Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-10-01, 13:31
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det tror jag säkert, kamphundsraserna har överlag större behov av ett socialt liv än ett aktivt, och de är generellt så lättfostrade att till och med invandrare utan hjärna och hundkunskap klarar av att ha dem.

Det skulle jag verkligen inte påstå.
Citera
2020-10-02, 11:14
  #50
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Det skulle jag verkligen inte påstå.

Precis, det är ju därför hundarna blir kaos, för att det är skit i andra änden av kopplet.
Idioter som inte kan ge sin hund vad den förtjänar, borde skaffa en sten istället, tillochmed det kan vara ett för betungande ansvar.
Citera
2020-10-03, 20:01
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Och vill även poängtera att är det inte bra att man är seriös och vill lära sig så mycket som möjligt om en hundras istället för att bara köpa en hund utan att ha någon koll alls? Så mycket negativa kommentarer....

Jag tror folk är negativa för att det finns så många idioter som köper husky utan att fatta att det är en draghund, det brukar finnas drivor av omplaceringshundar från dessa samt historier i stil med "den åt upp allt jag hadde (understimulerad) och det gick inte att promenera med den för att den drog hela tiden" vissa av dom har skrivit i tråden.

Du har fått många bra råd, och vissa dåliga.

Vad gäller värme i Mellansverige så är det i normala fall inget problem, vi är med i arktiska rådet av en anledning, det är kallt som fan här och hundarna är avlade för svenskt klimat, inte arktiskt (det bor ingen där) dom har sommar och vinterpäls, den senare fäller dom på våren.

Den lösa pälsen ligger kompakt på hunden men när man kammar bort den på våren då får man en hög som är lika stor som hunden (överdriver inte)

Någon skrev tidigare att dom kan bli kompisar med katter om dom vuxit upp tillsammans, det är inget att lita på, jaktinstinkten är verkligen enorm och en dag kan det slå fel.

Att dom springer iväg är igentligen det största problemet för min del, alla hundra är individer men att dom sticker (hur långt som helst eller inom en kilometer) hör till rasen, som jag har förstått det så gäller det även alla andra draghundsraser så det går inte riktigt att komma ifrån.

Hur dom är att uppfostra beror på hur konsekvent och fegis man är, jag vet folk som gnällt på att dom inte får någon mat för att deras arga mops står på bordet och äter upp deras mat från tallriken, men då ska man fan inte hund överhuvudtaget.

Dom kan som folk tidigare har sagt yla och skälla när dom blir ensamma, så någon form av sällskap eller hunddagis är säkert bra.

Du frågade hur dom är med barn (11 till 16)
När man är 11 så är man inget "barn" längre och det går helt utmärkt, yngre en 11 har jag ingen erfarenhet av.

Du frågade om att köpa en eller två, och personligen hadde jag alldrig skaffat mer en en, det räcker gott och väl.

Och ju mer drag det är i hunden destå bättre, passade mig väldigt bra då jag i grunden är lathög, ett helt hundspann behöver man bara för att dra en tomtesläde igenom djupsnö i skogen.

Men bra att du startar tråden och frågar innan du köper, vet du bara vad du ger dig in på så är dom verkligen att rekomendera, om jag en dag skaffar en hund så blir det en till husky, lycka till.
__________________
Senast redigerad av 69Dragonlord.8008 2020-10-03 kl. 20:57.
Citera
2020-10-04, 00:52
  #52
Medlem
Tillägg, jag var 11 år när jag fick min, jag skötte motionen helt stjälv, hunden drog och älskade det, jag slapp gå och älskade det.

Trots det så finns det Folk här dom babblar om promenader på 14 mil, folk är totala jävla idioter, man tar inte en promenad med en ordentlig husky, man åker.

Fick höra att min var den näst mest vältränade dom någonsin fått in på träning, vilket i sig är helt idiotiskt då jag har noll intresse av draghunsport mer en att det är kul för hunden, stört..
__________________
Senast redigerad av 69Dragonlord.8008 2020-10-04 kl. 01:44.
Citera
2020-10-04, 19:51
  #53
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 69Dragonlord.8008
Jag tror folk är negativa för att det finns så många idioter som köper husky utan att fatta att det är en draghund, det brukar finnas drivor av omplaceringshundar från dessa samt historier i stil med "den åt upp allt jag hadde (understimulerad) och det gick inte att promenera med den för att den drog hela tiden" vissa av dom har skrivit i tråden.

Du har fått många bra råd, och vissa dåliga.

Vad gäller värme i Mellansverige så är det i normala fall inget problem, vi är med i arktiska rådet av en anledning, det är kallt som fan här och hundarna är avlade för svenskt klimat, inte arktiskt (det bor ingen där) dom har sommar och vinterpäls, den senare fäller dom på våren.

Den lösa pälsen ligger kompakt på hunden men när man kammar bort den på våren då får man en hög som är lika stor som hunden (överdriver inte)

Någon skrev tidigare att dom kan bli kompisar med katter om dom vuxit upp tillsammans, det är inget att lita på, jaktinstinkten är verkligen enorm och en dag kan det slå fel.

Att dom springer iväg är igentligen det största problemet för min del, alla hundra är individer men att dom sticker (hur långt som helst eller inom en kilometer) hör till rasen, som jag har förstått det så gäller det även alla andra draghundsraser så det går inte riktigt att komma ifrån.

Hur dom är att uppfostra beror på hur konsekvent och fegis man är, jag vet folk som gnällt på att dom inte får någon mat för att deras arga mops står på bordet och äter upp deras mat från tallriken, men då ska man fan inte hund överhuvudtaget.

Dom kan som folk tidigare har sagt yla och skälla när dom blir ensamma, så någon form av sällskap eller hunddagis är säkert bra.

Du frågade hur dom är med barn (11 till 16)
När man är 11 så är man inget "barn" längre och det går helt utmärkt, yngre en 11 har jag ingen erfarenhet av.

Du frågade om att köpa en eller två, och personligen hadde jag alldrig skaffat mer en en, det räcker gott och väl.

Och ju mer drag det är i hunden destå bättre, passade mig väldigt bra då jag i grunden är lathög, ett helt hundspann behöver man bara för att dra en tomtesläde igenom djupsnö i skogen.

Men bra att du startar tråden och frågar innan du köper, vet du bara vad du ger dig in på så är dom verkligen att rekomendera, om jag en dag skaffar en hund så blir det en till husky, lycka till.
Tack för mycket bra svar!
Citera
2020-10-04, 22:22
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Hur är Huskies med barn? Tänker nu äldre barn 11-16 sett videos där de ylar åt bebisar och bebisen skrattar som fan

Samt detta... ÄLSKAR djur med personlighet https://www.youtube.com/watch?v=NLmX8T5CCw8

Visst kanske för jobbigt för mig att hantera, MEN vill ändå diskutera rasen!!





Har du hittat YouTubes populäraste Husky ännu? "K'eyush The Stuntdog", eller Key, som är hans tilltalsnamn. En sexårig husky (med en åttondel Malamute i sig) som bor med sin matte Jody i södra England.

Deras YT-kanal är vansinnigt underhållande, och jag är säker på att många människor fallit pladask, och skaffat sig en Husky efter att ha sett Key, trots att denna hund utmärker sig rejält, i fråga om att äga många "mänskliga" drag, pga såväl medfödda egenskaper, som hård träning med sin matte.

Hans matte är väldigt seriös, även om hon inte låter Key arbeta med dragning, men däremot får hunden stimulans, sällskap och utmaningar, så det räcker och blir över. Och matte kan det här med att producera sevärda filmer så kanalen rekommenderas varmt!
Citera
2020-10-05, 17:24
  #55
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Har du hittat YouTubes populäraste Husky ännu? "K'eyush The Stuntdog", eller Key, som är hans tilltalsnamn. En sexårig husky (med en åttondel Malamute i sig) som bor med sin matte Jody i södra England.

Deras YT-kanal är vansinnigt underhållande, och jag är säker på att många människor fallit pladask, och skaffat sig en Husky efter att ha sett Key, trots att denna hund utmärker sig rejält, i fråga om att äga många "mänskliga" drag, pga såväl medfödda egenskaper, som hård träning med sin matte.

Hans matte är väldigt seriös, även om hon inte låter Key arbeta med dragning, men däremot får hunden stimulans, sällskap och utmaningar, så det räcker och blir över. Och matte kan det här med att producera sevärda filmer så kanalen rekommenderas varmt!
Hehe jo jag har sett Key
Citera
2020-10-13, 20:07
  #56
Medlem
Majsargotts avatar
Jag har en blandis mellan siberian husky, alaskan malamut, schäfer och tibetansk mastiff som är 8 månader nu. Jag kan helt ärligt säga att ja, det är den mest krävande hund som jag har haft hittills. Samtidigt är det väldigt roligt att arbeta med honom, nu har jag börjat lite smått att låta honom dra bildäck under våra promenader för att senare börja med barmarkskörning när han blir äldre.
Jag bor i södra Sverige och somrarna har tyvärr inte varit till våran fördel d.vs. alldeles för varma, men då har han legat utomhus och han har blivit sysselsatt med hjärngympa istället vilket har fungerat bra. Jag var själv väldigt orolig när jag skaffade min hund just pga värmen eftersom det var i april månad. Men fri tillgång till vatten (självklart) och kylfilt löste en del av problemen.

Sedan har min mamma två äldre katter som jag också var tveksam till hur det skulle gå med min hund och hennes katter. Det är ingen ömsesidig kärlek men honkatten som var argast ifrån början har nu accepterat honom. Värre är det dock med den gamla hankatten som absolut inte tycker om honom för 5 öre. Det löser vi genom att sära på dom två och låta (självklart) bägge katter ha sin tid, revir och utrymme som inte min hund kan inkräkta på.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback