2020-10-13, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Med vilken hastighet rörde sig botten mot Estonia menar du? Du gjorde bort dig med ditt räkneexempel helt enkelt.

Varför ska någon annan verifiera vad du har läst om bottnen? Det är bara ett retoriskt försök att skapa en trådsanning. Jag kan för mitt liv inte förstå syftet med ett sånt beteende.

Energimängd och verkan hänger ihop, och om du tror att bottnen rörde sig så... inte mitt problem.

Jag har inte bett någon verifiera vad jag läst, för det vet jag, och efter ditt idiotpåhopp rotade jag rätt på inlägget själv:

"Så här skriver haveriutredningen angående djupet: "Fartyget vilar på ett skikt av mjuk lera på ett vattendjup av 85 m vid fören och 74 m vid aktern. Lerskiktets tjocklek varierar från 5 m, ungefär midskepps, till ca 15 m vid aktern och 25 m vid bogen. Under den mjuka leran består havsbottnen av fast moränlera. Fartyget har troligen kontakt med moränleran midskepps. Vrakets högsta punkt är vid aktern, på ett djup av 58 m.""

Retoriskt försök att skapa en trådsanning? Retoriskt? knappast, skapa trådsanning? knappast.
Citera
2020-10-13, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Ingen skrev väl så vitt jag kan se att det skulle gälla hela missiler, utan missilteknologi. Pm:a mig ska jag förklara skillnaden. Och att ryssarna blivit vansinninga över smugglingen och hotat Sverige/Nato flera gånger skrev jag för över en vecka sedan. På två meningar fick du alltså två fel.
Poängen var att missilteknologi, styrelektroniken, materialprover osv är inget som du behöver fylla upp en hel bil med, än mindre lastbilar. Skulle det röra sig om flera vändor skulle du nästan kunna bära det i fickaneller åtminstone handbagaget. Bilarna som tullaren inspekterade eller de påstådda lastbilarna går inte ihop med den uppgiften alls.
Citera
2020-10-13, 19:02
Medlem
PubMixs avatar
Det känns lite suspekt att en hel flotta från Sverige är på väg rakt mot Estonia

Källa
Marinetraffic
Citera
2020-10-13, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Känner du till något mer -förutom det du skrivit i tidigare inlägg - om denne vapenhandlande Alexander Voronin som skall ha varit från tatariska republiken men estonisk medborgare?

http://estonia.kajen.com/99-02-06_Spraengdes_Estonia.html

Flera hundra kilo uran på vift från Izhevsk i närliggande (från Tatarstan) Udmurtiya och med ICBM som byggs i grannstaden. Kanske kan vara så att han hade något att göra med det appropå smuggeltemat.

https://bellona.org/news/nuclear-issues/radioactive-waste-and-spent-nuclear-fuel/2002-06-uranium-theft-may-be-part-of-decade-old-heist
https://en.wikipedia.org/wiki/Votkinsk_Machine_Building_Plant
Citera
2020-10-13, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InezLima
Låter som den här Davis fantiserar fritt, eller blivit lurad av sin hemliga anonyma källa. Storleksmässigt stämmer det varken med påståendet om två militära lastbilar, eller 3 * svenska fulla personbilar. Uppgiften om att man varnat två gånger är till och med mer skrattretande än uppgiften om en rammande ubåt.

Nja nu var det inte Sverige direkt som skulle blivit varnade utan Estland på diplomatisk väg. När de ignorerade skulle MI6 (som jobbade med svenskarna) direkt ha varnats då väst var slutdestination för smuggelgodset.

Vad som framgår var att det skulle handla om information samt elektroniska delar till missilprogrammet.

Inget om att hela missiler smugglats ut vad jag har hittat.

https://www.newstatesman.com/node/195304
Citera
2020-10-13, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Rockwater skar hål i skrovet och sökte igenom båten på uppdrag av svenska staten. Man flyttade och fotograferade lik. Efter det tyckte regeringen att offren borde få vila i frid i stället för att bärgas och begravas.

Att myndigheterna inte tillmötesgår de anhörigas och efterlevandes begäran om att göra en undersökning av vraket tvingar andra att agera, av respekt för alla offer som förolyckades och lämnades i havet för alltid. Den svenska regeringen berövade de anhöriga från gravar där de hade, precis som andra sörjande, kunnat plantera blommor, tända ljus vid allhelgona och födelsedagar och sitta och minnas. Det och att någon sänkte fartygen är kränkningarna, inte att någon vill sänka ner en undervattensrobot för att slå hål på lögnerna.

Du har inte skrivit något om de hål som Rockwater förseglade och som nu är öppnade, undrar vem som hade vakten då eller om inkräktarna tog sig till vraket under ytan?

Vad skulle jag skriva om det? Gravplundrare har funnits redan sedan förhistorisk tid, och kommer att finnas framgent. Glöm inte de efterlevande som accepterat Estonia som grav och vill att det ska råda gravfrid.
Citera
2020-10-13, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Vad skulle jag skriva om det? Gravplundrare har funnits redan sedan förhistorisk tid, och kommer att finnas framgent. Glöm inte de efterlevande som accepterat Estonia som grav och vill att det ska råda gravfrid.

Glöm inte dom som vill ha upp sina efterlevande o inte kan acceptera att dom ligger där nere.
Citera
2020-10-13, 19:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det finns självklart utrymme för olika beräkningar. Men jag känner bara till en, och den gav jag.

Sedan anser jag den inte kontraintuitivt alls. Låt säga att lasten väger 2000 ton och kan röra sig 2 m i sidled. Då är det väl inget konstigt alls om det motsvarar 200 ton vatten som kan röra sig helt fritt, och faktiskt mer än 20 m?

Sedan införde du iden om 45 grader slagsida. I det läget behöver vi inte fundera på last vs. vatten för då har Estonia redan kantrat för gott. Den enda frågan då är hur länge hon flyter på däckshuset (därav MARINs modellförsök skala 1:20 i SSPA-rapporten). Mitt svar på frågan om lastförskjutning rör det initiala skedet fram till ca 30 grader slagsida som vi med stor säkerhet vet inte kan uppstå utan vatten på bildäck.

Du har ju hänvisat till HSVA: s rapport och hyllat några av deras slutsatser.

Men egentligen förespråkar väl de en egen teori som inte de andra rapporterna gör om den skarpa babordsgiren. Att den äger rum är alltså inte helt säkert, men dessa experter ser den uppenbarligen som en bra förklaring till katastrofen. De är alltså de och inte jag som inför en initial slagsida på över 40 grader och går vidare med en teori byggt på detta och då inte på scenariot att färjan kör vidare med öppen bogramp till den får slagsida nog för att börja sjunka.

Att Den stora överhalningen på 40-50 grader äger rum bygger på diverse vittnesmål om att slagsidan var mycket svår. Carl Övberg säger sig stå på väggen, men det finns ju betydligt fler uppgifter än så, om än det är oklart om det verkligen rörde sig om så mycket som 45 grader.

Men du finner alltså en så stor slagsida omöjlig, för då hade färjan redan slagit runt? Det är ju intressant. Hur stor anser du slagsidan var maximalt i detta läge och hur stämmer det med vittnesuppgifterna. Ägde den skarpa babordsgiren rum vilket är HSVA: s slutsats? Är den möjlig men inte trolig, eller kan den eventuellt ägt rum och eventuellt inte?
Citera
2020-10-13, 19:25
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Vad skulle gravplundrare vara ute efter? Säg inte spritflaskor bara för det blir bara löjligt.
Har du någon seriös teori?
Citera
2020-10-13, 19:33
Medlem
Citat:
Energimängd och verkan hänger ihop, och om du tror att bottnen rörde sig så... inte mitt problem.

Jag har inte bett någon verifiera vad jag läst, för det vet jag, och efter ditt idiotpåhopp rotade jag rätt på inlägget själv:

"Så här skriver haveriutredningen angående djupet: "Fartyget vilar på ett skikt av mjuk lera på ett vattendjup av 85 m vid fören och 74 m vid aktern. Lerskiktets tjocklek varierar från 5 m, ungefär midskepps, till ca 15 m vid aktern och 25 m vid bogen. Under den mjuka leran består havsbottnen av fast moränlera. Fartyget har troligen kontakt med moränleran midskepps. Vrakets högsta punkt är vid aktern, på ett djup av 58 m.""

Retoriskt försök att skapa en trådsanning? Retoriskt? knappast, skapa trådsanning? knappast.

Jag förstår varför du inte citerade hela inlägget utan valde bort en mening som talar emot din åsikt. Man kan inte annat än hålla med nikson.

Sen var det ju du som hamnade lite vilse i dina funderingar om två bilar som frontalkrockar....som om det skulle förklara hålet i Estonias skrov. Du blandar ihop energi och effekt men det spelar ingen roll egentligen, du har helt enkelt ingen koll.

Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Så här skriver haveriutredningen angående djupet: "Fartyget vilar på ett skikt av mjuk lera på ett vattendjup av 85 m vid fören och 74 m vid aktern. Lerskiktets tjocklek varierar från 5 m, ungefär midskepps, till ca 15 m vid aktern och 25 m vid bogen. Under den mjuka leran består havsbottnen av fast moränlera. Fartyget har troligen kontakt med moränleran midskepps. Vrakets högsta punkt är vid aktern, på ett djup av 58 m."

Det ska mycket till innan den båten träffar på berg.
Citera
2020-10-13, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PubMix
Det känns lite suspekt att en hel flotta från Sverige är på väg rakt mot Estonia

Källa
Marinetraffic

shiiiit vad sjukt, de slår väl snart av AIS:en allihop
Citera
2020-10-13, 19:38
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Vet inte om det här varit uppe i tråden.
Exakt24 intervjuar Stefan Torsell i 1½ timme.

https://www.youtube.com/watch?v=i0UbMewonaI
Den var bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in