2020-10-14, 15:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Mycket babbel och lite innehåll. Man svetsade igen bogvisiret på systerfartyget eftersom den officiella förklaringen till haveriet var att Estonias bogvisir föll av.
Åtgärden är inget bevis för att den officiella förklaringen är sann, den är bara en konsekvens av detta.
Försök skriva lite mer sammamhängande och tydligt så blir det bättre diskussioner. Du förstår nog själv innerst inne att Löfvens hantering av corona inte är relevant...eller?
Du är väl helt medveten om att Diana II var nära att tappa bogvisiret 1993? Samma gedigna konstruktion av det förträffliga Meyer-varvet. En konstruktion som rundade SOLAS regler om kollisionsskott och kostade 852 människor livet.

Tycker du att man skulle låtit färjor av samma typ puttra vidare efter Estonia utan åtgärd? Det hade varit en riktig skandal till skillnad från de fantasier om smuggling och mörkläggning som grasserar i tråden, med en foliehatt klappande nästa på ryggen.
Citera
2020-10-14, 15:21
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du är väl helt medveten om att Diana II var nära att tappa bogvisiret 1993? Samma gedigna konstruktion av det förträffliga Meyer-varvet. En konstruktion som rundade SOLAS regler om kollisionsskott och kostade 852 människor livet.

Tycker du att man skulle låtit färjor av samma typ puttra vidare efter Estonia utan åtgärd? Det hade varit en riktig skandal till skillnad från de fantasier om smuggling och mörkläggning som grasserar i tråden, med en foliehatt klappande nästa på ryggen.
Kan inget om den incidenten. Men normalt sett så åtgärdar man problem om man sett det på systerfartyg. Kan du fylla i vad som hände och om de gjorde några åtgärder på andra båtar?
Citera
2020-10-14, 15:25
Medlem
DrunkenZealots avatar
Jag lurar på en helt vansinnig grej. Finns det någon möjlighet att revan gjordes i hamn när det var mörkt? Kan någon båt kört rakt in i sidan och ingen märkt det?

Om huvudparten av revan låg ovan vattenlinjen och inte inte tog in så mycket vatten, kan det sakta fyllt tex saunan. När båten blev tung så blev det en extra belastning för bogvisiret och så gick det som det gick.
Citera
2020-10-14, 15:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Denna lär väl ha delats innan, men jag har inte ens sett det innan och jag föredrar även att dra egna slutsatser innan jag ens läser vad andra tror innan man omedvetet (eventuellt) påverkas av det :-) (Utöver vad forskaren i artikeln säger då)

Min slutsats just nu är att jag tycker detta händelseförlopp låter som mest rimligt av alla teorier hitills. Även om många frågor ändå kvarstår!

https://www.expressen.se/nyheter/experten-halet-i-estonia-orsakade-katastrofen/

Jag tycker som sagt ovanstående låter väldigt rimligt. Och om någon råkar ha stenkoll på vad jag skrev i tråden för några veckor sedan: Ja, jag var tidigare väldigt inne på en helt annan teori och ”ordning” på händelseförloppet än ovanstående.

Men, det var bara en tidig teori som jag inte kunde utesluta då, jag sysslar inte med totala övertygelser som jag aldrig kan ompröva. Vilket jag har gjort. Dock inte helt plötsligt bara pga denna artikel...

Har sedan dess läst hela utredningen osv. Fast hur man än vrider och vänder på det och vilka teorier man än lägger fram så kvarstår alltid något som inte helt går ihop för mig :-) Men jag vill få ihop händelseförloppet någorlunda i min skalle, på ett sätt där inte ett flertal uppgifter blir extremt motstridiga...

Vissa teorier går dock mer ihop än andra. Jag litar till exempel inte mycket på vad ett enda vittne säger. Men om däremot flera vittnen oberoende av varandra beskriver i princip samma saker så ser jag det som mer trovärdigt, och jag vill då gärna få ihop det med händelseförloppet som beskrivs...

Det han beskriver ovan tycker jag då även går ihop med flera vittnesmål om var vattnet kom ifrån (från hålet).

Nu minns jag inte om andra vittnen faktiskt har vittnat om att vattnet kom från ”bogvisir-hållet”? Att någon faktiskt sett det. Men OM de gjort det: Ja då kan ju det mycket väl stämma, det med. Det är i händelseförloppet ovan inget som måste utesluta varandra...

Snarare tvärtom, båda typer av vittnesmål stämmer ju då bättre överens med varandra... Vid något tillfälle forsade det då in vatten från två olika håll och vittnen kan därför ha uppfattat det helt olika? 🤔

OM det var så att det inte gick att se hålet 1994 även om det existerade redan då så anser jag fortfarande att man inte heller kan påstå att hela fartyget har blivit undersökt och att man har kollat på alla möjligheter till 100 %... Oavsett skäl till varför man nu missade hålet.
Den gode professorn vill ha både tappat bogvisir (1) och hål midskepps (2), med orsakssamband (2) -> (1). Det ger, som jag tidigare har skrivit, fler möjligheter att pricka av vittnesobservationer, men öppnar också nya frågor.

Det märkliga i artikeln är att texten i artikeln:

”Sin slutsats kring händelseförloppet grundar han på vittnesmålen från överlevande som på däck två sett hur kallt vatten strömmade nedåt och hur vatten sprutade från de stängda dörrarna till bildäcket.

motsäger den tes han för fram (vattnet kom underifrån). Eftersom det ”nya” hålet är centrerat ca 2 m över vattenlinjen är det mycket svårt att se hur vatten kommer in på bildäck (vid centrum av hålet) utan att mycket större mängder kommer in på däck 1, där de överlevande bara ser små mängder på durken.

Det vore mycket intressant att få veta mer om hur det ser ut innanför det nya hålet. Är det en öppning hela vägen in på däck 1 och 2 eller ligger det en tank emellan? Detta påverkar vattnets väg in i fartyget.
Citera
2020-10-14, 15:31
Medlem
Citat:

Hon fick skador på låsningen till visiret, reparerades och fortsatte puttra vidare tills Estonia sjönk. Det är du som påstår att hon "höll på att tappa bogvisiret" för att det uttrycket passar din argumentation.

Förmodligen var det inte myndigheternas bild eftersom reglerna inte ändrades förrän efter Estonias förlisning. Jag har inte sett att någon har utmålat det som en skandal.

Du får nog snart sluta dela ut foliehattar till andra så du har en kvar åt dig själv, spara den som ser ut som en strut.
Citera
2020-10-14, 15:39
Medlem
Citat:

Nu får du verkligen lägga av . ÄR det fantasier att det förekommit smuggling ombord på Estonia? Skämtar du eller vad?
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det gjorde ju England oxå. Ska vi anta att en av deras ubåtar var inblandade?
Det var ju MI6 plus Sveriges och Estlands underrättelsetjänster som smugglade ut vapnen så ja, England har jävligt starka incitament för att tysta ner det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Det var ju MI6 plus Sveriges och Estlands underrättelsetjänster som smugglade ut vapnen så ja, England har jävligt starka incitament för att tysta ner det.

Nu pratade jag om deras ubåtar.
Citera
2020-10-14, 15:44
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Nu pratade jag om deras ubåtar.
Du pratade om varför England skulle ha orsak att skriva under avtalet om gravfrid.
Citera
2020-10-14, 15:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Kan inget om den incidenten. Men normalt sett så åtgärdar man problem om man sett det på systerfartyg. Kan du fylla i vad som hände och om de gjorde några åtgärder på andra båtar?
JAIC s.148 beskriver incidenten 16/1 1993 som bl.a. innebar att ett låsöra till ett sidolås slets av. Detta var samma storm som orsakad Jan Heweliusz förlisning 14/1. Det finns inget som tyder på att Estonias besättning eller rederiet informerades. Bureau Veritas ansåg inte att detta var ett ”allvarligt tillbud” och ingen åtgärd vidtogs. Här har vi en riktig skandal, grå och trist, med tjänstemän som av oklar anledning inte gör sitt jobb, men utan fria fantasier. Rundningen av SOLAS regler om kollisionsskott var illa, men detta var närmast brottsligt.

Det är en svårbegriplig myt att det skulle vara konstigt eller osannolikt att Estonia skadade och till slut tappade sitt bogvisir. JAIC listar ett dussin incidenter med visir och portar, däribland skadan på Silja Europas bogport samma natt som förlisningen!
Citera
2020-10-14, 15:46
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Den gode professorn vill ha både tappat bogvisir (1) och hål midskepps (2), med orsakssamband (2) -> (1). Det ger, som jag tidigare har skrivit, fler möjligheter att pricka av vittnesobservationer, men öppnar också nya frågor.

Det märkliga i artikeln är att texten i artikeln:

”Sin slutsats kring händelseförloppet grundar han på vittnesmålen från överlevande som på däck två sett hur kallt vatten strömmade nedåt och hur vatten sprutade från de stängda dörrarna till bildäcket.

motsäger den tes han för fram (vattnet kom underifrån). Eftersom det ”nya” hålet är centrerat ca 2 m över vattenlinjen är det mycket svårt att se hur vatten kommer in på bildäck (vid centrum av hålet) utan att mycket större mängder kommer in på däck 1, där de överlevande bara ser små mängder på durken.

Det vore mycket intressant att få veta mer om hur det ser ut innanför det nya hålet. Är det en öppning hela vägen in på däck 1 och 2 eller ligger det en tank emellan? Detta påverkar vattnets väg in i fartyget.
Du har naturligtvis angivit fel ordningsföljd. Den är som alla medvetna läsare vet 1 Hål midskepps och 2, tappat bogvisir. I ordningsföljd (1) - > (2). Lätt som en plätt.

Vidare, om centrum på ett 4 meter högt hål är beläget ett par meter över vattenytan ligger alltså nedre delen snarare i vattenytan, give or take a meter. Fullt tillräckligt för att vattenfyllas i de höga vågorna. Eller var det inte storm? Eller hur var det...?

Du som har både skepparkrans och sjöskumspipa, när utlystes den övning på Östersjön vi har studerat idag? Nyfiken på om du har svaret, antingen är du en kille med koll eller så rattar du Djurgårdsfärjan 3.
Citera
2020-10-14, 15:51
Medlem
Citat:

Du väl säkert oxå om att 15-20 innan så var en Östersjöfärja nära att tappa visiret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in