2020-10-13, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det har jag aldrig trott, var fick du det ifrån?
Ankommande flyg var väl en av de saker du ansåg att du borde ha fått godkänna att utsättas för.
Citera
2020-10-13, 17:51
Medlem
Verkar vara en trend med inläggningar, nu ökade dom igen, 207 stycken nu
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital
Citera
2020-10-13, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Personligen tycker jag att kraftiga åtgärder i tidigt skede hade gett Sverige hopp och en vi-känsla. Den känslan uteblev helt med tanke på att de släppte lös smittan och lät den bränna igenom. Nu blir vi smittade 2 ggr under 1 år. Det blir mycket att klara för kroppen, kanske inte för alla men förmodligen många. Jag tror de långsiktiga kroppsskadorna kommer visa sig både psykiskt och fysiskt.

Vill man uppnå en "vi-känsla", vad nu det innebär, så är det nog snarare bättre att göra likt vi gjorde. Det finns en genuin stolthet över att inte ha stängt ner samhället bland väldigt många svenskar. Det är vad jag har noterat i alla fall.
Med det sagt så är ju situationen inom äldreomsorgen under våren rätt skambelagd.
Citera
2020-10-13, 17:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ankommande flyg var väl en av de saker du ansåg att du borde ha fått godkänna att utsättas för.

Nej, du missförstår, medvetet antar jag.
Citera
2020-10-13, 17:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Personligen tycker jag att kraftiga åtgärder i tidigt skede hade gett Sverige hopp och en vi-känsla. Den känslan uteblev helt med tanke på att de släppte lös smittan och lät den bränna igenom. Nu blir vi smittade 2 ggr under 1 år. Det blir mycket att klara för kroppen, kanske inte för alla men förmodligen många. Jag tror de långsiktiga kroppsskadorna kommer visa sig både psykiskt och fysiskt.
Inom vården kör man både med en försiktighetsprincipen och en princip om vetenskap och beprövad erfarenhet. Dessa kan säkert vara svåra att balansera ibland. Men jag förstår faktiskt att man inte ville slita i nödbromsen och dra till med alla tänkbara drastiska restriktioner bara på en massa kansken och eventuellt.

Jag tror Sverige bättre än många andra när det gäller pandemin lyckades balansera försiktighetsprincipen mot principen om vetenskap och beprövad erfarenhet Den senare kan inte ignoreras, för hur skulle samhället utvecklas då om man alltid skulle tvingas tvärbromsa och gå och gömma sig i en jordkula på grund av den ena apokalyptiska spådomen efter den andra? Det skulle bli kaos och instabilitet och en grogrund för allsköns oreda och katastrof.
Citera
2020-10-13, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Verkar vara en trend med inläggningar, nu ökade dom igen, 207 stycken nu
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital

Den trenden kommer följa ökningen i nya fall. Men med eftersläpning som vi känner till.
Viruset har ju inte blivit mildare, så tills trenden med fler fall fortsätter, så lär även inläggningarna göra det.
Är dock omöjligt att jämföra med i våras, då man förmodligen blir inlagd mycket lättare nu.
Iva däremot är nog ett ganska bra mått, med reservation för att åldersfördelningen är annorlunda nu.

Danmark har ju stabiliserats sedan någon vecka, och där börja väl antalet inlagda minska igen?!
Citera
2020-10-13, 17:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Själv spyr jag på stora delar av dagens pk sekt och journalistkår. Dock tycker jag överlag vi har en sund strategi i pandemin. Självklart hade vi kunnat agera annorlunda i vissa frågor i början men det är alltid enkelt att vara efterklok.

Det var just i början som Folkhälsomyndigheten och regeringen gjorde dom riktigt stora felen. Jag köper inte ursäkten att "det är alltid enkelt att vara efterklok". Folkhälsomyndigheten borde ha agerat för att förebygga katastrofen, istället för att analysera katastrofen i efterhand. Ifall Folkhälsomyndigheten inte vill ägna sig åt annat att att betrakta händelserna i efterhand, så kan vi vara utan Folkhälsomyndigheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Varför flyger våra invandrare runt hela jorden tex som flytt sina länder? Där tror jag den stora skillnaden mellan oss och våra skandinaviska grannar finns. Inte skidturister främst. Våra grannar har inte heller dessa segregerade förorter .

Kolonierna med utländska bosättare har haft en stor roll i smittspridningen. Men både smittspridningen i mångkulturella förorter, och bland skidturister, hade kunnat förebyggas på samma sätt. Flygplanen borde ha fått stå kvar på marken.

Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag förstod aldrig varför FHM inte öppnade upp mer under sommaren, framförallt inom äldreomsorgen. Smittspridningen var ordentligt mycket lägre än nu och alla parametrar pekade åt rätt håll. Nu öppnas äldreomsorgen istället när det står och väger kring smittspridningen.
Jag funderar på om det handlade om att antalet inlagda fortfarande var relativt högt under sommaren, som en restvara från våren.

Ingenting som Folkhälsomyndigheten har gjort har varit vettigt.

Det var ett allvarligt övergrepp mot åldringarna att sätta dom i husarrest. Ett sådant övergrepp är befogat under en akut kris. Däremot var det hänsynslöst att låta krisen, och husarresten, pågå på obestämd tid.

Att låta krisen pågå på obestämd tid är även hänsynslöst mot exempelvis studenterna, som inte kan inleda sina högskolestudier på traditionellt sätt.
Citera
2020-10-13, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Den trenden kommer följa ökningen i nya fall. Men med eftersläpning som vi känner till.
Viruset har ju inte blivit mildare, så tills trenden med fler fall fortsätter, så lär även inläggningarna göra det.
Är dock omöjligt att jämföra med i våras, då man förmodligen blir inlagd mycket lättare nu.
Iva däremot är nog ett ganska bra mått, med reservation för att åldersfördelningen är annorlunda nu.

Danmark har ju stabiliserats sedan någon vecka, och där börja väl antalet inlagda minska igen?!
Många kan förhindras från att hamna på IVA numera. Genom att man tar in dem på sjukhuset tidigare (och ger syrgas), men även genom medicinering med kortison. Betydligt färre av de allvarligt sjuka hamnar på IVA nu.
Citera
2020-10-13, 18:06
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Precis. I teknikens tidevarv kan man vara delaktig i mycket från soffan hemma. Man kan vara en aktiv deltagare.

Och folk skulle kunna beställa drycker från Systemet för hemleverans i stället. Att dricka på lokal borde förbjudas. De skulle få ha öppet ändå och servera alkoholfritt. Finns många goda alternativ idag. Men FHM tycker nog att det skulle göra folk alkisar i sina hem.

Allt handlar om att ge människor incitament att göra rätt, och att underlätta för dem att göra rätt!

...och just nu är det speciellt viktigt, för vi kan fortfarande stoppa andra vågen... om alla gör rätt! (Och är det egentligen någon som orkar en våg till av det här..?)
Citera
2020-10-13, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 5
Nya fall: 2204

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste måndag + tisdagssiffror nya avlidna: 23*, 10, 5, 5, 5.
Fem senaste måndag + tisdagssiffror nya fall: 1869, 1545, 1200, 840, 722.

* Netto -12 den dagen, så mest dödsfall som bytte datum.

There we go. I was a week off this milestone in my prediction but reached it now.

The best time for new measures to be put in place to stop this has already passed. Hopefully this growth is stopped soon, or we’ll start having real issues.
Citera
2020-10-13, 18:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alima3342
Så du menar att nästan 6000 döda i corona inte har höjt dödstalen i landet ? kör de med självbegravning nu för tiden ? oregistrerat

är det billigare ?

Du tror att de som registrerats som avlidna i C-19 är sådana som är nettotillskott till dödstalen. Jag säger som Fälldin: - Glöm sådana tankar.

Det kommer att vara ungefär lika många döda som det är ett normalår när sammanräkningen sker för 2020. Begravningsbyråerna får inte mer betalt för någon som dött i C-19 än i vilken som helst annan dödsorsak.
Citera
2020-10-13, 18:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vill man uppnå en "vi-känsla", vad nu det innebär, så är det nog snarare bättre att göra likt vi gjorde. Det finns en genuin stolthet över att inte ha stängt ner samhället bland väldigt många svenskar. Det är vad jag har noterat i alla fall.
Med det sagt så är ju situationen inom äldreomsorgen under våren rätt skambelagd.

Vi är rätt nerstängda om man jämför med Nya Zealand. Tengeles strategi med långvariga åtgärder o konstant smittspridning måste vara klart sämre för hälsan än tex Nya Zealands strategi.

https://www.news18.com/news/buzz/leadership-matters-photo-of-packed-new-zealand-stadium-amid-pandemic-is-making-everyone-envious-2957 486.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in