Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Tack för detta! Jag har hela tiden sagt att det kommer att braka loss i Sverige i oktober-november. Jag hoppas att jag har fel.
Ps när jag citerar ditt inlägg ser man tebellerna med dag, fall, döda mycket snyggt och prydligt under varandra. Inlägget som syns på FB ser inte så ut.🤷🏼♀️🙋🏼♀️
Vet inte varför tabellerna blir som dom blir. Tar man med "flockimmuniteten" så borde Sverige ha ett litet skydd som dämpar explosionen att ske lika snabbt. Därför tror jag Sverige kan ha lite högre samhällsspridning innan man når tipping point och ökningen accelererar.
Enligt antikroppstester som gjorts i Sverige och utomlands borde immuniteten ligga nånstans runt 10-15% av befolkningen (snarare 10% än 15%). Hävdar någon högre immunitet än 15% så är dom antagligen politiskt motiverade. Eller bara korkade.
Tar man då det hypotetiska värdet 60% som sägs ska vara vad man försöker uppnå för att få flockimmunitet så kan man påstå att Sverige har ett 16-25% bättre skydd än Tjeckien (om vi utgår ifrån att Tjeckien har 0% immunitet, det har dom ju inte så skyddet är egentligen ännu sämre).
Antalet fall ökar just nu linjärt, en rak linje med ca 800fall mera varje vecka:
1735
2694 +959
3370 +676
4178 +808
Den här veckan ser ut att bli liknande alltså hamnar man runt 5000fall.
Om 4098fall var gränsvärdet för Tjeckien så betyder det att Sveriges gränsvärde borde hamna 16-25% högre, ca 4753-5122fall.
Nästa vecka kommer det att börja synas en accelererande trend i Sverige också.