Citat:
Ursprungligen postat av
Flugpappa
Själv spyr jag på stora delar av dagens pk sekt och journalistkår. Dock tycker jag överlag vi har en sund strategi i pandemin. Självklart hade vi kunnat agera annorlunda i vissa frågor i början men det är alltid enkelt att vara efterklok.
Det var just i början som Folkhälsomyndigheten och regeringen gjorde dom riktigt stora felen. Jag köper inte ursäkten att "det är alltid enkelt att vara efterklok". Folkhälsomyndigheten borde ha agerat för att förebygga katastrofen, istället för att analysera katastrofen i efterhand. Ifall Folkhälsomyndigheten inte vill ägna sig åt annat att att betrakta händelserna i efterhand, så kan vi vara utan Folkhälsomyndigheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flugpappa
Varför flyger våra invandrare runt hela jorden tex som flytt sina länder? Där tror jag den stora skillnaden mellan oss och våra skandinaviska grannar finns. Inte skidturister främst. Våra grannar har inte heller dessa segregerade förorter .
Kolonierna med utländska bosättare har haft en stor roll i smittspridningen. Men både smittspridningen i mångkulturella förorter, och bland skidturister, hade kunnat förebyggas på samma sätt. Flygplanen borde ha fått stå kvar på marken.
Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Jag förstod aldrig varför FHM inte öppnade upp mer under sommaren, framförallt inom äldreomsorgen. Smittspridningen var ordentligt mycket lägre än nu och alla parametrar pekade åt rätt håll. Nu öppnas äldreomsorgen istället när det står och väger kring smittspridningen.
Jag funderar på om det handlade om att antalet inlagda fortfarande var relativt högt under sommaren, som en restvara från våren.
Ingenting som Folkhälsomyndigheten har gjort har varit vettigt.
Det var ett allvarligt övergrepp mot åldringarna att sätta dom i husarrest. Ett sådant övergrepp är befogat under en akut kris. Däremot var det hänsynslöst att låta krisen, och husarresten, pågå på obestämd tid.
Att låta krisen pågå på obestämd tid är även hänsynslöst mot exempelvis studenterna, som inte kan inleda sina högskolestudier på traditionellt sätt.