Denna lär väl ha delats innan, men jag har inte ens sett det innan och jag föredrar även att dra egna slutsatser innan jag ens läser vad andra tror innan man omedvetet (eventuellt) påverkas av det :-) (Utöver vad forskaren i artikeln säger då)
Min slutsats just nu är att jag tycker detta händelseförlopp låter som mest rimligt av alla teorier hitills. Även om många frågor ändå kvarstår!
https://www.expressen.se/nyheter/experten-halet-i-estonia-orsakade-katastrofen/
Jag tycker som sagt ovanstående låter väldigt rimligt. Och om någon råkar ha stenkoll på vad jag skrev i tråden för några veckor sedan: Ja, jag var tidigare väldigt inne på en helt annan teori och ”ordning” på händelseförloppet än ovanstående.
Men, det var bara en tidig teori som jag inte kunde utesluta då, jag sysslar inte med totala övertygelser som jag aldrig kan ompröva. Vilket jag har gjort. Dock inte helt plötsligt bara pga denna artikel...
Har sedan dess läst hela utredningen osv. Fast hur man än vrider och vänder på det och vilka teorier man än lägger fram så kvarstår alltid något som inte helt går ihop för mig :-) Men jag vill få ihop händelseförloppet någorlunda i min skalle, på ett sätt där inte ett flertal uppgifter blir extremt motstridiga...
Vissa teorier går dock mer ihop än andra. Jag litar till exempel inte mycket på vad ett enda vittne säger. Men om däremot flera vittnen oberoende av varandra beskriver i princip samma saker så ser jag det som mer trovärdigt, och jag vill då gärna få ihop det med händelseförloppet som beskrivs...
Det han beskriver ovan tycker jag då även går ihop med flera vittnesmål om var vattnet kom ifrån (från hålet).
Nu minns jag inte om andra vittnen faktiskt har vittnat om att vattnet kom från ”bogvisir-hållet”? Att någon faktiskt sett det. Men OM de gjort det: Ja då kan ju det mycket väl stämma, det med. Det är i händelseförloppet ovan inget som måste utesluta varandra...
Snarare tvärtom, båda typer av vittnesmål stämmer ju då bättre överens med varandra... Vid något tillfälle forsade det då in vatten från två olika håll och vittnen kan därför ha uppfattat det helt olika? 🤔
OM det var så att det inte gick att se hålet 1994 även om det existerade redan då så anser jag fortfarande att man inte heller kan påstå att hela fartyget har blivit undersökt och att man har kollat på alla möjligheter till 100 %... Oavsett skäl till varför man nu missade hålet.