2020-10-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Expert: KGB-grupp med Putin spred falska rykten om Estonia

https://www.expressen.se/nyheter/expert-kgb-grupp-med-putin-spred-falska-rykten-om-estonia/

Stephen Davis uttalade sig även om, att via en person på MI6, fått reda på att de militära föremålen Estonia fraktade tillhörde Rysslands då supermoderna missilprogram och att Ryssland varnat 2 gånger.
Citera
2020-10-13, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Stephen Davis uttalade sig även om, att via en person på MI6, fått reda på att de militära föremålen Estonia fraktade tillhörde Rysslands då supermoderna missilprogram och att Ryssland varnat 2 gånger.

det är ju uppenbart att det var anledningen. var det en vanlig olycka hade det inte mörkats så här frenetiskt.. att försöka täcka med cement, till de anhörigas största förtvivlan, är ju det tydligaste tecknet av alla. lägg där till att filmerna har klippts, expertutlåtande ignorerats, vittnen ignorerats... och allt man kommer fram till efter 3 år är en rapport som inte ens går ihop med vad Newton kom på för några hundra år sedan.

Tror man på att det var en vanlig olycka tror man också att det är en olycka om man så skulle komma på sin frun i sängen med någon annan. då är man inte annat än en dum j-a cuck.
Citera
2020-10-13, 17:15
Medlem
Citat:
Låter som den här Davis fantiserar fritt, eller blivit lurad av sin hemliga anonyma källa. Storleksmässigt stämmer det varken med påståendet om två militära lastbilar, eller 3 * svenska fulla personbilar. Uppgiften om att man varnat två gånger är till och med mer skrattretande än uppgiften om en rammande ubåt.
Citera
2020-10-13, 17:16
Medlem
Tjabo1973s avatar
Angående att det skulle finnas någon koppling mellan det "nya" hålet och den eventuella transporten av militärt gods:

Jag minns att jag nog på 90-talet läste ett rykte om att det skulle befunnits sig en person ombord på Estonia olycksnatten som burit på ett portfölj kopplad med kedja till handleden. Kanske skulle personen ha uppehållit sig på bryggan. Jag saknar helt uppfattning om var jag läst om detta och vilken eventuell källa det kan ha varit.

Är det någon som känner igen detta?
Citera
2020-10-13, 17:22
Medlem
Ubåt/torpedhypotesen verkar fungera med vad som observerats.

Det andra spåret är att det finns något inneboende fel på startbords sida. Om vi listar problemen:

Jan 1994: Problem med installation av stabilisatorfenan, bl a brand, dåligt arbete och installationsarbetet utfört delvis till havs
Innan avfärd: Ca 200 ton (?) extra vikt på styrbords sida som inte kan balanseras med tankarna.
ca 0:30: Sväng åt styrbord och första misslyckat försök till aktivering av stabilisatorfenan sedan installation
ca 0:30: Problem med vacuumpumparna (systemet sitter styrbord)
ca 0:35: Reparationsarbete på stabilisatorfenan
Morgonen efter: Superindendent för reparationsarbete på Estonia Eric Mörd var oroad över att kaptenen överlevt

Finns det en chans att det finns något system på färjan som har kunnat orsaka skador likt de vi ser? Varför dölja en sådan sak? Fick de instruktioner om att försena reparationsarbetet?

Alternativt, kan fartyget ha modifierats för att underlätta smuggling, t ex i tankarna?
Citera
2020-10-13, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
det är ju uppenbart att det var anledningen. var det en vanlig olycka hade det inte mörkats så här frenetiskt.. att försöka täcka med cement, till de anhörigas största förtvivlan, är ju det tydligaste tecknet av alla. lägg där till att filmerna har klippts, expertutlåtande ignorerats, vittnen ignorerats... och allt man kommer fram till efter 3 år är en rapport som inte ens går ihop med vad Newton kom på för några hundra år sedan.

Tror man på att det var en vanlig olycka tror man också att det är en olycka om man så skulle komma på sin frun i sängen med någon annan. då är man inte annat än en dum j-a cuck.

Ja nog ser det ut som att kungen inte har några byxor och än värre är när man inser att man är kungen.

Det hela är sjukt vidrigt från början till slut.
Citera
2020-10-13, 17:26
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo1973
Angående att det skulle finnas någon koppling mellan det "nya" hålet och den eventuella transporten av militärt gods:

Jag minns att jag nog på 90-talet läste ett rykte om att det skulle befunnits sig en person ombord på Estonia olycksnatten som burit på ett portfölj kopplad med kedja till handleden. Kanske skulle personen ha uppehållit sig på bryggan. Jag saknar helt uppfattning om var jag läst om detta och vilken eventuell källa det kan ha varit.

Är det någon som känner igen detta?
Ja det är vapenhandlaren Alexander Voronin med väskan. Samma väska som dykarna sökte efter och hittade i hytt 6230.
Citera
2020-10-13, 17:28
Medlem
Att i hemlighet löda fast containrar och dylikt på skepp är tydligen en vanligt smuggelteknik i Sydamerika.

https://www.insightcrime.org/news/brief/peru-ecuador-divers-hulls-ships/
Citera
2020-10-13, 17:36
Medlem
Citat:

Vad är källan på vilket missilprogram det ska ha rört sig om?

Citat:
Ursprungligen postat av InezLima
Låter som den här Davis fantiserar fritt, eller blivit lurad av sin hemliga anonyma källa. Storleksmässigt stämmer det varken med påståendet om två militära lastbilar, eller 3 * svenska fulla personbilar. Uppgiften om att man varnat två gånger är till och med mer skrattretande än uppgiften om en rammande ubåt.

Hur menar du storleksmässigt? Det är väl inte en hel missil man haft ombord. Jag tror han i dokumentären påstår att det är elektronik till något "ballistic missile program".
Citera
2020-10-13, 17:46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja det är vapenhandlaren Alexander Voronin med väskan. Samma väska som dykarna sökte efter och hittade i hytt 6230.
Kort fråga bara, visst överlevde han? Har för mig jag läst hans namn på överlevarlista.
Citera
2020-10-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Publicerade min teori för ca 2 veckor sedan. Förvånad att ingen som va där har bemött den.
Tystnaden talar sitt eget språk.

Har en teori varför Estonia sjönk.
Den är sjukt skruvad men ändå realistisk.
Jag tar tacksamt emot alla åsikter och kommer bemöta dem så bra jag kan.

Fakta
Hösten -94 i sept genomförde den svenska marinen en övning i Östersjön.
Våra ubåtar va med, dom var på plats i området där Estonia sjönk.
Vinden va sydlig med en våghöjd på mellan 3-5 m.

....

GMY

Det är fjärde gången du presenterar samma teori och den har bemötts!

Samma datum Estonia sjönk, deltog svenska marinen i en NATO övning i Skagerak/Norska Havet. Nog fan är militärer dumma i huvudet, men att leka ett eget litet ubåtskrig i Östersjön samtidigt? Lägg av.
Citera
2020-10-13, 17:52
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Kort fråga bara, visst överlevde han? Har för mig jag läst hans namn på överlevarlista.
Ja han överlevde men död nu.
Citerar mig själv från ett tidigare inlägg:

Voronin dör 2002 i en hjärtattack 45 år gammal. Två veckor efter att tyska tidningen Sddeutsche Zeitung publicerar uppgifter om hans vapen och rymdteknologiaffärer i samband med Estoniakatastrofen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in