423980411.html

Ok jeg skjønner. Da er kanskje det tøyet som lå igjen på selve åstedet mer relevant i så måte siden det på en måte sånn sett kan ha potensiale til å direkte knytte TH til handlingen. Og det var kanskje det GM var ute etter å få til isåfall. Hvis det er slik.

edit:
Så vet jeg mange forsøker å få teori om TH til å passe gjennom at han har gjort det på natten osv. Men hvis man skal forholde seg til fakta i saken, betyr jo det at kontordamen må lyve om samtalen og gjøre seg medskyldig i grov forbrytelse. Av alle ting i saken synes jeg det er noe av det minst sannsynlige.
Senast redigerad av Hunterrr 2020-10-14 kl. 14:50.
Citera
2020-10-14, 14:52
Medlem
Citat:
Ok jeg skjønner. Da er kanskje det tøyet som lå igjen på selve åstedet mer relevant i så måte siden det på en måte sånn sett kan ha potensiale til å direkte knytte TH til handlingen. Og det var kanskje det GM var ute etter å få til isåfall. Hvis det er slik.

edit:
Så vet jeg mange forsøker å få teori om TH til å passe gjennom at han har gjort det på natten osv. Men hvis man skal forholde seg til fakta i saken, betyr jo det at kontordamen må lyve om samtalen og gjøre seg medskyldig i grov forbrytelse. Av alle ting i saken synes jeg det er noe av det minst sannsynlige.
Ja, men det kan kanskje hende at sandalene ble funnet i nærheten av den trappen der det var blod på trappeveggen? Kanskje GM tok sandalene av AE etter at hun eventuelt hadde blitt dyttet ned trappen og blitt skadet av GM. Og hvis GM deretter plantet THs DNA på borrelåsen, ville kanskje GM tenke at det ville "knytte TH til handlingen" hvis sandalene lå i nærheten av den trappen.

Helt enig i det du skrev i siste avsnitt.

Edit: Jeg har forstått det slik (av en bruker som skrev detaljer om den trappen og om flere av husets rom her på FB) at den trappen fra 2. til 1. etasje ender i en stue i 1. etasje. Den stuen tror jeg at er mot baksiden av huset.
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-14 kl. 15:15.
Citera
2020-10-14, 15:00
Medlem
Citat:
Ja, men det kan kanskje hende at sandalene ble funnet i nærheten av den trappen der det var blod på trappeveggen? Kanskje GM tok sandalene av AE etter at hun eventuelt hadde blitt dyttet ned trappen og blitt skadet av GM. Og hvis GM deretter plantet THs DNA på borrelåsen, ville kanskje GM tenke at det ville "knytte TH til handlingen" hvis sandalene lå i nærheten av den trappen.

Helt enig i det du skrev i siste avsnitt.

Ja vanskelig å si ang det med trappen og de tingene. Har kommet litt lite info om det.
Hvis det er slik at GM har dyttet AE ned trappen er jo dette en usedvanlig brutal handling mot en 70 årig dame. Vanskelig å fatte isåfall. Må ligge et voldsomt raseri bak isåfall, hvis det er slik. Men synes det er litt vagt det som har kommet fram om det med trappen osv.
Citera
2020-10-14, 15:06
Medlem
Citat:
Ja vanskelig å si ang det med trappen og de tingene. Har kommet litt lite info om det.
Hvis det er slik at GM har dyttet AE ned trappen er jo dette en usedvanlig brutal handling mot en 70 årig dame. Vanskelig å fatte isåfall. Må ligge et voldsomt raseri bak isåfall, hvis det er slik. Men synes det er litt vagt det som har kommet fram om det med trappen osv.
Ja, jeg er enig i at det er en usedvanlig brutal handling. Og at det kan ligge et voldsomt raseri bak. Men forbrytelsen kan kanskje ha blitt utført av en GM som ikke hadde sterke følelser: f.eks kan det ha vært en GM som mangler evne til å føle medfølelse m.m.
Citera
2020-10-14, 15:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ännu fler icke-bevis. Både polisen och journalisten borde gå en kurs i hur DNA avsätts. Man blir verkligen betryckt av att läsa sån här smörja. Det är som om utvecklingen inom kriminalteknik börjat backa. Artikeln är endast till för att smutskasta TH. Men i verkligheten avslöjar den på djupet polisens tillkortakommanden. Tur ändå att dom inte tog "bevisen" till rätten, för då hade utredande poliser nog fått sparken för inkompetens.

Om jag förstått saken rätt, så ska hantverkare ha jobbat inne i huset vid ett antal tillfällen. Men inget främmande DNA ska ha hittats. Och enligt nån artikel ska polisen inte ha sökt upp hantverkarna. Man tycker ju att nån av hantverkarna borde ha lånat gästtoaletten. Det får mig att misstänka att endast TH's DNA har varit av intresse.
Helt enig!
Prussiluskan kan gå å legge seg, for her snakkes det med mat i munnen, som allerede er fordøyd i rettsvesenet. Det er vulgært, og man kan få brekninger av mindre. Jeg liker ikke å være vitne til at politiet går rundt og nyser VG i albuen, samtidig som de påstår at de holder munn. Hvis politiet ikke klarer å holde tett, så får de holde seg hjemme. Loven er lik for alle!

Disse lekkasjene ut til media, gjør at vi finner politiets dna over alt, og når vi forestiller oss at lovens lange arm går hånd i hånd med rettsvesenet, så blir det bare trist. Vi har jo allerede (liksom) akseptert, at media tjener penger på "kona" (...) det er bare rettferdighet". Mulig det er behov for evaluering.

Vi trenger politiet mer enn noen gang, og forestiller oss at de har gjort fremskritt, men indisiene viser at politiet sparker bakover.
Det er ikke så stilig med gapestokk, og derfor ble det innfelt et forbud i loven i 1848 her i landet. Inntil da hadde fenomenet allerede blitt betraktet som umoderne i mange år.

Den vanlige mannen i gata hadde forlengst begynt å motarbeide straffemetoden, og mang en gapestokk lå og fløt i fjordene her i landet, etterhvert som påtalemakten satte opp en ny. Metoden hadde lenge blitt brukt som skamstraff ved mindre lovbrudd, som f.eks. banning og utroskap. Men utviklingen i samfunnet gjorde at empatien steg frem i folket, og det fikk en trøstende effekt på de straffedømte (for det hadde altså blitt behandlet i rettsvesenet), så de mottok både kjærtegn og penger.

Moss kommune var blant de siste som fremdeles benyttet seg av straffemetoden i 1840. Morgenbladet startet, på grunnlag av det, en gravende journalistikk, som gjorde at kommunen fikk oppleve mye latterliggjøring for sine umoderne straffemetoder.

Sverige har "Aftonhoran" og "Häxpressen", mens i Norge har vi nå fått "Verdens Gapestokk". Sånn sett kan vi si at Verdens Gang (VG) i 2020 har gått bakover. Nå når våre forfedre snur seg i graven, så er det vår plikt til å protestere. Vi har lært at vi ikke skal snakke med mat i munnen, og i disse koronatider har vi også lært, at må vi absolutt nyse, så må vi alle gjøre det i egen albu.

Som sagt, det er ingen skam å være hjemme når vi har rusk i systemet. "Det er bare rettferdighet", hvis kona får dna under knehasene, for det er heller ingen skam å dele skittentøyskurv og stol med kona.
Citera
2020-10-14, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Nei, jeg har ikke tenkt å lage "storstorm". Du har vist at du ikke greier å skille mellom inntekt og formue. Og som jeg har opplyst deg om tidligere: Jeg er nyregistrert, jeg må ha vært registrert bruker i 30 dager, før jeg kan sende PM. Dette vet du. Hvorfor er det så om å gjøre å ta ting på PM? Dette er andre gangen du oppfordrer meg til å bruke PM.

Inntekt og formue har sammenheng. Poenget er at etter drapssiktelsen, er hans årlige formuehopp halvert siden året før. Om du kaller det årlig inntekt eller formue blir det samme. Folk løper fra TH nå, det er det som er det viktige.

Du har ikke opplyst meg om at du er nyregistrert, eller hvor mange dager du har igjen til du kan sende pm, og det er heller ikke noe som jeg bør holde kontroll på. Jeg har en oppfattelse av at du har vært her i lang tid. Hvorfor ta det pm?: Jeg sa jo hvorfor du heller skal ta dette pm. For det er ikke plass til dine storm i vannglass.
Senast redigerad av Fenvatnet 2020-10-14 kl. 16:51.
Citera
2020-10-14, 17:08
Medlem
Noen bruker PM til å fiske IP-adresser, leste jeg på et annet forum. Jeg vet ikke om det er mulig å fiske IP-adresser gjennom PM her på FB.
Citera
2020-10-14, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten
Sett att TH drepte sin kone, ville det ikke vært bedre å prøve å få det til å se ut som en ulykke?
Det kan jo i så fall tyde på at skadene ikke var forenlig med ulykke.
Dvs, da kan vi utelukke støt/fallskader. Hvilke skader er ikke forenelig med ulykke? Da sitter vi igjen med kniv/stikkskader, skuddskader, kvelning, eller massive hodeskader som ikke kan forklares med en ulykke. Legger vi til politiets uttalelser om betydelig voldskapasitet og blodsprut (jfr. små dråper), kan man jo tenke seg hvordan AE har hatt det før hun sovnet inn.

Det kan hende at meningen var at hun skulle dø i trappa. Har lest her av en som vet hvordan det ser ut inni huset, at trappa der er flislagt, altså steinharde trappetrinn. Mange har omkommet av fall i trapp.
Tror AE må ha lidd en forferdelig død. At TH må bo i det huset, og ville flytte inn der allerede samme kveld, sier jo litt om han. Hvem klarer å bo i et hus der kona har blitt drept på en slik grusom måte. Skal være ganske kald og følelsesløs. Holden mener at han må bo der for å ha en plass å flykte og gjemme seg. men TH har jo en stor hytte, og har jo dessuten eiendomsselskap der det garantert er tomme hus som er klar til innflytting, men han har bodd hos datteren i Kjennveien på andre siden av vannet.
Citera
2020-10-14, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Har lest her av en som vet hvordan det ser ut inni huset, at trappa der er flislagt, altså steinharde trappetrinn.
.
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Trappen var, etter det jeg har hørt, teppebelagt, med fliser i bunnen og en vegg ganske nær nederste trinn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in