• 4
  • 5
2020-10-01, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det tror jag skert, kamphundsraserna har verlag strre behov av ett socialt liv n ett aktivt, och de r generellt s lttfostrade att till och med invandrare utan hjrna och hundkunskap klarar av att ha dem.

Det skulle jag verkligen inte pst.
Citera
2020-10-02, 11:14
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Det skulle jag verkligen inte pst.

Precis, det r ju drfr hundarna blir kaos, fr att det r skit i andra nden av kopplet.
Idioter som inte kan ge sin hund vad den frtjnar, borde skaffa en sten istllet, tillochmed det kan vara ett fr betungande ansvar.
Citera
2020-10-03, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Och vill ven pongtera att r det inte bra att man r seris och vill lra sig s mycket som mjligt om en hundras istllet fr att bara kpa en hund utan att ha ngon koll alls? S mycket negativa kommentarer....

Jag tror folk r negativa fr att det finns s mnga idioter som kper husky utan att fatta att det r en draghund, det brukar finnas drivor av omplaceringshundar frn dessa samt historier i stil med "den t upp allt jag hadde (understimulerad) och det gick inte att promenera med den fr att den drog hela tiden" vissa av dom har skrivit i trden.

Du har ftt mnga bra rd, och vissa dliga.

Vad gller vrme i Mellansverige s r det i normala fall inget problem, vi r med i arktiska rdet av en anledning, det r kallt som fan hr och hundarna r avlade fr svenskt klimat, inte arktiskt (det bor ingen dr) dom har sommar och vinterpls, den senare fller dom p vren.

Den lsa plsen ligger kompakt p hunden men nr man kammar bort den p vren d fr man en hg som r lika stor som hunden (verdriver inte)

Ngon skrev tidigare att dom kan bli kompisar med katter om dom vuxit upp tillsammans, det r inget att lita p, jaktinstinkten r verkligen enorm och en dag kan det sl fel.

Att dom springer ivg r igentligen det strsta problemet fr min del, alla hundra r individer men att dom sticker (hur lngt som helst eller inom en kilometer) hr till rasen, som jag har frsttt det s gller det ven alla andra draghundsraser s det gr inte riktigt att komma ifrn.

Hur dom r att uppfostra beror p hur konsekvent och fegis man r, jag vet folk som gnllt p att dom inte fr ngon mat fr att deras arga mops str p bordet och ter upp deras mat frn tallriken, men d ska man fan inte hund verhuvudtaget.

Dom kan som folk tidigare har sagt yla och sklla nr dom blir ensamma, s ngon form av sllskap eller hunddagis r skert bra.

Du frgade hur dom r med barn (11 till 16)
Nr man r 11 s r man inget "barn" lngre och det gr helt utmrkt, yngre en 11 har jag ingen erfarenhet av.

Du frgade om att kpa en eller tv, och personligen hadde jag alldrig skaffat mer en en, det rcker gott och vl.

Och ju mer drag det r i hunden dest bttre, passade mig vldigt bra d jag i grunden r lathg, ett helt hundspann behver man bara fr att dra en tomteslde igenom djupsn i skogen.

Men bra att du startar trden och frgar innan du kper, vet du bara vad du ger dig in p s r dom verkligen att rekomendera, om jag en dag skaffar en hund s blir det en till husky, lycka till.
Senast redigerad av 69Dragonlord.8008 2020-10-03 kl. 20:57.
Citera
2020-10-04, 00:52
Medlem
Tillgg, jag var 11 r nr jag fick min, jag sktte motionen helt stjlv, hunden drog och lskade det, jag slapp g och lskade det.

Trots det s finns det Folk hr dom babblar om promenader p 14 mil, folk r totala jvla idioter, man tar inte en promenad med en ordentlig husky, man ker.

Fick hra att min var den nst mest vltrnade dom ngonsin ftt in p trning, vilket i sig r helt idiotiskt d jag har noll intresse av draghunsport mer en att det r kul fr hunden, strt..
Senast redigerad av 69Dragonlord.8008 2020-10-04 kl. 01:44.
Citera
2020-10-04, 19:51
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 69Dragonlord.8008
Jag tror folk r negativa fr att det finns s mnga idioter som kper husky utan att fatta att det r en draghund, det brukar finnas drivor av omplaceringshundar frn dessa samt historier i stil med "den t upp allt jag hadde (understimulerad) och det gick inte att promenera med den fr att den drog hela tiden" vissa av dom har skrivit i trden.

Du har ftt mnga bra rd, och vissa dliga.

Vad gller vrme i Mellansverige s r det i normala fall inget problem, vi r med i arktiska rdet av en anledning, det r kallt som fan hr och hundarna r avlade fr svenskt klimat, inte arktiskt (det bor ingen dr) dom har sommar och vinterpls, den senare fller dom p vren.

Den lsa plsen ligger kompakt p hunden men nr man kammar bort den p vren d fr man en hg som r lika stor som hunden (verdriver inte)

Ngon skrev tidigare att dom kan bli kompisar med katter om dom vuxit upp tillsammans, det r inget att lita p, jaktinstinkten r verkligen enorm och en dag kan det sl fel.

Att dom springer ivg r igentligen det strsta problemet fr min del, alla hundra r individer men att dom sticker (hur lngt som helst eller inom en kilometer) hr till rasen, som jag har frsttt det s gller det ven alla andra draghundsraser s det gr inte riktigt att komma ifrn.

Hur dom r att uppfostra beror p hur konsekvent och fegis man r, jag vet folk som gnllt p att dom inte fr ngon mat fr att deras arga mops str p bordet och ter upp deras mat frn tallriken, men d ska man fan inte hund verhuvudtaget.

Dom kan som folk tidigare har sagt yla och sklla nr dom blir ensamma, s ngon form av sllskap eller hunddagis r skert bra.

Du frgade hur dom r med barn (11 till 16)
Nr man r 11 s r man inget "barn" lngre och det gr helt utmrkt, yngre en 11 har jag ingen erfarenhet av.

Du frgade om att kpa en eller tv, och personligen hadde jag alldrig skaffat mer en en, det rcker gott och vl.

Och ju mer drag det r i hunden dest bttre, passade mig vldigt bra d jag i grunden r lathg, ett helt hundspann behver man bara fr att dra en tomteslde igenom djupsn i skogen.

Men bra att du startar trden och frgar innan du kper, vet du bara vad du ger dig in p s r dom verkligen att rekomendera, om jag en dag skaffar en hund s blir det en till husky, lycka till.
Tack fr mycket bra svar!
Citera
2020-10-04, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Hur r Huskies med barn? Tnker nu ldre barn 11-16 sett videos dr de ylar t bebisar och bebisen skrattar som fan

Samt detta... LSKAR djur med personlighet https://www.youtube.com/watch?v=NLmX8T5CCw8

Visst kanske fr jobbigt fr mig att hantera, MEN vill nd diskutera rasen!!

Har du hittat YouTubes populraste Husky nnu? "K'eyush The Stuntdog", eller Key, som r hans tilltalsnamn. En sexrig husky (med en ttondel Malamute i sig) som bor med sin matte Jody i sdra England.

Deras YT-kanal r vansinnigt underhllande, och jag r sker p att mnga mnniskor fallit pladask, och skaffat sig en Husky efter att ha sett Key, trots att denna hund utmrker sig rejlt, i frga om att ga mnga "mnskliga" drag, pga svl medfdda egenskaper, som hrd trning med sin matte.

Hans matte r vldigt seris, ven om hon inte lter Key arbeta med dragning, men dremot fr hunden stimulans, sllskap och utmaningar, s det rcker och blir ver. Och matte kan det hr med att producera sevrda filmer s kanalen rekommenderas varmt!
Citera
2020-10-05, 17:24
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Har du hittat YouTubes populraste Husky nnu? "K'eyush The Stuntdog", eller Key, som r hans tilltalsnamn. En sexrig husky (med en ttondel Malamute i sig) som bor med sin matte Jody i sdra England.

Deras YT-kanal r vansinnigt underhllande, och jag r sker p att mnga mnniskor fallit pladask, och skaffat sig en Husky efter att ha sett Key, trots att denna hund utmrker sig rejlt, i frga om att ga mnga "mnskliga" drag, pga svl medfdda egenskaper, som hrd trning med sin matte.

Hans matte r vldigt seris, ven om hon inte lter Key arbeta med dragning, men dremot fr hunden stimulans, sllskap och utmaningar, s det rcker och blir ver. Och matte kan det hr med att producera sevrda filmer s kanalen rekommenderas varmt!
Hehe jo jag har sett Key
Citera
2020-10-13, 20:07
Medlem
Majsargotts avatar
Jag har en blandis mellan siberian husky, alaskan malamut, schfer och tibetansk mastiff som r 8 mnader nu. Jag kan helt rligt sga att ja, det r den mest krvande hund som jag har haft hittills. Samtidigt r det vldigt roligt att arbeta med honom, nu har jag brjat lite smtt att lta honom dra bildck under vra promenader fr att senare brja med barmarkskrning nr han blir ldre.
Jag bor i sdra Sverige och somrarna har tyvrr inte varit till vran frdel d.vs. alldeles fr varma, men d har han legat utomhus och han har blivit sysselsatt med hjrngympa istllet vilket har fungerat bra. Jag var sjlv vldigt orolig nr jag skaffade min hund just pga vrmen eftersom det var i april mnad. Men fri tillgng till vatten (sjlvklart) och kylfilt lste en del av problemen.

Sedan har min mamma tv ldre katter som jag ocks var tveksam till hur det skulle g med min hund och hennes katter. Det r ingen msesidig krlek men honkatten som var argast ifrn brjan har nu accepterat honom. Vrre r det dock med den gamla hankatten som absolut inte tycker om honom fr 5 re. Det lser vi genom att sra p dom tv och lta (sjlvklart) bgge katter ha sin tid, revir och utrymme som inte min hund kan inkrkta p.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in