2020-10-14, 06:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Det finns inget behov av munskydd annat än i din rubbade hjärna. Friska människor ska inte bära någon jävla munblöja, speciellt som den inte hjälper och dessutom är skadlig för ens hälsa.
Alltså ärligt talat, hur jävla blåst i huvudet är du?
Vad menar du med att de är skadliga för hälsan? Problemet med ”friska” människor som du säger är pre- och asymtomatisk smitta. En person kan vara helt utan symptom, dvs frisk, men ändå smitta.
Citera
2020-10-14, 06:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
sömn är extremt viktigt för immunförsvaret. Utan sömn havererar det ganska snabbt.

Kör cardio utomhus två timmar om dagen vilket gör att man sover riktigt djupt o bra. Sen är ju motion bra för immunförsvaret också.

Kosten är också viktig. Mer broccoli, spenat , kål mm o mindre mängd snabba kolhydrater. Kineserna gjorde ju massa tester med kostens inverkan.

Att boosta immunförsvaret kommer jag fortsätta med även efter covid19. Skönt att reducera infektioner.

Man har lärt sig en hel del under pandemin. Tex att Quercetin hjälper mot allergi. Har inte haft problem med allergi i år efter att ha ökat Quercetin intaget ordentligt.

Nä, det värsta med pandemin är dessa långa åtgärder som aldrig tar slut. Hade det bara brukats allvar med att trycka ut smittan hade vi kunnat leva mer "normalt".
Citera
2020-10-14, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, jag har själv personlig erfarenhet av just en trolig superspridare som skapade ett kluster på min arbetsplats. Det räcker med ett kort samtal, närmare än 1,5 meter, så är det klippt. Den troliga Superspridare var vid detta mycket korta samtal med mig symptomfri, men insjuknade strax därefter.

Och när du väl blivit smittad så smittar du med lätthet alla de som du "måste" umgås nära med. Mitt ena barn smittade ju resten av familjen trots att hen inte hade ett enda symtom själv och mitt andra barn hade bara lite ont i halsen. En annan nära släkting med mig hade bara lite orolig mage och smittade sin familj trots detta. Det är många som inte har mycket symtom alls, eller är helt utan symtom och smittar. Barnet som smittade mig hade smittan snurrande på sin högstadieskola i en dryg månad innan hen blev smittad.

Jag tror att det är här som viruset gör att det verkar vara omöjligt att slippa det. Hur svårt är det inte att hålla sig på avstånd i alla situationer? Det går faktiskt inte. Men vi svenskar är ändå rätt duktiga på att hålla avstånd då vi verkar ha det i vårt DNA.
Citera
2020-10-14, 06:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair

[Insåg nu att mitt förra inlägg nog hamnade i fel coronatråd].

Men som svar; Var ett föreningsmöte i en lokal på låt säga 50 kvm där vi var ca 15 personer. Satt på stolar varav personen som nu är ordentligt sjuk blev varse om att han varit i kontakt med en som fått symptom i slutet av det pågående mötet. Han satt som sagt fem meter ifrån mig under denna timme. Då symptomfri.

Min magkänsla säger mig fortfarande att mina stereotypa förkylningssymptom just är en stereotyp förkylning. Men har givetvis satt mig själv i karantän. Better safe then sorry.

Är det vedertaget nu att folk utan symptom smittar?

Appropå test fanns det inga tider när jag kollade. Inte en enda. Läggs nog upp stötvis men avvaktar troligen, och håller mig hemma, till dess att jag eventuellt fått mer påtagliga symptom. Personen jag refererar till har heller inte genomfört covidtest än men då han tappat all smak, är helt orkeslös och fick åka till sjukhuset på grund av tryck över bröstet så är det ganska uppenbart vad det rör sig om.

Ja, det är vedertaget att man smittar utan symptom. Studier visar att så mycket som 50% av de pre- och asymtomatiska är med och sprider smittan.
Citera
2020-10-14, 06:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vilken sorts kapacitet och organisation behövs?

I samband med terrorattentaten mot World Trade Center i New York, så stängdes det amerikanska luftrummet ganska omgående. Vad hindrar att samma sak görs i Europa? I fallet med Covid-19, så hade flygförbudet kunnat vara mindre än det amerikanska flygförbudet efter terrorattentaten, eftersom det bara hade behövt gälla flygplan från länder med pågående epidemi.

Det som hade behövts, var ett sätt att härbärgera dom utlänningar som blir fast i Sverige. Dessutom hade man behövt erbjuda hjälp till svenskar som blir fast i utlandet, att betala hotellnotor. Vad mer hade krävts i det akuta skedet?

I ett senare skede, så hade man behövt ordna med ett sätt för svenskar att resa hem, på ett smittsäkert sätt. Det kan handla om karantän-vistelse. Man hade också behövt förbereda sig på möjligheten att viruset kommer sjövägen, eller över Öresundsbron. Men detta gäller inte i det akuta skedet.
Fast det verkar lite som om du tycker att det enda man behöver en folkhälsomyndighet till är att stoppa flyg från länder med pågående epidemier?

Som nån som sitter framför en stor panel och scannar var i världen det finns nån smittsam sjukdom och då trycker på stoppknappen för flyg från just det landet. Det känns inte realistiskt.
Senast redigerad av Ipsi 2020-10-14 kl. 06:54.
Citera
2020-10-14, 06:47
Medlem
arbetets avatar
Flera har uppmärksammat artikeln i DN jag länkade till igår. Här är Det goda samhället:

PATRIK ENGELLAU: Det är lika illa som man tror, kanske rentav sämre
/.../Nu rapporterar Maciej Zaremba i Dagens Nyheter att det i region Stockholm faktiskt finns ett slags doktor Död som låg bakom vanvården. Under rubriken Varför fick de äldre dö utan läkarvård? redogör Zaremba för det av regionen den 20 mars utfärdade dokumentet ”Styrande regelverk” enligt vilket insjuknade på äldreboenden kanske inte behöver träffa läkare utan kan bedömas på telefon eller efter kategorimallar såsom ”dåligt minne” och i behov av ”hjälp för att betala räkningar”.

Det hör till saken att denna första och grövsta varianten av dokumentet först hemligstämplades och sedan reviderades en aning och därefter publicerades den 20 maj på nätet. Denna åtgärd från regionens sida berodde antagligen på att Dagens Nyheter under våren publicerat flera artiklar på temat vårdvägran i Stockholm. I den nya varianten av dokumentet har doktor Död, som Zaremba påpekar, tagit bort en del av de mest stötande rekommendationerna, exempelvis kategorimallar som ersättning för individuella bedömningar.

Den stora grejen i Zarembas reportage är, tycker jag, att han har identifierat Stockholms doktor Död, alltså de personer som ansvarar för dokumentet. De är chefsläkaren Johan Bratt, avdelningscheferna Anna Ingmansson och Maria Andersson samt Christoffer Bernsköld.

Bernskölds (bilden) roll och historia är så magnifika att de framstår som en parodi på relationerna inom politikerväldet och det välfärdsindustriella komplexet.
https://detgodasamhallet.com/2020/10/14/patrik-engellau-det-ar-lika-illa-som-man-tror-kanske-rentav-samre/

Och även Thomas Gür på FB:

https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/3631760666875433
Citera
2020-10-14, 06:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och när du väl blivit smittad så smittar du med lätthet alla de som du "måste" umgås nära med. Mitt ena barn smittade ju resten av familjen trots att hen inte hade ett enda symtom själv och mitt andra barn hade bara lite ont i halsen. En annan nära släkting med mig hade bara lite orolig mage och smittade sin familj trots detta. Det är många som inte har mycket symtom alls, eller är helt utan symtom och smittar. Barnet som smittade mig hade smittan snurrande på sin högstadieskola i en dryg månad innan hen blev smittad.

Jag tror att det är här som viruset gör att det verkar vara omöjligt att slippa det. Hur svårt är det inte att hålla sig på avstånd i alla situationer? Det går faktiskt inte. Men vi svenskar är ändå rätt duktiga på att hålla avstånd då vi verkar ha det i vårt DNA.

Ju bättre vi är på avstånd o andra metoder att minska överföringen av virus desto mildare blir ju sjukdomen.
Initiala dosen virus påverkar ju sjukdomsförloppet.

I Tokyo verkar de haft stor spridning utan många sjuka o det kan möjligtvis bero på att Japaner är duktiga på att visa hänsyn o undviker att utsätta andra för smitta/närkontakt.
Citera
2020-10-14, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
En DN-artikel på temat: Varför gamla i Stockholm fick dö utan hjälp

Mitt svar är att troligtvis för att de styrande tror på myten att man då får fler lediga lägenheter till bostadskön som består i huvudsak medelålders välbeställda som använder den som en försäkring för bostadsbehov just på äldre dar.

Men DN utreder de råd som gick ut till äldrevården då pandemin bröt ut. Deras rätt till sjukvård skulle nedklassas. Vad tycker Tegnell om det? Orättvist?

Saxar

Under ”Vägledning vid medicinsk prioritering” i ”Styrande regelverket” framgår: Äldre patienter bör helst inte skickas till sjukhus. ”I möjligaste mån omhänderta medicinska komplikationer på plats.” Har människan dessutom problem med minnet och lätt blir trött under dagen, ska det inte heller tas några prover. ”Medicinska beslut fattas på klinisk bedömning; labbutredning och röntgen används endast i undantagsfall.” Och har patienten redan tidigare haft svårt att gå i trappor, behövt hjälp med att laga mat eller med hygienen och dessutom brukat glömma vad man nyss sagt, är akutvård utesluten, utom ”vid behov av akut kirurgisk åtgärd”. Det vill säga om den sjuke bryter något.

Det är inte heller nödvändigt med läkarbesök: ”Överväg om andra möjligheter än fysiska besök finns ex telefonkontakter…”

https://www.dn.se/kultur/varfor-fick-de-aldre-do-utan-lakarvard/

I Aktuellt tvättades byk som Maciej Zarembas artikel lyfte upp. Stockholms chefsläkare Johan Bratt slingrade sig som en orm. L-politikern ville inte medverka. Anser inte det är hennes bord. Anders Holmberg ställde frågor som en riktig journalist.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/zaremba
Citera
2020-10-14, 07:23
Medlem
Inte sett något om VGs trend för Norge på länge.

"Smittetrenden i landet er nå svakt stigende i VGs spesial, og totalt 24 kommuner vises med en stigende smittetrend. Drammen, Stavanger og Ullensaker har en synkende smittetrend."

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/154-nye-smittetilfeller.q1hO96Lhn?utm_source=vgfront&utm_c ontent=row-7
Citera
2020-10-14, 07:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Fauci tar 6000 iu per dag. Tar 5 månader för att nå rätt nivå med 5000 iu om dagen. Så att bara ta "dagsbehovet" hjälper knappt.
Livsmedelsverket rekommenderar 400 IU (10 mg) per dag, utom för vissa grupper för vilka de rekommenderar det dubbla.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin

6000 IU är ganska mycket.
Citera
2020-10-14, 07:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Fauci tar 6000 iu per dag. Tar 5 månader för att nå rätt nivå med 5000 iu om dagen. Så att bara ta "dagsbehovet" hjälper knappt.

Lite detaljer om vitamin D
Jag hittade den här texten från NIH (National Institute of Health).

https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/

Texten är omfattande och detaljerad. Där finns bl.a. dessa uppgifter.

Table 2: Recommended Dietary Allowances (RDAs) for Vitamin D [1]
10-20 mcg, 400-800 IU beroende på ålder.

Table 4: Tolerable Upper Intake Levels (ULs) for Vitamin D [1]
25-100 mcg, 1000-4000 IU beroende på ålder.

Det har publicerats ett 30-tal artiklar i medicinska tidskrifter om vitamin D och COVID-19 under det senaste halvåret. Jag nöjer mig med att citera ett kort inlägg i BMJ från en GP (allmänläkare) i Australien, daterat 2020-10-05:
Rapid Response:
Vitamin D and covid-19: enough evidence to recommend supplements
Dear Editor,

There are now close to 30 or so studies demonstrating that having optimal blood levels of 25(OH)-vitamin D (75-150 nmol/L) reduces covid-19 risks: reduced risk of infection; reduced risk of severe disease; reduced risk of dying. Many researchers now regard the evidence as ‘overwhelming’. Despite this, there still will be those who say that we need ‘more research’, but in the meantime, there is little to be lost (vitamin D supplements are inexpensive and have low risk of toxicity) and a huge amount to gain by recommending a decent daily dose of vitamin D3 (say 1-2,000 IU for children and 4-5,000 IU for adults).

Competing interests: No competing interests

https://www.bmj.com/content/371/bmj.m3872/rr
Helst bör man väl mäta blodnivån. Om man inte gör det och köper preparat med t.ex. 10 eller 12,5 µg (400 eller 500 IU) så har du nog rätt i att det inte räcker med en tablett om dagen. I alla fall inte den här vintern. I synnerhet inte för riskpersoner. Dessa ska nog upp mot 4-5000 IU eller kanske t.o.m. Fauci's nivå. Jag utgår från att Fauci har möjlighet att mäta nivån i sitt blod. Att veta den underlättar ju när man väljer dosering. Jag tycker ändå att man bör ha i åtanke att det finns risker med överdosering. Se avsnittet "Health Risks from Excessive Vitamin D" i texten från NIH ovan. Där anges dos upp till 100µg, 4000 IU som "tolerabel" för vuxna.

Jag noterade också att den GP som skrev texten i BMJ ovan skriver explicit om D3. Jag hittade detta:
"Vitamin D är ett samlingsnamn för de två fettlösliga ämnena ergokalciferol (D2) och kolekalciferol (D3)."
https://www.apotea.se/d-vitamin
Jag såg på två preparat och dom innehåller bara D3. Jag vet inte om det varierar.

Citera
2020-10-14, 07:35
Medlem
I Finland har de en riktig opposition som nu aktualiserar missförtroendevotum mot regeringens hantering av munskyddsfrågan. Här har det varit borgfred som fortsätter vad gäller coronan.

Intressant för regeringen tog fram en undersökning mot munskydd. Om jag minns det rätt så var det ungefär samma argument som i Sverige. Munskydd är farliga. Men nu säger den finska regeringen att det var pga brist på munskydd. Det var också en förklaring här.

Men regeringen menar att kritiken är ogrundad. Anledningen till att man valde att inte rekommendera munskydd i våras var för att det rådde brist på dem, det hade varit oansvarigt att rekommendera något som alla inte kan köpa, sa statsministern Sanna Marin på en utfrågning i riksdagen om de senaste anklagelserna.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7574138
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in