2020-10-13, 10:35
Medlem
Coronaviruset kan smitta på nytt och symtomen kan vara ännu värre än första gången enligt ny studie i The Lancet

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/13/coronaviruset-kan-smitta-pa-nytt-och-symtomen-kan-vara-annu-varre-an-forsta#main-content:~:text=Coro naviruset%20kan%20smitta%20p%C3%A5%20nytt%20och%20 symtomen%20kan%20i,om%20man%20har%20infekterats%20 en%20g%C3%A5ng

Skulle inte flockimmuniteten hindra oss från att bli drabbade..?
Citera
2020-10-13, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad gör du själv för tolkning?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-svarar-pa-kritiken

"Folkhälsomyndigheten gör fel bedömning om barns smittsamhet, skriver 26 forskare på DN Debatt. Nu svarar statsepidemiolog Anders Tegnell på kritiken:
– Det finns en risk att sprida mycket oro inför skolstarten och det tycker jag är onödigt, säger han till SVT Nyheter."

Av Tegnells uttalande drar jag slutsatsen att han är mer orolig över att sprida oro, än att barn smittar vuxna. Barn driver inte pandemin säger han. Intressant är ju hur han kan påstå något sådant då det finns massor av rapporter som kommit fram till att barn är lika smittsamma som vuxna. Intressant är ju också att länder över hela världen stänger ned sina skolor när de vill begränsa smittspridningen. Nu senast i raden fattade Tjeckien beslut om att övergå till hemundervisning. Är det bara i Sverige inte barn driver smittan? Varför gick smittan ned så tydligt under sommarlovet, för att därefter vända så tydligt uppåt efter sommarlovet? Har immuniteten tagit slut, eller vad är anledningen?
Jag tolkar råden Håll avstånd, tvätta händerna och pilla inte i ansiktet, stanna hemma om du är sjuk som att de gäller på samtliga ställen.

FHM har INTE gett nåt frikort för skolor, arbetsplatser och kollektivtrafik som du vill försöka lura i folk. Man ska akta sig för smitta överallt.
Senast redigerad av Ipsi 2020-10-13 kl. 10:42.
Citera
2020-10-13, 10:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag tolkar räden Håll avstånd, tvätta händerna och pilla inte i ansiktet, stanna hemma om du är sjuk som att de gäller på samtliga ställen.

FHM har INTE gett nåt frikort för skolor, arbetsplatser och kollektivtrafik som du vill försöka lura i folk. Man ska akta sig för smitta överallt.

Det hålls inga avstånd i skolor eller kollektivtrafik.
Citera
2020-10-13, 10:43
Medlem
En DN-artikel på temat: Varför gamla i Stockholm fick dö utan hjälp

Mitt svar är att troligtvis för att de styrande tror på myten att man då får fler lediga lägenheter till bostadskön som består i huvudsak medelålders välbeställda som använder den som en försäkring för bostadsbehov just på äldre dar.

Men DN utreder de råd som gick ut till äldrevården då pandemin bröt ut. Deras rätt till sjukvård skulle nedklassas. Vad tycker Tegnell om det? Orättvist?

Saxar

Under ”Vägledning vid medicinsk prioritering” i ”Styrande regelverket” framgår: Äldre patienter bör helst inte skickas till sjukhus. ”I möjligaste mån omhänderta medicinska komplikationer på plats.” Har människan dessutom problem med minnet och lätt blir trött under dagen, ska det inte heller tas några prover. ”Medicinska beslut fattas på klinisk bedömning; labbutredning och röntgen används endast i undantagsfall.” Och har patienten redan tidigare haft svårt att gå i trappor, behövt hjälp med att laga mat eller med hygienen och dessutom brukat glömma vad man nyss sagt, är akutvård utesluten, utom ”vid behov av akut kirurgisk åtgärd”. Det vill säga om den sjuke bryter något.

Det är inte heller nödvändigt med läkarbesök: ”Överväg om andra möjligheter än fysiska besök finns ex telefonkontakter…”

https://www.dn.se/kultur/varfor-fick-de-aldre-do-utan-lakarvard/
Citera
2020-10-13, 10:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Vi får väl se hur olika länders strategier utvärderas om något år. Människor jag känner ute i Europa avundas oss som bor i Sverige och vår strategi i alla fall. Du spräcker ingen bubbla, jag uppskattar att vi har en långsiktig strategi som tar hänsyn till den totala folkhälsan. Därmed inte sagt att jag tycker att vi gjort alla rätt. Jag vidtog betydligt hårdare restriktioner för mig själv och min familj än vad FHM/regeringen rekommenderade
Fast det är väl det som är poängen, att man har en viss frihet i hur mycket man vill skydda sig. Alla befinner sig i olika livssituationer, med olika behov och möjligheter, och att myndigheterna inte sätter ribban för högt (med för drakoniska restriktioner) gör att många kan finna sin egen nivå av för dem rimliga åtgärder. Det verkar ha fungerat rätt bra för att dra ner spridningskoefficienten till en hanterbar nivå.
Citera
2020-10-13, 10:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Coronaviruset kan smitta på nytt och symtomen kan vara ännu värre än första gången enligt ny studie i The Lancet

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/13/coronaviruset-kan-smitta-pa-nytt-och-symtomen-kan-vara-annu-varre-an-forsta#main-content:~:text=Coro naviruset%20kan%20smitta%20p%C3%A5%20nytt%20och%20 symtomen%20kan%20i,om%20man%20har%20infekterats%20 en%20g%C3%A5ng

Det ena utesluter inte det andra. Flockimmuniteten rör spridningskoefficienten, medan artikelrubriken verkar handla om att det (eventuellt?) kan finnas (enstaka?) exempel på smitta på nytt med värre symptom. Några enstaka såna fall påverkar inte nämnvärt den övergripande utvecklingen.

Man kan diskutera semantik och undra om "kan" har översatts från engelskans "may" och att det i så fall bara handlar om en hypotes, ett kanske.

Flockimmunitet rör pandemiutvecklingen I stort, inte enstaka (avvikande) exempel.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-10-13 kl. 10:56.
Citera
2020-10-13, 10:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
En DN-artikel på temat: Varför gamla i Stockholm fick dö utan hjälp

Mitt svar är att troligtvis för att de styrande tror på myten att man då får fler lediga lägenheter till bostadskön som består i huvudsak medelålders välbeställda som använder den som en försäkring för bostadsbehov just på äldre dar.

Men DN utreder de råd som gick ut till äldrevården då pandemin bröt ut. Deras rätt till sjukvård skulle nedklassas. Vad tycker Tegnell om det? Orättvist?

Saxar

Under ”Vägledning vid medicinsk prioritering” i ”Styrande regelverket” framgår: Äldre patienter bör helst inte skickas till sjukhus. ”I möjligaste mån omhänderta medicinska komplikationer på plats.” Har människan dessutom problem med minnet och lätt blir trött under dagen, ska det inte heller tas några prover. ”Medicinska beslut fattas på klinisk bedömning; labbutredning och röntgen används endast i undantagsfall.” Och har patienten redan tidigare haft svårt att gå i trappor, behövt hjälp med att laga mat eller med hygienen och dessutom brukat glömma vad man nyss sagt, är akutvård utesluten, utom ”vid behov av akut kirurgisk åtgärd”. Det vill säga om den sjuke bryter något.

Det är inte heller nödvändigt med läkarbesök: ”Överväg om andra möjligheter än fysiska besök finns ex telefonkontakter…”

https://www.dn.se/kultur/varfor-fick-de-aldre-do-utan-lakarvard/
Det värsta är att alla tvår sina händer och hänvisar till enhetschefen:
/.../Vid slutet av intervjun med Anna Starbrink undrar jag oartigt hur hon skulle kunna överpröva ”Styrande regelverket” när hon inte insåg deras innebörd. Hon vet ju inte riktigt vad CFS-skalan är för något.

Regionalrådet svarar att man inte kan begära att förtroendevalda ska vara experter på det som de styr över. Men att hon litar på att hennes tjänstemän besitter den kunskap som krävs.

Låt oss testa också denna hypotes.

Christoffer Bernsköld är ansvarig för all sjukvård i Stockholm utanför akutsjukhusen. För närakuter, hemvård och äldreboenden. Han utfärdar bindande riktlinjer, ”styr och samordnar” och ska även utveckla de anställdas ”kunskap och engagemang”.

Han står också bakom de ”Styrande regelverk” som den 20 mars i praktiken kollektivt uteslöt ”de sköra” patienterna från sjukhusvård. Men pressad av DN-reportrarna (19/5) lät han förstå att det var läkarna som ensamma var ansvariga för sådana beslut.
Och vem är detta? Det är nu som det blir riktigt absurd och rent av obehagligt:
/.../Jag tror att Christoffer Bernsköld gör så gott han kan – inom ramen för sin kompetens. Han har ingen vårdutbildning. Ingen annan heller, förutom studentexamen och enstaka kurser. När han blev chef för Allmänmedicin och en budget på 2,5 miljarder hade han inte heller någon erfarenhet som statlig eller kommunal tjänsteman.

Så här gick det till.

Året 2017 utlystes tjänsten ”Enhetschef Allmänmedicin och geriatrik”. Högskoleexamen var ett krav, erfarenhet av sjukvården en välkommen merit. 18 personer sökte. Deras ansökningar är utgallrade. Men jag har hjälpligt kunnat spåra alla utom två.

Av dessa sexton tycks elva varit medicinare eller haft annan vårdutbildning på högskolenivå. Av de övriga fem hade fyra högskoleexamen. Den siste hade ingetdera. I en normal förvaltning skulle hans ansökan returneras oläst. Men han fick alltså jobbet: Christoffer Bernsköld, 34, yrkespolitiker, just då arbetslös. Hans meriter: länsordförande i SSU och senare ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden i Östergötland, nyvald ledamot av SAP:s styrelse.

Jag drar upp detta för att belysa vad regionen är för något. Nämligen ett område där en politiker utan fackkunskaper smärtfritt kan konverteras till chef för en extremt kunskapsberoende organisation och expertansvarig för stockholmares liv och hälsa.

Coronakommissionen får ett formidabelt problem med att fixera ansvaret för dödligheten på Stockholms äldreboenden. Finns det hos inkompetenta regionchefer eller snarare hos dem som tillsatt dessa på trots mot alla regler? Eller finns det hos politiker, som inte iddes läsa dessas ”styrande regelverk”? Kan det avkrävas de aktiebolag som sköter vården av äldreboenden där en läkare har hand om 270 olika patienter? Nej, kommer bolagen att svara, denna ordning är godkänd av din egen folkvalda Anna Starbrink. Men visste hon vad hon gjorde? Eller kommer hon att säga att hon inte är expert på avtal heller, men givetvis litar på sina tjänstemän? Som vid närmare granskning visar sig ha fått jobbet på andra meriter än förtjänst och skicklighet.

Kanske är vi alla ansvariga, medborgarna, som tolererar denna ordning.
Senast redigerad av arbetet 2020-10-13 kl. 10:58.
Citera
2020-10-13, 10:59
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast det är väl det som är poängen, att man har en viss frihet i hur mycket man vill skydda sig. Alla befinner sig i olika livssituationer, med olika behov och möjligheter, och att myndigheterna inte sätter ribban för högt (med för drakoniska restriktioner) gör att många kan finna sin egen nivå av för dem rimliga åtgärder. Det verkar ha fungerat rätt bra för att dra ner spridningskoefficienten till en hanterbar nivå.
Du är en smula naiv måste jag säga. Det du föreslår kanske skulle funka om FHM skickade ut miljontals FFP3masker till sårbara grupper. Då kanske man skulle kunna tänka sig det upplägg du pekar på.

Men ditt förslag bygger ju dock på oundivklighetsfilosofin. Det är inte oundivkligt att alla ska få corona. Det finns en rad länder runt stilla havet med en befolkning på nästan 2 miljarder som tillsammans har färre 1 000 nya fall per dag. Sverige har en befolkning på 10 miljoner, men har samma antal nya fall. Låt det sjunka in.

Jag tror inte för en sekund att folk i exempelvis Taiwan (frågor på det) är missnöjda. Tvärtom, svenskar är miserabla, klagar som fan och har redan ledsnat på våra "långsiktiga" restriktioner, som inte alls visade sig fungera i längden.
Citera
2020-10-13, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006

Läste du bara exakt det du letade efter?

Så här stod det också..

”Av de fyra fallen var tre helt symtomfria andra gången. Om det är regel snarare än undantag, innebär det att kroppens immunförsvar förmildrar sjukdomen under ett andra utbrott.”
Citera
2020-10-13, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
/.../Vid slutet av intervjun med Anna Starbrink undrar jag oartigt hur hon skulle kunna överpröva ”Styrande regelverket” när hon inte insåg deras innebörd. Hon vet ju inte riktigt vad CFS-skalan är för något.

Regionalrådet svarar att man inte kan begära att förtroendevalda ska vara experter på det som de styr över. Men att hon litar på att hennes tjänstemän besitter den kunskap som krävs.

Christoffer Bernsköld är ansvarig för all sjukvård i Stockholm utanför akutsjukhusen. För närakuter, hemvård och äldreboenden. Han utfärdar bindande riktlinjer, ”styr och samordnar” och ska även utveckla de anställdas ”kunskap och engagemang”.

Han står också bakom de ”Styrande regelverk” som den 20 mars i praktiken kollektivt uteslöt ”de sköra” patienterna från sjukhusvård. Men pressad av DN-reportrarna (19/5) lät han förstå att det var läkarna som ensamma var ansvariga för sådana beslut.
/.../Jag tror att Christoffer Bernsköld gör så gott han kan – inom ramen för sin kompetens. Han har ingen vårdutbildning. Ingen annan heller, förutom studentexamen och enstaka kurser. När han blev chef för Allmänmedicin och en budget på 2,5 miljarder hade han inte heller någon erfarenhet som statlig eller kommunal tjänsteman.

Så här gick det till.

Året 2017 utlystes tjänsten ”Enhetschef Allmänmedicin och geriatrik”. Högskoleexamen var ett krav, erfarenhet av sjukvården en välkommen merit. 18 personer sökte. Deras ansökningar är utgallrade. Men jag har hjälpligt kunnat spåra alla utom två.

Av dessa sexton tycks elva varit medicinare eller haft annan vårdutbildning på högskolenivå. Av de övriga fem hade fyra högskoleexamen. Den siste hade ingetdera. I en normal förvaltning skulle hans ansökan returneras oläst. Men han fick alltså jobbet: Christoffer Bernsköld, 34, yrkespolitiker, just då arbetslös. Hans meriter: länsordförande i SSU och senare ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden i Östergötland, nyvald ledamot av SAP:s styrelse.

Jag drar upp detta för att belysa vad regionen är för något. Nämligen ett område där en politiker utan fackkunskaper smärtfritt kan konverteras till chef för en extremt kunskapsberoende organisation och expertansvarig för stockholmares liv och hälsa.

Coronakommissionen får ett formidabelt problem med att fixera ansvaret för dödligheten på Stockholms äldreboenden. Finns det hos inkompetenta regionchefer eller snarare hos dem som tillsatt dessa på trots mot alla regler? Eller finns det hos politiker, som inte iddes läsa dessas ”styrande regelverk”? Kan det avkrävas de aktiebolag som sköter vården av äldreboenden där en läkare har hand om 270 olika patienter? Nej, kommer bolagen att svara, denna ordning är godkänd av din egen folkvalda Anna Starbrink. Men visste hon vad hon gjorde? Eller kommer hon att säga att hon inte är expert på avtal heller, men givetvis litar på sina tjänstemän? Som vid närmare granskning visar sig ha fått jobbet på andra meriter än förtjänst och skicklighet.

Hehe. Varför byta vinnande strategi att skylla på andra mot tunga och deprimerande ansvarstagande? Vi kommer nog att få rent allmänt leva med att alla skyller på alla andra och söka oss till friskare källor där man utgår ifrån att livet är fullt med överraskningar, obehagliga sådana, och där man tacklar sånt genom att fundera vad hade vi kunnat göra bättre, förstod vi då vad vi gjorde.

Men Region Stockholms instruktioner och skapande av en modern ättestupa för att hantera virusets inträde i Sverige är att med berått mod ta livet av de äldre. Passa på att ha ihjäl även sådana som hade kunnat överleva och kanske några till för att spara pengar.

Vill man åldras i Sverige? Tror inte det. Coronan är giftig för folk från 50+ som riskerar svår sjukdom i större skaror än yngre som knappast märker att de drabbats av något. Pensionärer riskerar sprutan direkt. Det kommer inte att bli vård längre fram heller.

Dags att reka efter andra länder att bo i. Sådana med låg smittspridning. Universitetsstäder ska man undvika. De som kan jobba på distans har guldläge att flytta bopålarna till order med bättre livskvalitet, billigare och bättre boende etc. Är man runt 40+ med tonårsbarn kanske vill man flytta till en ort som är både virusfri och knarkfri.
Citera
2020-10-13, 11:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Så här gick det till.

Fy fan rent ut sagt!! Jag kokar av ilska inombords! Vilka djävla dårar! Hur är det möjligt att den person som helt saknar kvalifikationer anställs? Om högskoleexamen var ett krav hur är det ens möjligt att hans ansökan behandlas?
Citera
2020-10-13, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, de tolkar det inte alls så. De länder som håller skolorna öppna gör det för att de gör andra överväganden. Ekonomiska sådana. Dessutom höll merparten av de europeiska länderna skolorna stängda under perioder i våras. Sverige var tämligen ensamma om att inte stänga skolorna och vi fick också en betydande smittspridning.

Norge tolkar det iaf så, och det var ju Norge du tog som exempel.

Vänligen svara på denna fråga. Jag försöker skriva på enkel svenska:
Vad tycker du om att norska Folkhälsomyndigheten hävdar att det är sällsynt att barn smittar, trots att du påstår att de hävdar motsatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in