2020-10-13, 10:53
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Av de med högst intelligens, menar du då alltså att det skulle vara en överhängande majoritet religiösa bland dessa eller en jämt fördelad representation av religiösa och ateister?

Kan inte mycket om den mannen man han gjorde en intressant resa i sitt liv, men jag vet inte om han trodde på någonting utanför naturvetenskapen? I min signatur har jag bett att få någon slags bevis för det övernaturligas existens utanför vetenskapen, tråden har varit tämligen fåtalig på förslag.

Jag menar att genuint högintelligenta och genier vanligen tror på övernaturliga makter och förkastar ateismen.

Bevisen för nödvändigheten av det övernaturligas existens är ett gigantiskt diskussionsämne i sig självt, men kortfattat så finns bl.a. följande obestridliga argument:

• Fysiklagarnas initiering kräver en icke-deterministisk entitet som står utanför vederbörande lagar
  • Fri vilja är avhängig indeterminism
  • Allestädesnärvaro är subjektivt fysiskt möjligt
  • Verklighetens ordnade beskaffenhet är inkompatibel med fysikalisk determinism, som snarare tenderar till kaos
Citera
2020-10-13, 10:57
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Arkeologiska lämningar som Aserastatuetter är till skillnad från bibeltexter påtagliga och lätta att datera.
Detta sagt, så finns Aserakulten även belagd i Bibeln, som vi redan diskuterat. Frågan är bara hur utbredd den var, och där är de arkeologiska lämningarna det bästa evidenset.
1. Bibelläsare vet redan att vid sidan av dyrkan av den ende sanne, JHWH, också förekom avgudadyrkan av olika hedniska avgudar, varav en var Asera. Detta står som sagt i Bibeln.
Vad arkeologin kan är att ge bakgrund till denna bibliska information. Vetenskapen bejakar på detta sätt det som de kristna heliga skrifter redan sa det viktigaste och ofelbara om.
2. Det heter statyetter och evidensen.
Citera
2020-10-13, 11:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Bibelläsare vet redan att vid sidan av dyrkan av den ende sanne, JHWH, också förekom avgudadyrkan av olika hedniska avgudar, varav en var Asera. Detta står som sagt i Bibeln.
Vad arkeologin kan är att ge bakgrund till denna bibliska information. Vetenskapen bejakar på detta sätt det som de kristna heliga skrifter redan sa det viktigaste och ofelbara om.
2. Det heter statyetter och evidensen.
Jag har följt er diskussion och finner det intressant och aningen sorgligt att se hur ateism kan stänga in en människas vetenskapliga förmåga. Du tycks diskutera med en vägg.

För vilken bibelläsare som helst blir Regulus argument som när en treåring snusförnuftigt förklarar att han kan skriva medan han gör krumelurer på papper...

Vi har en hel del material från gamla Mesopotamien. Tron på "den högste Guden" fanns även där, alltså Skaparen av allt inklusive "gudarna".

Jag ser inte ateister som ointelligenta eller psykotiska, men helt tydligt gör ateism människan liten i hennes tankar.

Jag var ateist för länge sedan själv, och anser verkligen att jag då levde i en skokartong.
Citera
2020-10-13, 12:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag har följt er diskussion och finner det intressant och aningen sorgligt att se hur ateism kan stänga in en människas vetenskapliga förmåga. Du tycks diskutera med en vägg.

För vilken bibelläsare som helst blir Regulus argument som när en treåring snusförnuftigt förklarar att han kan skriva medan han gör krumelurer på papper...

Vi har en hel del material från gamla Mesopotamien. Tron på "den högste Guden" fanns även där, alltså Skaparen av allt inklusive "gudarna".

Jag ser inte ateister som ointelligenta eller psykotiska, men helt tydligt gör ateism människan liten i hennes tankar.

Jag var ateist för länge sedan själv, och anser verkligen att jag då levde i en skokartong.

Ja, det är pompösa ord ("jag bedriver folkbildning"), men man märker, om man vill, hur bakom de orden beläggen saknas, argumentationen inte bildar en hel kedja utan saknar en eller flera länkar.
Bibelns uppgifter avfärdas, ofta på förhand. Ofta nämns dessa inte ens - hur många här hade hört att det står vid upprepade tillfällen i Bibeln, och i Moseböckerna själva, att Mose skrev ner vad han fått av Gud, och att man efter hans död refererade till denna skrift som existerande?
Och detta högtravande tal om vetenskap... en "vetenskap" som mörkar och inte ens diskuterar källornas egna uppgifter är en mörkermännens skräpvetenskap.
Andra kompletterande beskrivningar till skokartong: Bubbla, Ostkupa.
Citera
2020-10-13, 17:23
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Jag menar att genuint högintelligenta och genier vanligen tror på övernaturliga makter och förkastar ateismen.

Bevisen för nödvändigheten av det övernaturligas existens är ett gigantiskt diskussionsämne i sig självt, men kortfattat så finns bl.a. följande obestridliga argument:

• Fysiklagarnas initiering kräver en icke-deterministisk entitet som står utanför vederbörande lagar
  • Fri vilja är avhängig indeterminism
  • Allestädesnärvaro är subjektivt fysiskt möjligt
  • Verklighetens ordnade beskaffenhet är inkompatibel med fysikalisk determinism, som snarare tenderar till kaos

Att genier och högintelligenta vanligen tror på det övernaturliga är jag tveksam till, varifrån får du det?

Håller med det är ett gigantiskt ämne med ett stort antal sidospår.

Tack för exemplen, menar du med dessa att det övernaturliga är möjligt, eller att dessa 4 punkter bevisar det övernaturliga?
Citera
2020-10-14, 12:17
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Tack för exemplen, menar du med dessa att det övernaturliga är möjligt, eller att dessa 4 punkter bevisar det övernaturliga?

Både och.
Citera
2020-10-14, 12:31
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Både och.

Tackar, att det övernaturliga kan vara möjligt är inget jag invänder emot. Om du däremot betraktar detta som bevis menar jag att detta är långt ifrån tillräckligt. Jag skulle tycka det var otroligt spännande om det övernaturliga fanns, rentutav fantastiskt, detta vi stött och blött under så många år. Men det är en helt annan diskussion.
Citera
2020-10-14, 12:36
Medlem
Bubba00s avatar
Liksom du tycker den religiöse kastar bort sitt liv tycker den religiöse att du kastar bort din evighet.

Vidare går det fortsatt alldeles utmärkt att vara religiös och tänkande på en och samma gång. Det är tyvärr ganska dåligt med framstående intellektuella kristna i Sverige men se till Storbritannien eller Amerika, till exempel. Där finns gott om välbildade, framstående tänkte som alltjämt är kristna bekännare.

Förresten så är året 2020.
Citera
2020-10-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Liksom du tycker den religiöse kastar bort sitt liv tycker den religiöse att du kastar bort din evighet.

Vidare går det fortsatt alldeles utmärkt att vara religiös och tänkande på en och samma gång. Det är tyvärr ganska dåligt med framstående intellektuella kristna i Sverige men se till Storbritannien eller Amerika, till exempel. Där finns gott om välbildade, framstående tänkte som alltjämt är kristna bekännare.

Vi på fb har ju Teofrastus. Han brukar hänga på det konservativa forumet. Men sådana som honom får ingen publicitet i detta mininordkorea. Du hittar inte djupare tänkare i Swedistan.
Citera
2020-10-14, 13:16
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Vi på fb har ju Teofrastus. Han brukar hänga på det konservativa forumet. Men sådana som honom får ingen publicitet i detta mininordkorea. Du hittar inte djupare tänkare i Swedistan.

Du har nog inne på något, angående publicitet. Det finns ju inga större konservativa tidningar och radiokanaler. Däri ligger väl en del av problemet.
Citera
2020-10-14, 13:31
Medlem
Citat:
Du har nog inne på något, angående publicitet. Det finns ju inga större konservativa tidningar och radiokanaler. Däri ligger väl en del av problemet.

Ja det finns väl inga platser att skriva på. SVD har någon gång en historisk tillbakablick men annars är det väl fortfarande hån och spel som gäller. Media älskar att frossa i sekter och dess avhoppare. Hjärntvätten är enorm i Sverige. Varför hatar de kristendomen och Jesus? Jag förstår inte. Jag kan bara redovisa ett par faktorer. Men kommer inte att göra det
Citera
2020-10-14, 14:34
Medlem
Termos99s avatar
Citat:

Var det mig du svarade? I sådana fall: Jag tycker inte religiösa kastar bort sina liv, jag menar det är ju en ytterst subjektiv bedömning. Och vi tillbringar den tid vi har på det bästa sätt vi själva tycker, och om inte annat gör religiösa en mängd andra saker än ting knutna till sin tro, så även om jag inte tror på det övernaturliga är de religiösas liv inte bortkastat.

Klart det går bra att tänka och att vara religiös. En kristen jag lyssnat mycket på är James White, tycker han verkar vettig. Tycker han är en bra förespråkare av Kristendom och debattör. Att jag sedan med risk för att vara tjatig anser att bevisen för det övernaturliga är ickebefintliga eller dåliga hindrar mig inte från att lyssna Kristna debattörer och predikanter om de är intressanta och kunniga.

Japp det är 2020.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in