2020-10-14, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohctim
AIS sänds på VHF-bandet och räckvidden är främst beroende av hur högt antennen sitter. En liten segelbåt med antennen monterad på masten kommer nå längre än en större båt som inte har en lika hög mast. Övriga skepp i konvojen är i förhållande till den saknade båten högre, så den saknade båtens AIS har sannolikt kortare räckvidd och bör försvinna först.

Men håller med dig, nu när konvojen är tillräckligt nära land så borde den ju dykt upp om det berodde på dålig räckvidd, så visst verkar den vara avslagen. Ingen aning om det är vanligt eller inte.

Ja, helt rätt, dock verkar det vara Utö som tagit upp AIS från övriga fartyg, så den borde åtminstone dykt upp när ön passerades. Nu verkar dock en Finskt fartyg slagit på AIS och tagit täten (såg åtminstone inte det fartyget tidigare), vilket talar för att det förmodligen är någon sorts övning i alla fall. Det hindrar ju inte att Visby-båten åkt bort till vraket.

Läste någonstans att de började med att dumpa sten några hundra meter söder om vraket, för att sedan gå över och täcka där hålet hittats, är det någon som vet om dessa uppgifter stämmer?
Citera
2020-10-14, 00:09
Medlem
bergsturks avatar
Följer man rutterna för de olika fartygen på MarineTraffic så ser man att alla fartygen i den svenska konvojen gjort en snygg och prydlig sväng norrut i god tid innan Estonias vrak. Utom ett fartyg, som stängde av sin AIS i god tid innan svängen och inte återkommit. Ja, det finns så många lustiga sammanträffanden vad gäller Estonia, eller hur?
Citera
2020-10-14, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakan6666
Ja, helt rätt, dock verkar det vara Utö som tagit upp AIS från övriga fartyg, så den borde åtminstone dykt upp när ön passerades. Nu verkar dock en Finskt fartyg slagit på AIS och tagit täten (såg åtminstone inte det fartyget tidigare), vilket talar för att det förmodligen är någon sorts övning i alla fall. Det hindrar ju inte att Visby-båten åkt bort till vraket.

Att det kommer att ske en riktig övning tror jag vi kan utgå ifrån. Och i de artiklar som skrivits om övningen står att åtta svenska skepp ska delta. Sju sänder AIS och åker i konvoj så om den saknade båten inte är med övriga nu så kommer den säkert ansluta de övriga förr eller senare och delta i övningen.

Nån som är bättre än mig på att googla kan ju försöka hitta en väderkamera längs färdvägen som sänder online för att se om det saknade skeppet faktiskt är med de övriga. Är ju inte omöjligt att båten fortfarande är i konvojen men inte sänder AIS.
Citera
2020-10-14, 00:10
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Följer man rutterna för de olika fartygen på MarineTraffic så ser man att alla fartygen i den svenska konvojen gjort en snygg och prydlig sväng norrut i god tid innan Estonias vrak. Utom ett fartyg, som stängde av sin AIS i god tid innan svängen och inte återkommit. Ja, det finns så många lustiga sammanträffanden vad gäller Estonia, eller hur?

Ja, ganska uppenbart, eller hur? Sen är det väl möjligt att de bara är där och inspekterar, vad vet jag men att de är där är helt uppenbart.
Citera
2020-10-14, 00:13
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ja, ganska uppenbart, eller hur? Sen är det väl möjligt att de bara är där och inspekterar, vad vet jag men att de är där är helt uppenbart.

Bevakningsbåten är HMS Rapp (88). Den har en wikipediaartikel:

Citat:
Hon har nu som första fartyg genomgått en fullständig renovering och halvtidsmodernisering hos Swede Ship Marine, varvid hon fått ny hydrofon från norska Kongsberg, ny radar från amerikanska Northrop Grumman, ny ROV från SAAB SeaEye, ny luftkonditionering samt nya huvudmaskiner från MTU på 2 x 895 KW.
Citera
2020-10-14, 00:16
Medlem
Citat:

Haha, ja. Är inte särskilt konspiratorisk av mig och är långt ifrån övertygad om att svenska myndigheter vet mer om orsaken till förlisningen än vi. Men nog verkar de göra precis allt som går för att spä på ens eventuella misstankar. Som du skriver, finns så många lustiga sammanträffanden, och de verkar bra bli fler och fler för varje dag.
Citera
2020-10-14, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Jag har inte hakat upp mitt liv på något händelseförlopp avseende Estonia. Så sluta insinuera en massa goja din värdelösa nolla.

För det andra stödjer han inte resonemanget på vittnesuppgifter utan han gör uååenbarligen en helhets- och sannolikhetsbedömning av alla de uppgifter han har tillgängliga.

/Johan

Har du ens läst artikeln på Aftonbladet??????

Citat:
Anders Ulfvarson
Att hålet orsakades av en stenbumling på botten kan jag med säkerhet utesluta, säger han.

sen hänvisar han bara till vittnesuppgifter för att styrka att hålet uppstod innan Estonia sjönk ,utan vidare analys av skadan.

Hade verkligen hoppats på en bättre förklaringen när jag läste artikeln eftersom han uttalade sig så tvärsäkert.
Citera
2020-10-14, 00:19
Medlem
Tok-Franss avatar
Vi får hoppas på att något mediabolag eller frilansare tagit en båt till platsen för att dokumentera nattens arbete.
Citera
2020-10-14, 00:23
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
sen hänvisar han bara till vittnesuppgifter för att styrka att hålet uppstod innan Estonia sjönk ,utan vidare analys av skadan.

Jag håller visserligen med om att det var ett skitargument han kom med, men det ska allt vara en riktigt konstig stenbumling som hållit sig flytande på leran i några hundra (tusen? miljoner?) år, kunna hålla emot från leran när en båt lägger sig ovanpå så plåtarna spräcks, för att mystiskt dra sig tillbaka under leran efter fullgjort värv. För om det var en sten, så skulle den ju synts fortfarande.
Citera
2020-10-14, 00:28
Medlem
bergsturks avatar
Saab SeaEye är alltså inte vad som helst utan de hävdar sig tillverka den ledande undervattensroboten.

https://www.saabseaeye.com/

Kanske någon driftig journalist, kanske från alternativmedia, kan fråga politikerna (som officiellt hävdar att inget behöver göras) varför en svensk bevakningsbåt just nu bryter mot den så heliga gravfriden? Är det ens på politikernas uppdrag, eller är det ett eget initiativ från flottan? Varför då?
Citera
2020-10-14, 00:53
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Saab SeaEye är alltså inte vad som helst utan de hävdar sig tillverka den ledande undervattensroboten.

https://www.saabseaeye.com/

Kanske någon driftig journalist, kanske från alternativmedia, kan fråga politikerna (som officiellt hävdar att inget behöver göras) varför en svensk bevakningsbåt just nu bryter mot den så heliga gravfriden? Är det ens på politikernas uppdrag, eller är det ett eget initiativ från flottan? Varför då?
Tullen hade ju order från högsta ort
så högt man kan komma enl uppdrag granskning att släppa vissa fordon ovisiterade..så nog är väl politikerna,kanske vissa utvalda
iblandade och har full insyn i såna här operationer..
Citera
2020-10-14, 01:01
Medlem
bergsturks avatar
Här är en instruktiv bild på var den svenska flottans stolta gossar gått fram ikväll, var den ROV-utrustade HMS Rapp stängde av sin transponder, och Estonias officiella vrakplats.

https://www.bildtagg.se/file/3znpfvjap10tt979v3hd9is

Jag har inte brytt mig om att pixelmappa de överlagda bilderna exakt så precisionen kunde varit bättre (den som vill klaga får gärna förbättra den) men jag tror nog bilden räcker till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in