2020-10-13, 21:32
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
13 år gammalt dokument kan bli avgörande i bråket

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/13-ar-gammalt-dokument-kan-bli-avgorande-i-braket/

Det går till domstolsprövning hoppas jag.
Den enda som blir fälld är Esbjörn
2020-10-13, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Undrar vad Matz släktingar tycker om det ”avtalet”
De lär ju ha ett å annat att säga om att matz snor hela gården genom att leasa en liten del i några år. Smart snubbe.
2020-10-13, 21:34
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskneger
De lär ju ha ett å annat att säga om att matz snor hela gården genom att leasa en liten del i några år. Smart snubbe.
Hahaha undra på att han är upprörd
2020-10-13, 21:35
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
enligt fastighets kartan går tomtgräns inte hela vägen ner till vatten
många tomter i området går hela vägen ner men inte denna.
mitt tips på varför är att när tomten blev inmätt och skapad så var vattenlinjen högre upp
än vad den är idag
Nej, det hänger snarare ihop med att utloppet från sjön ligger just där – en liten bäck som efter någon kilometer rinner ut i Funboån. Det tycks vara lite godtyckligt runt sjön om tomtgränserna går ut i sjön eller inte, men det har här inte undantagits en strandremsa som inte hör till tomten.
Vattennivån har alltså inte varit högre förr, utom möjligen vid någon översvämning, men sjön och den bäcken/ån har inget stort avrinningsområde, utan de större vattnemängderna från skogarna ovanför tar vägen genom Storån eller Långsjön och Funboån ut i Fyrisån.
2020-10-13, 21:36
Medlem
Citat:
Hahaha undra på att han är upprörd
Ja han ser ju sina miljoner fara å flyga nu. Men blir väl ett jäkla liv i den släkten nu när det kommer fram att han försökt sno hela släktgården haha
2020-10-13, 21:36
Medlem
[quote=Browser|73239016]13 år gammalt dokument kan bli avgörande i bråket

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/13-ar-gammalt-dokument-kan-bli-avgorande-i-braket/

Det går till domstolsprövning hoppas jag.[/QUOTE

Den kan vara skapad när som helst !
2020-10-13, 21:39
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskneger
Ja han ser ju sina miljoner fara å flyga nu. Men blir väl ett jäkla liv i den släkten nu när det kommer fram att han försökt sno hela släktgården haha
Ja det är ju solklart att det inte är Ebba som lurat Esbjörn. Mysiga familjemiddagar framöver😂
2020-10-13, 21:39
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
jag tror Samäganderättslagen trumfar detta. Eftersom det endast krävs EN person för att kräva tvångsförsäljning av en samägd fastighet så spelar det egentligen inte roll om Esbjörn sålde med eller utan Matz välsignelse. Om tvist angående pris föreligger kan en domstol utse ett minipris som enligt praxis i HD ska motsvara taxeringsvärdet.
Så med detta i åtanke så gjorde gubben nog inte en usel affär.

Intressant, om en person tex säljer ett hus till någon, med villkor att få bo kvar till denne dör, så anses det köpekontraktet ogiltigt....

Matz verkar ju räkna med att ärva fastigheten... hoppas Esbjörn passar på att belåna fastigheten upp över taknocken innan dess, så kan han ju ändå unna sig en hel del för dessa pengar, och Matz får lösa lånet först, om han vill ha fastigheten som arv...
2020-10-13, 21:41
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Lägg upp länken till fastighetens tomtgränser.-

Marielund 7:1
du hittar den på hitta + tomter
det saknas kanske 10 meter ner till vattnet
2020-10-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Nej, det hänger snarare ihop med att utloppet från sjön ligger just där – en liten bäck som efter någon kilometer rinner ut i Funboån. Det tycks vara lite godtyckligt runt sjön om tomtgränserna går ut i sjön eller inte, men det har här inte undantagits en strandremsa som inte hör till tomten.
Vattennivån har alltså inte varit högre förr, utom möjligen vid någon översvämning, men sjön och den bäcken/ån har inget stort avrinningsområde, utan de större vattnemängderna från skogarna ovanför tar vägen genom Storån eller Långsjön och Funboån ut i Fyrisån.
Kartorna är inte juridiskt gällande inte ens kartorna från Lantmäteriet. För att reda ut en fastighets gränser måste man gå till förrättningsakten och de gamla ekonomiska kartorna. Gränserna stämmer inte på min fastighet heller jag måste gå igenom förrättningsakten och förrättningskartam så kan jag mäta ut var mina gränser går och då framgår det tydligt att lantmäteriets karta stämmer dåligt. Kartorna stämmer i stort sett aldrig 100% det visar alltid lite fel. Denna fastighet går garanterat gränsen i strandlinjen.
2020-10-13, 21:43
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Undrar vad Matz släktingar tycker om det ”avtalet”
Hahaha! Matz verkar ha blåst sina övriga släktingar som var delägare i dödsboet och överlät sina delar till Esbjörn. Nu ska Matz få hela fastigheten vid Esbjörns frånfälle. Klart att han inte vill sälja till Ebba Busch.

Jag hoppas att Esbjörn säljer fastigheten, till Ebba eller någon annan och lever upp pengarna istället för att låta giriga släktingar få dem
2020-10-13, 21:44
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Den enda som blir fälld är Esbjörn
Fälld?... när blev detta ett brottmål?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem